Bekijk volle/desktop versie : Minimale leeftijd mahram reizen naar SA?



Pagina's : [1] 2 3

05-03-2016, 12:28
Salam

Moge een ieder in goede gezondheid zijn in shaa Allah,

Ik zou graag een reis naar naar Mekka willen maken met mijn zoon van 7 jaar in shaa Allah.
Het liefst wil ik Umrah gaan doen maar als dat niet gaat wil ik naar SA gaan met mijn zoon om hem de heilige plaatsen te tonen, zijn islamitisch besef te vergroten en het land waar de islam is begonnen te tonen. Hij is nu pas 7 jaar (ik wil best nog een paar jaar wachten als Allah ons deze kans zou geven)
Maar ik vrees dat ik SA niet eens kan binnenkomen, is er een optie om bv toch umrah te kunnen doen (met zoon)?
Zo niet vanaf welke leeftijd kan een jongen zijn moeder begeleiden naar SA?
(ps er is geen vader in dit verhaal dus de taak om zijn islamitisch besef te vergroten rust enkel en alleen op mijn schouders-hij zit al op moskee les, maar ik zou zo graag met hem de heilige plaatsen willen bezoeken in shaa Allah)
Ik spendeer liever mijn spaargeld aan een reis die ons dichter bij Allah zou brengen dan naar zo een all inclusive reis in Turkije ofzo.
Iemand die hier meer vanaf weet?

05-03-2016, 12:40


Wat is minderjarig in de islam, ik lees overal vanaf 15 jaar of 1e zaadlozing maar dat kan ook 12 jaar zijn ( en akward om aan je zoon te vragen eigenlijk)

En het is maar de vraag hoe hij zich op die leeftijd gevormd heeft, ik doe mijn pogingen om zoveel mogelijk een islamitische opvoeding te geven, maar in de puberteit heb je er als moeder alleen minder grip op, nu heb ik er nog voldoende grip op en kan ik sturen en daarom vind ik het waardevol om dit te doen op een leeftijd voordat hij een puber is (daarna kun je alsnog nog eens gaan, maar ik denk dat zo een reis zo veel indruk gaat geven waarop we verder kunnen varen in zijn puberteit in shaa Allah)

05-03-2016, 12:48

Citaat door de_vertellerrr:
Voor een je gaat er dan vanuit haha...


? wat valt er te lachen?

05-03-2016, 12:54
http://https://islamqa.info/en/137095


http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3861520&page=2

05-03-2016, 12:55


Ik doe mijn best hem op de weg vd islam te houden, maar in het dagelijks leven loop ik bv tegen de volgende zaken aan

-In de moskee gaan bidden: hij mocht vorig jaar nog op het randje met mij bij de vrouwen blijven want er was niemand die hem mee kon nemen naar het mannendeel
-Islamitische bijeenkomsten: binnen en nu en een korte tijd wordt van hem verwacht dat hij niet meer bij mij aanwezig kan blijven tijdens deze bijeenkomsten, maar er is niemand die hem kan vergezellen bij het mannendeel en ik voel me best wel vervelend om als vrouw zijnde dan bij het mannendeel te gaan staan/zitten
-Nu het reizen naar SA, weer kan het niet, maar er is ook niemand die met hem deze reis kan doen
-In de moskee worden soms dingen georganiseerd waar ouders bij mogen zijn, jongens gaan met hun vader, maar ik kan moeilijk met hem tussen de vrouwen blijven staan en ik kan weer hem niet brengen naar het mannendeel

Zo loop ik in het dagelijks leven tegen dit soort (kleine of misschien wel grote) probleempjes aan met mijn zoon

05-03-2016, 12:59

Citaat door Decir:
http://https://islamqa.info/en/137095


http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3861520&page=2
De 1e link geeft verschillende interpretaties: soms als een jongen al dicht op de puberteit is bv (is dat dan 11/12 jaar?) Soms als hij geestelijk voldoende rijp is om de beschermer van zijn moeder te kunnen zijn.....

Bedankt trouwens voor de link

05-03-2016, 13:01
Waarom raadpleeg je niet de plaatselijke imaam van de moskee waar je komt? Misschien heeft hij wel een oplossing. Je zal niet de eerste of de laatste zijn die tegen dit soort problemen aanloopt.

05-03-2016, 13:01

Citaat door Sara5555:
Ik doe mijn best hem op de weg vd islam te houden, maar in het dagelijks leven loop ik bv tegen de volgende zaken aan

-In de moskee gaan bidden: hij mocht vorig jaar nog op het randje met mij bij de vrouwen blijven want er was niemand die hem mee kon nemen naar het mannendeel
-Islamitische bijeenkomsten: binnen en nu en een korte tijd wordt van hem verwacht dat hij niet meer bij mij aanwezig kan blijven tijdens deze bijeenkomsten, maar er is niemand die hem kan vergezellen bij het mannendeel en ik voel me best wel vervelend om als vrouw zijnde dan bij het mannendeel te gaan staan/zitten
-Nu het reizen naar SA, weer kan het niet, maar er is ook niemand die met hem deze reis kan doen
-In de moskee worden soms dingen georganiseerd waar ouders bij mogen zijn, jongens gaan met hun vader, maar ik kan moeilijk met hem tussen de vrouwen blijven staan en ik kan weer hem niet brengen naar het mannendeel

Zo loop ik in het dagelijks leven tegen dit soort (kleine of misschien wel grote) probleempjes aan met mijn zoon
Ik ga er even van uit dat je een bekeerling bent...

Oplossingen:
- je komt, zo te lezen, regelmatig in de moskee. Leg je "problemen" daar voor aan de zusters. Er zullen meer dan genoeg zusters zijn die mannen/zonen hebben die jouw zoon mee willen nemen op "sleeptouw".
- SA zul je geduld moeten hebben of je kunt altijd trouwen in shaa Allah. Dan kunnen jullie als gezin.
- Ook de dingen die worden georganiseerd kan hij vast met een andere vader meegaan.

Moge Allah je zoon laten opgroeien tot een vrome moslim ameen

05-03-2016, 13:03
Yw. Zoals ik het opvat is dat de jongen dichtbij de puberteit moet zijn. Dus ongeveer vanaf 12 jaar je moet je als moeder veilig bij hem voelen. Dus niet het idee hebben dat jij hem nog in bescherming moet nemen. Wa Allahoe a3lem.

05-03-2016, 13:05

Citaat door Decir:
Waarom raadpleeg je niet de plaatselijke imaam van de moskee waar je komt? Misschien heeft hij wel een oplossing. Je zal niet de eerste of de laatste zijn die tegen dit soort problemen aanloopt.


Eerst viel het mee want hij was maar 6 jaar en mocht overal bij zijn (werd soms wel schattig gevonden) maar nu ja hij is 7 jaar en het is voor mij een spagaat eigenlijk. De laatste x in de moskee wist ik niet wat ik met hem moest doen (het was tijd voor salat dhor). Hij zag alle jongens met hun vaders naar het mannendeel gaan en ik zat in een spagaat op dat moment, want hij is te jong om alleen te gaan naar het mannendeel en ik weet dat hij zich dan heel eenzaam zou voelen en niet zo goed weet wat er van hem daar verwacht wordt, de imam vond ik niet. Maar ik wist ook niet of het gepast was om hem hierover aan te spreken, wat zeg je dan? Sorry mijn zoon heeft geen vaderfiguur in zijn leven wilt u hem helpen?

05-03-2016, 13:08

Citaat door Tantetje:
Ik ga er even van uit dat je een bekeerling bent...

Oplossingen:
- je komt, zo te lezen, regelmatig in de moskee. Leg je "problemen" daar voor aan de zusters. Er zullen meer dan genoeg zusters zijn die mannen/zonen hebben die jouw zoon mee willen nemen op "sleeptouw".
- SA zul je geduld moeten hebben of je kunt altijd trouwen in shaa Allah. Dan kunnen jullie als gezin.
- Ook de dingen die worden georganiseerd kan hij vast met een andere vader meegaan.

Moge Allah je zoon laten opgroeien tot een vrome moslim ameen
Nee ik ben gewoon Marokkaans, maar de vader van mijn zoon zijn uit elkaar gegaan toen hij nog heel jong was en hij heeft nooit zijn verantwoordelijkheid genomen richting zijn zoon. Dus de last van het bijbrengen van de islam rust op mij, maar in bepaalde zaken kan ik een bepaalde rol niet vervullen omdat ik een vrouw ben.

05-03-2016, 13:10
@Decir: ik zal eens vragen bij het reisbureau vanaf wanneer ik alleen mag boeken met mijn zoon, want dan kunnen zij op voorhand aangeven welke leeftijd SA accepteert als mahram

05-03-2016, 13:10



Citaat door Sara5555:
Eerst viel het mee want hij was maar 6 jaar en mocht overal bij zijn (werd soms wel schattig gevonden) maar nu ja hij is 7 jaar en het is voor mij een spagaat eigenlijk. De laatste x in de moskee wist ik niet wat ik met hem moest doen (het was tijd voor salat dhor). Hij zag alle jongens met hun vaders naar het mannendeel gaan en ik zat in een spagaat op dat moment, want hij is te jong om alleen te gaan naar het mannendeel en ik weet dat hij zich dan heel eenzaam zou voelen en niet zo goed weet wat er van hem daar verwacht wordt, de imam vond ik niet. Maar ik wist ook niet of het gepast was om hem hierover aan te spreken, wat zeg je dan? Sorry mijn zoon heeft geen vaderfiguur in zijn leven wilt u hem helpen?
Begrijpelijk dat je dan even niet weet hoe te handelen. Zijn er geen zusters met zonen van dezelfde leeftijd? Trouwens is niets raars aan de imaam raadplegen is iets heel gewoons. Je kan trouwens ook bellen als je jou schaamt om persoonlijk op hem af te stappen. Meestal vlak voor het gebed en na het gebed is de imaam aanwezig en anders via een zuster die wel een partner heeft.

05-03-2016, 13:11

Citaat door Sara5555:
Nee ik ben gewoon Marokkaans, maar de vader van mijn zoon zijn uit elkaar gegaan toen hij nog heel jong was en hij heeft ooit zijn verantwoordelijkheid genomen richting zijn zoon. Dus de last van het bijbrengen van de islam rust op mij, maar in bepaalde zaken kan ik een bepaalde rol niet vervullen omdat ik een vrouw ben.
Maar heb je geen vader/broer(s)/ooms/neven(geen mahram voor jou, maar kunnen hem wel meenemen) je maakt het jezelf wel heel moeilijk zo.
SA kun jij dus bezoeken met je vader, broer of oom. Dus ik zie het probleem niet helemaal...

05-03-2016, 13:13

Citaat door Sara5555:
Wat is minderjarig in de islam, ik lees overal vanaf 15 jaar of 1e zaadlozing maar dat kan ook 12 jaar zijn ( en akward om aan je zoon te vragen eigenlijk)

En het is maar de vraag hoe hij zich op die leeftijd gevormd heeft, ik doe mijn pogingen om zoveel mogelijk een islamitische opvoeding te geven, maar in de puberteit heb je er als moeder alleen minder grip op, nu heb ik er nog voldoende grip op en kan ik sturen en daarom vind ik het waardevol om dit te doen op een leeftijd voordat hij een puber is (daarna kun je alsnog nog eens gaan, maar ik denk dat zo een reis zo veel indruk gaat geven waarop we verder kunnen varen in zijn puberteit in shaa Allah)
Als je er geen moeite mee hebt om dat woordje hier in het openbaar te plaatsen, dan zou je in principe er ook geen moeite mee hebben om het hem te vragen...

Nasie7a: probeer een (tweede) vader te vinden voor die jongen!

Pagina's : [1] 2 3