Cheba21
01-03-2016, 19:34
kleding voor de vrouw
Voor de gelovige vrouwen staan de algemene kledingvoorschriften in verzen 24:31 en 33:59 .
24:31 En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en hun schaamdelen kuis bedekt houden en dat zij hun sieraad niet openlijk tonen, behalve dat gewoon al zichtbaar is. En zij moeten een bedekking over hun borsten dragen … en hun sieraad niet openlijk tonen … en zij moeten niet met hun voeten stampen opdat men weet wat zij voor verborgen sieraad dragen …
33:59 ... de vrouwen van de gelovigen hun overkleding over zich op loszittende wijze naar beneden laten hangen, dat bevordert het best dat men haar herkent en niet lastig valt.
Voor vrouwen geldt hetzelfde als voor mannen, zij moeten hun schaamdelen fatsoenlijk bedekken, dus in ruime mate. De kleding mag op die plaatsen niet te strak zitten en niet doorzichtig zijn. Verder moeten de vrouwen op dezelfde manier hun borsten bedekken.
De kleding van de vrouw moet in voldoende mate de benen bedekken, als teken van herkenning van de gelovige vrouw. Opvallend is dat niet de bedekking van het haar is genoemd als herkenningsteken. In vers 33:59 staat niet een vorm van hoofdbedekking genoemd, uit vers 24:31 blijkt dat dat niet aan de orde is. Het gaat om het op loszittende manier naar beneden laten hangen van de kleding, strakke kleding is dus te vermijden.
In de Koran staat niet dat de vrouw een hoofddoek moet dragen, dus daarin is de vrouw vrij om een eigen keuze te maken. Als vers 33:59 zodanig gelezen zou worden dat de vrouw een bedekking over haar hoofd zou moeten doen - dan zou dat betekenen dat zij de benen niet verder zou moeten bedekken. Volgens de juistere lezing in combinatie met vers 24:31 is de voldoende bedekking van de benen juist wel aan de orde, deze verzen zeggen dus niets over de mogelijke bedekking van de haren.
In vers 24:31 staat dat vrouwen hun sieraad niet mogen openlijk mogen tonen.
24:31 … en hun sieraad niet openlijk tonen …
Wat de betekenis is van deze woorden wordt aan het einde van het vers uitgelegd.
24:31 … en zij moeten niet met hun voeten stampen zodat men weet wat zij voor verborgen sieraad dragen …
Hieruit blijkt wat met de sieraden bedoeld wordt, namelijk de lichaamsdelen die geaccentueerd worden als een vrouw bijvoorbeeld op een niet-zedige manier danst. Het haar kan hier niet mee bedoeld zijn want als een vrouw met haar voeten stampt dan gaan de haren niet te voorschijn komen, die zijn gewoonlijk al zichtbaar en als de haren al onder een hoofddoek zouden zitten, dan zouden die ook niet door het dansen zichtbaar worden.
De sieraden van de vrouw zijn in deze context dus de meer opvallende lichaamskenmerken die een vrouw doen onderscheiden: borsten, onderlichaam.
http://www.islam-koran.net/page/kledingvoorschriften-man-en-vrouw
Voor de gelovige vrouwen staan de algemene kledingvoorschriften in verzen 24:31 en 33:59 .
24:31 En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en hun schaamdelen kuis bedekt houden en dat zij hun sieraad niet openlijk tonen, behalve dat gewoon al zichtbaar is. En zij moeten een bedekking over hun borsten dragen … en hun sieraad niet openlijk tonen … en zij moeten niet met hun voeten stampen opdat men weet wat zij voor verborgen sieraad dragen …
33:59 ... de vrouwen van de gelovigen hun overkleding over zich op loszittende wijze naar beneden laten hangen, dat bevordert het best dat men haar herkent en niet lastig valt.
Voor vrouwen geldt hetzelfde als voor mannen, zij moeten hun schaamdelen fatsoenlijk bedekken, dus in ruime mate. De kleding mag op die plaatsen niet te strak zitten en niet doorzichtig zijn. Verder moeten de vrouwen op dezelfde manier hun borsten bedekken.
De kleding van de vrouw moet in voldoende mate de benen bedekken, als teken van herkenning van de gelovige vrouw. Opvallend is dat niet de bedekking van het haar is genoemd als herkenningsteken. In vers 33:59 staat niet een vorm van hoofdbedekking genoemd, uit vers 24:31 blijkt dat dat niet aan de orde is. Het gaat om het op loszittende manier naar beneden laten hangen van de kleding, strakke kleding is dus te vermijden.
In de Koran staat niet dat de vrouw een hoofddoek moet dragen, dus daarin is de vrouw vrij om een eigen keuze te maken. Als vers 33:59 zodanig gelezen zou worden dat de vrouw een bedekking over haar hoofd zou moeten doen - dan zou dat betekenen dat zij de benen niet verder zou moeten bedekken. Volgens de juistere lezing in combinatie met vers 24:31 is de voldoende bedekking van de benen juist wel aan de orde, deze verzen zeggen dus niets over de mogelijke bedekking van de haren.
In vers 24:31 staat dat vrouwen hun sieraad niet mogen openlijk mogen tonen.
24:31 … en hun sieraad niet openlijk tonen …
Wat de betekenis is van deze woorden wordt aan het einde van het vers uitgelegd.
24:31 … en zij moeten niet met hun voeten stampen zodat men weet wat zij voor verborgen sieraad dragen …
Hieruit blijkt wat met de sieraden bedoeld wordt, namelijk de lichaamsdelen die geaccentueerd worden als een vrouw bijvoorbeeld op een niet-zedige manier danst. Het haar kan hier niet mee bedoeld zijn want als een vrouw met haar voeten stampt dan gaan de haren niet te voorschijn komen, die zijn gewoonlijk al zichtbaar en als de haren al onder een hoofddoek zouden zitten, dan zouden die ook niet door het dansen zichtbaar worden.
De sieraden van de vrouw zijn in deze context dus de meer opvallende lichaamskenmerken die een vrouw doen onderscheiden: borsten, onderlichaam.
http://www.islam-koran.net/page/kledingvoorschriften-man-en-vrouw