Bekijk volle/desktop versie : Rachida wél uitgenodigd voor sollicitatie als 'Chantal de Jong'



19-02-2016, 01:46
Een baan niet krijgen omdat je een buitenlandse achternaam hebt. Rachida Boukhriss (36) weet het zeker: dit is haar overkomen. "Echt bizar."

De oppositie eiste vandaag dat minister Asscher discriminatie op de arbeidsmarkt strenger aanpakt. Als je Mohamed of Ali heet is het nog altijd moeilijker om een baan te vinden dan voor bijvoorbeeld Maarten of Arie.

Rachida (36) uit Blaricum merkte dat naar eigen zeggen ook. Lange tijd haalde ze haar schouders op als ze een afwijzing kreeg. Ach, ik zal wel te weinig ervaring hebben, dacht ze dan. Toen ze aan het solliciteren was, had ze immers nét pas haar hbo-diploma internationaal marketing management. "Maar toen ik vaker 'nee' kreeg te horen, dacht ik: zou het aan mijn Marokkaanse naam liggen?"

Rachida, die in Nederland is geboren maar Marokkaanse ouders heeft, nam een paar jaar geleden de proef op de som. Ze reageerde op een vacature bij een mediabedrijf en solliciteerde twee keer; één keer onder de naam Chantal de Jong ('Hollandser kan niet') en één keer onder haar eigen Marokkaanse naam. De cv's die ze opstuurde, waren 'exact hetzelfde'. "Zelfs de interesses had ik niet veranderd. Ik had alleen bij Chantal de Jong niet vermeld dat ik ook Arabisch sprak."

​Chantal de Jong
Rachida werd niet uitgenodigd voor een gesprek. Chantal wél. "Ik was heel pissig. Maar ik ben niet naar het gesprek gegaan en heb het maar zo gelaten. Wat kon ik doen?"

Inmiddels heeft Rachida al een paar jaar een 'fijne baan' waar het niet uitmaakt wat haar afkomst is. Ze vindt het goed dat minister Asscher wordt opgeroepen meer te doen aan discriminatie op de arbeidsmarkt. "Iedereen moet een eerlijke kans krijgen."

Dat vindt Youssef Aghmir (29) ook. Ook hij is, naar eigen zeggen, gediscrimineerd. "Ik solliciteerde op een vacature voor verkoper bij een telecombedrijf en stuurde een keurige brief, cv en pasfoto op", vertelt hij.

'Niemand nodig'
De reactie van het bedrijf? Hij 'paste niet in het profiel'. Youssef besloot te solliciteren onder een andere naam. Dennis van Dijk. "Ik paste alleen de naam aan en voegde een foto van een blonde, Nederlands uitziende man toe in plaats van mijn eigen foto." En wat bleek? Youssef kreeg telefoon. Of Dennis wilde komen solliciteren. "Ik was in shock. En verdrietig. Ik ben niet uitgenodigd vanwege mijn afkomst. Dit kon toch niet? Ik heb nooit een vlieg kwaad gedaan!"

Hij diende een klacht in bij de Stichting Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA). "Het bedrijf kwam met een goed verhaal", zegt Joke Walstra, klachtenbehandelaar bij het meldpunt. "Er waren twee recruiters die de selectie deden. De ene recruiter heeft Youssef niet geselecteerd omdat hij niet aan alle eisen voldeed, de andere recruiter selecteerde 'Dennis' wél, maar gaf bij de manager aan dat het wel 'een twijfelgeval' was."

Waarheid?
Walstra geeft aan dat de waarheid 'altijd in het midden ligt'. "Bij dit soort gevallen is het heel moeilijk om aan te tonen dat het om discriminatie gaat", zegt ze. "Maar het is ook moeilijk aan te tonen dat het níét om discriminatie gaat."

Youssef is in ieder geval vastberaden: hij is niet uitgenodigd vanwege zijn Marokkaanse achternaam. "Ik vind het niet kunnen. Ik heb een blanco strafblad", zegt hij. "Sterker nog: ik werk met probleemjongeren om hen een betere toekomst te bieden. Sommigen zijn, net als ik, Marokkaans. Maar hoe kan ik ze een betere toekomst beloven als je door een buitenlandse achternaam geen eerlijke kans krijgt?"

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/rachida-wel-uitgenodigd-voor-sollicitatie-als-chantal-de-jong