Bekijk volle/desktop versie : Een leven geruïneerd in een halve seconde



18-02-2016, 14:38
Mark Pearson stapte een jaar geleden door het drukste treinstation van Londen tijdens de avondspits toen zijn leven voorgoed veranderde.

In zijn ene hand droeg hij een krant, met de andere hield hij zijn rugzak vast toen hij zich een weg baande door Waterloo Station. Een vrouw kwam aangelopen vanuit de tegenovergestelde richting. Ze passeerden elkaar vluchtig. Hun schouders raakten elkaar lichtjes. Pearson had het amper gevoeld en maakte er niks van.

De vrouw, een bekende actrice op weg naar een repetitie, beschuldigde de man later van aanranding. Daarbij gaf ze hallucinante details aan de politie over hoe hij haar onzedelijk had betast ondanks dat camerabeelden aantoonden dat er helemaal niets was gebeurd.



Twee maanden na het voorval werd de man zelfs gearresteerd. Ondanks het gebrek aan forensische bewijzen en getuigen besloot hoofdaanklaagster Alison Saunders de zaak voor de rechter te brengen.

Een geschokte Pearson verklaarde dat de rechtszaak tegen hem "absurd" was maar toch werd zijn naam door het slijk gesleurd. De man moest zich een jaar lang verdedigen. Wanneer hij aan mensen uitlegde dat er niets gebeurd was, zag hij ze denken: "Natuurlijk verklaar jij zoiets."

"Iedereen die de camerabeelden heeft bekeken, weet dat ik het helemaal niet kon gedaan hebben", zei Pearson. "Het gaat in tegen alles waarin ik als mens geloof. Ik deed niks. Hoe kon dat ook? Ik hield heel de tijd mijn krant en mijn rugzak vast."

Een jury had vorige week slechts 90 minuten nodig om de man onschuldig te verklaren. Het kwam als een enorme opluchting voor de getrouwde Londense kunstenaar maar de schade die was aangericht, was niet te overzien.

De moegetergde man wordt nu geplaagd door angstaanvallen. "Een halve seconde veranderde mijn leven in een hel. Het voelt alsof ik mentaal ben gemarteld door de Britse overheid", aldus de Londenaar. De rechter bepaalde bovendien dat de naam van de actrice die hem valselijk beschuldigde, niet mag bekendgemaakt worden.

De zaak heeft veel ophef veroorzaakt over Het Kanaal. Dit is namelijk iets wat iedere pendelaar kan overkomen volgens opiniemakers in Britse kranten. Vanuit overheidswege is er namelijk veel druk om meer zedenfeiten voor de rechtbank te brengen maar de zaak Pearson helpt de echte slachtoffers van aanrandingen niet vooruit.

18-02-2016, 14:44


Walgelijk,
Te schandalig voor woorden!
Deze vrouw dient een gepaste straf te krijgen en hij een fikse schadevergoeding!

Wat peizen die vrouwen wel , zomaar een man valselijk beschuldigen en zijn naam door het slijk halen!

Den bak in met haar !!!!
Zal haar leren!