Bekijk volle/desktop versie : Waarom vele migranten in Duitsland tegen vluchtelingen zijn



Pagina's : [1] 2 3 4

11-02-2016, 15:00
Onder Duitse moslims is de vijandigheid tegenover de grote stroom vluchtelingen bijna net zo wijdverspreid als onder de rest van de bevolking terwijl velen onder hen zelf ooit als vluchteling het land zijn binnengekomen. Waaraan ligt dat? De gerenommeerde Duitse krant Franfurter Allgemeine zocht het uit en stak haar licht op in Hamburg.

Men moet niet lang zoeken om in het eigen sociale netwerk mensen te vinden die sympathie betonen voor rechtspopulistische standpunten aangaande vluchtelingen, stelt de krant. Maar als die vijandigheid tegenover asielzoekers uitgaat van mensen met een migratie-achtergrond dan lijkt dat op het eerste gezicht toch enigszins verrassend.

Ergernis
Mensen met vreemd klinkende achternamen roeren zich op sociale media om hun afschuw uit te drukken. Zo ook Gürol Salk, een arts van Turkse afkomst. Hij roept op tot de sluiting van de grenzen met "hekken, muren of met militairen", hij ergert zich aan vluchtelingen die "ons overrompelen" en "zonder enig onderscheid het land binnenkomen", en hij ziet het toenemende gevaar voor terreur van moslimextremisten.

Telefonisch meldt de arts uit Krefeld aan de krant dat hij zijn Turkse heimat vele jaren geleden verliet omdat hij de uitdijende islamisering in zijn land niet meer kon verdragen. "Hoe vreemd moet het dan voor de Duitsers niet zijn om te zien hoe culturen uit Syrië en Noord-Afrika het land overspoelen?", verklaart hij.

"Analfabeten"
Mensen van vreemde afkomst argumenteren dat er onvoldoende plaats is om meer vluchtelingen op te vangen en dat de Duitse steden reeds "overbevolkt" zijn. Daarom moet er een efficiënte controle en selectie aan de grenzen plaatsvinden: "Vakmannen" en "mensen die hier passen" mogen binnen, "analfabeten" niet. De huidige "ongecontroleerde toestroom" zal het negatieve beeld dat over vreemdelingen bestaat, nog meer versterken, vrezen inwijkelingen.

Een migratie-achtergrond hebben en vijandig staan tegenover vluchtelingen sluiten elkaar dus niet uit. Uit een bevraging van de Duitse krant Welt am Sonntag bleek dat veertig procent van de ondervraagde inwijkelingen vond dat Duitsland minder vluchtelingen moet opnemen en 24 procent was zelfs van mening dat het land helemaal geen asielzoekers meer moet opvangen. Het zijn cijfers die niet zo veel afwijken van wat de rest van de Duitse bevolking denkt na de massa-aanrandingen in Keulen tijdens oudejaarsnacht.

"Onbehagen"
In stadsdelen van Hamburg waar veel migranten wonen, treft men weinig inwijkelingen die geen voorbehoud aan de dag leggen aangaande vluchtelingen. Ze voelen een soort van "onbehagen" sinds de grote toestroom van asielzoekers. Zo vreest de 19-jarige Sinem Yaman de Islamitische Staat en heeft hij angst dat er zich onder de vluchtelingen aanhangers van de terreurorganisatie bevinden.

In het openbaar vervoer worden ze "lastiggevallen" en "aangestaard door jonge Arabische mannen die luid spreken". Toch zijn mensen met een migratie-achtergrond niet helemaal gekant tegen het feit dat noodlijdende personen naar Duitsland komen. "Het is oké dat ze naar hier komen maar dan moeten ze zich aanpassen", klinkt het hier en daar. "Anderzijds komen samen met de vluchtelingen alle mogelijke wereldproblemen op ons af", vindt Oguzhan Inan.

Schuld
Een man afkomstig uit het Turkse Diyarbakir die zijn naam niet in de krant wil, is van mening dat Syrische en Iraakse vluchtelingen vooral naar hier komen voor de sociale uitkeringen. Zelf kwam hij dertig jaar geleden naar Duitsland. Ondertussen heeft hij een Duitse identiteitskaart en mag hij stemmen. "Merkel krijgt mijn stem niet", zegt hij. "Het is haar schuld dat we ons niet meer veilig voelen."

Ramazan Koc uit Hamburg is het daar niet mee eens. "Overal zijn er criminelen, men mag niet veralgemenen", meent hij. "Ik begrijp dat mensen hier hun heil komen zoeken. Ik wens ze veel geluk." Zijn collega op de markt in Hamburg is een andere mening toegedaan. "Hij heeft goed praten want hij heeft geen familie", zegt Fevzi Bulut. "Dat heeft oudejaarsnacht aangetoond. Wanneer men vrouw en kinderen heeft, laat je dat niet onverschillig. Het voorval heeft duidelijk gemaakt tot waartoe die lui in staat zijn."

Syriërs zijn volgens hen wel oké maar op dit moment weet men niet meer zeker wie van waar komt. Velen komen immers het land binnen met valse documenten.

Jonge Noord-Afrikanen
Sommigen zijn van oordeel dat niet vluchtelingen het probleem zijn maar wel jonge Noord-Afrikanen die stadsdelen in Hamburg onveilig maken. Zelfs in de moskee hangen nu veertien bewakingscamera's. Uit noodzaak. "Ze hebben zelfs de gsm van onze imam gestolen", verklaart Ahmet Yazici. "Regelmatig verdwijnen schoenen van bezoekers tijdens het gebed." Met de islam heeft dit alles volgens hem dan ook niets te maken.

Abdellah Benhammou komt zelf uit Marokko en heeft ervaren dat jongeren uit Noord-Afrika moeilijker te integreren zijn. "Ze hebben hun heimat vaarwel gezegd en komen hier tot het besef hoe moeilijk het is om van nul te beginnen", vertelt hij. "Velen hebben het contact met hun familie verbroken omdat ze beschaamd zijn over het feit dat ze het hier niet gemaakt hebben. De stap naar de criminaliteit is dan klein."

Slaagkansen
Arts Gürol Salk gelooft niet dat de integratie van "onopgeleide vluchtelingen" kan slagen. Voor hem is de zaak duidelijk. Bij de volgende verkiezingen stemt hij op de conservatie partij AfD (Alternative für Deutschland, een anti-immigrantenpartij, nvdr.). Voor de man uit Izmir is het de eerste maal dat hij aan de Duitse verkiezingen deelneemt.

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2613757/2016/02/11/Waarom-vele-migranten-in-Duitsland-tegen-vluchtelingen-zijn.dhtml

11-02-2016, 15:01


Ik ben als allochtoon tegen economische vluchtelingen

11-02-2016, 15:29
Zo zal het ook wel in Nederland zijn.

11-02-2016, 15:38
Sorry Q.E.D. dit maal was ik je voor.

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=5412717&highlight=

Maar laat maar staan. Hier wordt wel op gereageerd.

11-02-2016, 15:45



Citaat door Pieter-Baan:
Sorry Q.E.D. dit maal was ik je voor.

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=5412717&highlight=

Maar laat maar staan. Hier wordt wel op gereageerd.

levenloos op marokko.nl

11-02-2016, 15:50

Citaat door kill:

levenloos op marokko.nl
Nee hoor. Ben springlevend.

Maar aangezien dat jij dit zegt zit je waarschijnlijk ook 24/7 hier. Zei het onder verschillende nicks.

11-02-2016, 15:59
Ik kan het me niet precies herinneren, maar volgens mij heb ik een maand of wat iets gelezen over immigranten in de randstad, enkele tientallen jaren hier, vaak middenstanders, die ook tegen het zomaar opnemen van allerlei vluchtelingen waren. Ik vond het toen eerst egoïstisch, maar ik geloof dat ik het wel snap.


Noord

11-02-2016, 16:00

Citaat door Pieter-Baan:
Nee hoor. Ben springlevend.

Maar aangezien dat jij dit zegt zit je waarschijnlijk ook 24/7 hier. Zei het onder verschillende nicks.

loeser

11-02-2016, 16:04

Citaat door kill:

loeser
Kill,

"loeser..."




Noord

11-02-2016, 16:07

Citaat door Noord55:
Kill,

"loeser..."




Noord
Is sms taal daar begrijp jij niet veel van he opa.

11-02-2016, 16:11

Citaat door Dikra_m:
Is sms taal daar begrijp jij niet veel van he opa.
wanna be leraartjes struinen jongeren sites af op zoek naar kwetsbare kinderen...

11-02-2016, 16:12

Citaat door oorlogsduif:
Met sms kun je beter zo weinig mogelijk letters gebruiken. begrijp jij niet veel van he kleuter.
Moet jij geen oorlog gaan voeren duif, of doe je dat alleen achter u laptopje.

11-02-2016, 16:14



Citaat door kill:
wanna be leraartjes struinen jongeren sites af op zoek naar kwetsbare kinderen...
Ja man met die pedo's moet je toch maar oppassen.

11-02-2016, 16:15

Citaat door kill:
wanna be leraartjes struinen jongeren sites af op zoek naar kwetsbare kinderen...
Kill,

Ik vind het het toppunt van integratie, echt waar: in de social media niet in fatsoenlijk Nederlands kunnen schelden.
En toch begrepen worden....


Noord

11-02-2016, 16:18

Citaat door Dikra_m:
Moet jij geen oorlog gaan voeren duif, of doe je dat alleen achter u laptopje.
Dikra,

De trend leek een beetje verleden tijd, maar hier is ie weer: binnen no time de pedo's er bij!




Noord

Pagina's : [1] 2 3 4