.Witteduifje
07-02-2016, 15:58
Er zijn vele tijden en plaatsen waarbij de kans groter is dat onze smeekbeden verhoord worden, wanneer we op deze momenten en plaatsen smeekbeden verrichten. Het is een gunst van Allah dat Hij sommige tijdstippen en sommige plaatsen verheven heeft boven andere tijdstippen en plaatsen. In dit artikel volgt een opsomming van deze tijden en plaatsen. Naast het gebruik maken van deze tijden en plaatsen is het natuurlijk ook belangrijk dat we oprecht zijn in onze smeekbeden en dat we rekening houden met de andere voorwaarden bij het verrichten van smeekbeden.
Tijdens het derde deel van de nacht
Tijdens het derde deel van de nacht, de tijd voor de dageraad, de tijd waarop Allah neerdaalt om Zijn gunst aan Zijn dienaren te verlenen, om aan hun behoeften te voldoen en hun zorgen te verlichten, het moment wanneer Hij zegt:
“Wie zal Mij aanroepen, zodat Ik hem kan beantwoorden? Wie zal van Mij vragen, zodat Ik hem kan geven? Wie zal Mijn vergeving zoeken, zodat Ik hem kan vergeven?” 1
Deze woorden zijn afkomstig uit een hadith qudsi. In deze hadith staat vermeld dat Allah iedere nacht tijdens het derde, laatste deel van de nacht naar de laagste hemel neerdaalt, dit vragend. Het is het moment waarop de dienaar het dichtste bij zijn Heer kan zijn en een moment waarop de dienaar smeekbeden tot Hem kan verrichten. Wanneer wij dus dichter tot Allah willen komen (qua geloof en overgave), zouden wij dus van dit moment gebruik moeten maken.
Abu Bakr Al-Tartushi liet met zijn woorden de grootsheid zien van de nacht om smeekbeden te verrichten. Hij zei:
“Degene die behoeftig is aan Allah, terwijl hij de hele nacht doorslaapt, is geen wijs persoon.” 2
De nacht is een dagdeel die door het grootste deel van de schepping, slapend door wordt gebracht, maar de ware dienaar van Allah is wakker en roept zijn Heer oprecht aan. In de Koran beschrijft Allah de ware gelovigen:
Zij plachten gedurende de nacht weinig te slapen. En in de laatste uren van de nacht smeekten zij om vergeving. 3
Dus wanneer we willen dat onze smeekbeden verhoord worden, dan is de nacht het beste moment om smeekbeden tot Allah te richten.
Een bepaalde tijd van de nacht
Naast de overleveringen die stellen dat smeekbeden tijdens het derde deel van de nacht verhoord worden, is er ook een overlevering waarin de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zegt dat er een bepaalde tijd in de nacht is waarin smeekbeden verhoord worden:
“Gedurende de nacht is er een tijd waarop de moslim niet om het goede van deze wereld en het Hiernamaals vraagt zonder dat het hem gegeven zal worden, en dat en dat vindt elke nacht plaats.” 4
Laylat al-Qadr
Ook Laylatul al-Qadr is een goed moment om smeekbeden te verrichten. Het is een gezegende nacht waarin de engelen neerdalen het ons aangeraden is om Allah veelvuldig te aanbidden, aangezien deze nacht beter is dan duizend maanden. Allah zegt over deze waardevolle nacht:
Voorwaar, Wij hebben het (de Koran) neergezonden in de laylatoel qadr. En wat doet jullie weten wat laylatoel qadr is? Laylatoel qadr is beter dan duizend maanden. De engelen en djibriel daalden in haar neer met de toestemming van hun Heer, voor elke beschikking. Vrede heerst (tijdens deze nacht) tot aan de ochtendscherming. 5
Het is overgeleverd dat Aisha aan de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) vroeg:
“Als ik weet welke nacht Laylat al-Qadr is, wat zou ik [die nacht] dan moeten zeggen?”
Hij (vrede en zegeningen zij met hem) zei daarop:
“Zeg: ‘O Allah, U bent Vergevingsgezind en houdt van vergeving dus vergeef mij).” 6
Tijdens de oproep tot het gebed (adhaan)
De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd op het gezag van Sahl ibn Sa’d:
“Er zijn twee smeekbeden die niet afgewezen of zelden afgewezen zullen worden: de smeekbede tijdens de oproep tot het gebed en de smeekbede op het moment van de strijd wanneer twee legers ten strijde trekken.” 7
Tussen de adhaan en de iqaamah
Het is overgeleverd dat Anas ibn Malik heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) gezegd heeft:
“Een dua die tussen de adhaan en de iqaamah verricht wordt, wordt niet afgewezen. Verricht dus smeekbeden (gedurende deze tijd).” 8
Tijdens het verrichten van de neerknieling (sudjud)
Deze positie (in het gebed) waarbij we neerknielen voor Allah (sudjud) is de beste positie waarin we onszelf ten opzichte van Allah kunnen bevinden. Met deze positie tonen we onze nederigheid en laten we zien dat we ons willen onderwerpen aan Allah. We buigen onze hoofden, de edelste delen van onze lichamen, naar de grond, in het stof, zoekende naar de tevredenheid van onze Heer. Het is dus logisch dat deze houding het meest geliefd is bij Allah. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd:
“Het moment waarop de dienaar het dichtste bij zijn Heer is, is tijdens de neerknieling, dus vermeerder de smeekbeden (tijdens deze neerknieling).” 9
Tijdens het derde deel van de nacht
Tijdens het derde deel van de nacht, de tijd voor de dageraad, de tijd waarop Allah neerdaalt om Zijn gunst aan Zijn dienaren te verlenen, om aan hun behoeften te voldoen en hun zorgen te verlichten, het moment wanneer Hij zegt:
“Wie zal Mij aanroepen, zodat Ik hem kan beantwoorden? Wie zal van Mij vragen, zodat Ik hem kan geven? Wie zal Mijn vergeving zoeken, zodat Ik hem kan vergeven?” 1
Deze woorden zijn afkomstig uit een hadith qudsi. In deze hadith staat vermeld dat Allah iedere nacht tijdens het derde, laatste deel van de nacht naar de laagste hemel neerdaalt, dit vragend. Het is het moment waarop de dienaar het dichtste bij zijn Heer kan zijn en een moment waarop de dienaar smeekbeden tot Hem kan verrichten. Wanneer wij dus dichter tot Allah willen komen (qua geloof en overgave), zouden wij dus van dit moment gebruik moeten maken.
Abu Bakr Al-Tartushi liet met zijn woorden de grootsheid zien van de nacht om smeekbeden te verrichten. Hij zei:
“Degene die behoeftig is aan Allah, terwijl hij de hele nacht doorslaapt, is geen wijs persoon.” 2
De nacht is een dagdeel die door het grootste deel van de schepping, slapend door wordt gebracht, maar de ware dienaar van Allah is wakker en roept zijn Heer oprecht aan. In de Koran beschrijft Allah de ware gelovigen:
Zij plachten gedurende de nacht weinig te slapen. En in de laatste uren van de nacht smeekten zij om vergeving. 3
Dus wanneer we willen dat onze smeekbeden verhoord worden, dan is de nacht het beste moment om smeekbeden tot Allah te richten.
Een bepaalde tijd van de nacht
Naast de overleveringen die stellen dat smeekbeden tijdens het derde deel van de nacht verhoord worden, is er ook een overlevering waarin de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zegt dat er een bepaalde tijd in de nacht is waarin smeekbeden verhoord worden:
“Gedurende de nacht is er een tijd waarop de moslim niet om het goede van deze wereld en het Hiernamaals vraagt zonder dat het hem gegeven zal worden, en dat en dat vindt elke nacht plaats.” 4
Laylat al-Qadr
Ook Laylatul al-Qadr is een goed moment om smeekbeden te verrichten. Het is een gezegende nacht waarin de engelen neerdalen het ons aangeraden is om Allah veelvuldig te aanbidden, aangezien deze nacht beter is dan duizend maanden. Allah zegt over deze waardevolle nacht:
Voorwaar, Wij hebben het (de Koran) neergezonden in de laylatoel qadr. En wat doet jullie weten wat laylatoel qadr is? Laylatoel qadr is beter dan duizend maanden. De engelen en djibriel daalden in haar neer met de toestemming van hun Heer, voor elke beschikking. Vrede heerst (tijdens deze nacht) tot aan de ochtendscherming. 5
Het is overgeleverd dat Aisha aan de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) vroeg:
“Als ik weet welke nacht Laylat al-Qadr is, wat zou ik [die nacht] dan moeten zeggen?”
Hij (vrede en zegeningen zij met hem) zei daarop:
“Zeg: ‘O Allah, U bent Vergevingsgezind en houdt van vergeving dus vergeef mij).” 6
Tijdens de oproep tot het gebed (adhaan)
De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd op het gezag van Sahl ibn Sa’d:
“Er zijn twee smeekbeden die niet afgewezen of zelden afgewezen zullen worden: de smeekbede tijdens de oproep tot het gebed en de smeekbede op het moment van de strijd wanneer twee legers ten strijde trekken.” 7
Tussen de adhaan en de iqaamah
Het is overgeleverd dat Anas ibn Malik heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) gezegd heeft:
“Een dua die tussen de adhaan en de iqaamah verricht wordt, wordt niet afgewezen. Verricht dus smeekbeden (gedurende deze tijd).” 8
Tijdens het verrichten van de neerknieling (sudjud)
Deze positie (in het gebed) waarbij we neerknielen voor Allah (sudjud) is de beste positie waarin we onszelf ten opzichte van Allah kunnen bevinden. Met deze positie tonen we onze nederigheid en laten we zien dat we ons willen onderwerpen aan Allah. We buigen onze hoofden, de edelste delen van onze lichamen, naar de grond, in het stof, zoekende naar de tevredenheid van onze Heer. Het is dus logisch dat deze houding het meest geliefd is bij Allah. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd:
“Het moment waarop de dienaar het dichtste bij zijn Heer is, is tijdens de neerknieling, dus vermeerder de smeekbeden (tijdens deze neerknieling).” 9