Bekijk volle/desktop versie : Non-religieuze feestdagen - المناسبات والأعياد غير الدينية



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

05-02-2016, 23:04
1- Het is verboden om nieuwe dingen in de religie te innoveren - zoals de Mawlid van de Profeet.

2- Het is ook verboden om de religieuze feesten van de kuffaar te vieren of hen te imiteren in iets dat specifiek tot hen is - zoals Kerst.

3- Maar het is niet verboden om non-religieuze feesten te vieren volgens geleerden. En feesten die niet specifiek tot Kuffaar zijn, zoals geboorte-dag, nationale dag, vrijheids dag, moeder-dag, vaders-dag, huwelijks ceremony, company ceremonies etc. Dit verbieden is zoals autos verbieden omdat het van kuffaar afkomstig is! Er is geen bewijs om dat te verbieden, want de innovatie (البدعة) die verboden is is de innovaties in religie en de imitatie ( التشبّه بالكفار) die verboden is is ook in zaken die specifiek tot kuffaar zijn.


1)- Shaykh Salmaan Al-'Oudah zegt:




أما ما يتعلق بأعياد ميلاد الأشخاص، فقد تختلف؛ لأنها ليست ذات طابع ديني، ولأنها ليست عيداً بمعنى العيد الشرعي العام للأمة، وإنما هي مناسبة شخصية خاصة

[/SIZE]"En betreft de kwestie van indivuduele verjaardagen (al-ashkhaas), dan is dat een andere kwestie (valt niet onder het verbodene), want verjaardagen zijn geen religieuze gewoontes. Het is geen feestdag waar de hele gemeenschap aan deelneemt, maar slechts een persoonlijke (shakhsi) gebeurtenis ter herinering van iets dierbaars."

[SIZE=5]

أن مثل هذا الاحتفال ليس تشبهًا، فهو ليس من خصوصيات الأمم الكافرة، وإنما هذا موجود الآن عند معظم ـ بل كل ـ شعوب العالم

[/SIZE]"Dit soort gebeurtenissen vallen ook niet onder imitatie, want het is niet iets specifieks tot de Kuffaar. Dit vind nu plaats overal ter wereld."


2)- Abdullah Ibn Bayyah gaf deze fatwa:




[SIZE=5]

الأعياد التي لا يجوز إحداثها هي الأعياد الدينية وليست التجمعات التي يتجمع الناس بها لسبب أو لآخر، قد يحتفلون بالزواج وقد يحتفلون بالولادة، وقد يحتفلون بأي شيء فهذا ليس من الأعياد الدينية

[/SIZE]"De nieuwe feestdagen waarvan wij Moslims verboden zijn om aan onze deen toe te voegen, dat zijn de religiuze feestdagen (al-'iyaad ad-diniyah) en niet de andere feestjes waar mensen bijeenkomen om een of ander reden. Sommige mensen vieren hun huwelijksdag, anderen de geboorte van hun nieuwe kind of wat dan ook en dezen zijn geen religieuze feestdagen".


3)- Attiyah Saqr Al-Azhari gaf de volgende Fatwa:




[SIZE=5]

والمناسبات التى يحتفل بها قد تكون دنيوية محضة وقد تكون دينية أو عليها مسحة دينية، والإسلام بالنسبة إلى ما هو دنيوى لا يمنع منه ما دام القصد طيبا ، والمظاهر فى حدود المشروع

[/SIZE]"De bijeenkomsten zijn of werelds of religieuz. Islam heeft niets tegen wereldse feesten zolang de bedoelingen goed zijn en binnen de grenzen van de Shariah blijft."


4)- Al-'Arifi zegt dat hij verjaardagen niet viert maar ook niet verbiedt:


حكم الاحتفال بعيد الميلاد للشيخ/ محمد العريفي
http://https://www.youtube.com/watch?v=0b_gDK75B_c
[video=youtube;0b_gDK75B_c]https://www.youtube.com/watch?v=0b_gDK75B_c[/video]


5)- Lajnah van Kuwaiti geleerden zeiden over huwelijksceremonies:


[SIZE=5]

الاحتفال بالذكرى السنوية للزواج لا يؤمر به شرعاً ولا ينهى عنه ما لم يشتمل على شيء محرم أو شيء من الطقوس الدينية غير الإسلامية

"Wat betreft het vieren van de huwelijksceremonie om de huwelijksdag te herineren, dat is iets wat de Shariah niet voorgeschreven heeft en ook niet verboden heeft, zolang er niets verbodens gebeurt of iets relegieuz dat niet Islamitisch is."


6)- Abdullah al-Tayyar, over de toegestaanheid van huwelijksceremonies :


http://www.youtube.com/watch?v=O7fcJgYgdqw
[video=youtube;O7fcJgYgdqw]http://www.youtube.com/watch?v=O7fcJgYgdqw[/video]

05-02-2016, 23:05


Voordat iemand roept: Maar hij is weerlegd, hij is zus en zij heeft zus gezegd!

... Breng aub bewijs voor een verbod, zoals de Profeet zegt: البينة على المدعي - Bewijs is op de beweerder.

En wegens de qaa'idah: "Oorspronkelijk is alles toegestaan: الأصل في الأشياء الإباحة"

06-02-2016, 16:01
Weet je wat zo triest is broeder, sommige vieren verjaardagen, en kunnen dat feestje niet eens betalen. Het word als een gewoonte gezien. In mijn omgeving in Marokko doen ze dit ook. We hebben 2 feesten en dat is gewoon genoeg voor ons. Het is ook verspilling van geld die andere feesten. Wat is het nut van zulke feesten? Zoals Moederdag??

06-02-2016, 17:47
Dus het vieren van verjaardag zou toegestaan mogen zijn omdat het geen religieuze betrekking heeft. En dat geldt dus ook voor jubileumvieringen e.d.? Heb ik dat zo goed begrepen?

06-02-2016, 17:55


dit werpt wel een hele andere kijk op de zaak.... zo heb ik het nog nooit bekeken.

06-02-2016, 18:51

Citaat door Durani:
Voordat iemand roept: Maar hij is weerlegd, hij is zus en zij heeft zus gezegd!

... Breng aub bewijs voor een verbod, zoals de Profeet zegt: البينة على المدعي - Bewijs is op de beweerder.

En wegens de qaa'idah: "Oorspronkelijk is alles
toegestaan: الأصل في الأشياء الإباحة"
Assalamoe alikom beste broeder,

Het vieren van geboortedag is niet van de Islam, maar een christelijke traditie.
Het heeft dus een religieuze basis, denk hierbij aan het kerst waarbij de geboorte van Isa 3alaihi Assalaam wordt gevierd.
Wij, moslims mogen de anderen niet imiteren in hun religieuze tradities.

Allah weet het beste!

06-02-2016, 20:21

Citaat door massin:
Assalamoe alikom beste broeder,

Het vieren van geboortedag is niet van de Islam, maar een christelijke traditie.
Het heeft dus een religieuze basis, denk hierbij aan het kerst waarbij de geboorte van Isa 3alaihi Assalaam wordt gevierd.
Wij, moslims mogen de anderen niet imiteren in hun religieuze tradities.

Allah weet het beste!
Wa 'Alaykum as-Salaam,

Dat klopt niet.

Het vieren van persoonlijke geboortes valt niet onder aanbiddingen (العبادات), maar gewoontes (العادات).

Het word pas religieuz wanneer je de geboorte-dag van de Profeet viert, dat is verboden.

Wasalam,

06-02-2016, 20:32

Citaat door HappySmile:
Weet je wat zo triest is broeder, sommige vieren verjaardagen, en kunnen dat feestje niet eens betalen. Het word als een gewoonte gezien. In mijn omgeving in Marokko doen ze dit ook. We hebben 2 feesten en dat is gewoon genoeg voor ons. Het is ook verspilling van geld die andere feesten. Wat is het nut van zulke feesten? Zoals Moederdag??
Buitensporigheid (الإسراف) in het spenderen van geld en eten/drinken is niet toegestaan, zoals Allah zegt:

وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ
"Eet en drink maar niet buitensporig (met mate) - Allah houdt niet van de buitensporigen."

En sommigen van de Salaf zeiden: Dat is een samenvattig van de hele studie van medicine, in 1 zin!

Iemand kan verjaardag vieren zonder israaf.

En iemand kan buitensporig zijn zelfs in voorgeschreven zaken, zoals in de Waliemah. Maar dat betekent niet dat de Waliemah verboden is. Het betekent dat Israaf verboden is.

Dus je hebt gelijk - sommigen doen deze dingen op zichzelf te laten zien enz. Dat is niet toegestaan.


Citaat door Aaike:
Dus het vieren van verjaardag zou toegestaan mogen zijn omdat het geen religieuze betrekking heeft. En dat geldt dus ook voor jubileumvieringen e.d.? Heb ik dat zo goed begrepen?
Dat is correct.


Citaat door .Witteduifje:
dit werpt wel een hele andere kijk op de zaak.... zo heb ik het nog nooit bekeken.
Islam is heel simpel ... wij hebben zelf onze handen en voeten vastgeketend en Islam moeilijk gemaakt.

Allaah zegt:

يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ
"Allah wenst jullie gemak, Hij wenst jullie geen moelijkheden."

Als je terug gaat naar de originele Islam, zonder invloed van cultuur en tever gezochte interpretaties ... dan is Islam heel practical. Het was gestuurd voor alle tijden en plaatsen, tot de Dag des Oordeels.

Wasalam

06-02-2016, 20:41

Citaat door Durani:
Wa 'Alaykum as-Salaam,

Dat klopt niet.

Het vieren van persoonlijke geboortes valt niet onder aanbiddingen (العبادات),
maar gewoontes (العادات)

Beste broeder,

Noch de Profeten 3alahim Assalam, noch de Sahaba hebben hun verjaardagen gevierd.
Dat is één.

Twee, verjaardag is verjaardag, als jij verschil maakt persoonlijke verjaardag en verjaardag van de
Profeet salla ALLAHO
3alaihi wasallam
dan moet je met bewijs komen uit de openbaringen ( maar niet een eigen mening vormen).

Het is al genoeg om te weten dat dit begonnen is bij de christenen uit religieuze basis ( asl dieni)!
Daar gaat hem om.

Het klopt wat je zegt, het vieren van persoonlijke verjaardagen valt niet onder aanbidding, maar wel onder "christelijke" gewoonte
zoals het geval bij kerst. Sterker nog, er zit geen één nut in voor ons als moslims, zowel niet Agira als in Dunya!
De moslim wordt blij door fadl en rahma van Allah, door zijn prestaties die hij behaalt heeft om dichter te Allah te komen,
en niet doordat een jaar van zijn leeftijd afgetrokken is!

Dit zijn genoeg redenen om dit af te schaffen. Het is genoeg zo....ik ga niet meer op in met alle respect.

Fi amani Allah,

06-02-2016, 21:20

Citaat door massin:
Assalamoe alikom beste broeder,

Het vieren van geboortedag is niet van de Islam, maar een christelijke traditie.
Het heeft dus een religieuze basis, denk hierbij aan het kerst waarbij de geboorte van Isa 3alaihi Assalaam wordt gevierd.
Wij, moslims mogen de anderen niet imiteren in hun religieuze tradities.

Allah weet het beste!


Dit klopt niet. Het vieren van verjaardagen heeft geen christelijke oorsprong en is ook geen christelijke ritueel. Het is een gewoonte die al voor het ontstaan van het christendom voorkwam in de oude culturen van Egyptenaren, Perzen, Grieken en Romeinen. In de Bijbel wordt maar twee keer een verjaardagsviering concreet genoemd, in het oude testament de verjaardag van een Egyptische Farao en in het nieuwe testament de verjaardag van Koning Herodes. Beide koningen worden door christenen beschouwd als heidenen. De vroege christenen beschouwden het vieren van verjaardagen als een heidense gewoonte.

De Romeinen hielden redelijk nauwgezet bij wanneer een kind geboren was; een noodzakelijke voorwaarde om een verjaardag te kunnen vieren. Die gewoonte verdween tijdens de ondergang van het Romeinse Rijk en in Europa werd eeuwenlang niet bijgehouden wanneer iemand was geboren. Pas in de twaalfde eeuw begon de Katholieke Kerk met het bijhouden van geboorteregisters. En in de eeuwen daarna is de gewoonte van het verjaardagvieren ontstaan, of teruggekeerd, zo je wilt. Als wereldlijk gebruik, niet als kerkelijk ritueel.

06-02-2016, 21:27

Citaat door massin:
Beste broeder,

Noch de Profeten 3alahim Assalam, noch de Sahaba hebben hun verjaardagen gevierd.
Dat is één.

Twee, verjaardag is verjaardag, als jij verschil maakt persoonlijke verjaardag en verjaardag van de
Profeet salla ALLAHO
3alaihi wasallam
dan moet je met bewijs komen uit de openbaringen ( maar niet een eigen mening vormen).

Het is al genoeg om te weten dat dit begonnen is bij de christenen uit religieuze basis ( asl dieni)!
Daar gaat hem om.

Het klopt wat je zegt, het vieren van persoonlijke verjaardagen valt niet onder aanbidding, maar wel onder "christelijke" gewoonte
zoals het geval bij kerst. Sterker nog, er zit geen één nut in voor ons als moslims, zowel niet Agira als in Dunya!
De moslim wordt blij door fadl en rahma van Allah, door zijn prestaties die hij behaalt heeft om dichter te Allah te komen,
en niet doordat een jaar van zijn leeftijd afgetrokken is!

Dit zijn genoeg redenen om dit af te schaffen. Het is genoeg zo....ik ga niet meer op in met alle respect.

Fi amani Allah,
Dat is fout.

Herodotus schrijft dat Perzen hun verjaardagen vierden 430 voor Christus:


Herodotus:



On The Customs of the Persians, c. 430 BCE

"Of all the days in the year, the one which they celebrate most is their birthday. It is customary to have the board furnished on that day with an ampler supply than common. The richer Persians cause an ox, a horse, a camel, and an ass to be baked whole and so served up to them: the poorer classes use instead the smaller kinds of cattle. "

http://legacy.fordham.edu/halsall/ancient/herodotus-persians.asp


Het werd ook gevierd door de oude Grieken, de Romeinen, oude China, Hindus, Christenen, Joden, Budhisten etc.

Nogmaals: Verjaardagen hebben niets met religie te maken, en jij hebt het recht niet om iets te verbieden dat toegestaan is. Dat is net zo erg als iets verbodens toestaan!

06-02-2016, 23:10
denken dat het heel belangrijk is in eerste instantie te onderzoeken wat de oorsprong is van een bepaalde feest of viering. de kennis over wereldse zaken en vaak van westerse geschiedenis wordt gemist bij sommige 'ulama. het vieren van verjaardagen heeft geloof ik wel een asl dieni dacht dat anwar awlaki rahimoehoeAllah hier een lecture over heeft staan op youtube

06-02-2016, 23:16


een asl dieni hoeft niet alleen christelijke oorsprong te hebben of joods, kan ook heidens zijn

10-02-2016, 12:19
^ Dat moet je bewijzen.

Hoe dan ook, het gaat erom wat het nu is, niet wat het was 10,000 jaar geleden.

De fuqaha zeggen dat als een [B]varken in een pond valt en overtijd in zout verandert ... dat het halal is om te eten, want nu is het ZOUT, en niet meer een VARKEN.[/B]

Persoonlijke verjaardagen vieren etc, hebben geen religieuze basis en hebben vandaag niets met religie te maken.

10-02-2016, 13:23
hoe kom je aan de beredenering "het gaat erom wat het nu is, niet wat het 10.000 jaar geleden is"?

want dan kan je ook stellen dat kerst over het algemeen geen religieus feest is, immers het tegenwoordig haast overal ter wereld wordt gevierd voor en vanwege de gezelligheid. Dat is het "nu". De oorsprong zou religieus/heidens.

wat mij betreft: " men hassana al Islam almara tarakaho ma la joegnie"

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10