Bekijk volle/desktop versie : Marokko versterkt grens met Sebta



27-01-2016, 14:25
Marokko bouwt op de grensstreek een metershoge muur om het illegale migranten moeilijker te maken de Spaanse enclave Sebta (Ceuta) te bereiken.





Dat meldt persbureau EFE op basis van politiebronnen. De migranten helemaal tegenhouden gaat niet lukken met de muur, maar de autoriteiten zien het als een nieuw wapen in de strijd tegen illegale immigratie. Ook heeft de muur een ontmoedigend effect. Nu ligt de weg naar het zeegebied nog vrij open, maar daar komt met de muur een eind aan. In aanvulling op deze muur heeft Marokko het voornemen om het personeelsbestand van de grensbewaking te verhogen.


Het gebied staat bekend om sub-Sahara migranten die zich in omringende bossen schuilhouden terwijl ze hun kans afwachten. Vaak worden ze door Marokkaanse grensbewakers gestopt, maar dat lukt niet altijd. De laatste massale aanval deed zich voor op 4 januari, toen een groep van 250 migranten door de Marokkaanse bewaking werd gestopt.


In een eerdere aanval wisten 185 migranten Ceuta wel te bereiken.

27-01-2016, 14:36


Spanje zou die enclave per direct moeten opgeven. Ik snap niet waarom zij een stukje Marokko in bezit willen blijven houden, en hiermee de EU met een probleem opzadelt, immers.. het zorgt mede voor extra gelukszoekers die de unie kunnen binnen wandelen.

27-01-2016, 16:50
Laag ze toch gaan a honden van het westen

27-01-2016, 17:15
Marokko moet geen hek bouwen sabta of melila zijn van marokko

27-01-2016, 22:42


Appi heeft gesproken een grens bouwen in je eigen land iwa fhem logica

27-01-2016, 22:44
Ik zou die hele kut grens open gooien laat al die boekoes maar doorlopen voor je het weet krijgt marokko zijn grondgebied terug maar mohiem politiek is niet te begrijpen dus ik bemoei niet

27-01-2016, 23:16

Citaat door appi28:
Marokko moet geen hek bouwen sabta of melila zijn van marokko
Dus marokko moet een oorlog beginnen tegen sebta waarvan de mensen(incl marokkanen), die in dat stuk leven moeten gaan lijden? Dus dan wordt het uiteindelijk een deel van marokko, moet marokko dan al de goede vooruitgangen en ontwikkelingen van spanje (tegenover marokko) gaan opgeven? Of dat allemaal op hun eigen naam zetten om met de eer te strijken voor al het goede dat sebta wel heeft in tegenstelling tot marokko?

Sebta is al opgebouwd, en er leven zowel spanjaarden als marokkanen die er in alle tevredenheid leven. Christenen kunnen er christelijk zijn, moslims kunnen er moslims zijn. Op dit moment is welke regering erover leid alleen relevant over hoe goed het de infrastructuur bepaald over het gebied, en jij weet net zo goed als ik dat naar sebta gaan vanuit marokko een wereld van verschil is dat marokko ten schande brengt.

Mijn punt is dat deze mentaliteit onnodig is omdat de marokkanen die in sebta leven er alles behalve baat bij hebben om deel van marokko te worden. Het zou zelfs averechts kunnen werken.

Waar marokko eerder aan moet werken is de mensen in marokko minder wanhopig te krijgen om geluk te willen zoeken bij een buurland. Dat de marokkanen uberhaupt zo wanhopig zijn om de grens over te willen gaan is pas een trieste zaak. Besef dat als sebta niet bestond onder de naam van spanje, dat gedeelte van het land net zo zou zijn als de rest van marokko. Primitief en geen ene grensklimmer nu zou geinteresseerd zijn om ernaartoe te gaan.