Bekijk volle/desktop versie : De voortreffelijkheid van Medienah



Pagina's : [1] 2

21-01-2016, 12:09
Ibn Taymiyyah heeft gezegd:

"Wat betreft drie bevoorrechte tijden (generaties van de selef); er was totaal geen openlijke bid3ah in Medienah Nabawiyyah, er is was geen bid3ah uit gekomen in de oesoel van de religie, zoals voorkwam in andere plaatsen. De grote plaatsen waar de metgezellen van de Profeet (sallaa Allaahoe 3alayhi wa sallam) zaten waren er vijf: de Haramaan (Mekka en Medinah), 3iraaqaan (Koefah en Basrah) en Shaam (Damascus).

Uit Koefah kwam: at-Tashayyoe3 (Shi'isme) en al-Irdjaa en deze verspreidden zich later naar andere plaatsen.
Uit Basrah kwam: al-Qadr, al-I3tizaal en an-Nask al-Faasid (een slechte vorm van soefisme).
En Shaam: daar was an-Nasb en al-Qadr.

En at-Tadjahhoem van de kant van Khoerasaan en dat is de ergste van de bida3 (mv van bid3ah).

En de verschijning van de bida3 waren afhankelijk van de afstand van de Profetische verblijfplaats (Medienah). Toen de splitsing plaatsvond na de moord op 3oethmaan ontstond de bid3ah van al-Haroeriyyah (de Khawaaridj) en hij kwam naar voren om hen te straffen (dus 3aliey ibn Abie Taalib) en hetzelfde gold voor de shie3ah van drie groepen: de Ghaaliyah; 3aliey heeft ze verbrand met vuur. de Moefaddilah: hij gaf ze 80 zweepslagen en de Sabaa-iyyah: hij wilde ibn Saba' doden, en deze vluchtte van hem..."

Citaat uit het boek "de voortreffelijkheid van de madhhab van imaam Maalik en de mensen van Medienah en correctheid van zijn oesoel."

21-01-2016, 13:21



Citaat:
de Ghaaliyah; 3aliey heeft ze verbrand met vuur.
Straffen met vuur?

21-01-2016, 13:33
Alleen al het horen of het lezen van de naam Medinah. Ma cha Allah

21-01-2016, 14:37
Ik vraag me af hoe dat kwam dat daar geen bid3a voorkwam in medinah

21-01-2016, 17:25



Citaat door Gentleman.:
Straffen met vuur?


Ja. Was een idjtihaad van de imaam.

22-01-2016, 11:24
wat houdt ''at-Tadjahhoem '' in... ? Ik snap dat dit een bepaalde vorm van innovatie is.. maar wat houdt dit precies in?

22-01-2016, 11:44
Happysmile

ze regeerden met de sharia
En omdat ze met de beste moslims hebben geleefd ( de profeet, metgezellen de volgers van hen en weer van hen),

22-01-2016, 12:07

Citaat door .Witteduifje:
wat houdt ''at-Tadjahhoem '' in... ? Ik snap dat dit een bepaalde vorm van innovatie is.. maar wat houdt dit precies in?


De bid3ah van Djahm ibn Safwaan.

22-01-2016, 12:09
http://www.al-islaam.com/library_details.php?id=144

22-01-2016, 12:11
http://ia802607.us.archive.org/14/items/itsnmmfeitsnmmfe/rdga.pdf

22-01-2016, 12:15
Het boek ar-radd 3alaa l-djahmiyyah is geschreven door ad-Daarimie, overleden in 280 hidjrah. Hij was van de studenten van Ahmad ibn Hanbal.

22-01-2016, 14:32

Citaat door oesieb:
Happysmile

ze regeerden met de sharia
En omdat ze met de beste moslims hebben geleefd ( de profeet, metgezellen de volgers van hen en weer van hen),
Ik denk dat ze elders toch ook met sharia hebben geregeerd?

22-01-2016, 19:17


okay, dankjewel voor de toelichting.

Khorassan is toch het huidige Tadzjikistan, pakistan, iran.. afghanistan & oezbekistan...

Dus de schrijver vindt hun uitgangspunt dat de Quran geschapen is tot de ergste vorm van innovatie....?

22-01-2016, 19:54

Citaat door .Witteduifje:
okay, dankjewel voor de toelichting.

Khorassan is toch het huidige Tadzjikistan, pakistan, iran.. afghanistan & oezbekistan...

Dus de schrijver vindt hun uitgangspunt dat de Quran geschapen is tot de ergste vorm van innovatie....?
Ibn Taymiyyah vindt de ergste bid3ah die van de Djahmiyyah.

Enkele punten van de Djahmiyyah zijn:
1. Het ontkennen van de eigenschapper van Allaah, zoals kennis, kracht, leven, genade en andere.
2. Het zeggen dat het Paradijs en de Hel zullen vergaan.
3. Het ontkennen van gradaties in iemaan. Dus de iemaan van de Profeten zijn gelijk als de iemaan van iemand anders.
4. Zij ontkennen dat de gelovigen Allaah zien in het Hiernamaals.
5. Zij geloven dat de Qoeraan geschapen is.

Voorwoord in "ar-radd 3alaa l-djahmiyyah"

22-01-2016, 19:59

Citaat door HappySmile:
Ik denk dat ze elders toch ook met sharia hebben geregeerd?
Natuurlijk regeerden anderen, zelfs de mensen van bid3ah, met de sharie3ah. Je kan jezelf geen moslim noemen en regeren met mensgemaakte wetten. Toen Ahmad Ghazzaan Khan dat deed voor het eerst, hebben grote geleerden takfier op hem gedaan, zoals ibn Kathier in bidaayah wa nihaayah en in zijn bekende tafsier (tafsier al-Qoeraan al-3adhiem) en ibn Taymiyyah in drie verschillende fataawaa.

Pagina's : [1] 2