Bekijk volle/desktop versie : Ik ben heeeel benieuwd wat jullie hiervan denken !!!



16-04-2005, 14:21
Ok, hier heb ik een vraag waar ik heel erg benieuwd over ben wat het antwoord is. Mijn stelling is: in de komende eeuw gaat de wereld meer veranderen dan in de afgelopen duizend jaar.

Het idee is als volgt; technologie gaat steeds sneller. En het punt gaat komen dat technologien elkaar gaan versterken op manieren die we niet langer kunnen voorspellen. Ik ben errrg benieuwd wat moslims hiervan denken. Veel moslims zullen denken: "dat kan helemaal niet, dus ik denk er ook niet over na" maar ik wil toch vragen xstel datx de volgende dingen gaan gebeuren voor 2050. Dat wil zeggen: veel mensen op dit forum gaan ze nog meemaken. Mag dat van de Islam? Gaan fundies over de rooie?

Let wel: als deze technologien in bv europa niet mogen dan zullen (rijke) figuren en bedrijven ze wel in Guatamala of Congo ontwikkelen dus tegenhouden met wetgeving gaat NOOIT lukken.

1 - Artificial Intelligence
Ga er van uit dat voor 2015 er computers komen die zo "slim" zijn dat ze mensen taken uit handen kunnen nemen. Vanaf dat moment gaan mensen werk verliezen aan robots. Maar gaanderweg worden, stel, computers intelligent. Hardwarematig zijn er tegen 2020 computers die zo slim als mensen kunnen zijn en 2025 kunnen ze ook daadwerkelijk geprogrammeerd worden. Dat heet Artificial Intelligence of "A.I.". Maar houdt het daar op? Daarna kun je computers maken die zichzelf programmeren en die zouden in staat moeten zijn om zichzelf beter te ontwerpen; dwz nog slimmere computers. Stel je voor dat je tegen 2025 computers hebt die op alle terreinen geestelijk zo goed zijn als het meerendeel van de mensen. Ze kunnen, qua denken, 95% van alle banen doen, van vuilnisophaler tot administratief medewerker tot eenvoudige politietaken of machinebankwerker. Met massaproductie zijn die machines goedkoper dan mensen. De meeste mensen worden dan werkeloos. Je zal kunnen zeggen "dat kan helemaal niet dus het zal niet gebeuren" maar dat vraag ik niet. Ga er van uit dat het wel gebeurt. Hoe gaat de islam en moslims hier mee om. Hoe gaat allah hier mee om (of doet allah zoals we gewend zijn helemaal niets wat we kunnen merken). Wat als er AI's ontwikkelen die duidelijk slimmer zijn dan mensen. Zijn dat dan een soort Djinn ?

2- Levensverlenging
Stel je voor, er is nu al een wetenschapper die meent dat binnen 25 jaar de levensduur van de mens aanmerkelijk verlengd kan worden. Stel je voor dat dat gebeurt; zo tegen 2020 zijn er methoden waarmee je in een kliniek, na een behandeling van een dag, weer "geneest" en een lichaam krijgt van 20 jaar. Natuurlijk, er zijn nog ziektes en je kunt altijd een ongeluk krijgen. Maar tegen 2030, stel dat de gemiddelde levensverwachting met medische ingrepen verdubbeld is. En dan gaat die levensverwachting stijgen... tegen 2100 is de gemiddelde theoretische levensverwachting al eeuwen. Wat doen moslims? Wat doet de Islam? Welke fatwa's kun je verwachten. En doet Allah iets?

3- Ruimtevaart
Er zijn wetenschappers die menen dat als je in de ruimte een zelfbedruipende kolonie hebt dat het mogelijk is om daar zonder veel beperkingen meer en meer kolonien te stichten. Er was al een goed boek in de jaren 70, "the high frontier" waar dat heel geloofwaardig wordt geschetst. Stel je voor, tegen 2020 is er een permanente kolonie op de maan... en wat blijkt? Binnen een paar jaar fabriceren de wetenschappers en ingenieurs daar een kleine stad en er kunnen mensen gaan emigreren. De eerste tientallen jaren gaat het langzaam, maar er zit een geometrische groei in. Tegen 2040 wonen er tienduizen mensen op de maan en het blijkt daar best wel woonbaar te zijn, in ondergrondse steden die veel op woonboulevards lijken, met mooie tuinen, overal ramen waar je het maanoppervlak kan zien, overvloedig zonlicht. Je zult wederom denken "dat kan helemaal niet" maar ga er van uit dat het mogelijk is. Stel je voor dat ze ook aardig leefbare steden gaan bouwen in een baan rond de aarde en dat die dingen nog aantrekkelijk zijn voor kolonisten. Tal van mensen zullen nooit er over denken in zo'n ruimtecylinder te gaan wonen, maar de jongere generatie vertrekt direct, en van hun kan de aarde verrekken. Stel je voor, de bevolking van die ruimtesteden groeit explosief, door geboortes en emigratie van de aarde. In 1910 was een vliegtuig nauwelijks voor te stellen maar in 1950 waren er al commerciele luchtvaartmaatschappijen. Stel je voor dat hetzelfde gebeurt; veilige shuttles vliegen tegen 2075 miljoenen mensen naar de ruimte en die mensen keren nooit meer naar de aarde. Tegen 2100 wonen er tientallen miljoenen mensen op de maan er in de ruimte en de aarde begint een beetje een achtergebleven, oninteressant gebied te worden. "de aarde?" zeggen die ruimtekolonisten "daar wil ik niks mee te maken hebben. Die mensen maken alleen maar oorlog. En ziektes. En terrorisme. En misdaad. Hier in de ruimte heeft iedereen te eten, genoeg geld, een mooi groot appartement en de mensen zijn beschaafd en vredelievend. Wie wil er nou op de aarde wonen met vervuiling en overbevolking?". Wat zouden moslims daar van vinden? Stel je voor dat het gebeurt. Zouden fundies aanslagen gaan plegen op die "aardverraders" die emigreren? Waar zouden moslims op de maan naar toe moeten bidden? En wat als de VS en Europa emigratie van moslims naar de ruimte tegengaan?

4- Veranderde kinderen
Stel je voor; een aantal ouders gaan tegen 2010 naar het buitenland want ergens in een 3e wereldland staat een kliniek. Daar is niets verboden vwb genetische veranderingen. Eerst zijn die veranderingen minimaal; ouders vragen aan de docters daar om ziektes uit hun kinderen te halen. Taaislijmziekte, slechte ogen of tanden, asthma. Maar tegen 2020 kunnen ze kleine veranderingen aan de genen aanbrengen. Er worden kinderen geboren met wel erg goeie scores op school. Ze kunnen wel erg goed zien 's nachts. En het wordt meer en meer merkbaar, goedkoper en algemener. Er wordt een hele nieuwe generatie geboren van "verbeterde kinderen". Sommigen zijn verpletterend mooi, als supermodellen, en ze worden nooit ziek, krijgen geen griep - en erger, ze worden ze veranderd dat ze zonder medische ingrepen 200 worden. De menselijke soort krijgt een upgrade. Eerst zijn de regeringen er tegen maar het is niet te stoppen. Voor 2025 wordt het algemeen in de westerse wereld om je kind te laten testen en een aantal veranderingen toe te passen.
Maar dan gebeurt is iets: een kind klaagt in 2035 zijn ouders aan omdat zijn ouders "een ziekte hadden kunnen weghalen" maar het uit princiepe niet deden. De ouders zijn miljonairs en de rechter geeft het kind gelijk; de ouders waren nalatig en worden veroordeeld tot een flinke hap smartegeld wegens nalatigheid en kindermishandeling. Het wordt tegen 2050 de norm; het wordt gedekt in het ziekenfonds en in nederland wordt het normaal; je laat je kind niet over aan de grillen van de natuur.
En stel je voor: de verbeterde kinderen zijn daadwerkelijk beter. Ze vertonen geen nieuwe vreemde gebreken. Het is daadwerkelijk mogelijk de mens genetisch te verbeteren. Het is voor veel mensen nauwelijks voor te stellen, dat weet ik, maar stel je voor; de mens schept in enkele tientallen jaren een nieuwe soort mensen, met eigenschappen die niet meer van mensen komen. Mensen met ogen die in het donker zien. Mensen die net zo goed kunnen ruiken als honden. Mensen die veel sterker, gezonder, slimmer, sneller zijn. Mensen die niet meer dood hoeven gaan van ouderdom of ziektes.
Wat vindt de islam hier van? Volgen er (boze) Fatwa's ? Wat doen de fundies? Wat doet Allah ?
Wat doen islamieten als het risico bestaat dat ze de boot missen? Bijvoorbeeld als hun kinderen (niet niet verbeterd zijn) geen werk meer kunnen vinden (gesteld dat er nog werk is: zie punt #1).

5- Fusie Energie
Stel je voor: ergens in de komende tiental jaar vinden wetenschappers een fusie reactor uit. Gratis energie, geen radioactieve afvalstoffen, geen risico dat zo'n centrale ontploft of een meltdown. Na de uitvinding en bouw van de eerste centrales stort de energieprijs. De prijs van ruwe olie daalt en de olieproducerende landen zien hun export "opdrogen". Maar nu komt het probleem: stel je voor, alleen westerse landen kunnen de investering doen voor die centrales. Ze zijn nogal duur. Dus vanaf de invoering van fusie-energie is er een stevige economische groei in de westerse en rijke landen maar de derde wereld blijft helemaal achter. In europe daalt de prijs van electriciteit naar 0.01 cent met kwh maar in bolivia kost het nog steeds zoveel als het kost in 2005. Wat doet de islam? Wat doen de arabische volkeren in de olie-exporerende landen zoals Saudi Arabie? Fatwa's? Wat doen de fundies ?

Ik ben erg benieuwd. En let wel: er zijn nog meer van dit soort fundamentele dingen die het leven op aarde helemaal kunnen veranderen. En erger nog: dit kunnen we zien aankomen. Wat over de dingen die gaan gebeuren waar we nog geen weet van hebben?

16-04-2005, 14:29


Nou als dat allemaal zou gaan gebeuren , dan gebeurt het toch gewoon.. al betwijfel ik het dat de mens tot zoiets instaat zal zijn.

God heeft ons een bepaalde capaciteit van denken gegeven en wat jij nu allemaal weergeeft zijn gewoon waan ideeën die misschien toch nooit zullen gebeuren....

Maar als het dan toch staat te gebeuren allemaal, dan zal dat niet zonder reden zijn, aangezien we alles van Allah (SWT) krijgen.

16-04-2005, 14:38
Hajar-hajar, denk met me mee. Lees mijn post nog eens goed ! Alsjeblieft met een open geest !

Een eeuw geleden waren er mensen die het idee van een trein godslasterlijk vonden. Die wilden dat niet. Maar nu is de trein zo normaal dat we ons een wereld zonder treinen maar moeilijk voor kunnen stellen. Zo zijn er steeds meer veranderingen gekomen.

Mijn punt wat ik wil maken, de vraag die ik wil stellen is deze: Ik denk dat er grote veranderingen gaan komen, en wel door menselijk vernunft. Als je kritisch naar de geschiedenis kijkt zie je dat het ritme van veranderingen versnelt. Ik zelf vind dat heel boeiend en ik denk dat er veel dingen aan de wereld verbeterd kunnen worden.

Maar ik ben heel benieuwd hoe de islam daarover denkt en hoe ze die veranderingen een plaats gaat geven. Ik weet ook wel dat veel mensen denken "het zal mijn tijd wel duren" of "wie dan leeft wie dan zorgt". Ik denk ook dat veel mensen helemaal nergens over denken dan waar ze morgen hun brood kopen of de volgende zomer op vakantie gaan.

Maar als je verder dan dat kijkt en over de werkelijke aard der dingen nadenkt dat zie ik toch dat de regels van het leven op een fundamentele manier aan het veranderen zijn. Is de manier waarop wij leven normaal? Het is ab-so-luut niet de manier waarop duizend jaar geleden de mensen in europa, israel of arabe leefden. Zouden die mensen van duizend jaar geleden de moderne manier van leven wel kunnen of willen begrijpen? Of zouden ze maar zeggen "het zal de wil van allah wel zijn dus ik hoef er niet over na te denken". Of zouden ze kwaad worden en er tegen in verzet komen? Of slapen ze gewoon door, want ze moeten morgen weer vroeg op om de akker te ploegen?

16-04-2005, 14:44
De vraag is inderdaad waarom gaat alles toch zo SNEL...en vroeger zouden niet in ons hoofd hebben kunnen halen dat we bijvoorbeeld een moblie Telefoon zouden gaan gebruiken!!!

Maar dit alles houdt toch een keertje op. Als alles steeds beter en sneller wordt,
er moet toch ook een keer een einde aan komen.

Dit is nou het begin naar het einde van de wereld..

We leven niet eeuwig, dat bestaat niet alles heeft een bepaalde tijd en zo ook
het leven hier op aarden , dat houdt ook een keertje op..

16-04-2005, 14:50


er zijn wetenschappelijke vorderingen gaande naar het eeuwige leven ( 1000 jaar oud)
misschien wel intressant kijk nu naar nederland 3

16-04-2005, 14:59

Citaat:
Dit is nou het begin naar het einde van de wereld..
Misschien niet... misschien is deze wereld als een zaad dat wacht om te ontkiemen.

http://www.singinst.org/

De veranderingen zouden wel eens zo snel kunnen gaan komen dat ze op een punt, laten we zeggen op 3 december 2019, elkaar in weken, dagen, uren, minuten en seconden explosief opvolgen. Een "piek" van alle grafieken. En met menselijk denken xvolslagenx onvoorstelbaar en onvoorspelbaar.

16-04-2005, 15:05
Ik denk dat de fanatsie van deze mensen een beetje ophol geslagen is

16-04-2005, 15:31
Maar H.H. ... dat zeiden mensen in 1930 ook toen een wetenschapper zei "over veertig jaar lopen er mensen op de maan". Denk je echt dat jij in staat bent om zo maar alklerlei zaken naar het rijk der fabelen te verwijzen?

De hele geschiedenis staat bol van dingen waarvan mensen zeiden dat ze noooooit gaan gebeuren. En die toch gebeurden. Stel je eens voor dat ze gelijk hebben? Wat dan?

16-04-2005, 15:38
Nou zoals ik zei dan gebeurt het toch gewoon, deze dingen zullen wel allemaal een reden hebben maar , als ik gewoon ff logisch redeneer en naar de wereld in zijn geheel kijk, denk ik niet eens dat we tot zulke dingen instaat zijn .

Mensen zeggen zoveel tegen woordig mar of het allemaal mogelijk is dat valt nog
te betwijfelen

16-04-2005, 15:47
Maar dat is de vraag niet ! Mijn vraag is; stel dat het mogelijk wordt... wat dan? Ik ben ongelofelijk benieuwd wat de islamitische gemeenschap gaat doen als de bovenstaande dingen dus echt gebeuren. Ben je in staat mee te doen in dit gedachten-experiment? Ik vraag niet of je gelooft of die dingen gebeuren... ik vraag je om je in te denken DAT ze gebeuren en mij jouw mening te geven hoe de islamitische gemeenschap erop reageert.

Probeer het eens !