Bekijk volle/desktop versie : Hoofddoek advies



10-01-2016, 20:38
Salam zusters

Ik heb dringend hulp nodig van een zuster met veel kennis.. Ik zal mijn situatie even schetsen; ik ben bekeerd tot islam hamdoulilah (ben half NL half Roemeens) en ik draag sinds dien een hoofddoek. Nu is mijn man ongewenst verklaard en kan hij in NL geen verblijf krijgen. Ik ben naar een advocaat gegaan en die heeft ons belgie aangeraden. Nu is daar alles mislukt om een aanvraag voor zijn verblijf te doen omdat ik geen werk kon vinden omdat ik erachter kwam dat ik zwanger ben hamdoulilah. Nu teruggekeerd naar NL (hij verblijft hier dus illigaal wonen bij mij ouders samen hij gaat niet naar buiten niks uit angst voor arrestatie en uitzetting) en een andere advocaat uiteraard genomen. Nu adviseert ze ons Duitsland. Ik heb een uitkering die meemag huisje gevonden etc alleen nu om alle gedoe wat er helaas hangt om moslims en om ons geloof hebben mensen een zeer slecht en negatief beeld over ons en ik helemaal als bekeerling trek overal ogen op mij af omdat ze denken dat mijn man mij heeft gedwongen hoofddoek te dragen en te bekeren en etc etc je weet wel hoe het gaat. Nu is mijn vraag als ik mijn hoofddoek afdoe in de tijd dat de procedure loopt in duitsland zodat ik mijn man help is dit echt een grote zonde die ik bega? Ik las een verhaal over onze profeet (vzmh) die al was begonnen met zijn gebed en toen iemand hem onderbrak hij eerst die persoon ging helpen en daarna zijn gebed verder verichten. Is het belangrijker om goede houding te hebben naar andere en op deze manier mijn man te helpen of wat moet ik doen ik ben totaal in de war.. een vrouw in de moskee zei dat het niet erg was als het met de intentie is om iemand te helpen en niet met de intentie om met je haren te wapperen en rond te wandelen zeg maar. wat vinden jullie hiervan ik raak hiervan in de war..

10-01-2016, 20:55


Asalaamoe alaykoum zuster,

"Salaam" is geen islamitische groet. Het is op zn minst: salaamoe alaikoem.

Verder is het zo dat er geen goedheid zit in het ongehoorzamen van Allah Soebhanahoe wa Ta'ala. De hijaab is verplicht. Het leven is een grote test, en overal zit khair in. Al lijkt het met tijden moeilijk, alles is op te lossen met de wil van Allah op een halal manier, alhamdoelilah.

Heb geduld, want Allah is met de geduldige. Doe veel doe3aa en moge Allah het voor je vergemakkelijken ameen.

En zuster, hoe verleidelijk het ook is. Geef shaytaan geen kans, om iets harams goed te praten. Zodat het opeens 'halal' lijkt. Dat die vrouw dat gezegd heeft, heb je niks aan. Het gaat om wat Allah zegt en niemand anders. En wat betreft wat je zei over de profeet sallallahoe alaihi waslaaam, zou je dat kunnen plaatsen? Kan me niet voorstellen dat de profeet sallallahoe alaihi wasalaam zijn gebed verlaat om iemand te helpen. TENZIJ het een VRIJWILLIG gebed is. Een vrijwillige daad is niet te vergelijken met een plicht, zoals de hijaab.

Wanhoop niet oegtie, de Genade van Allah is Groot. Blijf standvastig op de weg van Allah!

10-01-2016, 20:58
Okee dank je wel ik weet niet meer waar ik dit tegenkwam het was op internet ieder geval zal mijn geschiedenis even na checken

10-01-2016, 21:03
Dua bij beproevingen

Moslim zijn, betekent niet dat we gevrijwaard zijn van beproevingen. Iedereen krijgt te maken met beproevingen. Echter, het verschil is dat de moslim beloond wordt voor de beproevingen wanneer de moslim er op een goede manier mee omgaat. De profeet (vrede zij met hem) heeft immers gezegd: “Hoe wonderlijk is het geval van de gelovige. Er is iets goeds voor hem in alles en dit is bij niemand anders het geval dan bij de gelovige. Wanneer hij iets aangenaams ervaart, uit hij zijn dankbaarheid tegenover Allah en dat is goed voor hem. Wanneer hij tegenslag ervaart, heeft hij er geduld mee en dat is ook goed voor hem.” Een goede reden dus om op onze houding te letten wanneer beproevingen ons overkomen. Hiervoor kunnen we de woorden van de profeet (vrede zij met hem) gebruiken die hij uitsprak wanneer er iets gebeurde wat hij als beproeving ervaarde en zie hier hoe hij zich compleet overgaf aan Allah..

Dua in het Arabisch

الْحَمْـدُ للهِ عَلَى كُـلِّ حَالٍ

Betekenis van de dua

Alle lofprijzingen komen Allah toe in alle omstandigheden.

Uitspraak van de dua

Al-h’amdoelillahi 3ala xxxxxx h’aal.

Extra informatie

De overlevering is overgeleverd door Aboe Yahya ibn Soehayb ibn Sinaan en staat vermeld in Moeslim. De smeekbede staat vermeld in Al-Haakim.

10-01-2016, 21:04


Dankjewel !!!

10-01-2016, 21:06
Beproevingen veranderen of wegnemen

De smeekbede houdt niet alleen toekomstige beproevingen die ons kunnen overkomen weg, maar het kan ook een huidige beproeving veranderen of zelfs wegnemen. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei:

“Voorzichtigheid zal niet van nut zijn tegen het lot, maar de smeekbede is wel van nut ten opzichte van datgene wat er gebeurt en van wat er (nog) niet gebeurt. Houd jullie dus vast aan de smeekbede, o dienaren van Allah.” 1

Dus hoe voorzichtig we ook zijn, we zullen nooit in staat zijn om onszelf te beschermen tegen hetgeen wat Allah voor ons bepaald heeft. De enige manier waarop wij een beproeving kunnen afwenden die ons overkomt of die ons zal overkomen, is door smeekbeden te verrichten. We zouden dus nooit onze hoop op de Genade van Allah moeten opgeven, ongeacht wat voor beproeving ons overkomt. Wij zouden in plaats daarvan onze handen tot Allah moeten opheffen en Hem oprecht moeten aanroepen, opdat onze beproevingen van ons weggenomen worden.

Ibn Al-Qayyim heeft gezegd dat er drie mogelijkheden zijn met betrekking tot de dua en de Goddelijke bepaling (qadr). De eerste mogelijkheid is dat de smeekbede sterker is dan de beproeving (hetgeen wat er voor ons bepaald is), waardoor de beproeving volledig weggenomen wordt. De tweede mogelijkheid is dat de smeekbede zwakker is dan de beproeving, waardoor het blijft bestaan, maar dat het in hevigheid afneemt. De derde mogelijkheid is dat de beproeving en de smeekbede even sterk zijn, waardoor ze elkaar weerhouden van handelen. 2

___________________________________
1: At-Thirmidhi, sahih
2: Al-Da’wa wal-Dawa, pagina 42

http://www.duakracht.nl/25-redenen-dua/smeekbeden-beproevingen-wegnemen

10-01-2016, 21:08
Dua bij moeilijkheden

Iedereen heeft weleens moeilijkheden, momenten waarop alles te veel wordt. En zoals het op al die momenten biedt de islam een uitweg. Op al die momenten kunnen wij ons immers tot Allah te wenden en Hem vragen om hetgeen wat ons getroffen heeft te vergemakkelijk voor ons. Vraag Allah dus om hulp en vraag Hem om het probleem voor jou te vergemakkelijken met de volgende woorden.

Dua bij moeilijkheden in het Arabisch

اللّهُـمَّ لا سَـهْلَ إِلاّ ما جَعَلـتَهُ سَهـلاً، وَأَنْتَ تَجْـعَلُ الْحَـزَنَ إِذا شِـئْتَ سَهـْلاً

Betekenis van de smeekbede bij moeilijkheden

O Allah, er is niets makkelijker dan hetgeen wat U vergemakkelijkt heeft. Als de zaak U behaagt, dan maakt U zelfs verdriet makkelijk.

Uitspraak van de smeekbede bij moeilijkheden

Allahoemma laa sahla iella maa dja’altahoe sahlan wa anta tadj’aloe al-hazena iedha shie-ta sahlan.

Extra informatie

De smeekbede is overgeleverd door Ibn Hibban en is sahieh verklaard door Al-Haafid.