Bekijk volle/desktop versie : Eigen volk eerst, denk ik na Keulen



10-01-2016, 10:53
k wil het ergens over hebben, in de nasleep van het seksueel geweld in Keulen. Als nieuwjaarsbrief wil ik het hebben over hoe we misschien beter onze eigen mensen prioriteit geven, boven vluchtelingen en volken van andere culturen.

Ongezien was het, tientallen vrouwen die in een mensenmassa van duizenden door groepjes van tientallen daders werden bestolen, aangevallen, aangerand en verkracht. Men roept om sensibilisering en preventie bij migranten, vluchtelingen, potentiële daders van 'andere' culturen. Er wordt paniekerig geschreeuwd over de verloedering van onze Verlichte Waarden en de slinkende veiligheid van 'onze' vrouwen.

Ik vraag mij af waarom honderd verkrachtingen per dag in ons land niet dezelfde hoeveelheid verontwaardiging oproepen. Ik vraag mij af waarom de politiek en de bevolking nog nooit massaal op het idee kwamen om jongens en mannen actief te sensibiliseren. Dit terwijl we weten dat de overgrote meerderheid seksueel grensoverschrijdend gedrag gepleegd wordt door vrienden, buren, partners, ouders, nonkels, bazen, leraren, hulpverleners, collega's en andere bekenden.

Ik vraag mij af waarom de reacties van vaak blank, Vlaams eigen volk op de serie verkrachtingen in het Gentse Citadelpark overliepen van stellingen over hoe de meisjes in kwestie maar niet in hun eentje daar moesten lopen 's nachts, of zich wat zedelijker moesten kleden.

Ik vraag mij af waarom ik van eigen volk moet horen dat ik 'spijt hebben van een onenightstand' niet moet afdoen als verkrachtingIk vraag mij af waarom mensen in mijn eigen omgeving zeggen dat ik er mij maar over moet zetten en dat ik me niet moet aanstellen als ik begin over de zoveelste avond op café waar blank, Vlaams eigen volk mij een slet noemde, mij ongevraagd in de borsten kneep en mij achtervolgde naar de wc.Ik vraag mij af waarom ik tientallen vrouwen in mijn omgeving ken die werden aangerand of verkracht door een bekende en mij huilend kwamen vertellen dat hun eigen blanke, Vlaamse vrienden hen zeiden dat ze logen, overdreven of zich aanstelden toen ze over hun ervaring vertelden.

Ik vraag mij af waarom burgemeesters de nood voelen zonder aanleiding mannelijke vluchtelingen te waarschuwen 'onze' vrouwen en meisjes niet lastig te vallen op een Sinterklaasfeest, terwijl nog nooit een politicus het in zijn kop gehaald heeft jongens en mannen in het algemeen te waarschuwen niet aan de tieten van meisjes opin het algemeen te waarschuwen niet aan de tieten van meisjes op café te zitten, zomaar, terwijl ik na 28 jaar toch wel ettelijke tientallen, als het er geen honderden zijn, incidenten kan opnoemen waar dat gebeurde met blanke, Vlaamse jongens en mannen. Die vonden dat grappig en oké. Ik moest daar maar niet zitten drinken. In een kort kleedje. Zonder lief. Zo erg is dat niet, en dat vond ook altijd de rest van de wereld, vooral andere blanke, Vlaamse mannen, dan.

Ik zie opeens dat het grote, brede maatschappelijke draagvlak tegen seksueel geweld er alleen maar komt als we met het vingertje naar een 'ander' kunnen wijzen. Elke allochtoon is opeens een onaangepaste barbaar. Elke miserabele zeikerd die mij ooit zei dat vrouwen misschien ook niet alleen op straat moeten wandelen en misschien moeten nadenken voor ze uitdagend gekleed op straat gaan, heb ik evenzeer horen roepen dat moslimmannen moeten leren dat dit een vrij land is en 'onze' vrouwen mogen doen en laten wat ze willen en ze hen daarvoor niet mogen lastig vallen. Gij, gij blanke, Vlaamse hypocriet.

We moeten dus vluchtelingen een cursusje geven om te voorkomen dat ze vrouwen lastig vallen. Ik stel u de vraag: leg mij uit hoe wij allochtonen moeten leren hoe wij hier met vrouwen omgaan. Leg uit dat seksueel geweld tegen vrouwen niet oké is, dat zij even veel waard zijn, en dat kleding of het tijdstip van de nacht waarop ik mij buiten waag geen toestemming geven ons seksueel te benaderen.

Hoe moet je een vluchteling gaan wijsmaken dat je een vrouw in een minirokje om twee uur 's nachts op de Leuvense Oude Markt niet in haar kruis mag grabbelen of uitmaken voor xxxx, wanneer blanke, Vlaamse mannen dat ook doen?


Een artikel van Amelie Mangelschots

http://www.demorgen.be/opinie/eigen-volk-eerst-denk-ik-na-keulen-b973e4a5/