Bekijk volle/desktop versie : Ouders vragen bijkomend onderzoek na uitspraak Blokkendoos-juf



08-01-2016, 21:56


Antwerpen -
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160107_02055439
In het dossier van vermeend misbruik in de Antwerpse kleuterschool De Blokkendoos verraste de voormalige kleuterjuf Magalie Alpaerts (25) donderdag in een reportage van het Eén-magazine Koppen.

Uit het onderzoek dat sinds 2013 gevoerd werd, is volgens het parket gebleken dat zij volstrekt ten onrechte werd beschuldigd van seksueel misbruik. Maar nu verklaarde ze dat ze er wel van uitgaat dat er íets bij de kinderen gebeurd is. “Ik denk dat die kinderen misbruikt zijn. Maar niet door mij en niet op school. Het moet ergens vandaan komen. Maar de vraag is dan: wie is de schuldige?”

Abderrahim Lahlali, de advocaat van twee ouderparen die een klacht indienden, reageerde verrast op de uitspraak. “De juf erkent hiermee voor het eerst dat er wel degelijk sprake is geweest van misbruik. Ik zeg daarmee niet dat zij de schuldige is, maar dit is wel een nieuw element dat onderzocht moet worden.”

De raadsman dient eerstdaags een verzoekschrift in bij het Antwerpse gerecht met de vraag tot bijkomend onderzoek. Het is afwachten of de kamer van inbeschuldigingstelling (KI) daarop zal ingaan. Gisteren vroeg het parket-generaal immers aan de KI om juf Magalie definitief buiten vervolging te stellen. Begin februari valt daarover een beslissing.

De advocate van juf Magalie is niet onder de indruk. “De advocaat van de ouders vraagt al vanaf dag één naar bijkomend onderzoek. Ik reken nu vooral op een snelle en goede afloop voor mijn cliënte.”