Bekijk volle/desktop versie : Klacht over gebruik woord 'moslimjurk' door Amsterdamse politie



Pagina's : [1] 2

07-01-2016, 21:30
In de Amsterdamse gemeenteraad zijn gistermiddag vragen gesteld over het woord 'moslimjurk'.





De Amsterdamse politie zou dit woord gebruiken en Sofyan Mbarki van de PvdA stoort zich aan het woord. Op 30 december gebruikte de politie het woord bij een oproep op Burgernet. De politie liet toen weten op zoek te zijn naar een vermiste man in Amsterdam Zuidoost en als kenmerk stond erbij dat hij een 'moslimjurk' aan had. 'Veel mensen vinden dit stigmatiserend', aldus Mbarki.


Hij vroeg aan de burgemeester of de politie voortaan andere woorden kan kiezen en wat meer zorg draagt voor omschrijvingen. Hij gaf als voorbeeld een moslimjurk gewoon 'djellaba' te noemen. De burgemeester geeft aan dat er geen verkeerde bedoelingen achter het woord zit. Van der Laan gaat het wel bespreken met Pieter Jaap Aalbersberg, die achter Burgernet zit.


'Ik zal hem gewoon heel open vragen hoe hij hierover denkt. Het is belangrijk dat er bewustzijn is over het gebruik van woorden, maar dat we niet een soort catalogus krijgen van hypercorrecte woorden.'

07-01-2016, 21:37


Serieus, heeft die man niks beters te doen??

Achterlijke politieke correcte onzin! Alsof mensen weten wat een djellaba betekend...

07-01-2016, 22:11
Ik noem het ook een jurk!

07-01-2016, 22:17
Ik heb wel eens een toga moeten dragen. Is ook een jurk. Maar dan met bef. Veel mensen vonden dat stigmatiserend. Ikzelf vooral: had het gevoel voor gek te lopen.

Ik ga Van der Laan ook maar eens bellen. Ik wil ook aandacht en voorrechten.

07-01-2016, 22:40


Moslimjurk is een prima woord. Het visualiseert uitstekend en is erg herkenbaar. Niets mis mee!

07-01-2016, 23:10

Citaat door Vakidioot:
Ik heb wel eens een toga moeten dragen. Is ook een jurk. Maar dan met bef. Veel mensen vonden dat stigmatiserend. Ikzelf vooral: had het gevoel voor gek te lopen.

Ik ga Van der Laan ook maar eens bellen. Ik wil ook aandacht en voorrechten.
In zijn voormalige werkzame leven droeg Van der Laan ook geregeld een toga met bef...

Wat dat betreft ga je niet ver komen. Hij is een van de naamgevers van het kantoor Kennedy Van der Laan.

07-01-2016, 23:35
Een nieuw woord voor de 'Dikke Van Dale' wellicht? Mos-lim-jurk (een) bet. Djellaba

07-01-2016, 23:55
Christen, jood, hindoe of mormoon dragen zo een jurk niet, moslims wel, dan is moslimjurk toch terecht!?

08-01-2016, 00:35

Citaat door Gautama:
Christen, jood, hindoe of mormoon dragen zo een jurk niet, moslims wel, dan is moslimjurk toch terecht!?
Christenjurk?

08-01-2016, 01:10
Is best grappig nieuws! :-)

08-01-2016, 17:11
En dan nog ontkennen dat de politie niet racisten zijn jaja

08-01-2016, 17:23
moslim is al belediging op zich ..(niet mijn woorden )

08-01-2016, 17:31


Kijk, dat is eindelijk eens het aanpakken van de echte problemen die onze maatschappij verscheuren.

11-01-2016, 18:10
@ aangeklaagd, het zijn niet jouw woorden, maar je bent t er mee eens? Je bent vrij om je bij de kaffars aan te sluiten. Zulke ongedierte is de islaam liever kwijt dan rijk. Tenminste als je je nu nog moslim noemt. Het raadslid heeft waarschijnlijk signalen van mede adamers opgevangen en heeft gedaan wat die moet doen.

11-01-2016, 18:35

Citaat door Karim1:
@ aangeklaagd, het zijn niet jouw woorden, maar je bent t er mee eens? Je bent vrij om je bij de kaffars aan te sluiten. Zulke ongedierte is de islaam liever kwijt dan rijk. Tenminste als je je nu nog moslim noemt. Het raadslid heeft waarschijnlijk signalen van mede adamers opgevangen en heeft gedaan wat die moet doen.
En jij, met je taalgebruik, stoort jezelf aan 'moslimjurk'?

Splinter en balk gozer!

Pagina's : [1] 2