Bekijk volle/desktop versie : Bellen via WhatsApp, Viber en Skype geblokkeerd in Marokko?



Pagina's : [1] 2 3 4

06-01-2016, 13:21
De drie grootste Marokkaanse telecombedrijven zouden bellen via gratis apps hebben geblokkeerd.

Dat is wat er althans wordt beweerd op sociale netwerken. Veel Marokkaanse gebruikers verdenken Inwi, Maroc Telecom en Meditel ervan de oproepen te hebben geblokkeerd omdat ze dat omzet kost. De klachtenregen begon enkele dagen geleden, maar vragen worden vooralsnog genegeerd. Tekstberichten en foto's versturen kan overigens wel gewoon. Of er wel gebeld kan worden met een WiFi-verbinding is niet bekend.


ANRT, de Marokkaanse autoriteit voor de telecomsector, stelt overigens dat deze bedrijven het recht hebben om de apps te blokkeren. Zij moeten namelijk een speciale vergunning aanvragen in Marokko om het bellen commercieel te exploiteren. Het is ook niet de eerste keer dat een telecombedrijf 'gratis' bellen blokkeert. In 2014 deed Maroc Telecom hetzelfde met Skype.

06-01-2016, 13:30


Gelijk ook heel Marokko belt denk ik met whatsapp Skype enzo is gratis

06-01-2016, 14:12
JA vooral innovatie verbieden!

06-01-2016, 14:14

Citaat door discover_me:
JA vooral innovatie verbieden!
dit noemen ze de markt beschermen.

06-01-2016, 14:44



Citaat door Zubayr:
dit noemen ze het volk uit knijpen
bekeken vanuit het volk...

ik zie het zakelijk...jij hebt een abonnement bij mij, daarmee kun je bellen en internetten en als je het anders gebruikt dan het bedoeld is en het kost me geld, dan moet ik zaken aanpassen...zo werkt het nu eenmaal.

Maar als ik die bedrijven was, had ik het niet geblokkeerd maar gewoon het internet vele malen duurder maken, zodat mensen toch maar blijven bellen.

06-01-2016, 14:48
Balen voor die mocro's

06-01-2016, 14:48

Citaat door Triangle:
bekeken vanuit het volk...

ik zie het zakelijk...jij hebt een abonnement bij mij, daarmee kun je bellen en internetten en als je het anders gebruikt dan het bedoeld is en het kost me geld, dan moet ik zaken aanpassen...zo werkt het nu eenmaal.

Maar als ik die bedrijven was, had ik het niet geblokkeerd maar gewoon het internet vele malen duurder maken, zodat mensen toch maar blijven bellen.
Precies, zoals hier in nl ook is gedaan.
Internet omhoog, bellen omlaag en sms meestal onbeperkt.

06-01-2016, 16:55
Wat praat je poep man wat denk je met kosten omhoog schroeven, en jij met je zakelijk gezien .. Dat jij in de zomer naar Marokko gaat denkj, dat Iedereen rijk is Volk leeft in armoede Pino zulke bedrijven moeten juist aanpakken ! en het zijn alle maal buitelandse bedrijven het geld vliegt het land uit.. Pannenkoek

06-01-2016, 17:02

Citaat door Roky:
Wat praat je poep man wat denk je met kosten omhoog schroeven, en jij met je zakelijk gezien .. Dat jij in de zomer naar Marokko gaat denkj, dat Iedereen rijk is Volk leeft in armoede Pino zulke bedrijven moeten juist aanpakken ! en het zijn alle maal buitelandse bedrijven het geld vliegt het land uit.. Pannenkoek
....hoor je wel wat je zegt a ya3your??

ze zijn arm, maar hebben wel een smartphone... als je een smarphone kunt betalen, moet je ook niet zeiken over de kosten.

Maar ezels zoals jij kopen een dikke porsche en vervolgens zitten ze te zeuren over de brandstofprijzen en de belastingen... oelewapper

06-01-2016, 18:25

Citaat door Roky:
Wat praat je poep man wat denk je met kosten omhoog schroeven, en jij met je zakelijk gezien .. Dat jij in de zomer naar Marokko gaat denkj, dat Iedereen rijk is Volk leeft in armoede Pino zulke bedrijven moeten juist aanpakken ! en het zijn alle maal buitelandse bedrijven het geld vliegt het land uit.. Pannenkoek
Roky,

Gratis bestaat niet. Ook achter een dienst als Skype staan aandeelhouders en investeerders die er geld aan verdienen.
Ze verdienen er onder andere aan door - gratis - gebruik te maken van de faciliteiten en infrastructuur die door anderen aangelegd en betaald is: de providers. Het is net een soort zwartrijden. Niet gek toch dat die telecombedrijven daar flauw van zijn?

Noord

06-01-2016, 19:40
Merkwaardig, ik kan gewoon nog WhatsApp bellen met mijn nichten in Marokko en die hebben Inwi en Maroc telecom?

06-01-2016, 20:03
weet je wat je ook in Marokko hebt dat je wifi kan delen...dus als iemand zijn wifi aan zet van zijn tel kan ik daar gebruik van maken..dat heb je hier toch niet. of wel

06-01-2016, 21:40



Citaat door Triangle:
bekeken vanuit het volk...

ik zie het zakelijk...jij hebt een abonnement bij mij, daarmee kun je bellen en internetten en als je het anders gebruikt dan het bedoeld is en het kost me geld, dan moet ik zaken aanpassen...zo werkt het nu eenmaal.

Maar als ik die bedrijven was, had ik het niet geblokkeerd maar gewoon het internet vele malen duurder maken, zodat mensen toch maar blijven bellen.
Bellen via Whatsapp is ook gewoon internetten. Je stuurt alleen geluid over het net in plaats van tekst of data. Als telecombedrijven wat over willen houden aan bellen via whatsapp en dergelijke, dan moeten ze het dataverkeer maar duurder maken.

06-01-2016, 22:47

Citaat door Insolence:
weet je wat je ook in Marokko hebt dat je wifi kan delen...dus als iemand zijn wifi aan zet van zijn tel kan ik daar gebruik van maken..dat heb je hier toch niet. of wel

Jawel dat heb je hier ook, deed dat laatst nog met een vriendin

06-01-2016, 23:04
Als telecom bedrijf moet je gewoon zakelijk slim handelen en ervoor zorgen dat je eraan verdient als men traditioneel belt. Maar ook eraan verdient als met via app's gaat bellen. Oftewel data-bundels verkopen. De verdienmodellen die hierbij horen, zorgen er zelf ervoor dat er een reeele concurrerende prijs op de marokkaanse markt terecht komt.
en dat belachelijk blokkeren van applicaties of delen ervan, leidt er alleen maar toe dat er een nieuwe applicatie komt.

die telecom bedrijven hebben vaak met de overheid contracten afgesloten dat zij mogen verdienen aan bepaalde soort communicatie. Hiervoor krijgt de overheid natuurlijk een deel van de inkomsten of een afgesproken bedrag. Als de telecom bedrijven opgegeven moment merken dat zij hun targets niet kunnen halen omdat er een andere manier van communicatie erbij is gekomen. Dan gaan ze naar de overheid om hun beklag te doen. Feitelijk zeggen ze tegen de overheid, blokkeren die handel (apps) want wij hebben een contract met jullie. Of hebben jullie als overheid de volledige communicatie dubbel verkocht. En je kan iets maar één keer verkopen.

Pagina's : [1] 2 3 4