Bekijk volle/desktop versie : Varkensaroma



03-01-2016, 14:53
Vraag:

Van een niet-moslim vriend heb ik wat kruiden gekregen die een aroma bevatten dat verkregen wordt uit spek (varkensvlees). De ingrediënten lijken echter kunstmatig te zijn en er komen geen delen van het varken in voor. Is het toegestaan om deze specerijen te gebruiken?

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

Als dit aroma wordt gemaakt van een deel van het varken, dan is het ongetwijfeld Haraam. Allah, de Verhevene, zegt (interpretatie van de betekenis):

“Zeg (o Mohammed): “In datgene wat aan mij is geopenbaard, tref ik niets aan dat verboden is om gegeten te worden door iemand die dat eet, behalve als het om een dood dier gaat of om stromend bloed of om varkensvlees. Voorwaar, dit (d.w.z. dit varkensvlees) is onrein…” (Soerat al-An'aam: 145)

Allah heeft varkensvlees verboden omdat het onzuiver en onrein is.

Wanneer het aroma echter kunstmatig wordt geproduceerd en niet gemaakt wordt van varkensvlees, dan is het op zijn minst Makroeh (afgeraden). In dat geval gaat het namelijk om een imitatie van iets wat Allah verboden heeft. Wat de gelovige dient te doen is uit de buurt te blijven van Haraam zaken, deze niet te nuttigen en ook niet op zoek te gaan naar soortgelijk voedsel.

Bovendien kan dat een middel zijn om gewend te raken aan de smaak van varkensvlees, wat het weer gemakkelijker zou maken om het later te eten.

En Allah weet het het beste.

Islamqa.com

18-03-2016, 11:25


Bedankt voor t delen...

04-04-2016, 15:22
Graag gedaan!

04-04-2016, 16:31
Bedankt dame, geen hamka's meer voor mij.

04-04-2016, 17:16


Ja, ik heb altijd discussies met mensen over hamka's chips. Maar mensen blijven erbij dat het gewoon geoorloofd is helaas. Ik vind makroeh net zo erg als Haram.

04-04-2016, 17:26

Citaat door Lifestyliste:
Ja, ik heb altijd discussies met mensen over hamka's chips. Maar mensen blijven erbij dat het gewoon geoorloofd is helaas. Ik vind makroeh net zo erg als Haram.
Helaas zijn daar vele meningen verdeeld onder moslims

04-04-2016, 21:21
Ik begrijp niet waarom men perse iets met Varkensaroma willen eten. Bah

04-04-2016, 23:27

Citaat door MissViva:
Ik begrijp niet waarom men perse iets met Varkensaroma willen eten. Bah
Het idee alleen al bij het beeld van een varken.

05-04-2016, 09:36
oef de geur alleen al. hamkas etc misselijkmakend

05-04-2016, 10:58

Citaat door MissViva:
Ik begrijp niet waarom men perse iets met Varkensaroma willen eten. Bah
Gewoon ezels, alsof er niet genoeg alternatieven zijn. Al die toevoegingen zijn sowiezo troep.