Bekijk volle/desktop versie : Asalaamou 'Aleykoum geliefde broeders en zusters.



Pagina's : [1] 2 3 4

31-12-2015, 17:38
[ Met deze Topic wil ik jullie een oprechte Naseeha geven. Vanavond is het weer zo ver & vieren de ongelovigen hun feest.
Nieuwjaar 2016. Doe hier niet aan mee want wij zijn moslims en wij volgen de Islam. En wij hebben onze nieuwjaar al gehad. Alhamdoulilah.
Wens elkaar niet speciaal een gezonde & ggelukkige jaar maar doe dit elke dag naar je broeder en zuster. Wederom is dit een gebruik van de ongelovigen om specifiek op een dag het goede te wensen.

Onze Heer is Allah en Zijn Boodschapper is Mohammed en wij volgen zijn voetsporen tot het Laatste Uur. Bi id nhi illah.

O Allah hou de moslims weg van deze imitatie van de ongelovigen. O Allah houdt ons standvastig op Tawhîd. O Allah maak het voor ons mogelijk om onze religie te praktiseren ondanks de ongelovigen en de hypocrieten. Allahumma amin

Jazzakallaahu khayran voor jullie tijd. ]

31-12-2015, 18:23


Ameen.. Wat raadt jij/jullie me aan om tegen familieleden te zeggen die je ( weer) een goed nieuw jaar wensen ( of ze zijn vergeetachtig of doen het express maar zeg al jaren dat ik niet dat vier, gebeurt ook met mijn verjaardag . Je mag ook hun niet zeggen Gelukkig nieuwjaar bedankt maar ik doe daar niet aan mee.

31-12-2015, 19:54
Doe tog niet zo dom niemand viert het ze doen alleen mee met het spectaculaire vuurwerk show meer niet. Jullie schijnheiligerds kunnen alleen overdrijven en wijzen met je vingers als je niet op straat wilt lopen of naar kijken pak je koffers in en ga naar Marokko en zelfs in marokko hebben ze vandaag vuurwerk show en al de bakkers doen hier ook aan mee met taarten en dergelijke

31-12-2015, 20:19

Citaat door Noeha:
Wa alaykom ssalaam asalrifiyyah
Iedereen wist het al. Waarom zo sluw?

31-12-2015, 20:30



Citaat door Noeha:
wa alaikom salaam milkyway. Uit mijn buurt milkyway.
Ik wijs je op je sluwheid. Wordt een keer volwassen. Mischien vanf 1 januari?

31-12-2015, 20:34

Citaat door Noeha:
Donderop.
Dat sws en heel ver ook.

31-12-2015, 20:36
Kan je mischien ergens woorden van mij plaatsen waar ik an het misleiden ben? Zolang je dat niet kan dan zien we je als een leugenaar.


Maar he "het gevaar van de leugenaars" he

31-12-2015, 20:48
Op 10 februari 2013 begint voor Chinezen het belangrijkste feest van het jaar: de viering van het Chinees Nieuwjaar. Dit zogeheten ‘Lentefeest’ duurt in totaal vijftien dagen, waarvan vooral de eerste drie in het teken staan van voortdurende festiviteiten. Op de vijftiende kalenderdag wordt het volksfestijn traditiegetrouw afgesloten met het Lantaarnfestival.

Wanneer de Chinese kalender precies werd ingevoerd is niet bekend, maar bronnen vermelden dat de introductie ervan vooral tot doel had landbouwwerkzaamheden te structureren. Het Chinese nieuwjaar, ‘Xin Nian’, luidt het begin van de lente in, een positieve periode van voorspoed vanwege de vruchtbare oogsten. De Chinese kalender is gebaseerd op de stand van de maan, waardoor de viering van het nieuwe jaar elke keer op een andere datum begint. In 2012 was dit, volgens de Westerse kalender, 23 januari, terwijl in 2013, het zogenaamde ‘Jaar van de Slang’, de Chinese nieuwjaarsdag op 10 februari valt.

Legende van Nian

Er bestaat een opmerkelijke legende over de oorsprong van het Chinees nieuwjaar, die verhaalt over het monster Nian. Dit boosaardige wezen, met het lichaam van een stier en de kop van een leeuw, sloop iedere winter vanuit de bergen naar het dichtstbijzijnde dorp. Hij nam daarbij alles wat op zijn pad kwam te grazen om zo zijn honger te stillen. De Chinese bevolking ontdekte na verloop van tijd echter dat er drie dingen waren waar het monster bang voor was: vuur, harde geluiden en de kleur rood.

Tijdens een volgend bezoek van Nian hadden de dorpelingen zich goed voorbereid. Zij staken verscheidene vuren aan, maakten zoveel mogelijk lawaai en hingen overal rode doeken op. Met succes, want het monster keerde met de staart tussen de benen terug naar de bergen. De dorpelingen feliciteerden elkaar en startten een groot feest, een ritueel dat zij iedere winter herhaalden en doorgaven aan volgende generaties.

Keukengod

Van oudsher zijn er een aantal tradities verbonden aan de Chinese nieuwjaarsviering. Een populair gebruik betreft het eren van de Keukengod, de god van het vuur en beschermer van het huishouden. Na een grondige schoonmaak van het huis hangen Chinezen een afbeelding van de Keukengod naast het fornuis en steken zij deze in brand. Als onderdeel van dit ritueel wordt het portret eerst ingesmeerd met druppels honing en wijn, in de hoop dat de Keukengod in ruil daarvoor een goed woordje doet bij de Jade Keizer, de oppergod in het taoïsme.

Tradities en gebruiken

Er zijn vele andere tradities, gebruiken en regels die ieder jaar in meer of mindere mate worden nageleefd. Zo is het gebruikelijk dat Chinezen nieuwe kleren en schoenen kopen voor aanvang van het nieuwe kalenderjaar. Daarnaast is het verboden om tijdens het nieuwjaarsfeest scharen of messen te gebruiken, omdat dit geluk kan ‘afsnijden’. En in de hoop op meer geluk en voorspoed in het nieuwe jaar, schrijven Chinezen hun persoonlijke wensen op een papiertje, dat zij vervolgens naast de deurpost hangen.

Lantaarnfestival

Als afsluiting van het Lentefeest wordt op de vijftiende dag van de nieuwe maand, bij een volle maan, het Lantaarnfestival georganiseerd. De lantaarns werden oorspronkelijk aangestoken ter nagedachtenis aan dierbare voorouders. Naast de vele lantaarns wordt het Lantaarnfestival opgeluisterd door de Leeuwen- en Drakendans. Beide kenmerkende volksdansen staan van origine in het teken van het ‘verdrijven van het kwade’. Om diezelfde reden spelen de kleur rood en harde geluiden gedurende het gehele feest een centrale rol. Rode lampionnen fleuren het straatbeeld op, en naast vuurwerk zijn ook trommels en gongen populaire lawaaimakers.

Chinese familiereünie

De viering van het Chinees Nieuwjaar brengt ieder jaar weer een enorme volksverhuizing teweeg. Verblijven in de aanwezigheid van familie en vrienden heeft in deze periode namelijk de hoogste prioriteit. Chinezen die liever binnenshuis blijven, nestelen zich tijdens het warme samenzijn voor de beeldbuis, waarop de Chinese staatstelevisie vrijwel alle feestelijkheden uitzendt.

31-12-2015, 20:50
Waarom vieren de Chinezen Nieuwjaar op een andere datum?

Maankalender
De Chinezen gebruiken een andere kalender dan wij. Vandaar dat hun nieuwjaar ook op een andere datum valt. De oorsprong van deze ‘maankalender’ ligt in een ver verleden, zo’n 2600 jaar voor Christus.

Chinees Lentefeest
Sinds 1912 is in China de westerse kalender wel in gebruik, maar de traditionele maankalender is nog heel belangrijk. Zo wordt bijvoorbeeld de datum van het belangrijkste festival, het Chinees Nieuwjaar ofwel het Chinese Lentefeest, bepaald volgens deze maankalender.

Volle maan
Het Chinees Nieuwjaar valt op de eerste dag van de eerste maanmaand. Op zijn vroegst is dat 21 januari, op zijn laatst 20 februari. Elke maanmaand begint als het volle maan is. De maancyclus duurt 29 à 30 dagen. Een kleine rekensom leert dat een jaar van 12 maanden dus 354 dagen telt. Aangezien de aarde er 365 dagen over doet om om de zon te draaien, 'missen' er dus 11 en een kwart dagen per jaar. De Chinese oplossing is simpel, ze voegen gewoon om de drie jaar een schrikkeljaar in.

31-12-2015, 20:54

Citaat door Dazzle:
Het is toch niet erg als ik het nu afsteek?
Jawel. Niet doen wacht tot het gaat sneeuwen.

31-12-2015, 20:57
Kortom het vieren van nieuwjaar en het afsteken van vuurwerk stamt af van de Chinezen en dit hebben ze in het Westen overgenomen. Men ( de Chinezen) denken hiermee de kwade geesten te verdrijven.

31-12-2015, 20:58

Citaat door sabrunjamilan:
Ameen.. Wat raadt jij/jullie me aan om tegen familieleden te zeggen die je ( weer) een goed nieuw jaar wensen ( of ze zijn vergeetachtig of doen het express maar zeg al jaren dat ik niet dat vier, gebeurt ook met mijn verjaardag . Je mag ook hun niet zeggen Gelukkig nieuwjaar bedankt maar ik doe daar niet aan mee.
Salaamoe 'alaikoem. Je kunt ze uitleggen op een zachtaardige duidelijke wijze, dat je niet gelooft in het Christendom maar in de Islaam. Als moslim heb ik mijn eigen religieuze feestdagen die zijn voorgeschreven door de profeet sallallaahoe 'alayhi wa sallam, Als moslim geloof ik niet in het christendom en dus kan wil ik niet meedoen met het vieren van nieuwjaar gezien ik geen christen ben en het nieuwjaar is ter viering is van het christendom.

Ik heb mijn eigen nieuwjaar, mijn islamitische nieuwjaar en ik hoop dat jullie mijn keuze begrijpen en tolereren.

Wellicht kun je zo iets zeggen, maar laat in iedergeval zien dat je serieus bent in je geloof en dus standvastig bent erop. Als je ze het vaker hebt uitgelegd en het boeit hen niet wat je wil, dan kun je doen zoals wij ook deden (mocht je niet meer thuis wonen): telefoon uitzetten en gaan slapen voordat het 00.00 is en uitlaten tot in de ochtend. Zo geef je ook een duidelijk signaal door als ze niet willen luisteren, ondanks je hen hebt uitgelegd dat je hier niet aan mee doet. Sturen ze jou een sms of whatsapp? Negeren en niets terug sturen en als ze je erop aanspreken, dan zeg je op een zachtaardige goede wijze dat je hen al vaak hebt vertelt en uitgelegt dat je niet mee doet aan nieuwjaar, maar ondanks dit accepteren jullie dit niet. Vandaar dat ik me telefoon uitdeed en niet reageerde op jullie berichten over nieuwjaar.

Moge Allaah het gemakkelijker maken voor jou.

31-12-2015, 21:02



Citaat door Dazzle:
Niet zo stalken, alleen vrouwen mogen mij stalken
Er zijn hier maar 3 soorten vrouwen (debk niet dat je plezier mee zal ervaren)

1: haat mannen

2: wilt alleen een getrouwde man

3: ze weten niet wat ze willen met hun leven


Dus je zal het maar met mij moeten doen en ik zet ff mn vrouwen masker op voor je



31-12-2015, 21:03

Citaat door Eenlid:
Kortom het vieren van nieuwjaar en het afsteken van vuurwerk stamt af van de Chinezen en dit hebben ze in het Westen overgenomen. Men ( de Chinezen) denken hiermee de kwade geesten te verdrijven.
Ennals je een rotje wilt afsteken om dat je het spannend vundt ennniet gelooft dat boze geesten mee verdreven worden??

31-12-2015, 21:05

Citaat door Dazzle:
Ervaring?
Nee

Pagina's : [1] 2 3 4