Bekijk volle/desktop versie : Moslims houden ook van Jezus; Isa 6 zaken die je nog niet wist over Jezus in de islam



Pagina's : [1] 2

25-12-2015, 13:50
Christmas, as everyone knows, commemorates the birth of Jesus and is a major religious celebration for Christians around the world.

But what many people don't know is that Jesus is an important figure in Islam, too, even though most Muslims don't celebrate Christmas (though some of us, especially American Muslims, do).

In honor of the holiday, here are six things you may not know about the role of Jesus — and his mother, Mary — in Islam:

Jesus, Mary, and the angel Gabriel are all in the Quran (as are Adam, Noah, Abraham, Moses, and a bunch of other Bible characters).
Muslims believe that Jesus (called "Isa" in Arabic) was a prophet of God, was born to a virgin (Mary), and will return to Earth before the Day of Judgment to restore justice and to defeat al-Masih ad-Dajjal ("the false messiah&quot, also known as the Antichrist. All of which may sound pretty familiar to many Christians.
Mary (called "Maryam" in Arabic) has an entire chapter in the Quran named for her — the only chapter in the Quran named for a female figure. In fact, Mary is the only woman to be mentioned by name in the entire Quran: As noted in the new Study Quran, "other female figures are identified only by their relation to others, such as the wife of Adam and the mother of Moses, or by their title, such as the Queen of Sheba." Mary is mentioned more times in the Quran than in the entire New Testament.
Just as with all the other prophets, including Mohammed, Muslims recite, "Peace be upon him" every time we refer to Jesus.
بلال الدويك
The name "Jesus, son of Mary" written in Arabic calligraphy, followed by "peace be upon him."
Muslims believe that Jesus performed miracles: The Quran discusses several of Jesus's miracles, including giving sight to the blind, healing lepers, raising the dead, and breathing life into clay birds.
The story of Jesus's birth as told in the Quran is also the story of his first miracle, when he spoke as an infant in the cradle and declared himself to be a prophet of God. Here's the story:

And remember Mary in the Book, when she withdrew from her family to an eastern place. And she veiled herself from them. Then We [God] sent unto her Our Spirit [the angel Gabriel], and it assumed for her the likeness of a perfect man. She said, "I seek refuge from thee in the Compassionate [i.e., God], if you are reverent!" He said, "I am but a messenger of thy Lord, to bestow upon thee a pure boy."

She said, "How shall I have a boy when no man has touched me, nor have I been unchaste?" He said, "Thus shall it be. Thy Lord says, ‘It is easy for Me.’" And [it is thus] that We might make him a sign unto mankind, and a mercy from Us. And it is a matter decreed.

So she conceived him and withdrew with him to a place far off. And the pangs of childbirth drove her to the trunk of a date palm. She said, "Would that I had died before this and was a thing forgotten, utterly forgotten!" So he called out to her from below her, "Grieve not! Thy Lord has placed a rivulet beneath thee. And shake toward thyself the trunk of the date palm; fresh, ripe dates shall fall upon thee. So eat and drink and cool thine eye. And if thou seest any human being, say, ‘Verily I have vowed a fast unto the Compassionate, so I shall not speak this day to any man.’"

Then she came with him [the infant Jesus] unto her people, carrying him. They said, "O Mary! Thou hast brought an amazing thing! O sister of Aaron! Thy father was not an evil man, nor was thy mother unchaste." Then she pointed to him [Jesus]. They said, "How shall we speak to one who is yet a child in the cradle?"

He [Jesus] said, "Truly I am a servant of God. He has given me the Book and made me a prophet. He has made me blessed wheresoever I may be, and has enjoined upon me prayer and almsgiving so long as I live, and [has made me] dutiful toward my mother. And He has not made me domineering, wretched. Peace be upon me the day I was born, the day I die, and the day I am raised alive!"

That is Jesus son of Mary— a statement of the truth, which they doubt.

Merry Christmas!


http://www.vox.com/2015/12/23/10660648/jesus-in-islam

25-12-2015, 15:32


Alleen is het niet verstandig om als moslim iemand een fijne kerst te wensen. Je feliciteert ze eigenlijk met het feit dat hun de geboorte vieren van de "zoon" van God. Dat staat haaks op wat er in de Islam staat over Jezus. Wij weten dat hij niet de zoon van God is. Is heel verkeerd om zoiets te denken...

25-12-2015, 15:36
Ik ben niet de auteur van dit artikel maar we moeten niet vervallen in onbenulligheden. Of je iemand kerst of fijne dagen wenst of een voorspoedige jaarwisseling, het is een blijk van goede manier en fatsoen, wat er ook inhoudelijk van waar is. Net als dat je iemand geluk wenst, of een fijne verjaardag etc.

25-12-2015, 15:40

Citaat door Monarchist:
Ik ben niet de auteur van dit artikel maar we moeten niet vervallen on onbenulligheden. Of je iemand kerst of fijne dagen wenst, het is een blijk van goede manier en fatsoen, wat er ook inhoudelijk van waar is. Net als dat je iemand geluk wenst, of een fijne verjaardag etc.
Een fijne verjaardag is heel wat anders. Jezus de zoon noemen van God in de islam is een zonde die je niet meer terug kunt draaien. Ik denk dat het niet toegestaan is om iemand te feliciteren met zo een feestdag. Het staat haaks op wat er in de koran staat. Maargoed, ik ben geen geleerde dus ik weet niet hoe het precies zit...

25-12-2015, 15:44



Citaat door _yassir_:
Een fijne verjaardag is heel wat anders. Jezus de zoon noemen van God in de islam is een zonde die je niet meer terug kunt draaien. Ik denk dat het niet toegestaan is om iemand te feliciteren met zo een feestdag. Het staat haaks op wat er in de koran staat. Maargoed, ik ben geen geleerde dus ik weet niet hoe het precies zit...
Dan maak je er toch Fijne Feestdagen van? Ipv Kerstfeest? Fijne dagen kunnen van alles zijn zonder inhoudelijk een oordeel te vellen.
Het probleem is dat zij ook een oordeel hebben over onze religie en profeten en vanuit hun beleving plegen wij weer blasfemie? Coëxistentie en elkaar in de waarden laten is belangrijk.
We hebben geen geleerden nodig om te weten dat Akhlaaq een belangrijk onderdeel is van onze religie.

25-12-2015, 15:56
Jezus is niet geboren op 25 dec pffffff. Zo zie je maar weer hoe mensen zwaar voor de gek worden gehouden

Kerstfeest was er al voor het christendom

25-12-2015, 15:58
Bulshitt stuk

25-12-2015, 16:20

Citaat door Monarchist:
Dan maak je er toch Fijne Feestdagen van? Ipv Kerstfeest? Fijne dagen kunnen van alles zijn zonder inhoudelijk een oordeel te vellen.
Het probleem is dat zij ook een oordeel hebben over onze religie en profeten en vanuit hun beleving plegen wij weer blasfemie? Coëxistentie en elkaar in de waarden laten is belangrijk.
We hebben geen geleerden nodig om te weten dat Akhlaaq een belangrijk onderdeel is van onze religie.
Het is maar hoe je het bekijkt. Ik weet niet wat het echte oordeel hierover is ...

25-12-2015, 16:25
[video=youtube;avrYIcOQA-g]https://www.youtube.com/watch?v=avrYIcOQA-g[/video]

Merry Xmas.

25-12-2015, 16:48

Citaat door _yassir_:
Een fijne verjaardag is heel wat anders. Jezus de zoon noemen van God in de islam is een zonde die je niet meer terug kunt draaien. Ik denk dat het niet toegestaan is om iemand te feliciteren met zo een feestdag. Het staat haaks op wat er in de koran staat. Maargoed, ik ben geen geleerde dus ik weet niet hoe het precies zit...
Mee eens!

25-12-2015, 17:12
De oorsprong: „De keuze voor 25 december is niet terug te voeren op een Bijbels precedent”, zegt The Christmas Encyclopedia, „maar op heidense Romeinse feesten die aan het eind van het jaar werden gehouden”, rond de tijd van het wintersolstitium of de winterzonnewende op het noordelijk halfrond. Bij die feesten hoorden de Saturnalia, ter ere van Saturnus, de god van de landbouw, „en de gecombineerde feesten van twee zonnegoden, de Romeinse Sol en de Perzische Mithras”, zegt dezelfde encyclopedie. Beide verjaardagen werden gevierd op 25 december, het wintersolstitium volgens de juliaanse kalender.

De oorsprong: „De keuze voor 25 december is niet terug te voeren op een Bijbels precedent”, zegt The Christmas Encyclopedia, „maar op heidense Romeinse feesten die aan het eind van het jaar werden gehouden”, rond de tijd van het wintersolstitium of de winterzonnewende op het noordelijk halfrond. Bij die feesten hoorden de Saturnalia, ter ere van Saturnus, de god van de landbouw, „en de gecombineerde feesten van twee zonnegoden, de Romeinse Sol en de Perzische Mithras”, zegt dezelfde encyclopedie. Beide verjaardagen werden gevierd op 25 december, het wintersolstitium volgens de juliaanse kalender.

Wat de Bijbel zegt: De Bijbel vermeldt Jezus’ geboortedatum niet. Maar we kunnen er rustig van uitgaan dat hij niet op 25 december geboren is. De Bijbel zegt namelijk dat toen Jezus geboren werd, de herders in de omgeving van Bethlehem „buitenshuis verbleven en ’s nachts de wacht hielden over hun kudden” (Lukas 2:8). Het koude, regenachtige seizoen begon meestal in oktober, en de koudste maand, waarin soms sneeuw viel, was december. Vooral op koude hoogvlakten, zoals die rond Bethlehem, brachten de herders hun schapen ’s nachts dan naar een beschut onderkomen.x

Het is veelzeggend dat de christenen in de eerste eeuw, van wie velen met Jezus waren meegegaan op zijn predikingstochten, zijn geboorte nooit vierden, op geen enkele datum. In harmonie met zijn gebod herdachten ze alleen zijn dood (Lukas 22:17-20; 1 Korinthiërs 11:23-26). Toch zullen sommigen zich afvragen: maakt de heidense oorsprong echt iets uit? Voor God wel. ’De ware aanbidders zullen de Vader met geest en waarheid aanbidden’, zei Jezus (Johannes 4:23).

Wat heeft de kerstman met de geboorte van Jezus te maken?

De traditie: In veel landen wordt de kerstman gezien als degene die de kinderen cadeautjes geeft. Kinderen schrijven vaak brieven naar de kerstman om hem te vragen om cadeaus, die hij met de hulp van elfjes maakt op de Noordpool, waar hij woont.

De oorsprong: De Amerikaanse kerstman, Santa Claus, wordt ook in Europa steeds populairder. De benaming Santa Claus is waarschijnlijk gebaseerd op de Nederlandse naam Sinterklaas, wat een verbastering is van Sint-Nicolaas, de aartsbisschop van Myra in Klein-Azië (nu Turkije). Volgens The Christmas Encyclopedia is „vrijwel alles wat over Sint-Nicolaas geschreven is, gebaseerd op legenden”. Zowel in historisch als in Bijbels opzicht heeft de kerstman geen enkele overeenkomst met Jezus Christus.

Wat de Bijbel zegt: „Nu gij daarom onwaarheid hebt weggedaan, spreekt waarheid, een ieder van u met zijn naaste” (Efeziërs 4:25). Degenen die ons het meest na staan, zijn onze familieleden. De Bijbel zegt ook dat het belangrijk is ’waarheid lief te hebben’ en ’de waarheid te spreken in ons hart’ (Zacharia 8:19; Psalm 15:2). Het lijkt misschien onschuldig en grappig om kinderen te vertellen dat de kerstman met Kerstmis cadeautjes komt brengen, maar is het juist en verstandig om kleine kinderen voor de gek te houden, ook al is het goedbedoeld? Vindt u het niet ironisch dat een gelegenheid die bedoeld zou zijn om Jezus te eren, aangegrepen wordt om kleine kinderen te bedriegen?

Hoe denkt God over de cadeaus en feestelijkheden met kerst?
De oorsprong: De oude Romeinse Saturnalia liepen van 17 tot 24 december, de dag waarop cadeaus werden uitgewisseld. In de huizen en op de straten klonk het rumoer van uitgebreide feestmaaltijden, drinkpartijen en ongeremd gedrag. Na de Saturnalia werd de eerste dag van januari gevierd met een feest dat meestal zo’n drie dagen duurde. De Saturnalia en de viering van de eerste dag van januari gingen waarschijnlijk in elkaar over.

Wat de Bijbel zegt: De ware aanbidding wordt gekenmerkt door vreugde en vrijgevigheid. „Weest blij, gij rechtvaardigen; en heft een vreugdegeroep aan”, lezen we in Psalm 32:11. Zo’n vreugde wordt meestal in verband gebracht met vrijgevigheid (Spreuken 11:25). „Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen”, zei Jezus Christus (Handelingen 20:35). Hij zei ook: „Beoefent het geven”, oftewel maak het tot een vast onderdeel van het leven (Lukas 6:38).

Op die manier geven heeft weinig te maken met geven als ritueel of als verplichting, omdat het nu eenmaal zo hoort. De Bijbel beschrijft hoe echte vrijgevigheid zou moeten zijn: „Laat iedereen geven waartoe hij in zijn hart heeft besloten, zonder gevoelens van spijt of dwang. Want God houdt van een blijmoedige gever” (2 Korinthiërs 9:7, Groot Nieuws Bijbel). Mensen die zich aan deze verheven Bijbelse principes houden, geven omdat hun hart hen daartoe aanzet, en dat kan op elk moment in het jaar zijn. Dit soort van geven heeft Gods zegen en is nooit een last.

Als we Kerstmis in het licht van de Bijbel bekijken, is vrijwel elk aspect ervan van heidense oorsprong of een verdraaiing van de verslagen in de Bijbel. De kerstgebruiken zijn dus alleen in naam christelijk. Hoe is dat gekomen? Eeuwen na Christus’ dood kwamen er allerlei valse leraren, precies zoals de Bijbel had voorzegd (2 Timotheüs 4:3, 4). Deze gewetenloze mannen vonden het belangrijker het christelijke geloof populair te maken bij de heidense massa dan de waarheid te onderwijzen. Daarom voerden ze geleidelijk populaire heidense feesten in en noemden die ’christelijk’.

De Bijbel waarschuwde dat zulke „valse leraren” mensen „met vervalste woorden [zouden] uitbuiten. Maar wat hen betreft, het oordeel van oudsher beweegt zich niet traag en hun vernietiging sluimert niet” (2 Petrus 2:1-3). Jehovah’s Getuigen nemen die woorden serieus, net als de rest van de Bijbel, die ze als het geschreven Woord van God bezien (2 Timotheüs 3:16). Daarom willen ze niet meedoen aan valsreligieuze gebruiken of vieringen. Maakt dat standpunt hen ongelukkig? Integendeel! Zoals het volgende artikel laat zien, weten ze uit ervaring dat de Bijbelse waarheid bevrijdend is.

Er was een tijd dat de kerkleiders „zich met hand en tand verzetten tegen [de] overblijfselen van het heidendom”, zegt het boek Christmas Customs and Traditions — Their History and Significance. Maar na een tijdje vonden ze het belangrijker de kerkbanken te vullen dan de waarheid te onderwijzen. Daarom begonnen ze deze heidense gebruiken „door de vingers te zien”. Later namen ze die gebruiken zelfs over.

De Bijbel zegt: „Wat een mens zaait, dat zal hij ook oogsten” (Galaten 6:7). Omdat de kerken op hun velden de zaden van het heidendom hebben gezaaid, moeten ze er niet vreemd van opkijken dat dit ’onkruid’ oplevert. Een viering die de geboorte van Jezus zou moeten eren, wordt gebruikt als excuus voor dronkenschap en luidruchtige feesten, winkelen is populairder geworden dan naar de kerk gaan, gezinnen steken zich diep in de schulden om cadeaus te kopen, en kinderen verwarren mythen met de realiteit, en de kerstman met Jezus Christus. God zei niet voor niets: „Raakt het onreine niet langer aan” (2 Korinthiërs 6:17).



Kortom een ware Christen viert geen kerstmis.

25-12-2015, 18:41

Citaat door Karima_X:
.......................................God zei niet voor niets: „Raakt het onreine niet langer aan” (2 Korinthiërs 6:17).



Kortom een ware Christen viert geen kerstmis.
Uit de Wachttoren. Van de waanzinnige Jehova-getuigen. Nou, die waanzin hadden we nog niet gehad.

25-12-2015, 19:30



Citaat door Stavast_:
Uit de Wachttoren. Van de waanzinnige Jehova-getuigen. Nou, die waanzin hadden we nog niet gehad.
ik begrijp dat het je feestsfeer verpest maar alle bronnen wijzen erop dat kerst niks met jezus te maken heeft.

25-12-2015, 20:09

Citaat door Karima_X:
ik begrijp dat het je feestsfeer verpest maar alle bronnen wijzen erop dat kerst niks met jezus te maken heeft.
Ben jij jehova-getuige dan?


...omdat je inderdaad die bronnen gebruikt.

25-12-2015, 20:15

Citaat door Vakidioot:
Ben jij jehova-getuige dan?


...omdat je inderdaad die bronnen gebruikt.
Pijnlijk he. Jarenlang feest vieren waar je de geschiedenis niet van kent? Je voelt je vast dom maar das dan ook wel terecht.

Tokkies zijn zelfs op kerstavond eenzaam hahaha

Pagina's : [1] 2