Bekijk volle/desktop versie : De stem van jouw vrouw



Pagina's : [1] 2 3 4

21-12-2015, 22:13
Wat is het bewijs dat een man die geen mahram is de stem van de vrouw niet mag horen?
Vaak zeggen zusters die getrouwd zijn, dat wanneer hun mannen bellen met andere mannen, de vrouw stil moet zijn en geen geluid mag maken?

Je ziet dat ook wanneer een man op bezoek komt dat de vrouw haar stem niet mag laten horen, is hier bewijs voor? Wat ik weet dat ze juist zacht moet praten maar helemaal niet praten heb ik nog nooit gehoord?

21-12-2015, 22:25


Zijn er broeders die dit ook doen, bij hun zussen of tantes of vrouwen? En mag ik vragen waarom jullie dit bevelen?

21-12-2015, 22:56
Dat hangt er vanaf wat voor mening ze volgen, sommige zeggen de stem van de vrouw is 'auwrah en anderen zeggen de stem van de vrouw is niet 'auwrah
ik kende een zuster die niqab droeg en iets in haar mond deed als ze naar buiten ging om haar stem te dempen, zodat als ze sprak dat je haar echte stem niet kon horen (blijkbaar was zij van mening dat de stem van de vrouw 'auwrah is)

Maar het is wel zo volgens de islam dat de vrouw haar stem niet mag verfraaien bij vreemde mannen en of overdreven hard praat en lacht dat vreemde manne haar horen.
Er zijn bepaalde etiquettes waaraan gehouden dient te worden.

22-12-2015, 14:11

Citaat door Da3wahLilah:
Dat hangt er vanaf wat voor mening ze volgen, sommige zeggen de stem van de vrouw is 'auwrah en anderen zeggen de stem van de vrouw is niet 'auwrah
ik kende een zuster die niqab droeg en iets in haar mond deed als ze naar buiten ging om haar stem te dempen, zodat als ze sprak dat je haar echte stem niet kon horen (blijkbaar was zij van mening dat de stem van de vrouw 'auwrah is)

Maar het is wel zo volgens de islam dat de vrouw haar stem niet mag verfraaien bij vreemde mannen en of overdreven hard praat en lacht dat vreemde manne haar horen.
Er zijn bepaalde etiquettes waaraan gehouden dient te worden.
Maar apart zeg, want dan verdraai je je stem die Allah u gegeven heeft.
Maar wat is het bewijs dat de stem Auwrah is?
Ik weet ook alleen dat je juist niet te hard moet praten en niet moet lachen en dat soort dingen bij mannen die niet mahram zijn van jouw.

22-12-2015, 14:15



Citaat door Abu-Suhaib:
ik ben helemaal nog niet zo ver in praktiseren, ik heb echt geen idee.
als ik bv in Marokko aankom, en ik breng een bezoek aan mijn getrouwde nichten (dochters van mijn oom), dan geven we elkaar de hand, kussen we elkaars handen, zitten samen te praten, als de kids binnen komen dan vertelt ze hun wie ik ben DAT IS 3mmi SUHAIB, ZOON VAN KHALTI FATMA, KEN JE KHALTI FATMA NOG? DIE JOU DIE MOOIE SCHOENEN HEEFT GEKOCHT?
Jullie kussen erop los dus... Jij hebt klappen nodig ZOON van khalti fatma

22-12-2015, 14:17
Dus mannen zijn soort van beesten, want als ze een stem horen van een vrouw, dan gaat het fout. Goh dus een stemverbod op de vrouwen dus.

22-12-2015, 14:29

Citaat door Abu-Suhaib:
Ja, we kussen elkaars handen als ik weer na een jaar in Marokko aankom, bij alle vrouwen van de familie handgekus, bij de mannen een knuffel. Bij tantes kus ook het hoofd erbij
Dat is toch haram. Zelf als is een vrouw 80 jaar dan ga je haar handen niet kussen, en ook niet haar hoofd. De mannen van mijn tantes heb ik nooit hun hand geven al zijn ze oud, laat staan hun kussen.

22-12-2015, 14:34

Citaat door Abu-Suhaib:
mannen die Allah's vrees niet hebben zijn beesten.
Het heeft niks met de stem van de vrouw te maken, maar met de TAQWA van de man.
Als het aan de stem ligt, dan zou alleen de opwindende stem 3awra zijn, want er zijn genoeg vrouwen die als man klinken.
Toen mijn TAQWA sterk was lag ik niet zo wakker van de vrouwen, nu mijn TAQWA zero is, is het anders
Oké. Ga maar wudu doen en bidden broeder. En veel dua en dhikr doen

22-12-2015, 14:50

Citaat door Abu-Suhaib:
Het is Haraam ja.
Maar wij komen uit een wereld vol onwetendheid.
En nu pas begint de kennis beetje bij beetje mensen te bereiken.
En het weigeren van elkaars handen is voor velen nog redelijk moeilijk.
Als je weet dat het haram is moet je het gewoon niet doen. Duidelijk aangeven. Al zullen ze jouw raar aankijken. Lekker boeiend allemaal.

22-12-2015, 15:01
يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا


O vrouwen van de Profeet, jullie zijn zoals geen van de andere vrouwen, als jullie (Allah) vrezen. Weest daarom niet minzaam in jullie manier van spreken waardoor degene in wiens hart een ziekte is, begeerte gaat voelen, en spreekt een juist woord. [33:32]

22-12-2015, 15:02

Citaat door Abu-Suhaib:
"Lekker boeiend" bestaat niet bij mij als het gaat om familie
ik bouw gewoon beetje bij beetje op.... mag dat?
Je familie, zijn jouw ouders broers zussen je bloedeigen ooms tantes enz. Hoe ken jij nu zeggen, dan beetje bij beetje?? Het moet je juist niet boeien wat die vreemde vrouwen van jouw denken? Kijk als je iets wil verduidelijken naar je ouders, en je zegt dat dit haram is en hun begrijpen je niet en spelen op de persoon dan zal ik dat ook erg vinden. Maar zeker niet vreemde mensen en mijn ooms hebben niks over mij te zeggen.

Het goede en slechte ben je verplicht te zeggen in de islam. Dat je zegt mag ik?? vind ik maar vreemd broeder.. Zulke dingen zijn zo duidelijk. Zelf de kufaar durven niet eens je een hand te geven omdat dit altijd op het nieuws komt. Ik vind het altijd jammer dat gezegd word, maar ze zijn toch onwetend???

22-12-2015, 15:09

Citaat door Mouwaysie:
يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا


O vrouwen van de Profeet, jullie zijn zoals geen van de andere vrouwen, als jullie (Allah) vrezen. Weest daarom niet minzaam in jullie manier van spreken waardoor degene in wiens hart een ziekte is, begeerte gaat voelen, en spreekt een juist woord. [33:32]
Gaat het alleen over de vrouwen van de profeet? Mijn vraag is meer, waarom verbieden mannen dat hun vrouwen niet mogen spreken in bij zijn van andere moslimse mannen. Wat is hun bewijs? En hoort de vrouw haar man hierin te gehoorzamen?

22-12-2015, 15:12



Citaat door HappySmile:
Je familie, zijn jouw ouders broers zussen je bloedeigen ooms tantes enz. Hoe ken jij nu zeggen, dan beetje bij beetje?? Het moet je juist niet boeien wat die vreemde vrouwen van jouw denken? Kijk als je iets wil verduidelijken naar je ouders, en je zegt dat dit haram is en hun begrijpen je niet en spelen op de persoon dan zal ik dat ook erg vinden. Maar zeker niet vreemde mensen en mijn ooms hebben niks over mij te zeggen.

Het goede en slechte ben je verplicht te zeggen in de islam. Dat je zegt mag ik?? vind ik maar vreemd broeder.. Zulke dingen zijn zo duidelijk. Zelf de kufaar durven niet eens je een hand te geven omdat dit altijd op het nieuws komt. Ik vind het altijd jammer dat gezegd word, maar ze zijn toch onwetend???
Happysmile, het kan lastig zijn zusje. Als je uit een gezin komt waarbij kennissen gewoon gegroet worden door handen te schudden, waar gemengd met elkaar gezeten wordt in een ruimte, waar mannen en vrouwen gewoon met elkaar praten en lachen. Dan kan het lastig aanvoelen als jij de enige bent die ermee begint. Het wordt ongemakkelijk. Ook al boeit het jou niet wat de rest vindt, sommige ouders vinden het wel lastig omdat ''hun kind de enige is die aan zulke regels mee doet.''

Veel Marokkanen kennen een hele vrije omgang met elkaar. Zelfs in de bergen van Marokko. Ze vinden het heeeel vreemd als je niet gewoon iedereen hand schudt.

Ik weet dat mijn moeder het er heel moeilijk mee heeft gehad toen ik besloot geen handen meer te schudden met mijn neven met 'Ied. Simpelweg omdat het onbekend is bij hun en we opgegroeid zijn met het idee: "Jullie zijn broers en zussen.'' Nu jaren later groeten mijn tantes ook niet iedereen en stapsgewijs begint het normaal te worden, maar dat is het niet altijd geweest.

Over het praten.. Over het algemeen neemt niemand van ons echt de telefoon op in bijzijn van anderen. Mijn vader wel soms, maar dan zijn wij automatisch stil of praten we zachter. Dat is gewoon netter. Je kunt niet hardop lachen terwijl hij aan het praten is met een vriend of bekende. Mijn pa zegt ook dat het volgens de stem volgens de madhab van Imaam Maalik 3awrah is, maar hoe dat precies zit, wasieneg.

22-12-2015, 15:19

Citaat door HappySmile:
Gaat het alleen over de vrouwen van de profeet? Mijn vraag is meer, waarom verbieden mannen dat hun vrouwen niet mogen spreken in bij zijn van andere moslimse mannen. Wat is hun bewijs? En hoort de vrouw haar man hierin te gehoorzamen?
Ik zie het bewijs hiervoor niet in deze aayah.

Verder.

Is het verplicht of aanbevolen voor de vrouw om te praten in bijzijn van andere mannen? Nee.
Is het verplicht voor een vrouw om haar man te gehoorzamen? Ja, behalve als het ongehoorzaamheid inhoudt ten opzichte van de Schepper.

22-12-2015, 15:52

Citaat door OumHunayn:
Happysmile, het kan lastig zijn zusje. Als je uit een gezin komt waarbij kennissen gewoon gegroet worden door handen te schudden, waar gemengd met elkaar gezeten wordt in een ruimte, waar mannen en vrouwen gewoon met elkaar praten en lachen. Dan kan het lastig aanvoelen als jij de enige bent die ermee begint. Het wordt ongemakkelijk. Ook al boeit het jou niet wat de rest vindt, sommige ouders vinden het wel lastig omdat ''hun kind de enige is die aan zulke regels mee doet.''

Veel Marokkanen kennen een hele vrije omgang met elkaar. Zelfs in de bergen van Marokko. Ze vinden het heeeel vreemd als je niet gewoon iedereen hand schudt.

Ik weet dat mijn moeder het er heel moeilijk mee heeft gehad toen ik besloot geen handen meer te schudden met mijn neven met 'Ied. Simpelweg omdat het onbekend is bij hun en we opgegroeid zijn met het idee: "Jullie zijn broers en zussen.'' Nu jaren later groeten mijn tantes ook niet iedereen en stapsgewijs begint het normaal te worden, maar dat is het niet altijd geweest.

Over het praten.. Over het algemeen neemt niemand van ons echt de telefoon op in bijzijn van anderen. Mijn vader wel soms, maar dan zijn wij automatisch stil of praten we zachter. Dat is gewoon netter. Je kunt niet hardop lachen terwijl hij aan het praten is met een vriend of bekende. Mijn pa zegt ook dat het volgens de stem volgens de madhab van Imaam Maalik 3awrah is, maar hoe dat precies zit, wasieneg.
Misschien zus kom ik niet uit zo'n gezin dat vrije omgang heeft, maar mijn oma en familie van papa zijn kant zijn wel zo. Maar toen ik wist dat het haram was, deed ik daar niet aan mee. Maar heeft dit niet te maken hoe sterk jezelf in je schoenen staan kwa geloof? Gair inscha Allah.

Dat zachter praten doe ik ook, maar stil zijn kan ik niet hoor. Ik ben te impulsief zegmaar.

Waienesh iejawam awatchma.

Pagina's : [1] 2 3 4