Bekijk volle/desktop versie : Asscher wil verheerlijken IS strafbaar stellen



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

10-12-2015, 18:50
DEN HAAG -
Het kabinet gaat opnieuw bekijken of het verheerlijken van terroristisch geweld strafbaar kan worden gesteld. Minister Asscher (Integratie) vindt dat nu niet hard genoeg kan worden opgetreden tegen ronselaars.
Minister Asscher
Minister Asscher
De PvdA-bewindsman gaat hierover in overleg met zijn Justitie-collega Van der Steur. Diens voorganger Opstelten concludeerde vorig jaar nog dat het strafbaar stellen van het verheerlijken van terroristisch geweld niet kon omdat het hebben van (dubieuze) denkbeelden niet strafbaar is. Anders zouden we zoiets krijgen als een ’gedachtenpolitie’ en dat kan niet in een rechtsstaat, werd toen gezegd.
Maar Asscher zei in de Tweede Kamer daar toch nog eens naar te willen kijken op verzoek van het CDA, dat een fel voorstander is van wetsverandering. „Ik ga steeds meer voelen voor het pleidooi van het CDA om verheerlijking strafbaar te stellen. Ik begrijp het heel goed. We kunnen nu te weinig doen tegen de ’fanboys’ van het kwaad”, aldus Asscher.
Asscher wil de grenzen van de rechtstaat opzoeken om jihadronselaars de pas af te snijden. „Ik zie hoe lastig dat ronselen is tegen te gaan. Ik vind het legitiem om te kijken of we de grenzen strafrechtelijk goed genoeg hebben getrokken. Je moet oppassen voor de grenzen van de vrijheid van meningsuiting. Je mag ook rare dingen zeggen in dit land, maar als dat verheerlijken meer in de buurt komt van ronselen dan wil ik daar nog eens goed naar kijken.” In het voorjaar wil hij een besluit nemen.
De kwestie is extra actueel nu de rechter in Den Haag zes ronselaars tot celstraffen heeft veroordeeld. Maar de rechter heeft wel gesteld dat het openlijk steunen van IS of het verheerlijken van hun daden niet strafbaar is. Dat zou vallen onder de vrijheden die horen bij een liberale open samenleving. Asscher erkent dat het trekken van een grens van wat wel en wat niet mag, arbitrair blijft. „Dat is lastig want het blijft altijd een weging.”
Het CDA wil niet langer afwachten op actie van het kabinet en dient donderdag een kant-en-klaar wetsvoorstel in om verheerlijking van terroristisch geweld strafbaar te stellen.
Het kabinet gaat verder salafistische organisaties in kaart brengen en bekijken of een verbod mogelijk is. De Tweede Kamer had daarom gevraagd, omdat die bezorgd is over de invloed van deze orthodoxe islamitische clubs op radicalisering en jihadisme in Nederland. Asscher: „We kijken nu anders tegen het salafisme aan. Het salafisme is een bron van zorg. Het is wel de vraag of een verbod het meest effectief is”, zei hij. De aanpak is volgens hem lastig, omdat er drie stromingen binnen het salafisme zijn en niet iedereen het islamisme (de politieke ideologie van de islam) nastreeft.


bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/24861555/__Kabinet__aanpak_salafisme__.html

10-12-2015, 19:03



Citaat:
Ik ga steeds meer voelen voor het pleidooi van het CDA om verheerlijking strafbaar te stellen. Ik begrijp het heel goed.
Ik heb het idee dat Nederland door moslims een beetje in de war is geraakt en wanhopig zoekt naar een identiteit nou mooi dat de gedachtenpolitie klaar staat om straks iedereen met afwijkende denkbeelden de cel in te gooien.

Bye beschaving en welkom angst.

10-12-2015, 19:04
Hij vergeet de holocaust te benoemen .

10-12-2015, 19:05
Dit is Nederland ano 2015, lijkt mij dat dit soort demonstratie gewoon verboden moeten worden.
Denk juist dat de beschaving beschermd moet worden tegen mensen die pro actief juichen voor ISIS.



10-12-2015, 19:06



Citaat door discover_me:
Dit is Nederland ano 2015, lijkt mij dat dit soort demonstratie gewoon verboden moeten worden.
Denk juist dat de beschaving beschermd moet worden tegen mensen die pro actief juichen voor ISIS.


Mooie vlaggen

10-12-2015, 19:12
Waarom emigreer je dan niet naar Iran en S.A. waar je als je maar een beetje verdacht bent wordt opgepakt en niet eens een fatsoenlijk proces krijgt.

10-12-2015, 19:12

Citaat door Izanovic.:
Mooie vlaggen
Ja vooral ISIS verheerlijken nu het nog kan...

10-12-2015, 19:14

Citaat door discover_me:
Ja vooral ISIS verheerlijken nu het nog kan...
Zijn geen ISIS vlaggen en het is ook geen ISIS demonstratie.

10-12-2015, 19:15

Citaat door Neville:
Waarom emigreer je dan niet naar Iran en S.A. waar je als je maar een beetje verdacht bent wordt opgepakt en niet eens een fatsoenlijk proces krijgt.
Omdat je hier wel recht hebt op een fatsoenlijk proces.
Rechters zullen heus wel naar de intenties kijken achter een daad van verheerlijking.

Een paar maanden geleden was een gek hier nog alles wat betreft ISIS goed aan het praten en riep zelfs op tot aanslagen in het westen. Dat soort gedrag moet dus juist bestraft worden, ipv dat iemand zo verder kan met jongeren indoctrineren.

Al is het maar met een taakstraf, het gaat om het signaal.

10-12-2015, 19:17

Citaat door Izanovic.:
Zijn geen ISIS vlaggen en het is ook geen ISIS demonstratie.
Wat het ook is allemaal, de intenties waren om jongeren te indoctrineren met een idologie.
Die man op de afbeelding Abou Mousa, heeft met zijn propaganda genoeg jongeren op het verkeerde been gezet, met als resultaat dat ze naar Syrië vertrokken zijn.

10-12-2015, 19:34

Citaat door discover_me:
Omdat je hier wel recht hebt op een fatsoenlijk proces.
Rechters zullen heus wel naar de intenties kijken achter een daad van verheerlijking.

Een paar maanden geleden was een gek hier nog alles wat betreft ISIS goed aan het praten en riep zelfs op tot aanslagen in het westen. Dat soort gedrag moet dus juist bestraft worden, ipv dat iemand zo verder kan met jongeren indoctrineren.

Al is het maar met een taakstraf, het gaat om het signaal.


En wat zijn die intenties volgens jou?

Prima DC laat Asscher, Wilders als eerste aanpakken want die verheerlijkt ook bepaalde zaken en brengt mensen ook op bepaalde Ideeën een betere ronselaar kun je niet vinden.

Straks krijg je nog dat lidmaatschap van een criminele organisatie -lees Islam - een strafbaar feit wordt.

Ik snap je wel maar dit is symboolpolitiek staat leuk op de cv van Asscher meer niet. Dit is juist een gevaar voor onze rechtsstaat want het zal niet blijven bij verheerlijken.

10-12-2015, 19:42

Citaat door discover_me:
Wat het ook is allemaal, de intenties waren om jongeren te indoctrineren met een idologie.
Die man op de afbeelding Abou Mousa, heeft met zijn propaganda genoeg jongeren op het verkeerde been gezet, met als resultaat dat ze naar Syrië vertrokken zijn.


Indoctrineren? Is het dan de taak van de overheid om processen -ontwikkeling bij jonge kinderen- te monitoren.

Het lijkt me beter om te investeren in goed onderwijs en projecten voor jongeren waar ze ook leren kritisch te denken. Nu denkt men in kaders van angst en daar krijg je alleen maar negatieve tegenreacties van.

10-12-2015, 19:43



Citaat door Neville:
En wat zijn die intenties volgens jou?

Prima DC laat Asscher, Wilders als eerste aanpakken want die verheerlijkt ook bepaalde zaken en brengt mensen ook op bepaalde Ideeën een betere ronselaar kun je niet vinden.

Straks krijg je nog dat lidmaatschap van een criminele organisatie -lees Islam - een strafbaar feit wordt.

Ik snap je wel maar dit is symboolpolitiek staat leuk op de cv van Asscher meer niet. Dit is juist een gevaar voor onze rechtsstaat want het zal niet blijven bij verheerlijken.
Ik denk dat jou zorgen te ver gezocht zijn, je kan uit het artikel duidelijk opmaken dat ze de juiste balans tussen het vrije woord en verheerlijking willen opzoeken.

Dit is hetzelfde als het oproepen tot geweld strafbaar stellen, men komt er nu alleen mee weg door indirect op te roepen tot geweld.

Verder hoop ik dat je begrijpt dat de kans dat islam verboden wordt vrijwel uitgesloten is en Nederland wat betreft mensenrechten nog altijd aan de top staat.
Ik zie dit als een maatregel om de scherpe randen weg te krijgen van vrijheid van meningsuiting, waarom zou het oproepen tot geweld wel strafbaar moeten zijn maar het verheerlijken van geweld niet?

Want met ISIS verheerlijken verheerlijk je eigenlijk ook direct geweld, ditzelfde is ook van toepassing op het verheerlijken van aanslagen.

10-12-2015, 19:48

Citaat door Neville:
Indoctrineren? Is het dan de taak van de overheid om processen -ontwikkeling bij jonge kinderen- te monitoren.

Het lijkt me beter om te investeren in goed onderwijs en projecten voor jongeren waar ze ook leren kritisch te denken. Nu denkt men in kaders van angst en daar krijg je alleen maar negatieve tegenreacties van.
Ja het lijkt mij taak van de overheid om jongeren te beschermen tegen ronselaars, je zal maar uit een zwak gezin komen waarbij niemand naar je om kijkt. Moet de overheid dan maar afwachten totdat dit soort jongeren over gaan tot het onthoofden van burgers in syrie?

Dat verhaal van onderwijs is dus verder echt totale onzin, het is een sprookje als je denkt dat je met voorlichting 100% het probleem kan oplossen. Ronselaars kunnen op dit moment namelijk 100% legaal ook voor voorlichting zorgen met propaganda video's over ISIS.

Het zou toch raar zijn dat scholen ingezet moeten worden voor voorlichting terwijl ronselaars 100% legaal bijeenkomsten kunnen organiseren voor het verheerlijken van geweld.

10-12-2015, 19:50

Citaat door Abdul_Karim:
Asscher als je mee leest, dan noemen we dat een wonder. Maar ISIS is geweldig, snappen oorlog in een breed spectrum, hetgeen de meeste westerse landen niet meer snappen en dus kansloos zijn in de wereld. Dus Asscher, lang leve ISIS.
Zal ik nu een ban krijgen voor... hoe heet deze stijlvorm ook alweer?

Laffe Nederlanders, sta op, laat zien wie jullie zijn zodat er respect voor jullie komt. Bied een alternatief op wat anderen bieden en niet dat halfzacht gezeur en gejammer. Dat voorkomt meer dan het vernietigen van Nederland door de Eurofielen. Meningen pak je aan met meningen, niet met geweld.











Dat is ook wat de "terroristen" willen (ja, ik praat nu de politiek na :gniffel

Probleem is dat men structureel de Europese identiteiten aan het vernietigen is om de Europese Identiteit te introduceren. Als vervelende mensen dan er in gaan rommelen krijg je de meest geweldige problemen, want geen ID is een zwakke positie.




[SIZE=1]Disclaimer: Dit bericht is niet bedoeld ter belediging of provocatie van wie dan ook. De enige provocatie is die tot een volwassen vorm van discussie. Ook is het bericht niet racistisch bedoeld, elk ras, volk, religie enz, zijn in de berichten inwisselbaar gelang het voorbeeld. Ze zijn voornamelijk bedoeld om een algemeen kader te scheppen zonder ieder individu te bedoelen die tot een die groepen behoord. Tevens is er geen sprake dat een mening altijd meer waard is dan de ander, echter om discussie redenen word dit wel als zodanig voorgedragen. Net als enige scherpe uitspraken in de tekst voor discussie redenen zijn, betekend dit niet dat de schrijven zich hier altijd mee verenigd en neemt dan ook afstand van deze suggestie.
Thanks voor die disclaimer, ga ik voortaan ook gebruiken.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8