Bekijk volle/desktop versie : Wie van de leden geeft les of heeft ervaring in het onderwijs? Meld je even!



Pagina's : [1] 2 3

09-12-2015, 12:07
Wie van de leden geeft les of heeft ervaring in het onderwijs, daarmee doelend voor de groep gestaan of staat. Ik wil graag het een en ander hierover vragen. Ik heb ook wat advies nodig.

Kunnen jullie je even melden?

Bedankt.

09-12-2015, 12:36


Pm me. Momenteel geef ik les aan eerstejaars studenten HBO. Heb ook op een basisschool voor de klas gestaan, huiswerkbegeleiding, enz. Dus heb wel wat ervaring.

09-12-2015, 12:46
Ik meld me.

09-12-2015, 13:37
Bedankt, dames. Het gaat namelijk over MBO studenten, met name jongens, die nogal aandacht trekken in de klas. Dit door middel van luidruchtig te zijn, door de docent heen praten en onderling ook met elkaar praten als de docent aan het woord is. Er wordt dingen heen en weer geroepen. Kortom; teveel storingen in de les waardoor de lesinhoud soms niet eens aan bod kan komen.

Hoe kun je hiermee omgaan?

09-12-2015, 14:18


Wat is er al uitgeprobeerd Aaike?

09-12-2015, 14:22
Het gedrag benoemen, de studenten individueel maar ook als groep erop aanspreken en de studenten attenderen op de gevolgen van het gedrag op de medestudenten. Dus voornamelijk het aanspreken, het corrigeren van het gedrag maar je ziet duidelijk dat het niet wordt opgepakt.

09-12-2015, 14:29
Denk je dat ze een les leren door ze te "straffen" of gaan denk je dat ze daardoor nog erger worden?

Met straffen bedoel ik; toegang tot de les ontzeggen en het tentamen niet laten maken, wat betekent; volgende periode/volgend jaar beter.

09-12-2015, 14:32
Dit heeft meestal te maken met de personality en character van de leraar/lerares. Als iemand dat niet in zich heeft, en niet vanzelf uitstraalt, dan lopen ze over hem/haar heen. There's no quick fix. There's no short-cut.

In tegenstelling tot onze landen, waar leraren meer macht hebben en probleemkinderen kunnen rellen.

09-12-2015, 14:44
De regelgeving over het lesgeven door een vrouw aan jongens/jongemannen:
http://www.fatwaislam.com/fis/index.cfm?scn=fd&ID=521

I see that the door to this kind of practice must be completely closed. Our boys must be left to be taught by men at all levels of instruction. Similarly, the girls must be left to be taught by female teachers at all levels of instruction. This will preserve our religion, our boys and our girls. It will be sufficient for us for our respected female teachers to fulfill their responsibilities to the best of their abilities with purity, sincerity and patience in teaching our girls. And the men must also fulfill their responsibilities with purity, sincerity and patience in teaching our boys at every level. It is also well-known that a man has more patience and is stronger in teaching boys and he can give him more teachings in every level of schooling. It is well-known that the boys, in the primary and higher levels of education, respect and esteem their male teacher. They will be more willing to submit and accept what he says. If the women were teaching them at those different levels, they would not have the characteristics, patience and strength with them that men have.


09-12-2015, 14:48

Citaat door Durani:
Dit heeft meestal te maken met de personality en character van de leraar/lerares. Als iemand dat niet in zich heeft, en niet vanzelf uitstraalt, dan lopen ze over hem/haar heen. There's no quick fix. There's no short-cut.

In tegenstelling tot onze landen, waar leraren meer macht hebben en probleemkinderen kunnen rellen.
Waar.

09-12-2015, 15:22
Het lastige is, is dat ik straffen een kinderachtig concept vindt. Het zijn op zich gemotiveerde studenten, 18 - 20 jaar oud en denk dat hun reactie op een straf niet echt al te denderend wordt ontvangen. Ik merk hetzelfde gedrag ook bij mijn begeleider, maar de suggesties die je aanreikt zijn goed om de volgende les daarop terug te komen. Ik denk dat ik een moment moet inplannen, alvorens de les begint om stil te staan bij het gedrag van vandaag.

Ik heb liever echt een groep kinderen, maar aan de andere kant leer ik wel van.

Citaat door OumHunayn:
Denk je dat ze een les leren door ze te "straffen" of gaan denk je dat ze daardoor nog erger worden?

Met straffen bedoel ik; toegang tot de les ontzeggen en het tentamen niet laten maken, wat betekent; volgende periode/volgend jaar beter.


Ik ben het daar niet echt mee eens. De karakter van een docent kan weliswaar daar een rol in spelen, maar heeft ook te maken hoe een docent dat soort gedrag aanpakt. In ieder les is er wel een storing, dat is op zich niet erg maar het wordt vervelend als het ten koste van het leerproces van anderen. Het is aan de docent om dat proces in goede banen te leiden en daar ook consequent in te zijn.

In onze landen is er sprake van een hiërarchie, daarmee doelend op de positie van de docent en die van de studenten. Docenten hebben een bepaalde aanzien, macht en wordt in een zekere zin ook gevreesd. In Nederland is er meer sprake van gelijkwaardigheid, studenten op niveau aanspreken en achten de studenten hun docenten als gelijke. Niet dat ik daar een voorstander van ben.

Citaat door Durani:
Dit heeft meestal te maken met de personality en character van de leraar/lerares. Als iemand dat niet in zich heeft, en niet vanzelf uitstraalt, dan lopen ze over hem/haar heen. There's no quick fix. There's no short-cut.

In tegenstelling tot onze landen, waar leraren meer macht hebben en probleemkinderen kunnen rellen.

09-12-2015, 15:27
Ik waardeer jouw aandeel, maar heb er geen boodschap aan. Ten eerst wordt er gesproken over de basisschool, wat niet echt in dit topic aan bod komt. Daarnaast lijkt de uitspraak de indruk te wekken alsof het onderwijssysteem dat zou kunnen toelaten. Shaikh Ibnu Baz heeft in zijn uitspraak rekening gehouden met het onderwijs zoals bekend in Saudi-Arabië, Jeddah om precies te zijn. Hiermee is voor mij de zaak dan ook afgesloten gezien er sprake is van een fiqh al-waqi'. Het is van belang dat een uitspraak toegespitst is op de gewoonte van het land.

Daarnaast vind ik bepaalde opmerkingen met betrekking tot vrouwen wat achterhaald. Ik kan genoeg voorbeelden opnoemen van mannen die niet in staat zijn om jongens te bereiken, en of hun onderwijs te kunnen geven zoals het hoort.
Citaat door AsalRifiyyah:
De regelgeving over het lesgeven door een vrouw aan jongens/jongemannen:
http://www.fatwaislam.com/fis/index.cfm?scn=fd&ID=521

I see that the door to this kind of practice must be completely closed. Our boys must be left to be taught by men at all levels of instruction. Similarly, the girls must be left to be taught by female teachers at all levels of instruction. This will preserve our religion, our boys and our girls. It will be sufficient for us for our respected female teachers to fulfill their responsibilities to the best of their abilities with purity, sincerity and patience in teaching our girls. And the men must also fulfill their responsibilities with purity, sincerity and patience in teaching our boys at every level. It is also well-known that a man has more patience and is stronger in teaching boys and he can give him more teachings in every level of schooling. It is well-known that the boys, in the primary and higher levels of education, respect and esteem their male teacher. They will be more willing to submit and accept what he says. If the women were teaching them at those different levels, they would not have the characteristics, patience and strength with them that men have.


09-12-2015, 15:30


Meestal ligt daar een oorzaak achter, dus waardoor deze leerlingen dit soort gedrag laten zien. Misschien is het handig om een goede band met hen te creëren en wanneer dit gedaan is, ze laten beseffen, waarom zij deze opleiding volgen en het belangrijk is om deze te halen. Je kunt bijvoorbeeld ervaringsverhalen laten horen en zien, daarbij. Ik denk persoonlijk dat ze een stukje motivatie missen. Belangrijk is om ook veel complimenten te geven.

09-12-2015, 15:33
Een aantal aspecten komen ook wel terug in de les en buiten de les. Ik vind je advies over de ervaringsverhalen wel een goede, wat het daardoor visualiserend voor ze gemaakt zou kunnen worden.
Citaat door Bloemen.:
Meestal ligt daar een oorzaak achter, dus waardoor deze leerlingen dit soort gedrag laten zien. Misschien is het handig om een goede band met hen te creëren en wanneer dit gedaan is, ze laten beseffen, waarom zij deze opleiding volgen en het belangrijk is om deze te halen. Je kunt bijvoorbeeld ervaringsverhalen laten horen en zien, daarbij. Ik denk persoonlijk dat ze een stukje motivatie missen. Belangrijk is om ook veel complimenten te geven.

09-12-2015, 15:42
@Aaike, straffen is ook echt een kinderachtig concept, maar in bepaalde gevallen kan je niet anders. Ik houd er ook echt niet van en probeer het minimaal te houden. Een van de meest extreme vormen van straffen was bij mij een aantal jaar terug. De klas was losgeslagen. Ze bleven praten, lachen. Ze bezorgden me echt hoofdpijn. Toen zei ik: "Weten jullie wat? Ruim jullie spullen op. Ga naar huis."

Ik pakte mijn spullen en vertrok. Die kwam best keihard aan bij de groep omdat ze dat totaal niet gewend waren van mij. Daarna nooit meer gehoeven.

Als een klas al gewend is elke keer kattenkwaad uit te halen en niet luistert naar de les zou je het volgende kunnen proberen. Een onverwachtse tentamen. Aangeven dat dit de stof is die ze zouden kennen, als ze hadden geluisterd en niet door jou heen zouden schreeuwen en praten. Laat ze hem serieus gewoon maken. Tafels uit elkaar, jullie hebben zoveel tijd voor het tentamen. Succes.

De les daarop zou ik op basis van de resultaten hun gedrag met ze bespreken (en dan pas aangeven dat het tentamen niet mee telt, officieel.)

Pagina's : [1] 2 3