Het lastige is, is dat ik straffen een kinderachtig concept vindt. Het zijn op zich gemotiveerde studenten, 18 - 20 jaar oud en denk dat hun reactie op een straf niet echt al te denderend wordt ontvangen. Ik merk hetzelfde gedrag ook bij mijn begeleider, maar de suggesties die je aanreikt zijn goed om de volgende les daarop terug te komen. Ik denk dat ik een moment moet inplannen, alvorens de les begint om stil te staan bij het gedrag van vandaag.
Ik heb liever echt een groep kinderen, maar aan de andere kant leer ik wel van.
Citaat door OumHunayn:Denk je dat ze een les leren door ze te "straffen" of gaan denk je dat ze daardoor nog erger worden?
Met straffen bedoel ik; toegang tot de les ontzeggen en het tentamen niet laten maken, wat betekent; volgende periode/volgend jaar beter.
Ik ben het daar niet echt mee eens. De karakter van een docent kan weliswaar daar een rol in spelen, maar heeft ook te maken hoe een docent dat soort gedrag aanpakt. In ieder les is er wel een storing, dat is op zich niet erg maar het wordt vervelend als het ten koste van het leerproces van anderen. Het is aan de docent om dat proces in goede banen te leiden en daar ook consequent in te zijn.
In onze landen is er sprake van een hiërarchie, daarmee doelend op de positie van de docent en die van de studenten. Docenten hebben een bepaalde aanzien, macht en wordt in een zekere zin ook gevreesd. In Nederland is er meer sprake van gelijkwaardigheid, studenten op niveau aanspreken en achten de studenten hun docenten als gelijke. Niet dat ik daar een voorstander van ben.
Citaat door Durani:Dit heeft meestal te maken met de personality en character van de leraar/lerares. Als iemand dat niet in zich heeft, en niet vanzelf uitstraalt, dan lopen ze over hem/haar heen. There's no quick fix. There's no short-cut.
In tegenstelling tot onze landen, waar leraren meer macht hebben en probleemkinderen kunnen rellen.