Bekijk volle/desktop versie : Veel joden vertrokken vorig jaar uit Marokko



Pagina's : [1] 2 3

24-11-2015, 17:32
Vorig jaar vertrokken enkele honderden Marokkaanse joden naar de schurkenstaat Israël om zich daar permanent te vestigen.

Deze stijging is opmerkelijk te nomen. In 2013 vertrokken 297 joden naar Israël, terwijl dat er in 2014 maar liefst 729 waren, meldt het Israëlisch Centrum voor de Statistiek. Dit hoge aantal betekende ook een record. In voorgaande jaren gingen er gemiddeld 200 a 250 richting het zionistenbolwerk.


Tussen 2000 en 2012 vertrokken 2.894 Marokkaanse joden die kant op. Bepalende gebeurtenissen zoals de terreuraanslag op 16 mei 2003 in Casablanca hadden vrijwel geen invloed op de vertrekgolf.


Oorzaak
Volgens Yabiladi is de nationale politiek een belangrijk aspect in deze stijging. In 2013 dienden vijf grote partijen een wetsvoorstel in om elke normalisering met Israël te bestraffen. De kleine joodse gemeenschap in Marokko zou daar ongerust over zijn.


Een ander aspect is de aanmoediging vanuit Israël. De autoriteiten daar doen er alles aan om wereldwijd zoveel mogelijk joden naar Israël te laten vertrekken. Zij worden sinds de jaren '60 al gepaaid met mooie financiële vooruitzichten. Vaker wel dan niet komen deze 'buitenlandse joden' terecht in illegaal bezet gebied, waar ze huizen en werk krijgen. Op deze manier vult het zionistenland de illegaal in genomen gebieden met 'eigen' volk.


Mede hierdoor daalt het aantal joden in Marokko. In 2000 leefden er nog 5000 joden in Marokko, in 2014 waren dat er nog maar 2.400.

24-11-2015, 17:41


Dajjal's werk joden en vrouwen zijn volgens de Hadith de grootste slachtoffers

24-11-2015, 17:53
Is om economie redenen, meer niet

24-11-2015, 18:00
De redactie is wel pittiger geworden merk ik indd.. Snap ik wel met GeenStijl en alle andere media ellende die een hetze tegen moslims gestart waren..doen zij eigenlijk een beetje hetzelfde, klein beetje...

Je mag best prikkelend schrijven, pas wel op dat je altijd juiste feitelijke informatie weergeeft.

Ik snap best dat Israel veel leed veroorzaakt aan de Palestijnen dus in die zin zijn bepaalde Israëliërs schurken, dus niet Joden maar bepaalde Israëliërs. Niet alle Israëliërs zijn het ook eens met hoe met de Palestijnen wordt omgegaan. Dus tja..

24-11-2015, 18:05



Citaat door infra:
is marokko dan ook een schurkenstaat met betrekking tot de sahrawi?
ja

24-11-2015, 18:10
Nee natuurlijk niet.. Maar waarom maak jij je hier zo druk over? Waarom boeid dit stuk jou en wat kom je eigenlijk hier doen?

Verder is die vergelijking met de Sahara kwestie, lees gedoe met wat nomaden in Marokko's Zuidelijke Provincie uit niet aan orde hoor, ik snap wel dat dit als pressie middel gebruikt wordt. Alleen is het verschil dat Marokko strijd voor een ," just cause "

Marokko = Israel

Alleen Israel heeft de stoute schoenen aangedaan en ze willen niet bijdraaien..

Wat moeten we dan? Moeten we wegkijken dan bij Gaza enz? Is toch niet menselijk en ook te veel gevraagd van ons, toch?

24-11-2015, 18:21
Heej Infra kun je even reageren met wat mensen als jij nou precies verwachten van Marokkaanse Nedekanders wat betreft onrecht in Gaza bv.

Jullie vragen eigenlijk aan Marokkaanse NLD'ers om niet hiermee te bemoeien. Alleen is dit voor veel Marokkaanse NLDrs te veel gevraagd, onrecht is onrecht en het is ook geen peanuts wat daar gebeurt toch?

De Palestijnen waren ook geen lieverdjes, maar even graag helderheid, wat verwach "men" van Marokkaanse NLDrs

24-11-2015, 18:25
@ the Dictator.. Ik tref je hier nu, mooi. Ik merk aan meerder post dat je sympathiek tegenover DA3ICH staat maar iedere keer vlucht van mijn vragen.. Kun je even reageren op het volgende

24-11-2015, 18:25
1. Zij zonderen zich af en claimen door onevenwichtige en valse informatie handelingen en ideeën die BUITEN DE ISLAM STAAN.

- Zelfmoord door middel van een aanslag is zeer veboden in de Islam, ook in geval van oorlog.
- vreemde rituelen, ( onbevestigd, in een halve maan vorm bidden, niet richting Mekka.
- Alle geleerden voor afvallige bestempelen en een charismatisch leider, welke weinig geschoold is in de Islam, bijna als profeet aanbidden.

24-11-2015, 18:25
1. Wat zijn de belangrijkste kenmerken van een sekte?
Een sekte is een religieuze groepering met een eigen waarheid, die haar onderscheidt van alle andere groeperingen. Deze waarheid wordt verplichtend opgelegd. De tucht is zo sterk dat afwijkingen – zelfs op details – niet gebillijkt worden. Voor een eigen mening is geen plaats. De groepering stelt zich gewoonlijk zó exclusief op, dat de sociale contacten van de leden zich grotendeels tot eigen kring beperken. Wie anders denkt, wordt buitengesloten, maar is daarmee zijn gehele vriendenkring kwijt. Buitenstaanders worden als een groot gevaar beschouwd, als verdoemden en satanskinderen en dergelijke. De waarheid die een sekte belijdt, wordt gesteld boven het respect voor haar eigen leden. Alleen wie volgens het verplichte patroon denkt en handelt, kan op respect rekenen. Daarop wordt elk lid dan ook sterk gecontroleerd.
Een sekte is vaak klein, maar niet noodzakelijkerwijze. Meestal kent ze een eenhoofdig leiderschap van iemand die als een goddelijke gezant, een godheid of een onaantastbare profeet wordt gezien. In een latere fase – door slechts weinige sekten bereikt – wordt dit eenhoofdige leiderschap soms omgezet in een niet democratisch gekozen bestuur, dat hoog boven de leden verheven is en geboden en inzichten verplichtend oplegt.

2. Waarin ligt de aantrekkingskracht van sekten?
Twee zaken voeren de boventoon: liefde en zekerheid. Mensen willen zich graag geaccepteerd voelen. Vooral in de wervingsfase omringt de sekte nieuwe belangstellenden met grote zorg, wat wel het ‘liefdesbombardement’ heet. Dat geeft mensen het gevoel dat ze echt meetellen, een gevoel dat deze wereld maar weinig weet te bieden. Naarmate de maatschappelijke verwarring toeneemt (Wat is goed? Hoe moet je leven?) zullen sekten een grotere aantrekkingskracht kunnen uitoefenen. Een (vermeende) zekerheid is voor velen een houvast, zij het vaak maar tijdelijk. Het biedt ook een mogelijkheid ingeschakeld te worden bij een belangrijke missie in de wereld, waardoor de sekteleden zich belangrijk en zelfs onmisbaar kunnen achten, zodat hun gevoel van eigenwaarde stijgt.

3. Wie zijn extra gevoelig voor deze aantrekkingskracht?
Het meest open voor sektarische invloeden zijn onzekere en emotioneel beschadigde mensen, die op zoek zijn naar houvast en troost. Verder ook jongeren die iets zoeken om zich van een oudere generatie te onderscheiden, waartegen ze bezwaren hebben. Er is nog een derde opvallende categorie: mensen die in het kerkelijke leven geen uitdaging vinden. Een sekte biedt dat wél. In vergelijking met de traditionele kerken is een sekte ‘spannend’. Lidmaatschap is niet vrijblijvend; het kost de leden veel aan tijd, inspanning en geld. Maar dat geeft ook de prettige ervaring ‘waar voor zijn geld’ te krijgen. Door lidmaatschap van de afwijkende groepering proberen mensen hun levensgeluk positief te beïnvloeden.

24-11-2015, 18:36
@ifra ... Hmmmm ik weet niet of ik hier tegen de juiste persoon aan het praten ben... Kun je even iemand met wat meer niveau halen die met me kan praten? Ik meen het en bedoel het niet persee beledigend ofz.. Je argumenten ruiken al op verre afstand, onprettig en weinig uitdagend...

Zeg is iets sterkers ofz.. Bv ze blijven ons maar met raketten bestoken en willen geen vrede.. Zoiets is sterker..

Of iets van, heej Marokkanen niet stoer doen want jullie volk(Marokkaanse Israëliërs) stemt in Israel juist rechts en hebben belangrijke posities in het leger... Die laatste bevelhebber, kolonelgeloof ik, bv die Gaza binnenviel was een Marokkaan.

24-11-2015, 18:46
Kijk, achter de schermen is een nadere werkelijkheid dan het theaterstuk in de media, op straat etc ook betreffende betrekkingen Israel Marokko

Marokko onderhoud warme en goede banden met Joden, en ook Israel.. Om diverse redenen, zo helpen invloedrijke Marokkaanse Joden ze hun eigen land voorruit..

Er zijn bijna 1 miljoen Marokkaanse Joden in Israel die nog steeds veel lIersel voelen voor hun land van herkomst, net als de liefde van ons in Nl voor Marokko maar dan een beetje anders. Dat beetje anders zit em in dat Marokkaanse Joden een beetje gebrainwasht zijn in Israel door nationalisten. Marokkaanse Joden onderhouden goede banden en identificeren van alle groepen in Israel zich het meest met hun land van herkomst. Hier zijn met name de Ashkenaziache Israëliërs, uit Oost Europa en Rusland afkomstig, niet blij mee want zo zijn de Marokkaanse Joden minder brainwashbaar dan die andere Joden.

Al met al hebben Marokkanen niks tegen Joden, sterker nog vee Marokkanen zijn stiekum trotst op wat Marokkaanse Joden van een woestijn een vruchtbaar land hebben gemaakt. Alleen zijn jullie veel te stout tegen de arme Palestijen.

24-11-2015, 18:56


wtf bazel je allemaal Jamalbreda....trots op marokkaanse joden omdat ze van een woestijn iets hebben gemaakt? Ene x zeur dat marokko nix is. En nu loop je mocro jews te verheerlijken dat ze iets hebben gemaakt van maroc?

24-11-2015, 18:56
shalom jamal praat voor jezelf aub

24-11-2015, 19:27
Fabeltjeskrant M.NL, juist ze komen terug naar Marokko dat is nog de enige veiligste Arabische land waar joden op hun gemak over straat kunnen en wonen
Geen fabels vertelen M.nl kom met feiten op tafel

Pagina's : [1] 2 3