Het probleem met muqalidien zoals Ali is dat zij de methodologie volgen van het extreem volgen van een paar personen zoals ‘Ubayd en anderen.
As-Shaykh al-Ghunaymaan, Hafidahoellaah, is een 'Aliem die door talloze 'Ulama geprezen wordt zoals as-Suhaymi, al-'abaad, de Moeftie en al-Fawzaan.
Anderen vallen hem aan, maar de bewijzen zijn zwak als we eerlijk onderzoeken zonder taqlied.
'Alie haalde een aantal punten aan:
1. Hij maakt tawheed al-Hakimiyyaah een aparte vorm van tawheed.
Dit klopt niet, kijkt wat de Shaykh zegt en ik schaamde mij:
http://www.saaid.net/leqa/4.htm
Citaat:
س: ما رأيكم في إنكار توحيد الحاكمية، وهل إفراده بقسم مستقل خروج عن مذهب السلف، وفي أي أنواع التوحيد يدخل هذا القسم ؟
ج: توحيد الحاكمية، لا يجوز إنكاره، فهذا من أنواع التوحيد، ولكنه داخل في توحيد العبادة بالنسبة للحاكم نفسه كشخص، أما بالنسبة له هو يعني: التوحيد، فهو داخل في توحيد الربوبية، لأن الحاكم هو الله تعالى.
فيجب أن يكون الرب المتصرف هو الذي له الحكم فهو يكون داخلاً في توحيد الربوبية من حيث الحكم والأمر والنهي والتصرف، أما من حيث التطبيق والعمل فالعبد مكلف باتباع حكم الله فهو من توحيد العبادة من هذه الجهة.
وجعله قسماً رابعاً ليس له وجه، لأنه داخل في الأقسام الثلاثة، والتقسيم بلا مقتضى يكون زيادة كلام لا داعي له، والأمر سهل فيه على كل حال، إذا جعل قسماً مستقلاً فهو مرادف، ولا محذور فيه.
Hij zegt dus dat het binnen de 3 categorieën past. En dat het daarbuiten plaatsen als 4e categorie niet nodig is. Wel is hij makkelijk als iemand het wel doet. Dat is fout volgens talloze 'Ulama.
2. Hij prijst Mohammed Soeroer Zayn al-‘Abidien:
Kijk hier wat de Shaykh zegt:
http://https://www.youtube.com/watch?v=ZGWxX3BPmI0
Hij kent hem niet eens…….Hij was alleen mensen zat die zielig zaten te vissen naar namen en voedde ze op.
3. Hij doet takfir en is takfirie:
De Shaykh doet takfir op zaken waarop meerdere ‘Ulama takfir doen. Dat sommigen zijn woorden misbruiken is zijn probleem niet. Kijk wat hij zegt over takfir en zijn woorden vals gebruiken en vals toepassen:
http://selefienederland.nl/forum/viewtopic.php?f=35&t=591&p=874&sid=126f9f9ea0ddb04 e983980700250dca9#p874
Dit gaat specifiek over Leiders en het niet- oordelen met wat Allaah openbaarde. Dit als aanvulling op punt 1 en 2: Hij is dus geen takfirie!
4. De woorden van de Shaykh over djihaad zonder Imaam:
De woorden die geqoute worden door 'Alie van As-Siba3ie van Ghunaymaan kloppen.
http://www.saaid.net/leqa/4.htm
Ik ben het daar niet mee eens algemeen. Wat ik wel apart vind is dat:
1. As-Shaykh 'Abderahmaan bin Hassan dit zei en iedereen stil is hierover; waarom?
2. De Shaykh in zijn antwoord ingaat op djihaad ad-daf3; djihaad at-talab noemt hij verder niet.
3. De shaykh geeft wel degelijk aan dat de djihaad met de Imaam is en bevestigd deze asl in zijn lessen:
http://ar.islamway.net/lesson/89561/%D8%A8%D8%A7%D8%A8-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%BA%D8%B2%D9%88-%D9%85%D8%B9-%D8%A3%D8%A6%D9%85%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%AC%D9%88%D8%B1
Luister vanaf minuut 2.
En vanaf minuut 11:10.
Ik wil helpen onthouden dat deze Shaykh waarschuwt tegen Khawaarij en andere zaken.
Yawm al-Qiama staan wij allen voor Allaah en moeten wij ons verantwoorden. Hoe kan het dat de eer van deze Shaykh zo goedkoop is? Omdat hij niet in het rijtje past?
Dan 1 vraag aan 'Alie aangezien jij waarschuwt tegen deze 'Aliem en zo zuiver bent:
Jij qoute Shaykh ‘Ubayd zijn woorden over (zgn.) Soeroerie al-Ghunaymaan. Kijk wat hij zegt over bandjes luisteren van Soeroeries:
http://aloloomenglish.net/vb/showthread.php?88-Is-Ubayd-al-Jaabiree-fit-to-give-fatwa&p=2013&viewfull=1#post2013
Wat vind jij hiervan Ali? Of is as-Salafiyyah geldig bij de 1 en niet bij de ander? Ik zal fatawaa van ‘Ubayd over al-Azhar en Ashaa’ira maar laten…of de meerdere keer dat hij takfir deed op mensen op basis van zonden zoals Soeroeriyyah doen..Ik ben benieuwd of jij zelfs ook maar durft te zeggen dat het fout is.
Ik denk van niet.
'Ubayd heeft zoveel vreemde fatawaa, maar dat maakt niet uit. De kritieken gelden alleen voor anderen!
http://aloloomenglish.net/vb/showthread.php?88-Is-Ubayd-al-Jaabiree-fit-to-give-fatwa&p=4759#post4759
Wa salaam