Bekijk volle/desktop versie : Moslimgeleerden over IS



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

18-11-2015, 20:58
Belangrijke moslimgeleerden vanuit de hele wereld hebben zich uitgesproken over IS. Ze hebben hun bevindingen neergelegd in een open brief aan de zelfbenoemde kalief van IS.

Conclusie: Het zijn boeven. (Ik bedoel IS, niet die geleerden).

Er is een Nederlandse vertaling op: http://https://stopislamicstatescrimes.wordpress.com/2014/10/03/open-brief-vertaald/


Hier begint het. Ik begin met de samenvatting. De eigenlijke brief volgt in stukjes; hij is een beetje lang.

Hier komt ie:


EEN GEFUNDEERDE WEERLEGGING,
DOOR ISLAMGELEERDEN,
VAN WAT DE “I.S.” BESCHOUWT
ALS ISLAM EN JIHAD



Samenvatting

In de Islam is het verboden om fatwa’s uit te vaardigen zonder te beschikken over alle vereisten op het vlak van kennis. Bovendien moeten zelfs dan de fatwa’s voldoen aan een rechtstheorie zoals die werd vastgelegd in de klassieke teksten. Het is eveneens verboden een deel van een Quranvers – of een stuk ervan – aan te halen om op basis daarvan een oordeel te vellen zonder alles in aanmerking te nemen wat de Qur’an en de Hadith ons over dat onderwerp leren. Met andere woorden: er zijn strikte subjectieve en objectieve vereisten voor het uitvaardigen fatwa’s en men mag niet enkele Quranverzen uitzoeken voor wettelijke argumentatie zonder de hele Qur’an en Hadith erbij te betrekken.

Het is in de Islam verboden om gerechtelijke uitspraken te doen, over welk onderwerp dan ook, zonder de Arabische taal te beheersen.

Het is in de Islam verboden om Shari’ah aangelegenheden al te zeer te simplificeren en daarbij de gevestigde Islamitische wetenschappen te negeren.

Het is in de Islam toegestaan (voor geleerden) om van mening te verschillen, behalve over de fundamenten van de godsdienst die elke Muslim moet kennen.

Het is in de Islam verboden om de hedendaagse realiteit te negeren bij het uitvaardigen van rechtsuitspraken.

Het is in de Islam verboden om onschuldigen te doden.

Het is in de Islam verboden om gezanten, ambassadeurs en diplomaten te vermoorden. Daarom is het ook verboden om journalisten en hulpverleners te doden.

In de Islam staat Jihad voor een defensieve oorlog. Jihad is niet geoorloofd zonder een juiste reden, zonder het juiste doel en zonder de correcte gedragsregels.

Het is in de Islam verboden om mensen te bestempelen als niet-Muslims, tenzij ze zelf openlijk van hun ongeloof getuigen.

Het is in de Islam verboden om – op welke manier dan ook – christenen of andere “Mensen van het Boek” schade toe te brengen of te mishandelen.

Het is verplicht de Yazidis te beschouwen als “Mensen van het Boek”.

De herinvoering van slavernij is verboden in de Islam. Ze werd met universele consensus afgeschaft.

Het is in de Islam verboden mensen te dwingen zich te bekeren.

Het is in de Islam verboden om vrouwen hun rechten te ontzeggen.

Het is in de Islam verboden om kinderen hun rechten te ontzeggen.

Het is in de Islam verboden om gerechtelijke straffen (hudud) uit te voeren zonder daarbij de juiste procedures te volgen en gerechtigheid en barmhartigheid te garanderen.

Het is in de Islam verboden mensen te martelen.

Het is in de Islam verboden om doden te verminken.

Het is in de Islam verboden om misdaden toe te schrijven aan God (de Verhevene, de Geprezene).

Het is in de Islam verboden om de graven en gedenkplaatsen van Profeten en Gezellen te vernielen.

Gewapende opstand is verboden in de Islam, tenzij omwille van het duidelijke ongeloof van de heerser en wanneer hij het volk verbiedt te bidden.

Het is in de Islam verboden een Kalifaat uit te roepen zonder de consensus van alle Muslims.

Trouw aan iemands land of volk is toegestaan in de Islam.

Na de dood van de Profeet (vrede en zegeningen over hem) vereist de Islam van niemand nog dat hij ergens heen migreert.


In de Naam van God, de Barmhartige, de Genadige
Lof en Dank aan God, de Heer der Werelden
Vrede en Zegeningen over het Zegel van de Profeten en Boodschappers

Bij het verloop van de tijd. Waarlijk de mens verkeert in een toestand van verlies.
Behalve zij die geloofden en goede daden verrichtten
en die elkaar opriepen en aanmoedigden tot de waarheid
en die elkaar opriepen en aanmoedigden tot volharding.
(Al-‘Asr, 103:1-3)


Jongens, en meisjes, ik ga jullie vervelen met de hele brief. In stukjes. Dat moet wel: het is een heel epistel.
Ik zie uit naar de reacties, de discussie. Deze geleerden nemen standpunten in die hier af en toe fel bestreden worden... waarbij men zich vaak beroept op geleerden. Nou, dit komt dus ook van geleerden.


Noord

18-11-2015, 21:07


Verhelderend om eens een keer iets positiefs te lezen over de islam. Vooral als het gepost is door een Noord

18-11-2015, 21:10
Inleiding.


Open Brief

Aan Dr. Ibrahim Awwad Al-Badri, alias ‘Abu Bakr Al-Baghdadi’,

Aan de strijders en volgelingen van de zelfverklaarde “Islamitische Staat”.

Vrede en de Genade van God zij met jullie.

Tijdens uw preek op de 6° dag van Ramadan 1435 NH (4 juli 2014 AD) parafraseerde u Abu Bakr Al-Siddiq (moge Allah tevreden zijn over hem) toen u zei: “Als jullie wat ik zeg en doe juist vinden, steun me dan. En als jullie wat ik zeg en doe fout vinden, geef me dan raad en wijs me terecht.” Wat volgt is een wetenschappelijke mening, verspreid via de media. De Profeet (vrede en zegeningen over hem) heeft gezegd: “Godsdienst is (corrigerend) advies” 1Alles wat hieronder wordt gezegd steunt volledig op de verklaringen en daden van de volgelingen van de “Islamitische Staat” zoals zij die zelf in de sociale media hebben verspreid – of op ooggetuigenverslagen van Muslims – en niet op andere media. Er is alles aan gedaan om verzinsels en misverstanden uit te sluiten. Bovendien bestaat alles wat hier wordt gezegd uit een samenvatting, geschreven in een eenvoudige stijl, van de opinies van de overweldigende meerderheid van Sunni geleerden doorheen de Islamitische geschiedenis.

In een van zijn toespraken 2 heeft Abu Muhammad Al-Adnani gezegd: “God zegene Profeet Muhammad die werd gezonden met het zwaard als een genade voor alle werelden.” 3 Deze uitspraak bevat een vermenging van foute interpretaties en een verkeerd uitgangspunt. Toch wordt ze vaak aangehaald door volgelingen van de “Islamitische Staat”. Nu, God heeft inderdaad de Profeet Muhammad (vrede en zegeningen over hem) gezonden als een genade voor alle werelden: “En Wij hebben jou slechts als een genade voor alle werelden gezonden.” (Al-Anbiya’, 21:107). Dit is waar voor alle tijden en alle plaatsen. De Profeet (vrede en zegeningen over hem) was een genade voor mens en dier, voor planten, voor de hemelen en de onzichtbare wezens. Geen Muslim die het daarmee niet eens is. Het is een algemene en onvoorwaardelijke uitspraak die uit de Qur’an zelf komt. De zinsnede “die werd gezonden met het zwaard” komt uit een Hadith die eigen is aan een bepaalde tijd en plaats – die allang voorbij zijn. Het is daarom verboden om op deze manier de Qur’an en Hadith met elkaar te vermengen, net zoals het verboden is om een algemene uitspraak te vermengen met een specifieke, en een voorwaardelijke met een onvoorwaardelijke.

Bovendien heeft God zichzelf barmhartigheid opgelegd: “(&hellip Jullie Heer heeft Zichzelf de Barmhartigheid voorgeschreven (&hellip” (Al-An’am, 6:54). God verklaart ook dat Zijn Genade alle zaken omvat: “(&hellip Mijn Barmhartigheid omvat alle dingen (&hellip” (Al-A’raf, 7:156). In een authentieke Hadith heeft de Profeet (vrede en zegeningen over hem) gezegd: “Toen God de Schepping schiep, schreef Hij op een plaats boven Zijn troon voor Zichzelf neer: ‘Waarlijk, Mijn Genade is groter dan Mijn Woede’.” 4 Daarom is het verboden om “het zwaard” – en dus woede en gestrengheid – gelijk te stellen met “genade”. Bovendien is het verboden om het denkbeeld “genade voor de werelden” ondergeschikt te maken aan “gezonden met het zwaard”, want dat zou betekenen dat de genade afhankelijk is van het zwaard, wat eenvoudigweg niet waar is. Trouwens, hoe zou een “zwaard” de werelden kunnen raken waar zwaarden geen impact hebben, zoals de hemelen, de wezens in het verborgene en de planten? Dat de Profeet Muhammad (vrede en zegeningen over hem) een genade voor alle werelden is kan onmogelijk gebonden zijn aan de voorwaarde dat hij het zwaard heeft opgenomen (op een bepaald moment in de tijd, om een precieze redenen en in een welbepaalde context). Het punt dat we hier maken is niet louter academisch. Het verwijst ons naar de essentie van veel wat hier volgt, omdat het ten onrechte het zwaard gelijk stelt met de Goddelijke Genade.


Noord

18-11-2015, 21:23

Citaat door Rataplan:
Verhelderend om eens een keer iets positiefs te lezen over de islam. Vooral als het gepost is door een Noord
Rataplan,

Vooral als het gepost is door een Noord....

Wat krijgen we nou?


Noord

18-11-2015, 21:28


1/ Gerechtelijke theorie (usul al-fiqh) en exegese van de Qur’an: Wat betreft de Qur’anexegese, het goede begrip van Hadith en gerechtelijke theorie in het algemeen is de methodologie die God aanreikt in de Qur’an, en de Profeet (vrede en zegeningen over hem) in de Hadith, de volgende: neem alles in overweging dat ooit werd geopenbaard in verband met de betreffende vraag – alles in zijn geheel, zonder enkel af te hangen van slechts enkele delen. Dan pas wordt een oordeel geveld, door iemand met de juiste kwalificaties, op basis van alle beschikbare schriftelijke bronnen. God (de Verhevene, de Geprezene) zegt: “(&hellip Geloven jullie in een gedeelte van de Schrift en niet in een ander deel? (&hellip” (Al-Baqarah, 2:85); “(&hellip zij verschoven de woorden van hun plaatsen (context) en zij vergaten een deel van dat waarmee zij vermaand waren (&hellip” (Al-Ma’idah, 5:13); “Zij die de Qur’an hebben opgedeeld.” (Al-Hijr, 15:91). Eens alle relevante schriftpassages zijn verzameld, moet er een onderscheid worden gemaakt tussen wat “algemeen” is en wat “specifiek”, tussen wat “voorwaardelijk” is en wat “onvoorwaardelijk”. Ook moeten de “eenduidige” passages van de tekst worden onderscheiden van de meer allegorische. Bovendien moet er bovenop alle andere hermeneutische voorwaarden, die de klassieke imams hebben gespecifieerd, een goed begrip zijn van de redenen en de omstandigheden voor de openbaring (asbab al-nuzul) van alle passages en verzen. Daarom is het onmogelijk een vers aan te halen, of een deel van een vers, zonder grondig alles in overweging te nemen en te begrijpen wat de Qur’an en de Hadith over dit onderwerp te vertellen hebben. De reden hiervoor is dat alles in de Qur’an de Waarheid is en dat alles in de Hadith door God werd geïnspireerd. Het is dus niet toegestaan er ook maar iets van te negeren. Het is juist absoluut noodzakelijk om alle teksten zoveel mogelijk met elkaar te verzoenen, of om vast te stellen dat er een duidelijke reden is waarom de ene tekst het zou halen van de ander. Dat is wat Imam Shafi’i in zijn “Al-Risalah” uitlegt, in universele consensus met alle geleerden van usul. Imam al-Haramayn, Al-Jawayni, zegt in “AlBurhan fi Usul Al-Fiqh”:

Wat betreft de eigenschappen van een Moefti en de disciplines die hij moet beheersen: (&hellip het is onontbeerlijk dat de Moefti een geleerde is van de taal, omdat de Shari’ah in het Arabisch staat. (&hellip het is onontbeerlijk dat hij een geleerde is op het vlak van zinsbouw en het toegankelijk maken van de tekst. (&hellip het is onontbeerlijk dat hij een geleerde van de Qur’an is, omdat de Qur’an aan de basis van alle oordelen ligt. (&hellip Kennis van abrogatie (afschaffing) van teksten is onmisbaar en de wetenschap van de fundamenten van jurisprudentie (usul) vormt de hoeksteen van het hele onderwerp. (&hellip Hij moet bovendien de verschillende gradaties kennen in de bewijzen en argumenten … en ook hun verhalen. (Hij moet ook kennis hebben) van de Hadithwetenschap, opdat hij de authentieke van de zwakke kan onderscheiden en het aanvaardbare van het apocriefe. (&hellip (Hij moet ook kennis hebben van) jurisprudentie (&hellip Bovendien is het ook nodig om “gerechtelijke intuitie” te hebben (fiqh al-nafs): dat is het kapitaal van iedereen die gerechtelijke oordelen uitvaardigt. (&hellip Geleerden hebben dit allemaal samengevat door te zeggen dat een Moefti iemand is “die zelfstandig alle teksten en alle argumenten voor gerechtelijke oordelen kent.” Met “teksten” wordt verwezen naar het beheersen van de taal, Qur’anexegese en Hadith, terwijl “argumenten” duidt op het beheersen van de rechtstheorie, verschillende soorten analogische redenering en ook “gerechtelijke intuitie” (fiqh al-nafs)

Al-Ghazali heeft gelijkaardige zaken gezegd in Al-Mustasfa (Vol. 1, p. 342), net als Al-Suyuti in Al Itqan fi Ulum Al-Qur’an (Vol. 4, p. 213).


Noord

18-11-2015, 21:32
2/ Taal: Zoals hierboven vermeld, is een van de belangrijkste pijlers van de theorie van de rechtspraak het beheersen van de Arabische taal. Dit betekent het beheersen van Arabische grammatica, zinsbouw, morfologie, retoriek, dichtkunst, etymologie en exegese van de Qur’an. Voor wie deze disciplines niet beheerst is de kans op fouten groot, zelfs onvermijdelijk.

De afkondiging van wat u “het Kalifaat” heeft genoemd gebeurde onder de titel: “Dit is Gods belofte.” De persoon die deze verklaring heeft opgesteld wilde hiermee verwijzen naar het vers: “God heeft degenen onder jullie die geloven en goede werken verrichten beloofd dat Hij hen zeker op de aarde als gevolmachtigden aanstelt, zoals Hij degenen voor hen als gevolmachtigden aanstelde. En dat Hij hun godsdienst, die Hem voor hen behaagde, zeker bevestigt en dat Hij voor hen, na hun vrees (die door) veiligheid vervangt. ‘Zij aanbidden Mij en zij kennen Mij in niets deelgenoten toe’. Maar wie daarna ongelovig zijn, zij zijn degenen die zwaar zondig zijn.” (Al-Nur, 24:55). Maar het is verboden om één specifiek vers uit de Qur’an aan te halen alsof het van toepassing zou zijn op een voorval dat zich 1400 jaar na de openbaring van het vers voordoet. Hoe is het mogelijk dat Abu Muhammad Al-Adnani beweert dat “Gods belofte” dit zogenaamde Kalifaat is? Zelfs al veronderstellen we dat deze bewering juist zou zijn, dan had hij moeten zeggen: “Het hoort tot Gods belofte.” Bovendien is er nog een andere taalkundige fout, waarin hij het woord ‘istikhlaf” (opvolging) gebruikt alsof het zou verwijzen naar dit zogenaamde kalifaat. Een bewijs dat dit niet de correcte manier is om dit woord te gebruiken vinden we in het volgende vers: “Hij zei: ‘Hopelijk zal jullie Heer jullie vijanden vernietigen en jullie als opvolgers aanstellen (yastakhlifakum) op de aarde, zodat Hij zal aanschouwen hoe jullie handelen’.” (Al-A’raf, 7:129). Opvolging (istikhlaf) betekent dat zij zich vestigden in het land in de plaats van een ander volk. Het betekent niet dat zij de heerser van een bepaald politiek systeem zijn. Volgens Ibn Taymiyyah is er geen tautologie (nodeloos herhalen) in de Qur’an 5. Er is een verschil tussen ‘khilafah’ en ‘istikhlaf’. Al-Tabari zegt in zijn exegese (tafsier) van de Qur’an: “ ‘U als opvolgers aanstellen’ (yastakhlifakum) betekent dat Hij zal maken dat jullie hen opvolgen in hun land, nadat zij werden vernietigd. Vrees hen niet en ook niet een ander volk.” 6 Dit bewijst dat ‘istikhlaf’ hier niet heerschappij betekent maar veeleer het verblijven in hun land.


Noord

18-11-2015, 21:37
Maar dat wat ze over ze verspreiden is allemaal leugens! Het westen is juist bang voor islamitische staat bang dat moslims 1 ummah zullen worden en in hun eigen landen gaan leven. Waarom ze bang zijn en waarom ze zoveel leugens verspreiden daar ga ik niet over beginnen, in ieder geval hun doel is duidelijk nu.

18-11-2015, 21:56
3/ Te veel vereenvoudigen: Het is niet toegestaan om steeds weer te spreken over “zaken vereenvoudigen”, of om stukken van de Qur’an uit te zoeken zonder ze in hun volledige context te verstaan. Evenmin is het toegestaan te zeggen: “De Islam is eenvoudig en de Profeet (vrede en zegeningen over hem) en zijn nobele gezellen waren eenvoudig, dus waarom moeten we de Islam ingewikkeld maken?” Dat is nu net wat Abu Al-Baraa’ Al-Hindi heeft gedaan in zijn online video in juli 2014. Daarin zegt hij: “Sla de Qur’an open en lees de verzen over Jihad en alles zal je duidelijk worden (&hellip Alle geleerden zeggen me: ‘Dit is een wettelijke verplichting (fard), of dat is geen wettelijke verplichting en dit is geen tijd voor Jihad.’ (&hellip Vergeet iedereen en lees de Qur’an en je zal weten wat Jihad is.” Mensen horen te begrijpen dat de Profeet (vrede en zegeningen over hem) en zijn nobele Gezellen het met een minimum aan materiële middelen moesten stellen, zonder ingewikkelde technologieën. Maar ze waren veel sterker dan wij allemaal wanneer het gaat om inzicht, jurisprudentie en intellect. En toch was slechts een klein aantal van de Gezellen gekwalificeerd om fatwa’s uit te vaardigen. God (de Verhevene, de Geprezene) zegt in de Qur’an: “(&hellip Zeg: ‘Zijn degenen die kennis hebben gelijk aan degenen die geen kennis hebben?’ (&hellip” (Al-Zumar, 39:9). God (de Verhevene, de Geprezene) zegt ook: “(&hellip Vraag dan de bezitters van kennis, indien jullie het niet weten.” (Al-Anbiya’, 21:7) en: “(&hellip En indien zij het aan de Boodschapper hadden voorgelegd, en aan diegenen van hen die met gezag zijn bekleed, dan hadden degenen die onderzoeksbekwaam zijn er kennis van kunnen nemen. (&hellip” (Al-Nisa’, 4;83) Met andere woorden, jurisprudentie is geen eenvoudige zaak en niet iedereen kan hierover zomaar met gezag spreken of fatwa’s (religieuze oordelen) uitvaardigen. God (de Verhevene, de Geprezene) zegt in de Qur’an: “(&hellip Het zijn slechts de bezitters van verstand die er lering uit trekken.” (Al-Ra’d, 13:19). En de Profeet Muhammad (vrede en zegeningen over hem) heeft gezegd: “Al wie zonder kennis spreekt over de Qur’an mag zijn plaats in het Vuur verwachten.” 7. Het wordt ook hoog tijd om op te houden met lustig te zeggen: “zij zijn mannen en wij zijn mannen”. Degenen die dit zeggen hebben niet hetzelfde begrip en onderscheidingsvermogen als de edele Gezellen en de imaams van de Vrome Voorgangers (al-Salaf al-Saleh) naar wie ze verwijzen.


Noord

18-11-2015, 22:01

Citaat door Jamal_Amsterdam:
Ik lees alleen leugens.

Hebben ze ook koran en authentieke overleveringen van de profeet (saw) die al die al die opgenoemde punten kunnen ondersteunen.

Wij volgen de koran en de soena en geen meningen van verwesterde cocosnoot moslims of paleisgeleerden. Elke punt dient ondersteunt en bewezen te worden uit de koran en soena.
Ik probeer me verder te verdiepen in de geschiedenis en ben benieuwd wat iemand als jij denkt of weet.
Wat voor man was Mohammed en wat voor werk deed ie?

18-11-2015, 22:15

Citaat door Karima_1985:
Maar dat wat ze over ze verspreiden is allemaal leugens! Het westen is juist bang voor islamitische staat bang dat moslims 1 ummah zullen worden en in hun eigen landen gaan leven. Waarom ze bang zijn en waarom ze zoveel leugens verspreiden daar ga ik niet over beginnen, in ieder geval hun doel is duidelijk nu.
Karima,

Hier gaat het niet over wat het "Westen" van IS vindt.
Het gaat er over wat 126 vooraanstaande islamitische geleerden, kopstukken en Bobo's van IS vinden.

Lees!


Noord

18-11-2015, 22:17

Citaat door Jamal_Amsterdam:
Ik lees alleen leugens.

Hebben ze ook koran en authentieke overleveringen van de profeet (saw) die al die al die opgenoemde punten kunnen ondersteunen.

Wij volgen de koran en de soena en geen meningen van verwesterde cocosnoot moslims of paleisgeleerden. Elke punt dient ondersteunt en bewezen te worden uit de koran en soena.
Jamal,

Dat komt nog.

Als je ongeduldig bent: http://https://stopislamicstatescrimes.wordpress.com/2014/10/03/open-brief-vertaald/


Noord

18-11-2015, 22:22
isis heeft niks met islam te maken .
Citaat door Noord55:
Karima,

Hier gaat het niet over wat het "Westen" van IS vindt.
Het gaat er over wat 126 vooraanstaande islamitische geleerden, kopstukken en Bobo's van IS vinden.

Lees!


Noord

18-11-2015, 22:22


Ik krijg het gevoel dat Nederland ook iets te wachten staat. Ik hoop echt dat die gestoorde mensen allemaal het land uit zijn ...

18-11-2015, 22:27

Citaat door Jamal_Amsterdam:
Ik lees alleen leugens.

Hebben ze ook koran en authentieke overleveringen van de profeet (saw) die al die al die opgenoemde punten kunnen ondersteunen.

Wij volgen de koran en de soena en geen meningen van verwesterde cocosnoot moslims of paleisgeleerden. Elke punt dient ondersteunt en bewezen te worden uit de koran en soena.
Hoppa nog een dwalende.

18-11-2015, 22:28
4/ Verschil in opinie: Er bestaan twee vormen van verschil in opinie, de laakbare en de prijzenswaardige. Wat het laakbare meningsverschil betreft, zegt God (de Verhevene, de Geprezene) in de Qur’an: “En degenen aan wie het Boek is gegeven splitsten zich pas op nadat het duidelijke bewijs tot hen was gekomen.” (Al-Bayyinah, 98:4). Wat het prijzenswaardige verschil in opinie betreft, zegt God (de Verhevene, de Geprezene): “(&hellip God leidde degenen die geloofden met de Waarheid, met Zijn toestemming, (weg van degenen die) van mening verschilden (&hellip” (Al-Baqarah, 2:213). Dit is de opinie van Al-Imam Al-Shafi’i in “Al-Risalah”, van de andere drie imaams en alle geleerden gedurende meer dan duizend jaar.

Bij een verschil in opinie onder vooraanstaande geleerden moet de meest barmhartige, dat is de beste, mening worden gekozen. Gestrengheid moet worden vermeden, net als de opvatting dat gestrengheid een maatstaf voor godsvrucht is. God (de Verhevene, de Geprezene) zegt: “En volgt op de beste wijze wat aan jullie werd neergezonden van jullie Heer. (&hellip” (Al-Zumar, 39:55) en: “Aanvaard de verontschuldiging en roep op tot het behoorlijke, en wend je af van de onwetenden.” (Al-A’raf, 7:199). God (de Verhevene, de Geprezene) zegt eveneens: “Degenen die naar het woord luisteren en daarna het beste ervan volgen, zij zijn degenen die God heeft geleid en zij zijn de bezitters van verstand.” (Al-Zumar, 39:18). In een authentieke Hadith wordt overgeleverd dat Dame Aisha (moge Allah tevreden zijn over haar) heeft gezegd: “Telkens hij werd geconfronteerd met meer dan één optie, koos de Profeet (vrede en zegeningen over hem) altijd de gemakkelijkste.” 8

De strengere opinie mag niet worden gezien als meer devoot, meer godsdienstig of oprecht tegenover God (de Verhevene, de Geprezene). Er schuilt werkelijk overdrijving en extremisme in gestrengheid. God (de Verhevene, de Geprezene) zegt in de Qur’an: “(&hellip God wenst voor jullie het gemakkelijke, en Hij wenst niet voor jullie het ongemak. (&hellip” (Al-Baqarah, 2:185). Bovendien heeft de Profeet (vrede en zegeningen over hem) gezegd: “Wees niet streng tegenover jullie zelf, opdat God niet streng wordt tegenover jullie. Een volk was streng voor zichzelf en God was streng tegenover hen.” 9 In gestrengheid gaan desillusie en ijdelheid schuil, omdat strenge mensen van nature menen: “Ik ben streng. Iedereen die minder strikt is dan ik faalt.” En daarom: “Ik ben meer waard dan zij.” Dit houdt in dat je aan God (de Verhevene, de Geprezene) een kwade intentie toeschrijft, alsof God (de Verhevene, de Geprezene) de Qur’an heeft geopenbaard opdat mensen zich ellendig zouden voelen. God zegt: “Taa Haa. Wij hebben de Qur’an niet aan jou neergezonden om je ongelukkig te maken.” (Taa Haa, 20:1-2).

Het is goed op te merken dat de meeste mensen die doorheen de geschiedenis Muslim zijn geworden dat hebben gedaan door vriendelijke uitnodiging (da’wah hasanah). God (de Verhevene, de Geprezene) zegt: “Nodig uit tot de Weg van jouw Heer, met wijsheid en goed onderricht, en wissel met hen van gedachten op de beste wijze. Voorwaar, jouw Heer weet heb beste wie van Zijn Weg is afgedwaald en Hij weet beter wie de recht geleiden zijn.” (Al-Nahl, 16:125). De Profeet (vrede en zegeningen over hem) heeft gezegd: “Wees zachtaardig en hoed je voor geweld en gemene taal.” 10 En terwijl de Islam zich op politiek vlak verspreidde van Centraal-Azië (Khurasan) tot Noord-Afrika onder de Islamitische veroveringen, bleef de meerderheid van de inwoners van die landen honderden jaren lang christen, tot sommigen van hen geleidelijk de Islam hebben aangenomen vanwege vriendelijke uitnodigingen en niet door gestrengheid en dwang. Het is op die manier dat grote landen en hele provincies Muslim werden zonder te zijn veroverd, maar door uitnodiging (da’wah), zoals Indonesië, Maleisië, West en Oost-Afrika en andere. Dus gestrengheid is noch een maatstaf voor godsvrucht, noch een manier om de Islam te verspreiden.


Noord

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8