Noord55
18-11-2015, 20:58
Belangrijke moslimgeleerden vanuit de hele wereld hebben zich uitgesproken over IS. Ze hebben hun bevindingen neergelegd in een open brief aan de zelfbenoemde kalief van IS.
Conclusie: Het zijn boeven. (Ik bedoel IS, niet die geleerden).
Er is een Nederlandse vertaling op: http://https://stopislamicstatescrimes.wordpress.com/2014/10/03/open-brief-vertaald/
Hier begint het. Ik begin met de samenvatting. De eigenlijke brief volgt in stukjes; hij is een beetje lang.
Hier komt ie:
EEN GEFUNDEERDE WEERLEGGING,
DOOR ISLAMGELEERDEN,
VAN WAT DE “I.S.” BESCHOUWT
ALS ISLAM EN JIHAD
Samenvatting
In de Islam is het verboden om fatwa’s uit te vaardigen zonder te beschikken over alle vereisten op het vlak van kennis. Bovendien moeten zelfs dan de fatwa’s voldoen aan een rechtstheorie zoals die werd vastgelegd in de klassieke teksten. Het is eveneens verboden een deel van een Quranvers – of een stuk ervan – aan te halen om op basis daarvan een oordeel te vellen zonder alles in aanmerking te nemen wat de Qur’an en de Hadith ons over dat onderwerp leren. Met andere woorden: er zijn strikte subjectieve en objectieve vereisten voor het uitvaardigen fatwa’s en men mag niet enkele Quranverzen uitzoeken voor wettelijke argumentatie zonder de hele Qur’an en Hadith erbij te betrekken.
Het is in de Islam verboden om gerechtelijke uitspraken te doen, over welk onderwerp dan ook, zonder de Arabische taal te beheersen.
Het is in de Islam verboden om Shari’ah aangelegenheden al te zeer te simplificeren en daarbij de gevestigde Islamitische wetenschappen te negeren.
Het is in de Islam toegestaan (voor geleerden) om van mening te verschillen, behalve over de fundamenten van de godsdienst die elke Muslim moet kennen.
Het is in de Islam verboden om de hedendaagse realiteit te negeren bij het uitvaardigen van rechtsuitspraken.
Het is in de Islam verboden om onschuldigen te doden.
Het is in de Islam verboden om gezanten, ambassadeurs en diplomaten te vermoorden. Daarom is het ook verboden om journalisten en hulpverleners te doden.
In de Islam staat Jihad voor een defensieve oorlog. Jihad is niet geoorloofd zonder een juiste reden, zonder het juiste doel en zonder de correcte gedragsregels.
Het is in de Islam verboden om mensen te bestempelen als niet-Muslims, tenzij ze zelf openlijk van hun ongeloof getuigen.
Het is in de Islam verboden om – op welke manier dan ook – christenen of andere “Mensen van het Boek” schade toe te brengen of te mishandelen.
Het is verplicht de Yazidis te beschouwen als “Mensen van het Boek”.
De herinvoering van slavernij is verboden in de Islam. Ze werd met universele consensus afgeschaft.
Het is in de Islam verboden mensen te dwingen zich te bekeren.
Het is in de Islam verboden om vrouwen hun rechten te ontzeggen.
Het is in de Islam verboden om kinderen hun rechten te ontzeggen.
Het is in de Islam verboden om gerechtelijke straffen (hudud) uit te voeren zonder daarbij de juiste procedures te volgen en gerechtigheid en barmhartigheid te garanderen.
Het is in de Islam verboden mensen te martelen.
Het is in de Islam verboden om doden te verminken.
Het is in de Islam verboden om misdaden toe te schrijven aan God (de Verhevene, de Geprezene).
Het is in de Islam verboden om de graven en gedenkplaatsen van Profeten en Gezellen te vernielen.
Gewapende opstand is verboden in de Islam, tenzij omwille van het duidelijke ongeloof van de heerser en wanneer hij het volk verbiedt te bidden.
Het is in de Islam verboden een Kalifaat uit te roepen zonder de consensus van alle Muslims.
Trouw aan iemands land of volk is toegestaan in de Islam.
Na de dood van de Profeet (vrede en zegeningen over hem) vereist de Islam van niemand nog dat hij ergens heen migreert.
In de Naam van God, de Barmhartige, de Genadige
Lof en Dank aan God, de Heer der Werelden
Vrede en Zegeningen over het Zegel van de Profeten en Boodschappers
Bij het verloop van de tijd. Waarlijk de mens verkeert in een toestand van verlies.
Behalve zij die geloofden en goede daden verrichtten
en die elkaar opriepen en aanmoedigden tot de waarheid
en die elkaar opriepen en aanmoedigden tot volharding.
(Al-‘Asr, 103:1-3)
Jongens, en meisjes, ik ga jullie vervelen met de hele brief. In stukjes. Dat moet wel: het is een heel epistel.
Ik zie uit naar de reacties, de discussie. Deze geleerden nemen standpunten in die hier af en toe fel bestreden worden... waarbij men zich vaak beroept op geleerden. Nou, dit komt dus ook van geleerden.
Noord
Conclusie: Het zijn boeven. (Ik bedoel IS, niet die geleerden).
Er is een Nederlandse vertaling op: http://https://stopislamicstatescrimes.wordpress.com/2014/10/03/open-brief-vertaald/
Hier begint het. Ik begin met de samenvatting. De eigenlijke brief volgt in stukjes; hij is een beetje lang.
Hier komt ie:
EEN GEFUNDEERDE WEERLEGGING,
DOOR ISLAMGELEERDEN,
VAN WAT DE “I.S.” BESCHOUWT
ALS ISLAM EN JIHAD
Samenvatting
In de Islam is het verboden om fatwa’s uit te vaardigen zonder te beschikken over alle vereisten op het vlak van kennis. Bovendien moeten zelfs dan de fatwa’s voldoen aan een rechtstheorie zoals die werd vastgelegd in de klassieke teksten. Het is eveneens verboden een deel van een Quranvers – of een stuk ervan – aan te halen om op basis daarvan een oordeel te vellen zonder alles in aanmerking te nemen wat de Qur’an en de Hadith ons over dat onderwerp leren. Met andere woorden: er zijn strikte subjectieve en objectieve vereisten voor het uitvaardigen fatwa’s en men mag niet enkele Quranverzen uitzoeken voor wettelijke argumentatie zonder de hele Qur’an en Hadith erbij te betrekken.
Het is in de Islam verboden om gerechtelijke uitspraken te doen, over welk onderwerp dan ook, zonder de Arabische taal te beheersen.
Het is in de Islam verboden om Shari’ah aangelegenheden al te zeer te simplificeren en daarbij de gevestigde Islamitische wetenschappen te negeren.
Het is in de Islam toegestaan (voor geleerden) om van mening te verschillen, behalve over de fundamenten van de godsdienst die elke Muslim moet kennen.
Het is in de Islam verboden om de hedendaagse realiteit te negeren bij het uitvaardigen van rechtsuitspraken.
Het is in de Islam verboden om onschuldigen te doden.
Het is in de Islam verboden om gezanten, ambassadeurs en diplomaten te vermoorden. Daarom is het ook verboden om journalisten en hulpverleners te doden.
In de Islam staat Jihad voor een defensieve oorlog. Jihad is niet geoorloofd zonder een juiste reden, zonder het juiste doel en zonder de correcte gedragsregels.
Het is in de Islam verboden om mensen te bestempelen als niet-Muslims, tenzij ze zelf openlijk van hun ongeloof getuigen.
Het is in de Islam verboden om – op welke manier dan ook – christenen of andere “Mensen van het Boek” schade toe te brengen of te mishandelen.
Het is verplicht de Yazidis te beschouwen als “Mensen van het Boek”.
De herinvoering van slavernij is verboden in de Islam. Ze werd met universele consensus afgeschaft.
Het is in de Islam verboden mensen te dwingen zich te bekeren.
Het is in de Islam verboden om vrouwen hun rechten te ontzeggen.
Het is in de Islam verboden om kinderen hun rechten te ontzeggen.
Het is in de Islam verboden om gerechtelijke straffen (hudud) uit te voeren zonder daarbij de juiste procedures te volgen en gerechtigheid en barmhartigheid te garanderen.
Het is in de Islam verboden mensen te martelen.
Het is in de Islam verboden om doden te verminken.
Het is in de Islam verboden om misdaden toe te schrijven aan God (de Verhevene, de Geprezene).
Het is in de Islam verboden om de graven en gedenkplaatsen van Profeten en Gezellen te vernielen.
Gewapende opstand is verboden in de Islam, tenzij omwille van het duidelijke ongeloof van de heerser en wanneer hij het volk verbiedt te bidden.
Het is in de Islam verboden een Kalifaat uit te roepen zonder de consensus van alle Muslims.
Trouw aan iemands land of volk is toegestaan in de Islam.
Na de dood van de Profeet (vrede en zegeningen over hem) vereist de Islam van niemand nog dat hij ergens heen migreert.
In de Naam van God, de Barmhartige, de Genadige
Lof en Dank aan God, de Heer der Werelden
Vrede en Zegeningen over het Zegel van de Profeten en Boodschappers
Bij het verloop van de tijd. Waarlijk de mens verkeert in een toestand van verlies.
Behalve zij die geloofden en goede daden verrichtten
en die elkaar opriepen en aanmoedigden tot de waarheid
en die elkaar opriepen en aanmoedigden tot volharding.
(Al-‘Asr, 103:1-3)
Jongens, en meisjes, ik ga jullie vervelen met de hele brief. In stukjes. Dat moet wel: het is een heel epistel.
Ik zie uit naar de reacties, de discussie. Deze geleerden nemen standpunten in die hier af en toe fel bestreden worden... waarbij men zich vaak beroept op geleerden. Nou, dit komt dus ook van geleerden.
Noord