Bekijk volle/desktop versie : Geestelijken veroordelen verplicht uithuwelijken



13-04-2005, 07:48

Citaat door besame:
Geestelijken veroordelen verplicht uithuwelijken
AMSTERDAM - Hoge Saudische geestelijken hebben dinsdag een even onverwachte als hard oordeel geveld over de praktijk om vrouwen tegen hun wil uit te huwelijken.

Volgens moefti sjeik Abdul-Aziz bin Al al-Sjeik, een van de hoogste geestelijken van Saudi-Arabië, is het "onjuist en on-islamitisch" om vrouwen tegen hun wil tot een huwelijk te dwingen. Vaders die dat toch proberen moeten volgens de moefti "in de gevangenis gegooid worden totdat ze tot inkeer komen."

Het is vaders wel toegestaan om te bemiddelen en te adviseren bij het huwelijk van hun dochters, maar als die niets zien in de door hun familie naar voren geschoven kandidaat, mogen ze niet gedwongen worden toch te trouwen, stelt Al-Sjeik.

Het is voor het eerst dat de conservatieve Saudische geestelijkheid zich zo sterk uitspreekt tegen het gebruik om vrouwen uit te huwelijken. De Saudische regering is onlangs een campagne gestart om de vrouwenrechten enigszins te verruimen. Vrouwen hebben in Saudi-Arabië minder rechten dan in de meeste andere islamitische landen. Ze hebben er bijvoorbeeld geen stemrecht, mogen niet in een auto rijden en moeten volledige bedekt over straat. Het is gebruikelijk dat vrouwen in het huwelijk treden met de man die door hun vader is uitgezocht. De uithuwelijking van vrouwen draagt volgens de regering bij aan het grote aantal scheidingen in Saudi-Arabië. Ongeveer de helft van de huwelijken loopt er op de klippen.



Telegraaf

In het jaar 2005 komen deze kwezels tot de conclusie dat vrouwen geen handelswaar zijn en dat het on-islamitisch is.
Daar hebben ze aardig wat eeuwen over gedaan om tot die nuchtere conclusie te komen.
Natuurlijk mooi voor die vrouwen, maar dit is theorie.
De praktijk laat meestal andere dingen zien, en ondertussen mogen deze minderwaardige vrouwen geheel bedekt op straat blijven lopen, moeten ze niet denken ook hun stem te laten horen en gaan ze wat die kwezels betreft maar te voet.
Ik vraag me af in welke duistere eeuw die geestelijk gestoorden nog leven.
.

13-04-2005, 09:20



Citaat door besame:
In het jaar 2005 komen deze kwezels tot de conclusie dat vrouwen geen handelswaar zijn en dat het on-islamitisch is.
Daar hebben ze aardig wat eeuwen over gedaan om tot die nuchtere conclusie te komen.
Natuurlijk mooi voor die vrouwen, maar dit is theorie.
De praktijk laat meestal andere dingen zien, en ondertussen mogen deze minderwaardige vrouwen geheel bedekt op straat blijven lopen, moeten ze niet denken ook hun stem te laten horen en gaan ze wat die kwezels betreft maar te voet.
Ik vraag me af in welke duistere eeuw die geestelijk gestoorden nog leven.
Klopt, want de uitspraak van één of andere islamitische geestelijke betekent natuurlijk helemaal niets in de praktijk.
Op dit forum wordt door heel veel deelnemers al tijden geroepen dat uithuwelijking niets met de islam te maken heeft, maar met cultuur, dus waarom zou deze uitspraak dan iets veranderen?!

Volgens mij komt uithuwelijking onder Nederlandse moslims helemaal niet meer voor, net zoals geestelijke dwang om met een bepaalde partner te trouwen.