Bekijk volle/desktop versie : Vraagje tajweed



05-11-2015, 12:39
Selam. Waarom wordt de toen of tan soms niet uitgesproken in een woord, terwijl het er wel staat in de ayah?

Moge Allah je belonen!

05-11-2015, 17:45


Vverwacht niet teveel ze zijn hier drukker met weerleggingen

05-11-2015, 20:23
dankjewel up

05-11-2015, 20:26
Hmm ... meestal staan de 'damatan' en kasrataan' aan t einde van de zin.. En als je stopt lees je ze niet, tenzij je doorgaat.
Ik kan t niet zo heel goed uitleggen. Imsorry! ^^


Hoop iemand anders wel.

05-11-2015, 21:06


ik ook dankjewel up

06-11-2015, 11:08
Heel scherp van je topicsteller! Dat heeft doorgaans te maken met noon sakina (onderdeel van tajweed), vaak wanneer de noon (kan fathatain of damatain, kaasratain) wordt gevolgd door een de woorden Yaa, Raa, Lam, Ma, noon of alwoow(als ezelsbruggetje worden ze ook wel yarmaloon genoemend) dan nemen zij de Noon over (lees: assimileren), in het arabisch wordt dit idkhaam genoemd.


وَجَعَلۡنَا سِرَاجً۬ا وَهَّاجً۬ا[/SIZE][/SIZE] Je ziet hier dat سِرَاجً۬ا wordt gevolg door elwoow, dan verliest جً۬ا zijn noon klank en neemt de elwoow het over, dit noemen ze idghaam (assimileren)


[SIZE=7]وَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ۬ شَرًّ۬ا يَرَهُ . Hier wordt وَمَن gevolgd door een yaa, dus ook hier komt die noon als het ware te vervallen, dit is dus ook idghaam.

Jouw vraag gaat dus eigenlijk over tajweed, als ik jou was zou ik me best doen om cursus tajweed te gaan volgen, heel leuk heel leerzaam en het is een mooie vorm van aanbidding, jouw recitatie wordt mooier en geliefder bij Allah Ta3la. en het is nog vrij makkelijkte leren ook. Jammer dat men tegenwoordig zich liever focust op weerleggingen dan dit soort topics. Moge Allah ons nederigheid behouden en laten toenemen. In een overlevering van muslim zegt de profeet (vrede met hem): Nieman vergeeft of Allah zal hem in eer verhogen. En niemand verlaagt zichzelf(uit nederigheid) of Allah verhoogt zijn status.


Dit is een engelstalige website met alle tajweed regels, hopelijk heb jij er wat aan.

http://www.readwithtajweed.com/tajweed_noonSaakin.htm