Bekijk volle/desktop versie : FC Utrecht houdt vast aan afspraken met Barazite



04-11-2015, 01:09
Nacer Barazite ontketende zondag een felle discussie op sociale media, nadat uit een gesprek met een FOX-verslaggeefster duidelijk werd dat de aanvaller van FC Utrecht vrouwen geen hand geeft. Vanwege zijn geloofsovertuiging. Mag dat? En hoe gaat FC Utrecht daarmee om?

Sommige meer orthodoxe moslims in ons land zien het als dé manier om hun geloof te belijden.
Nico Landman, universitair hoofddocent Islamologie aan de Universiteit Utrecht


FC Utrecht piekert er niet over om de afspraken die er zijn met Nacer Barazite (25) omtrent het naleven van zijn geloof binnen de club, te veranderen. Als zijn prestaties als voetballer er niet onder lijden en het groepsproces niet wordt verstoord, is er volgens de maatstaven van de club geen reden toe.

De Eredivisionist, die maandag inhoudelijk niet wilde reageren om 'nog meer ophef te voorkomen', kreeg ruim een jaar terug van zowel Barazite als Yassin Ayoub te horen dat zij vanwege hun geloofsovertuiging geen vrouwen meer de hand willen schudden, buiten hun echtgenote of familieleden. Clubmedewerkers en journalistes kregen uitleg, medespelers desgewenst ook. Tot discussie leidde dat nauwelijks.

Na het FOX-filmpje van zondag veranderde dat. Nico Landman, universitair hoofddocent Islamologie aan de Universiteit Utrecht, is daar niet verbaasd over. ,,Geregeld zie je dat iemands besluit om geen handen te schudden tot ophef leidt. Sommige meer orthodoxe moslims in ons land zien het als dé manier om hun geloof te belijden. Maar de meesten zijn daar minder strikt in. Ze zijn hier opgegroeid en weten dat je in Nederland een hand geeft uit beleefdheid. Zij moeten een keuze maken: wil ik iemand schofferen of hou ik vast aan mijn principes?''

FC Utrecht respecteert de wens van genoemde spelers en faciliteert een ruimte om te bidden. Ook bij uitwedstrijden probeert Utrecht iets voor Ayoub en Barazite te regelen. Maar willen zij bijvoorbeeld een training overslaan om naar het vrijdagmiddaggebed te gaan, dan wordt een grens getrokken. Hun geloof mag het groepsproces niet verstoren. Utrecht heeft ook een vrouwelijke fysiotherapeute. Raakt Barazite of Ayoub geblesseerd, dan gaat zij gewoon het veld in om hen te behandelen.

Het kan volgens Landman voorkomen dat voetballers minder makkelijk stappen in hun carrières maken omdat potentiële clubs huiverig zijn voor negatieve beeldvorming. ,,Maar ook dan hebben gelovigen een keuze te maken. Passen ze zich aan of houden ze vast aan hun principes?''

04-11-2015, 03:38


Mooi toch van FC Utrecht.
Ik zie ze trouwens (bijna) elke vrijdagmiddag in de moskee, dus denk dat ze dan niet trainen

04-11-2015, 18:18

Citaat door commissaris:
Mooi toch van FC Utrecht.
Ik zie ze trouwens (bijna) elke vrijdagmiddag in de moskee, dus denk dat ze dan niet trainen
Alhamdolillaah, Allaah is degene die ons van rizq voorziet en zeker niet de kuffaar. Dus wanneer iemand een daad omwille van Allaah verricht dan kan hij heel nederland over zich heen krijgen.. of zelfs heel de wereld. Dat boeit niet, als hij maar de tevredenheid van Allaah heeft.