Bekijk volle/desktop versie : Stenen verwijderen van graf na 1 jaar.



Pagina's : [1] 2

27-10-2015, 10:44
Weten jullie hier iets over? Dat de bovenste stenen verwijderd worden van een graf na 1 jaar nadat de overledene is begraven. Is dit cultureel of islamitisch?

27-10-2015, 10:46


volgens mij mogen wij niet eens een steen gebruiken.....

27-10-2015, 10:50

Citaat door Riannah:
volgens mij mogen wij niet eens een steen gebruiken.....
Bij ons in Marokko worden grote platte zware stenen gebruikt boven het graf. Na 1 jaar verwijderen ze de stenen. Misschien vanwege honden? Die graven soms in het graf als de overledene pas is begraven. Allah oe3lam.

27-10-2015, 11:09
een stenen graf is noch islamitisch noch cultureel, volgens mij hoort dat niet hoor

27-10-2015, 11:10



Citaat door Ballerine:
Bij ons in Marokko worden grote platte zware stenen gebruikt boven het graf. Na 1 jaar verwijderen ze de stenen. Misschien vanwege honden? Die graven soms in het graf als de overledene pas is begraven. Allah oe3lam.
Oke ik dacht dat je het over een grafsteen had met naam en data...
misschien om te voorkomen de overleden worden uitgegraven voor sihr ? I dont know .......

27-10-2015, 11:16

Citaat door Riannah:
Oke ik dacht dat je het over een grafsteen had met naam en data...
misschien om te voorkomen de overleden worden uitgegraven voor sihr ? I dont know .......
en hoe zit het met een steen waar de naam en data opkomt te staan? Mag dat ook niet?

27-10-2015, 11:18

Citaat door Inara86:
en hoe zit het met een steen waar de naam en data opkomt te staan? Mag dat ook niet?
wat ik begrepen heb is dat haram.... misschien dat iemand hier een dalil over heeft,.
ik zie ook vaak dat een graf wordt gewaterd met een gieter ... dat mag ook niet.

27-10-2015, 11:25

Citaat door Riannah:
wat ik begrepen heb is dat haram.... misschien dat iemand hier een dalil over heeft,.
ik zie ook vaak dat een graf wordt gewaterd met een gieter ... dat mag ook niet.
maar hoe weet je bij welke graf je staat als er geen namen erop staan. mijn broer heeft het ook op het graf van mijn vader laten maken. Staat zijn naam en data op. En als ik naar zijn graf ga is het makkelijk te vinden. Maar als het haram is dan kan het er maar beter eraf gehaald worden

27-10-2015, 11:31
Ik heb ook gelezen dat het niet aangeraden is, Allah Oe3lam:

http://goto.marokko.nl/?url=http%3A%2F%2Fislamqa.info%2Fen%2Fref%2F8991%2 Fgrave

En uit het boek:

Islamitische richtlijnen
Voor individuele en sociale verbetering
Mohammed bin Jamil Zino

De volgenda zaken zijn niet toegestaan bij een graf;


Het is verboden om hoge stenen bij het graf te plaatsen, het graf te bedekken met stenen ,de graven verven of om erop te schrijven~
Het is aanbevelenswaardig om een steen te plaatsen bij een graf , zodat men weet dat het een graf is .Hiermee volgt men de profeet op die een steen ter hoogte van het hoofd van Othman Ibn Mad´oen heeft geplaatst vervolgens zei hij ;
Zo weet ik waar het graf van mijn broeder is. Wie sterft van mijn familie kan ik dan ook hier begraven.

27-10-2015, 11:34

Citaat door Inara86:
maar hoe weet je bij welke graf je staat als er geen namen erop staan. mijn broer heeft het ook op het graf van mijn vader laten maken. Staat zijn naam en data op. En als ik naar zijn graf ga is het makkelijk te vinden. Maar als het haram is dan kan het er maar beter eraf gehaald worden
Waar mijn schoonvader ( allahiar7moe) is begraven, hielden ze de moskee ernaast een register bij, dus 2e rij 6e graf en dan de naam. er waren maar enkele graven met een klein steentje. Allahoea7lem !

27-10-2015, 11:35
Lijkt mij wel handig bij die overvolle begraafplaatsen dat je weet wiens graf t is.

27-10-2015, 11:41
Djazaak Allahoe ghayran, dames.

Ik heb het niet over grafstenen, maar over gewone stenen. Ze laten die het 1e jaar liggen en daarna worden ze verwijderd. Deze zware platte stenen gebruiken ze om de aarde op het graf plat te drukken en om honden weg te houden.

Maar als ik naar de daleel van Neda kijk dan mogen gewone stenen dus ook niet?

En als een steen bij het hoofd wel mag hoe hou je dan al die verschillende stenen hij het hoofd uit elkaar?

27-10-2015, 11:42


Je hebt een steen en een steen. Ik denk zelf dat het logisch klinkt dat het niet toegestaan is om een steen met hele teksten te plaatsen met '' hier rust in vrede die en die en blablabla''. Maar een steen met een naam erop puur om te weten wie waar ligt, dus zonder lappen tekst en bijbedoelingen, lijkt me niet meer dan normaal. Je ziet het eigenlijk best veel op begraafplaatsen in Marokko. In een islamitisch land als Marokko, of wat er nog islamitisch aan is zouden ze dat toch wel weigeren indien het niet toegestaan is??

27-10-2015, 11:52

Citaat door Ballerine:
Djazaak Allahoe ghayran, dames.

Ik heb het niet over grafstenen, maar over gewone stenen. Ze laten die het 1e jaar liggen en daarna worden ze verwijderd. Deze zware platte stenen gebruiken ze om de aarde op het graf plat te drukken en om honden weg te houden.

Maar als ik naar de daleel van Neda kijk dan mogen gewone stenen dus ook niet?

En als een steen bij het hoofd wel mag hoe hou je dan al die verschillende stenen hij het hoofd uit elkaar?


Allah Oe3lam meid, ik zou het echt navragen in de moskee..
Dit is iets wat ik een tijdje geleden had opgezocht ivm mijn zusje( allah irahma) maar ik heb het zo gelaten..

27-10-2015, 12:12

Citaat door Teglelet:
Je hebt een steen en een steen. Ik denk zelf dat het logisch klinkt dat het niet toegestaan is om een steen met hele teksten te plaatsen met '' hier rust in vrede die en die en blablabla''. Maar een steen met een naam erop puur om te weten wie waar ligt, dus zonder lappen tekst en bijbedoelingen, lijkt me niet meer dan normaal. Je ziet het eigenlijk best veel op begraafplaatsen in Marokko. In een islamitisch land als Marokko, of wat er nog islamitisch aan is zouden ze dat toch wel weigeren indien het niet toegestaan is??
Op die van maroc staat ook een lap tekst. Nummer, naam, geboortedatum en ina lilahi wah ina ilaihi raji3oen. En een randversiering.

Vele graven zijn geverfd, hebben een extra omheining, op anderen groeien bloemen etc

Pagina's : [1] 2