Bekijk volle/desktop versie : Apple introduceert het Berbers in nieuw besturingssysteem



Pagina's : [1] 2

20-10-2015, 17:00
Techgigant Apple heeft het Tamazight, in Marokko een officiële taal, geïntroduceerd in het nieuwe besturingssysteem iOS9.

Apparaten die op iOS9 draaien kunnen het Tifinagh-toetsenbord downloaden. Daarmee kunnen geïnteresseerden berichten sturen in het Amazigh-geschrift. Ook is het mogelijk om het hele toestel in het Tifinagh weer te geven. Apple volgt hiermee de weg die andere techbedrijven eerder inzetten. In 2012 kondigde Microsoft aan dat Windows 8 veertien nieuwe talen krijgt, waaronder het Tamazight.


Het is nu eigenlijk alleen wachten tot Google het Tamazight ook gaat omarmen. Dat zou betekenen dat ook toestellen die op Android werken de taal ondersteund zien worden.

20-10-2015, 17:14


Weet iemand hier hoe de smiley s werken ?

20-10-2015, 23:11
Wat goed, het is Thamazight en geen berbers! redactie?

20-10-2015, 23:14
Nu alleen nog een paar eeuwen wachten totdat mensen het ook daadwerkelijk kunnen lezen en schrijven en dan is deze "innovatie" ook daad werkelijk nuttig.

Maar over een paar eeuwen gebruiken ze waarschijnlijk geen toetsenborden meer, want dan zou betekenen dat mensheid als geheel geen stap verder is gekomen.... net zo min als Marokko vooruit zal komen als ze echt serieus iedereen willen verplichten een "ongebruikte" taal in geschrift moeten omarmen, terwijl samenleving onderling nu al niet met elkaar kan communiceren en daarvoor (zeker zakelijk) Frans gebruiken....

Eenieder die weleens door Marokko heeft gereisd kan dit beamen.

21-10-2015, 00:26



Citaat door Nepotisme:
Nu alleen nog een paar eeuwen wachten totdat mensen het ook daadwerkelijk kunnen lezen en schrijven en dan is deze "innovatie" ook daad werkelijk nuttig.

Maar over een paar eeuwen gebruiken ze waarschijnlijk geen toetsenborden meer, want dan zou betekenen dat mensheid als geheel geen stap verder is gekomen.... net zo min als Marokko vooruit zal komen als ze echt serieus iedereen willen verplichten een "ongebruikte" taal in geschrift moeten omarmen, terwijl samenleving onderling nu al niet met elkaar kan communiceren en daarvoor (zeker zakelijk) Frans gebruiken....

Eenieder die weleens door Marokko heeft gereisd kan dit beamen.
maar dat was ook het idee, zo weinig mensen moeten het leren schrijven. anders hadden ze wel voor het Latijnse schrijft gekozen, maar dat mocht niet van Marokko. want dan wordt het een te groot succes. de Arabische taal is totaal niet geschikt voor het Berber, dus dat was ook geen optie,

21-10-2015, 09:32

Citaat door Redactie:
Techgigant Apple heeft het Tamazight, in Marokko een officiële taal, geïntroduceerd in het nieuwe besturingssysteem iOS9.

Apparaten die op iOS9 draaien kunnen het Tifinagh-toetsenbord downloaden. Daarmee kunnen geïnteresseerden berichten sturen in het Amazigh-geschrift. Ook is het mogelijk om het hele toestel in het Tifinagh weer te geven. Apple volgt hiermee de weg die andere techbedrijven eerder inzetten. In 2012 kondigde Microsoft aan dat Windows 8 veertien nieuwe talen krijgt, waaronder het Tamazight.


Het is nu eigenlijk alleen wachten tot Google het Tamazight ook gaat omarmen. Dat zou betekenen dat ook toestellen die op Android werken de taal ondersteund zien worden.
Dit bestond al heel lang voor de gewone PC

21-10-2015, 11:28
Word wakker mensen! Dit is weer een stap richting het verdelen van de Oumma. Kan me niet voorstellen dat iemand(Moslim) hier blij mee is. La 7awla wa la quwwata illa bi Allah.
Arabisch leren mensen(Moslims) dat is je redding. De taal van de Profeet, Quran en Jannah

21-10-2015, 11:41

Citaat door MoRinho10:
Word wakker mensen! Dit is weer een stap richting het verdelen van de Oumma. Kan me niet voorstellen dat iemand(Moslim) hier blij mee is. La 7awla wa la quwwata illa bi Allah.
Arabisch leren mensen(Moslims) dat is je redding. De taal van de Profeet, Quran en Jannah
waarom heeft Allah swt zoveel volkeren, met verschillende kleuren en talen geschapen??

Als jij de amazigh taal verwerpt verwerp jij een creatie van Allah swt. Ik bekijk het positief, ik ben gezegend met een extra taal boven het Arabisch. Dat kun je van een Arabier niet zeggen .

21-10-2015, 11:42

Citaat door MoRinho10:
Word wakker mensen! Dit is weer een stap richting het verdelen van de Oumma. Kan me niet voorstellen dat iemand(Moslim) hier blij mee is. La 7awla wa la quwwata illa bi Allah.
Arabisch leren mensen(Moslims) dat is je redding. De taal van de Profeet, Quran en Jannah
Islam is niet Arabisch en Arabisch is niet islam.
Verder hoop ik dat de Arabieren spoedig weer terugkeren naar de islam maar dat staat hier los van.

21-10-2015, 12:45
wat voor fucking voodo leters zijn dit

21-10-2015, 12:58

Citaat door MoRinho10:
Word wakker mensen! Dit is weer een stap richting het verdelen van de Oumma. Kan me niet voorstellen dat iemand(Moslim) hier blij mee is. La 7awla wa la quwwata illa bi Allah.
Arabisch leren mensen(Moslims) dat is je redding. De taal van de Profeet, Quran en Jannah
Jij bent pas blij als ze in het Arabisch kunnen communiceren zodat een Iraki ze dan kan doorverkopen aan Khalijiyin.

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=5361101

21-10-2015, 15:21

Citaat door Nepotisme:
Nu alleen nog een paar eeuwen wachten totdat mensen het ook daadwerkelijk kunnen lezen en schrijven en dan is deze "innovatie" ook daad werkelijk nuttig.

Maar over een paar eeuwen gebruiken ze waarschijnlijk geen toetsenborden meer, want dan zou betekenen dat mensheid als geheel geen stap verder is gekomen.... net zo min als Marokko vooruit zal komen als ze echt serieus iedereen willen verplichten een "ongebruikte" taal in geschrift moeten omarmen, terwijl samenleving onderling nu al niet met elkaar kan communiceren en daarvoor (zeker zakelijk) Frans gebruiken....

Eenieder die weleens door Marokko heeft gereisd kan dit beamen.


Haters van het Tamazight zullen altijd om hun haat te verbloemen, blijven beweren dat vooruitgang inherent is aan het verstoten van de eigen taal en het zich aanmeten van een nieuwe identiteit. Maar in werkelijkheid is het bewustzijn van de eigen identiteit en behoudt van de eigen taal juist een kernwaarde van vooruitgang. Veel succesvolle Marokkanen komen uit huishouden waar er Tamazight gesproken werd. Vertel jij mij eens wat ze hebben misgelopen doordat ze in die taal zijn opgevoed..

21-10-2015, 15:55



Citaat door MoRinho10:
Word wakker mensen! Dit is weer een stap richting het verdelen van de Oumma. Kan me niet voorstellen dat iemand(Moslim) hier blij mee is. La 7awla wa la quwwata illa bi Allah.
Arabisch leren mensen(Moslims) dat is je redding. De taal van de Profeet, Quran en Jannah
Interpreteren van teksten is mislukt dus ik weet niet of er na 1400 jaar iets valt te redden.

21-10-2015, 16:26
Neville.....Er valt altijd wat te redden en degene die dat gaat doen is Allah swt en dat heeft hij belooft, dus niet zo negatief over de islam denken of praten.

21-10-2015, 16:38

Citaat door MoRinho10:
Word wakker mensen! Dit is weer een stap richting het verdelen van de Oumma. Kan me niet voorstellen dat iemand(Moslim) hier blij mee is. La 7awla wa la quwwata illa bi Allah.
Arabisch leren mensen(Moslims) dat is je redding. De taal van de Profeet, Quran en Jannah
We hebben gezien wat verarabisering met jullie doet, a wlad Saudia. Binnenkort gaan we je zussen ook berberiseren, dus wen er maar aan. Als je Arabisch wilt zijn rot je maar op naar het MO,

Pagina's : [1] 2