Bekijk volle/desktop versie : Cultuur & geloof



11-04-2005, 21:24
Beste mensen ik heb een vraagje ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik ben met een onderzoek bezig, en nu heb ik de opdracht gekregen om uit te zoeken wat het VERSCHIL is tussen CULTUUR en GELOOF??

Mijn mening er over is dat geloof vast staat en cultuur iets is dat je mee krijgt via je familie of het land/stad waar je vandaan komt.

Ik zou graag willen weten hoe jullie daar over denken.

11-04-2005, 22:29


cultuur en geloof worden vaak (tegenwoordig steeds minder) door elkaar gehaald. Hierdoor ontstaat vaak verwarring en irritatie..

De cultuur komt voort uit gebruiken en tradities die horen bij bepaalde gebieden. Zij zijn inderdaad niet vastgelegd, maar vaak wordt er wel erg aan vastgehouden. Dat wil dus niet zeggen dat cultuur erg dynamisch is in alle gevallen. Toch is het zo dat cultuur geen echte achterliggende kracht heeft,
wat het geloof dus wel heeft.
Het geloof staat helemaal los van de cultuur (zo is de Islam bijvoorbeeld niet alleen voor mensen met een Arabische cultuur)
Men gelooft in iets en bij die overtuiging horen regels, die wel zijn vastgelegd. Soms staan die regels lijnrecht tegenover de cultuur en wordt daar soms meer afgeweken naar de cultuurzijde vanwege de trots van mensen.
Een duidelijk voorbeeld is de vrouw in de Arbische cultuur en de vrouw in de islam
Veel mensen denken dat de vrouw van de islam niet mag werken of naar school mag gaan, terwijl dat komt door de Arabische man die zijn cultuur voorop stelt en de regels van de islam (waarin het recht van educatie en werk aan de vrouw duidelijk wordt gegeven) verwaarloost

het is natuurlijk iets ingewikkelder, maar voor mij is het al vanaf me dertiende levensjaar glashelder vasthouden aan cultuur is erger dan vasthouden aan het geloof

succes met je opdracht

12-04-2005, 19:49
dankje wel meid

12-04-2005, 20:01
Cultuur zie ik als het denken en uiten door mensen, behalve wat er bij de geboorte is bepaald (en dat is je eigen individu als je eigenschappen van het mens zijn). Cultuur is dus het uiten (en ook denken) wat eigenlijk door anderen is doorgegeven.

Google geeft trouwens genoeg definities hierover

Geloof lijkt me wel duidelijker. Maar die twee kunnen gewoon niet los van elkaar staan. Zo is het ontbreken van alcohol (nou ja niet compleet dan, maar goed) in bijvoorbeeld Arabische landen een cultuuruiting, wat door religie is te verklaren. Een religie of een levensovertuiging bepaalt juist een groot deel van een cultuur.

12-04-2005, 22:30


o ja google thanks zal er zeker kijke