Bekijk volle/desktop versie : De Rechten van elke Moslimvrouw



17-10-2015, 15:26

De rechten van elke moslimvrouw - Shaykh Muhammad ibn Sâlih al-'Uthaymîn (rahimahullâh)

Vraag :

Wij zouden graag hebben dat u dit wijdverspreide probleem uitlegt en advies verschaft aan de echtgenoten die de salarissen van hun echtgenotes inpalmen, die hun niet het recht geven om hun bezittingen uit te geven onder voorwendsel dat er enkel verschil is tussen hen door het feit dat zij zich onder zijn toezicht bevindt. Zij heeft niet het recht om eigen bezittingen te hebben.



Antwoord :

Ja. Wij zeggen dat deze opvatting een foute en onjuiste opvatting is. De vrouw heeft alle rechten over haar inkomsten en over haar bezittingen. De echtgenoot heeft absoluut geen enkel recht op de inkomsten van zijn echtgenote. Integendeel, hij heeft de plicht uit te geven voor zijn echtgenote, zelfs als zij veel rijker is dan hij, want dat is haar eigen bezit. Het is daarom dat sommige vrouwen van de Metgezellen zaken als sadaqa gaven zonder toestemming te vragen aan hun echtgenoten.

In de sahîhayn (al-Bukhârî en Muslim) vinden we dat de Profeet (sallAllâhu 'alayhi wa 'alâ âlihi wa sallam), toen hij de vrouwen op de dag van 'Îd ging preken, tegen hen zei : "O vrouwen, geef sadaqa !" En de vrouwen begonnen sadaqa te geven. De vrouwen begonnen hun oorringen, hun armbanden, hun ringen in sadaqa te geven zonder dat de Profeet (sallAllâhu 'alayhi wasallam) tegen hen zei : "Ga eerst jullie echtgenoten vragen."

Daarentegen, wat de man neemt van de bezittingen van zijn echtgenote om ze in sadaqa te geven zonder haar toestemming, een werkelijke toestemming, hij neemt het onterecht en het is hem verboden dat te doen.

En op de Dag der Opstanding zal de vrouw dat terugnemen van de goede daden (van haar echtgenoot).

Zeg me nu eens : Wat zou er gebeuren als de man zei tegen zijn echtgenote : "Geef me de helft van je wedde of ik scheid van je !" ? In deze omstandigheden vindt de vrouw zich verplicht om te aanvaarden, maar wat de man neemt onder dergelijke dwang, neemt hij onterecht. Zelfs als ze zich schijnbaar instemmend toont, is het hem niet toegestaan omdat het onder dwang gebeurd is. De man die zoiets doet, geeft blijk van onrecht en onderdrukking.



Vraagsteller :

Met betrekking tot hetzelfde onderwerp zouden we graag hebben dat u advies verschaft aan de echtgenoten die hun echtgenotes niet ontzien en niet begripvol zijn met betrekking tot de huishoudelijke taken en de opvoeding van de kinderen totdat de problemen en verantwoordelijkheden op hen dermate toenemen dat ze deze niet meer alleen aankunnen. Daarom krijgen sommigen onder hen psychologische en fysieke kwaaltjes.



Antwoord :

Hmm. De huidige vraag behoort tot dezelfde categorie als de voorgaande, maar het kwaad is minder omdat de vrouw verantwoordelijk is voor haar huis. Zoals de Profeet (sallAllâhu 'alayhi wa 'alâ âlihi wa sallam) zei : "De vrouw is herder in het huis van haar echtgenoot en ze is daarvoor verantwoordelijk." ... over haar herderschap. Maar de echtgenoot dient de meest verheven man als voorbeeld te nemen. En hij is ? Wie ? ... De Boodschapper van Allah (sallAllâhu 'alayhi wa 'alâ âlihi wa sallam). De Profeet stond ten dienste van zijn familie thuis. Hij hielp hen in de huishoudelijke taken. En dat maakt het mogelijk om de echtgenote wat te ontlasten in haar taken en genegenheid voort te brengen tussen de echtgenoten. Daarom adviseer ik de echtgenoten hun echtgenotes te helpen in hetgeen verband houdt met het huishoudelijk werk.



[Vertaling : ابو معاذ محمد داود]
http://youtu.be/sBdmieq0aR0
[/SIZE]