Bekijk volle/desktop versie : Asabiyyah: een ziekte die de ummah verzwakt



11-04-2005, 13:46

Citaat door Shyka:
Asabiyyah: een ziekte die de ummah verzwakt

Vertaald door AlMutaqqun.tk


Er zijn vele oorzaken en ziektes die de moslim ummah verzwakt hebben en asabiyyah is in al zijn vormen één van deze dodelijke ziektes die de moslim ummah zowel in het verleden als in het heden verzwakt heeft; de ooit verenigde, milde en samenhangende moslim ummah is getransformeerd in verschillen, conflicten en oorlog voerende eenheden.

Daarom is het noodzakelijk voor ons om te weten wat asabiyyah is in al zijn vormen, wat de islam over asabiyyah zegt, waarom de islam het heeft bestreden en hoe we onszelf ervan kunnen ontdoen.


Defenitie van asabiyyah:

Taalkundig gezien komt het woord asabiyyah van asabah; de verwanten van een persoon van vaderskant. Deze verwanten worden asabah genoemd omdat ze de persoon versterken en verdedigen.

Asabiyyah is het steunen van de mensen tot wie men behoort, ongeacht of ze goed of fout zijn, onderdrukkend of onderdrukt. Het toebehoren aan deze mensen kan vanwege verwantschap, etniciteit, kleur, geboorteplaats, woonplaats, school of gedachten zijn of een groep mensen met dezelfde interesses.


Wat veroorzaakt asabiyyah?

De drijfkracht die asabiyyah veroorzaakt is het gevoel beter te zijn dan anderen en dat anderen tot een lagere klasse behoren. Dus de persoon die het gevoel van asabiyyah heeft, plaatst zichzelf en degene tot wie hij behoort zo hoog en denkt dat andere mensen niet zo goed zijn als zijn eigen mensen.

Dit soort denken is vervuild en het is in feite een soort van arrogantie die van de mentaliteit van Iblis komt, die hem er toe geleid heeft het bevel van Allah niet te gehoorzamen wanneer Hij hem opdroeg om te buigen voor Adam. Iblis zei, “Ik ben beter dan hem, U heeft mij uit vuur geschapen en U heeft hem (Adam) uit klei geschapen.” De Profeet Mohammed (sallAllahu alaihi wa salaam) heeft ons gewaarschuwd toen hij zei:

“Iemand die een korrelgewicht arrogantie in zijn hart heeft, zal het Paradijs niet betreden.”

De Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) heeft arrogantie als twee dingen gedefinieerd: het afwijzen van de waarheid en het neerkijken op mensen.


Wat zijn de schadelijkheden van asabiyyah?

Assabiyah is op vele manieren schadelijk. Het verwoest de ummah, het verandert de eenheid en harmonie in verdeeldheid en onenigheid. Dit is voordelig voor de vijanden van de ummah of een oppertunistische groep mensen van deze ummah. Deze situatie is zowel in het verleden als vandaag de dag vaak te zien.

In de Jahiliyya, de periode voor de islam, maakte de asabiyyah de Arabische stammen tot vijanden en maakte van hun Arabische Schiereiland een slagveld. Allah Subhana wa Ta’aala heeft ons verteld over hun situatie voor de islam:

« En houdt u allen tezamen vast aan het koord van Allah en wees niet verdeeld en gedenkt de gunst van Allah, die Hij u bewees toen gij vijanden waart en Hij uw harten verenigde, zo werd gij door Zijn gunst broeders…» {3:103}

Dit soort situaties beperkt zich niet tot de arabieren, het is een plaag die alle naties getroffen heeft die verdeeld raakten door asabiyyah.


De verschillende soorten Asabiyyah:

x De eerste soort is de asabiyyah van familiebanden en etnische afkomst; het is de oudste en de sterkste vorm van asabiyyah. Hoe nabijer de relatie is, hoe sterker de asabiyyah. Hoe verder weg de relatie is, hoe zwakker de asabiyyah. Hier komt een Jahili (onislamitisch) spreekwoord vandaan, “Steun je broeder ongeacht of hij de onderdrukker of de onderdrukte is.”

x De tweede soort is de asabiyyah van principes en mathaahib scholen van islamitisch recht. Deze vorm van asabiyyah groeit onder een groep mensen die gebonden zijn door één gedachte of één principe, religieus of niet, of de volgelingen van een bepaalde math’hab school van islamitisch recht. De individueel in deze groep mensen steunt zijn groep of de volgelingen van zijn math’hab of ze nu goed of fout zijn.

x De derde soort asabiyyah is regionalisme. Het wordt gevormd onder een groep mensen die in dezelfde regio wonen. Ze denken dat enkel het samen wonen in een regio op zich hen een betere kwalificatie geeft dan anderen. Dus kijken ze neer op anderen en denken erg hoog over zichzelf ook al hebben die andere mensen tientallen jaren tussen hen gewoond, ze zijn oorspronkelijk niet één van hen. Deze vorm van asabiyyah is intensief gegroeid in de moslim ummah na de val van de islamitische Ottomaanse Khilafah. Dit regionalisme was een doel dat door de vijanden van de islam gezocht werd dus plantten zij deze dodelijke gedachte en voedden het met alle middelen en mensen eindigden als slachtoffers van deze dodelijke asabiyyah die enkel de oppertunistische mensen bevoordeelden door het behouden en versterken van hun posities.

In het verleden was deze vorm van asabiyyah (regionalisme) de reden achter het verlies van Al-Andalous.

x De vierde soort asabiyyah is racisme. Het wordt gevormd onder mensen met dezelfde huidskleur die denken dat hun huidskleur op zich hen beter maakt dan mensen met een andere huidskleur. Deze vorm van asabiyyah bestond niet in de moslim ummah (walhamdulillah), maar is diep geworteld in het westen; de mensen met een donkere huidskleur waren diep getroffen en onderdrukt vanwege hun huidskleur in deze landen die beweren al lange tijd vooruitstrevend en geciviliseerd te zijn. Er heeft zoveel bloeid gevloeid, ze waren onteerd en ontnomen van hun mensenrechten vanwege hun huidskleur en we kennen nu vele details hierover in de maatschappij waar we nu in leven. Deze onderdrukking heeft een gewelddadige reactie doen ontstaan die zichzelf heeft getoond in vele opstanden, gewelddadige acties en haatmisdrijven die in werking gesteld zijn door verschillende mensen vanuit asabiyyah voor hun eigen kleur op verschillende tijden en verschillende plaatsen.


De islam wijst alle vormen van asabiyyah af omday al deze vormen niet passend zijn voor een eerlijk en rechtvaardig stelsel voor de menselijke samenlevingen; ze zijn in feite vertoningen van onderdrukking, corruptie en overtreding op aarde.

Allah Subhana wa Ta’aala heeft afgekondigd dat Hij de verschillen onder de mensen heeft gecreëerd als reden voor hen om elkaar te leren kennen en samen te leven in samenhang en samenwerking, en niet als reden voor hen om op een ander neer te kijken. In werkelijkheid is de schaal van beter zijn dan andere at-taqwa en de goede daden. Allah zegt in de Qur’an:

« O, mensdom! Wij hebben u uit man en vrouw geschapen en Wij hebben u tot volkeren en stammen gemaakt, opdat gij elkander moogt kennen. Voorzeker, de godvruchtigste onder u is de eerwaardigste bij Allah. » {49:13}

En in een ander vers zegt Allah dat de verschillen tussen mensen tekenen zijn die de grootheid van Allah’s schepping en Zijn macht aangeven zoals het teken van de schepping van de aarde en de hemel.

« En tot Zijn tekenen behoort ook de schepping der hemelen en der aarde, en de verscheidenheid van uw talen en (huids) - kleuren. En dit zijn voorzeker tekenen voor degenen, die willen begrijpen. » {30:22}


Wij allen als moslims, degene die de islam geërfd hebben en degene die bekeerd zijn, kunnen geen echte moslims zijn als we nog enige vorm van asabiyyah meedragen. Wanneer we de islam accepteren moeten we alle vormen van Jahiliyya geloven, denken, mentaliteit en gedrag verwerpen. Dit is de manier waarop we de islam als een complete manier van leven zullen accepteren.
.

11-04-2005, 13:50



Citaat door Shyka:
In het volgende deel zullen we het standpunt van de islam t.o.v. asabiyyah weergeven; waarom de islam het bestreden heeft en er tegen gewaarschuwd heeft en hoe we onszelf ervan kunnen ontdoen.
Wat is het standpunt van de islam t.o.v. asabiyyah?

Er zijn vele authentieke ahadith die ons waarschuwen tegen de onwetende asabiyyah met al zijn soorten en vormen. Dit zijn allemaal sterke waarschuwingen die het hart van een gelovige doen beven omdat hij gelooft dat hij voor Allah zal staan op de Dag des Oordeels. Onder deze ahadith zijn:

De Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) zei:

“En wie vecht onder een blinde (rayah) vlag, kwaad wordt samen met zijn groep mensen, of oproept tot een groep mensen, of een groep mensen steunt en daar vervolgens om vermoord wordt, dan is die moord een jahili (zondige) moord.” [Muslim]

En in een andere overlevering:

“En wie vermoord wordt onder een blinde (rayah) vlag, kwaad wordt samen met zijn groep mensen en vecht voor de zaak van zijn groep mensen, hij behoort niet tot mijn ummah.” [Muslim]

In beide overleveringen is er een sterke waarschuwing van de Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) aan degene die door asabiyyah aangespoord wordt om ervoor op te roepen, er kwaad voor te worden of het te steunen. De eerste overlevering maakt ons duidelijk dat als hij vermoord wordt vanwege asabiyyah zijn moord een jahili (zondige) moord is. In de tweede overlevering sluit de Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) degene die asabiyyah met zich meedraagt uit van zijn ummah. Beide waarschuwingen geven aan hoe ernstig en groot de zonde van asabiyyah is.

De Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) heeft gezegd:

“Hij is niet één van ons als hij oproept tot asabiyyah en hij is niet één van ons als hij vecht voor de zaak van asabiyyah en hij is niet één van ons als hij sterft voor asabiyyah.” [Abu Dawud]


Twee mannen, één van Muhajireen en één van de Ansaar, hadden onenigheid en beiden vroegen hun groep om hulp. Dus elke groep maakte zich klaar om hun man te steunen waarop de profeet (sallallahu alaihi wa salaam) zei:

“Wat is dit? Roepen jullie op tot de oproep van de mensen van Jahiliyyah? Laat het, want het is zeker smerig.” [Muslim]


Er is overgeleverd in een authentieke hadith dat de Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) heeft gezegd:

“Wie zijn groep mensen steunt in onwaarheden, hij is als een kameel die van een hoge top in een diepe vallei is gevallen waar hij enkel zijn staart nog kan bewegen.” [Abu Dawud]

De Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) gaf het voorbeeld van iemand die verkeerd vecht voor de zaak van zijn groep mensen met een kameel die van een hoge top in een diepe vallei viel; het is hulpeloos, berispt, vernederd en kan niet anders doen dan zijn staart nutteloos bewegen op de bodem van de vallei.

In een andere authentieke overlevering heeft de Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) gezegd:

“Allah nam de asabiyyah van jahiliyyah weg van jullie en het opscheppen van jullie over jullie vaders. Dus, men is ofwel een oprechte gelovige of een corrupte ongelovige. Jullie zijn de kinderen van Adam, en Adam is van het stof; laat de mensen ophouden met hun opscheppen over hun eigen mensen, ze zijn niets dan kool van het kool van de Hel, of zij zullen meer vernederd worden in het zicht van Allah, erger dan de mestkever die mest voortduwt met zijn neus.” [Abu Dawud]


Waarom heeft de islam asabiyyah bestreden en ons ervoor gewaarschuwd?

Simpelweg omdat samenkomen en wederzijdse steun op basis van asabiyyah de fundamenten van de islam en zijn leerstelling tegenspreekt. De moslim die gelooft in Allah Subhana wa Ta’ala heeft zijn hart gevuld met liefde voor Allah en liefde jegens degene die geliefd zijn door Allah, en haat jegens degene die gehaat worden door Allah. De relatie tussen echte moslims en andere mensen is alleen op dit perspectief gebaseerd; hij zoekt bondgenootschap met degene die door Allah geliefd zijn en hij steunt ze wanneer ze het goede doen, zelfs wanneer ze het verste van hem af staan (in bloedband, etnische achtergrond, ras, geboorteplaats of nationaliteit). Aan de andere kant haat een ware moslim de vijanden van Allah en toont hen vijandigheid, zelfs als ze hem het meest nabij zijn (in bloedband, etnische achtergrond, ras, geboorteplaats of nationaliteit).

Dit is het ware standpunt van een gelovige en hij neemt geen ander standpunt aan. Allah Subhana wa Ta’ala heeft ons een goed voorbeeld gegeven van dit soort gelovige in Ibrahim (alaihi salaam).

« Er is een goed voorbeeld voor u in Ibrahim en degenen die met hem waren toen zij tegen hun volk zeiden: "Wij hebben niets uitstaande met u en hetgeen gij buiten Allah aanbidt. Wij verwerpen u en er is tussen u en ons eeuwige vijandschap en haat ontstaan, tenzij gij in Allah, de Enige gelooft." » {60:4}


De samenleving die de islam wil is het soort samenleving waarin mensen bijeenkomen op basis van de islam en niets anders. Zodat de gelovigen één verenigde ummah zullen hebben ondanks hun verschillende huidskleuren, talen, etnische achtergronden en stammen, zodat deze ummah als een lichaam wordt. We moeten in gedachten houden dat de islam rassen, talen en regio’s niet uitschakelt maar hen allen lid en onderdeel maakt binnen dit ene lichaam; ze bewegen wanneer het lichaam zich richting een doel beweegt op een manier dat geen enkele rol of deel van het lichaam uitgeschakeld is.

De schaal van beter zijn in deze maatschappij is niet het ras, de taal of nationale afkomst, het is rechtschapenheid en goede daden zoals Allah zegt in de Qur’an:

« Voorzeker, de godvruchtigste onder u is de eerwaardigste bij Allah.” » {49:13}


Hoe ontdoen we onszelf van asabiyyah?

Dit is verduidelijkt in de Qur’an zoals Allah ons opdraagt:

« En houdt u allen tezamen vast aan het koord van Allah en wees niet verdeeld. » {3:103}

Stevig vasthouden en zich assimileren aan de deen van Allah en geen andere deen, en assimileren op basis van iets anders is een onislamitische, onwetende en afgekeurde assimilatie. Dit stevig vasthouden en assimileren aan de deen van Allah zou door alle moslims gedaan moeten worden zonder uitzondering. Als sommigen dit niet doen, zal de genezing van asabiyyah niet compleet zijn.

Ook is het noodzakelijk dat moslims verenigen ondanks de factoren die verschillen suggereren zoals huidskleur, taal, regio en nationale afkomst, want eenheid is een verplichting.

De genezing ligt ook in het zuiveren van de ziel van arrogantie, neerkijken op anderen en sporen van de jahiliyah en in het planten van de deugdelijkheden van nederigheid en respect voor anderen. En in het totale bewustzijn dat asabiyyah een vorm van het werk van Iblis is en een manier van vernietiging in de handen van de vijanden van de moslim ummah van binnenuit en van buiten. Asabiyyah is een scherp mes dat de aders van de moslim ummah heeft doorgesneden en het bloedt nog steeds en ligt op sterven.

We vragen Allah Subhana wa Ta’ala om ons allen te beschermen van alle vormen van al-asabiyyah al-jahiliyah en ons ware gelovigen te maken. Amin.

12-03-2009, 13:40

Citaat:
“Steun je broeder ongeacht of hij de onderdrukker of de onderdrukte is.”
Dit zijn de woorden van Imam Ali en dit is niet vanuit Asabiyyah bedoeld.

Hij heeft uitgelegd aan de moslims die hem vroegen wat hij hier mee bedoelde dat je de onderdrukker moet adviseren niet te onderdrukken.

Dit staat in het boek van Imam ibn Taymiyyah 'Siyasah Shariyyah'.