zegt:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا
Interpretatie van de betekenissen:
"Vandaag heb ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en ben ik tevreden met de Islaam godsdienst voor jullie." {Surah al-Maa'idah, Vers. 3}
De uitspraak van de Profeet [Sall Allahu 'alayhi wa Sallam]:
"Wie iets toevoegt aan deze zaak van ons wat niet hiertoe behoort, het zal verworpen worden." {Overgeleverd door Imaam Bukhari en Muslim Rahimahu Allah 'anhuma}
En in de overlevering van Imaam Muslim [Rahimahu Allah]:
"Wie een daad verricht die niet in overeenstemming is met onze zaak, het zal verworpen worden."
De uitspraak van de Profeet [Sall Allahu 'alayhi wa Sallam]:
"De slechte zaken zijn de nieuwe toevoegingen (en iedere nieuwe toevoeging is een religieuze innovatie) en iedere religieuze innovatie is een dwaling (en iedere dwaling leidt naar het Hellevuur)." {Overgeleverd door Imaam Muslim Rahimahu Allah}
Datgene wat tussen haakjes staat is een toevoeging in de overlevering die is overgeleverd door Imaam an-Nasaa'i [Rahimahu Allah].
----- Bestaat er zoiets als een goede Bid'ah en een slechten Bid'ah -----
Wie een onderscheidt maakt tussen:
1. Een goede religieuze innovatie (Bid'ah Hassanah), en
2. Een slechte religieuze innovatie (Bid'ah Sayyi'ah)
Heeft het bij het verkeerde eind en zegt iets wat in strijd is met de uitspraak van de Profeet [Sall Allahu 'alayhi wa Sallam]:
"En iedere religieuze innovatie is een dwaling."
De Profeet [Sall Allahu 'alayhi wa Sallam] heeft dus geoordeeld dat alle religieuze innovaties dwaling zijn. Deze persoon beweert daarentegen dat niet alle religieuze innovaties dwaling zijn maar dat er ook goede religieuze innovaties zijn.
----- Oorzaken die tot het ontstaan van religieuze innovaties hebben geleid -----
Tot de oorzaken die kunnen leiden tot het ontstaan van religieuze innovaties behoren:
1. Onwetendheid over de Islamitische wetgevingen.
2. Het volgen van de Hawaa (begeerten).
3. Het blindelings vasthouden aan meningen en personen.
4. Het imiteren van de ongelovigen.
5. Het bouwen op verzonnen overleveringen die geen oorsprong hebben in het geloof.
6. Tradities en bijgeloof die niet te herleiden zijn tot de Islamitische Wetten waar het verstand mee botst.
----- Twee belangrijke basisbeginsels -----
De Volgende twee punten zijn belangrijk en baatvol bij de kennisneming van religieuze innovaties en het weerleggen ervan:
Ten eerste: Het Islamitische uitgangspunt voor de daden van aanbidding is dat dit verboden is, dat men hiervoor moet oppassen en hier terug houdend mee moet zijn, totdat er hiervoor bewijzen vanuit de Koran en Sunnah zijn gevonden.
Ten tweede: Elk daad van aanbidding die de Profeet [Sall Allahu 'alayhi wa Sallam] in zijn tijd had kunnen verrichten en er was ook aanleiding voor, maar hij heeft dit niet verricht noch is het door zijn metgezellen verricht, is een daad die niet toegestaan is.
----- Twee belangrijke opmerkingen -----
Ten eerste: Imaam Maalik [Rahimahu Allah] zei:
"Wie aan de Islaam een religieuze innovatie toevoegt, denkende dat dit een goede daad is, beweert waarlijk dat Muhammad [Sall Allahu 'alayhi wa Sallam] niet heeft voldaan aan zijn plicht als Boodschapper, omdat Allah [Soebhanahu wa Ta'ala] zegt:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا
Interpretatie van de betekenissen:
"Vandaag heb ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en ben ik tevreden met de Islaam godsdienst voor jullie." {Surah al-Maa'idah, Vers. 3}
En wat toen niet tot het geloof behoorde, behoort vandaag ook niet tot het geloof."
Ten tweede: Shaykh Muhammad ibn Nasser-eddin al-Albani [Rahimahu Allah] zei:
"Wij dienen te weten dat het toevoegen van de kleinste religieuze innovatie door een persoon aan het geloof verboden is. Het toevoegen van religieuze innovaties behoort niet slechts (zoals sommige beweren) tot het niveau van afkeurenswaardigheden (Makroeh)"
----- Enkele religieuze innovaties die zich hebben verspreid onder de Ummah -----
1. Het vieren van de geboortedag van de Profeet [Sall Allahu 'alayhi wa Sallam] en de geboortedagen van anderen.
2. Het vieren van de nacht van al-Israa wal Mi'raadj (de nachtreis en de hemelvaart van de Profeet Sall Allahu 'alayhi wa Sallam)
3. Het vieren van de nacht van de helft van de maand Sha'baan.
4. Het vieren van verjaardagen.
5. Het vragen van zegeningen aan de hand van plaatsten, historische monumenten en personen (levend dan wel overleden).
6. Het gezamenlijk gedenken van Allah.
7. Het vragen om het openingshoofdstuk (Surah al-Faatihah) van de Koran te reciteren voor de zielen van de doden en op specifieke gelegenheden.
8. Het specifiek uitzieken van de maand Radjab voor het verrichten van de Umrah (kleine bedevaart) en specifieke daden van aanbidding.
9. Het hardop uitspreken van de intentie voor het gebed.
10. Tawassoel aan de hand van de eer en recht van personen. [1]
Bron: {at-Tawhied ul-Moeyassar, Bladzijden. 133 tot 139}
-----------------------------------------------------------------------------
Voetnoot:
[1] "Aqiedat ul-Tawhied" van Shaykh Saalih al-Fawzaan [Hafidhahu Allah] vanaf Bladzijden 214 en Qawaa'idu Ma'rifatul Bida'h, Bladzijden. 18 en "Hidjat un-Nabiy" van Shaykh Muhammad Nasser-eddin al-Albani [Rahimahu Allah]