Bekijk volle/desktop versie : Top UWV ruziet over falen IT-systemen en websites



29-09-2015, 09:50
Een ultieme poging van uitkeringsinstantie UWV om de structureel moeizame digitale dienstverlening aan werklozen en arbeidsgehandicapten te verbeteren is vastgelopen door onenigheid in de top van het bedrijf. Dat blijkt uit onderzoek van NRC.
Het UWV worstelt al jaren met aanhoudende problemen bij sites als werk.nl en mijnuwv, maar ook met de digitale verwerking van gegevens. Dit leidt tot grote frustraties bij burgers en miljoenenverspillingen.

“Omdat er verschillen van opvatting zijn tussen de CIO [automatiseringsbaas, red.] en de directeuren van de divisies heeft de Raad van Bestuur nog geen besluiten genomen”, zo valt te lezen in een interne voortgangsrapportage van begin deze maand over het project ‘IV-transitie’, dat sinds juni 2014 loopt.

CODE ‘ROOD’
Het UWV karakteriseert het project zelf als van strategisch belang, zo blijkt uit interne stukken:

Door de onenigheid in de top is het nu “onduidelijk wat het project nog kan gaan realiseren van de beoogde doelstellingen”, zo staat in het interne rapport. Het project krijgt in het rapport daarom de code “Rood”.

Het centrale idee van het plan is dat de verschillende divisies van het UWV zelf verantwoordelijk worden voor hun automatisering. De directeuren van de divisies zouden zich daar tegen verzetten omdat ze zo een hoop onoplosbare problemen bij hun afdeling binnen halen, zo zeggen meerdere bronnen. Een ICT’er bij UWV die anonimiteit vraagt uit vrees zijn baan te verliezen, laat weten:

REACTIE UWV
In een reactie erkent het UWV “meer tijd nodig te hebben dan voorzien”. Maar volgens de voorlichting is het project niet vastgelopen.

Daaruit zullen “de meest kansrijke” worden gekozen om “de doelstellingen te realiseren”, schrijft het UWV. En: “Dit heeft geen enkel effect op de lopende bedrijfsvoering en dienstverlening.” Op dit moment kan het UWV, zo zegt het zelf, aan alle eisen voldoen.

Een voorlichter van de verantwoordelijke minister Lodewijk Asscher schrijft: de minister “is niet geïnformeerd over de vertraging die er nu zou zijn. [...] Het is de verantwoordelijkheid van de Raad van Bestuur om het departement te informeren als de doelstellingen niet of niet meer haalbaar zijn.”

DOUBLURES EN BARRIÈRES
De structurele ICT-problemen bij het UWV worden voor een groot deel veroorzaakt door de gebrekkige aansturing van leveranciers. Maar ook de organisatie van de uitkeringsinstantie, waardoor niet duidelijk is wie verantwoordelijk is voor het goed werken van de automatisering, draagt bij aan de problemen. Zoals het UWV zelf in de interne rapportages schrijft is er sprake van “onduidelijkheid over de sturing”, “doublures in functies” en “barrières voor gezonde samenwerking”.

Als gevolg van de onenigheid in de top is er nu voor gekozen via “pragmatische” kleine stappen de bestaande werkwijze te verbeteren. Welke dat zijn, moeten nu worden uitgezocht.


http://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/29/top-uwv-ruziet-over-falen-it-systemen-en-websites/