Bekijk volle/desktop versie : Hoe heten deze koekjes????



23-09-2015, 11:36
Ik had laatst van mij man een soort van kleine koekjes gekregen die de vrouw van zijn vriend heeft gebakken. Alleen zij zitten in Marokko dus kan het nu niet snel vragen.

Het lijkt wel op ouderwetse pepernoten met de smaak van Fekkaskoekjes, maar dan zonder de amandel en rozijnen. Het is heel klein gesneden en word vaak in Marakkech en omgeving gemaakt.

Wie kan mij vertellen hoe deze koekjes heten en wat het recept is??


Mijn dank is groot!!

23-09-2015, 11:44


Ooh ja shab tanger hebben die ook altijd in huis, ze maken emmers vol.

Maar jaa hoe heten ze ind? Ik noemde ze altijd minifekkas

23-09-2015, 13:03
Fekkas heet dat, superlekker!! Genoeg recepten ervan op internet.
Zoek op fekkas en dan zie je de mini variant en de grote variant.
Succes met bakken!!

23-09-2015, 13:08
Algateaux d'achoura

23-09-2015, 13:18


Halve groot glas gesmolten boter
Halve '' '' olie
2 eieren
1 groot glas suiker
1 klein glas oranjebloessemwater
1 roze alsa of ideal backingpoeder
Deeg ongeveer 700 gram
5 eetlepels geroosterde sesamzaadjes
2 eetlepels anijszaadjes

Meng de grsmolten boter, olie, suiker, eieren, oranjebloesemwater, anijs en sesamzaadjes. Meng er daarna beetje bij beetje het deeg bij en de bakingpoeder tot je een bal kunt maken die niet kleverig is. Maak lange staven van het deeg en snij het in kleine plakjes. In de voorverwarmde oven op 180 graden. Gebruik het liefst bakpapier en draai je mini koekjes om zodat ze langs beide kanten mooi goudbruin zien.

23-09-2015, 14:07

Citaat door sahrawiya_:
Halve groot glas gesmolten boter
Halve '' '' olie
2 eieren
1 groot glas suiker
1 klein glas oranjebloessemwater
1 roze alsa of ideal backingpoeder
Deeg ongeveer 700 gram
5 eetlepels geroosterde sesamzaadjes
2 eetlepels anijszaadjes

Meng de grsmolten boter, olie, suiker, eieren, oranjebloesemwater, anijs en sesamzaadjes. Meng er daarna beetje bij beetje het deeg bij en de bakingpoeder tot je een bal kunt maken die niet kleverig is. Maak lange staven van het deeg en snij het in kleine plakjes. In de voorverwarmde oven op 180 graden. Gebruik het liefst bakpapier en draai je mini koekjes om zodat ze langs beide kanten mooi goudbruin zien.
Jaaa die super bedankt!!

23-09-2015, 20:44
Geen dank meid!

23-09-2015, 20:56
Krichlat maakte mijn moeder altijd Allah irhemha met ashoura of met lailat al 9adr 2 van die grote emmers vol