Bekijk volle/desktop versie : Syrisch leren



19-09-2015, 15:00
Marhabba

Ik wil al heel lang de Arabische taal leren en dan de syrische dialect ervan.
Ik ben totaal niet bekend met het Arabisch want ik ben zelf Aramees ook wel Suryoyo genoemd.
Ik spreek wel Aramees niet te verwarren met Armeens wat ook een Semetische taal is.
Wij Arameeërs hebben geen officiële staat na onderdrukkingen van ons volk in Syrië Turkije en Irak.
Zo spreekt onze hele volk natuurlijk het Aramees
Maar kennen ze ook nog talen zoals het Koerdisch Turks syrisch en Irakees Koerdisch.
Ik zelf wil dus graag syrisch Arabisch kunnen waar kan ik daarvoor terecht. Ik spreek zelf 6 talen namelijk Nederlands Duits Engels matig Frans Aramees en Koerdisch. M'n talenkennis is dus niet "klein"

Bedankt voor het antwoorden alvast

20-09-2015, 18:17


Aramees? Serieus?

Dacht dat die taal uitgestorven was

29-11-2015, 00:26

Citaat door Edelmoedig:
Aramees? Serieus?

Dacht dat die taal uitgestorven was


Hahah ja Aramees & Nee de taal is zeker niet uitgestorven.
Het arabisch & aramees lijkt zelfs op elkaar.
De reden dat je denkt dat de Aramese taal is uitgestorven kan zijn door media want zoals ik al zei we zijn een volk zonder staat etc.

29-12-2015, 17:09

Citaat door SHITISHEAVYY:
Ik ben zelf turks/syrisch. Als ik vloeiend syrisch kon zou ik je wel willen leren

We komen uit adana en meerderheid van adana is syrisch (oorsprong) En al helemaal in hatay want dat is grens met syrie heb in hatay familie die bijna geen turks spreekt. En soms doen ze dat express zodat het voorde kindere makelijker overkomt en later makelijker begrijpe.

Omdat ik als kind turks talig werd opgevoed spreek ik en praat ik alleen turks. Ik versta alleen syrisch een beetje.

Maar voor de rest al me tante's oom's in nederland en turkije praten arabisch(syrisch)
Voordat me oma met me opa trouwde. (moeder van me vader) kon ze geen eens syrisch omdat ze uit de stad kwam daar spreke ze alleen turks
Maar toen ze naar de dorp ging in de buurt van de stad (met auto halfuur) begon ze met de tijd steeds meet arabisch te prate en nu spreekt ze zowat geen turks meer.

En bij me andere oma is het anders om. De wijk van me moeder ze kant sprak niemand turks pas later. Me moeder ging me oma serieus turks leren met dr broers en zussen.
Bedoel je Syriër als in Arabier?
Een andere Synoniem voor Arameeërs (suryoye) is namelijk ook Syriërs.
En er komt ook een groot aantal daarvan uit Adana