Bekijk volle/desktop versie : Constructive journalism: journalisten verbeteren de wereld



05-09-2015, 20:57
http://www.oneworld.nl/opinie/constructive-journalism-journalisten-verbeteren-de-wereld

Wil je positief nieuws? Dan lees je maar advertentie. Dat was lang het adagium van de klassieke journalistiek. Maar er is een nieuwe aanpak in opkomst: journalisten die de oplossingen willen laten zien in plaats van alleen de problemen.
ACHTERGROND –xSeán Dagan Woodxhaalde voorxPositive News 263.000 pond op in dertig dagen.x
Koffie en cupcakes gaan rond in een vergaderzaaltjexin een voormalige koekjesfabriek in hartje Londen. Op tafel liggen kranten.xDe zwakke euro, eenxbendemoordxop klaarlichte dag en een gekapseisde boot domineren de koppen. “Wat voel je als je dit leest?”, vraagt workshopleider Seán Dagan Wood. “Precies, niks. Mensen voelen zich af gestompt, terneergeslagen door het nieuws.” Zelf is de begin-dertiger, met baardje en bevlogen blik, hoofdredacteur van Positive News, een krantxmet koppen als ‘Misvormde groente in Britse supermarktschappen’, ‘Meer vrije tijd, de toekomstxvan de werkweek’ en ‘Indiase weduwen mogen meedoen aan Holi-festival’. “Aandacht voor positief nieuws betekent niet dat je ontkent dat er slecht nieuws is”, benadrukt Wood.x“Wij kiezen ervoor om nieuws te brengen dat ervoor zorgt dat mensen zich verbonden en betrokken voelen.” En daar is behoefte aan, zo blijkt.xPositive Newsxhaalde via een crowdfundingscampagne 263.000xpond binnen. x

Ik ben liever bezig met positieve verhalen, maar dan voelt het bijna alsof ikxeen slechte journalist ben


Tijdens de workshop vandaagxleren de tien cursisten, journalisten uit vijf landen, hoe ze zelf een positieve draai kunnen geven aan hun verhalen.x"Ik heb reportages gemaakt over bootvluchtelingen", vertelt een Australische deelnemer. "Dan sta je te praten met halfverdronken mensen die net zijnxaangespoeld op het strand en even later vraagt eenxandere journalist ‘Wat zei die van jou?’. Ik ben liever bezig met positieve verhalen, maar dan voelt het bijna alsof ikxeen slechte journalist ben.”x

Een extra vraag: Wat nu?
Een journalistiek artikel geeft antwoord opxvijf W's en een H: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe. Constructieve journalistiek ('cojo') voegt daar een vraag aan toe: Wat nu?Constructieve journalistiek is journalistiek die niet breekt, maar maakt. Geen gemopper in de marge, maar meedenken over hoe de samenleving eruit moet zien, hoe complex de problemen ook zijn.xMeisjes ontvoerd door Boko Haram, gevangenen onthoofd door IS, vluchtelingen verdronken in bootje op zee,xdaar bedenk je niet zo een-twee-driexeen oplossing voor.x“Nieuwsconsumentenxzappen of klikken weg, omdat ze zich machteloos voelen bij al die ellende”, zegt mede-workshopleider Danielle Batist. Samen met SeánxDagan Wood nam ze het initiatief tot het Constructive Journalism Project.x“Dat gevoel bestrijd je niet met schattige kinderen of dieren die een dansje doen op de achterpagina van de krant. Het werkt ook niet om aan het einde van het achtuurjournaal, na drie oorlogen en twee natuurrampen, ineens twee pas geboren panda’s voor te schotelen.xConstructive journalismxisxeen compleet andere aanpak van hoe je nieuws brengt.”


The positive future of journalism | Seán Dagan Wood | TEDxSussexUniversity
x

Stel juist de vragen die ongepast lijken
Vrij vertaald: constructieve journalistiek grijpt de lezer bij de strot, is positief, oplossingsgericht, laat een completer plaatje zien en laat de lezer achter met hetxgevoel dat het zo slecht nog niet gaat met de wereld, en hij daar bovendien zelf wat aan kan doen. “Dat zijn dus geen eenzijdige helden- of slachtofferverhalen, die afstand creëren tot de lezer, maar verhalen waarmee de lezer zich kan identificeren”, zegt Batist. Ze reist al jaren naar landen als Zuid-Sudan, Zuid-Afrika en India. Volgens de traditionele journalistieke aanpak vroeg ze mensen naar hun problemen.x“Veel mensen die ik daar sprak, probeerden me te vertellenxdat hun situatie niet alleen maar uitzichtloos was, maar ik zag dat toen nogxniet.”
Tegenwoordig stelt Batist juistxvragen die ongepast lijken. Wat heeft een vrouw inxeen vluchtelingenkamp geleerd van wat ze heeft meegemaakt? Wat brengt het je om dakloos te zijn? “Dan ontstaat er een heel ander verhaal.”

Positieve psychologie
Het idee van constructive journalism is vijf jaar geleden in gang gezet door de Deense journalist en onderzoeker Cathrine Gyldensted. “Ik ontdekte dat als je elementen uit de positieve psychologiextoepast in hoe je als journalist de wereld benadert, er een hoopvoller en completer verhaal ontstaat”, vertelt ze via de mail. En dat slaat aan bij lezers. Artikelen met een positieve
invalshoek en hoopgevend einde, worden beter gelezenxen gedeeld via sociale media, blijkt uit onderzoek. “Overconsumptiexvan slecht nieuws vermindert hulpvaardigheidxen tolerantie, en veroorzaakt depressie en wantrouwen. Erxis iets mis met de content, er is iets mis in de journalistiek.xDaarom dalen oplagecijfers. We moeten zorgen dat hetxpubliek weer bij ons wil horen.” Inmiddels reist Gyldenstedxde wereld over om redacties te laten zien hoe ze daarvoor kunnen zorgen.

05-09-2015, 20:57


Klik op link