Bekijk volle/desktop versie : Soefisme lijkt steeds meer te groeien onder de Marokkanen..



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

31-08-2015, 17:48
Dit is een conclusie gebaseerd op wat ik hoor en zie.
Het valt me op dat vele onbewust naar het soefisme neigen. Waar komt dit toch opeens vandaan?
Is het een tegenreactie op de uiterste jihadistische groeperingen die we vandaag de dag kennen? Want het soefisme oogt in de eerste instantie rustig en niet kwaadwillend.
Maar het soefisme is (naar mijn mening) zweverig en erg filosofisch.

Op zich niets mis mee zou je denken? Maar het soefisme is een insluipend gevaar voor de puurheid van islamitische bronnen en de leer van onze geliefde profeet vrede zij en zegeningen met hem.
Het soefisme brengt innovaties met zich mee terwijl de leer van onze geliefde profeet vrede zij en zegeningen met hem voldoende zou moeten zijn.

Sara Achahchah is hier een goed voorbeeld van. Haar uitspraken neigen echt naar het soefisme. Dit is wellicht door haar islamitische studie op de universiteit ontstaan.
Universiteiten staan immers bekend om filosofische literatuur gebruik en het belichten van zaken vanuit de westerse gedachtegoed.

Moge Allah ons behoeden. Wa billahi tawfik wal-hidayah!


31-08-2015, 17:53


over de soefisme bestaan er heel veel misinterpretaties
TS begrijpt er ook helaas niks van

bestudeer Tasawwuf en vel dan een oordeel over soefisme
vel geen oordeel erover als je de verhalen van de salafisme en wahabisme hoort en de onwetende soefies ziet praktiseren

Moge Allah ons leiden

31-08-2015, 17:57

Citaat door opzoekers1234:
over de soefisme bestaan er heel veel misinterpretaties
TS begrijpt er ook helaas niks van

bestudeer Tasawwuf en vel dan een oordeel over soefisme
vel geen oordeel erover als je de verhalen van de salafisme en wahabisme hoort en de onwetende soefies ziet praktiseren

Moge Allah ons leiden
Allahuma ameen! Ik sta best open voor uitleg hoor.. Dit is echt niet gebaseerd op andere groeperingen.
Het valt me alleen op dat het soefisme erg véél doet aan verheerlijken van bepaalde zaken om het zoeter te laten klinken in de oren van anderen met namen buitenstaanders.

Wat is typisch soefisme volgens jou dan?

31-08-2015, 18:01
typisch soefisme?



soefisme is een hele leer
een bepaalde manier van leven, bidden en denken
het is meer gericht om een band te creeren tussen jou en Allah
om dmv ibadah en heel veel extra gebeden dichterbij te komen bij Allah
maar ook dmv husnul aglaaq onder de moslims en nonmoslims

jij doelt op gravenaanbidders, istighaatha, tawassul van alwliya, mouloodun nabie s.a.w., urs dagen etc
als jij dat als soefisme ziet?
ga je gang maar...maar tasawwuf is een hele leer in het echt....

31-08-2015, 18:04


Je bedoelt dat Marokkanen steeds meer de doctrines van Saudische kant loslaten en weer terugkeren naar de authentieke traditionele leer? Dat klopt Alhamdulillah

31-08-2015, 18:07

Citaat door Edelmoedig:
Je bedoelt dat Marokkanen steeds meer de doctrines van Saudische kant loslaten en weer terugkeren naar de authentieke traditionele leer? Dat klopt Alhamdulillah
10+

voor jou!

31-08-2015, 18:11

Citaat door Edelmoedig:
Je bedoelt dat Marokkanen steeds meer de doctrines van Saudische kant loslaten en weer terugkeren naar de authentieke traditionele leer? Dat klopt Alhamdulillah
soefisme is daar uit die iran irak gekomen na tot waar islam is.
om mensen los te krijgen tot dansjes en muziekies en ketterij
saud monopoly houden ze alleen mensen mee voor de gek die ouder zijn en niet beter weten en volgen maar hun intentie is puur.
wij trappen der nog steeds elkaar in op ramadan en suikerfeest datum van saud te krijgen hier in NL tenminste
marokko is bizar genoeg daarop wel wat slimmer

31-08-2015, 18:13

Citaat door Lamyya:
Dit is een conclusie gebaseerd op wat ik hoor en zie.
Het valt me op dat vele onbewust naar het soefisme neigen. Waar komt dit toch opeens vandaan?
Is het een tegenreactie op de uiterste jihadistische groeperingen die we vandaag de dag kennen? Want het soefisme oogt in de eerste instantie rustig en niet kwaadwillend.
Maar het soefisme is (naar mijn mening) zweverig en erg filosofisch.

Op zich niets mis mee zou je denken? Maar het soefisme is een insluipend gevaar voor de puurheid van islamitische bronnen en de leer van onze geliefde profeet vrede zij en zegeningen met hem.
Het soefisme brengt innovaties met zich mee terwijl de leer van onze geliefde profeet vrede zij en zegeningen met hem voldoende zou moeten zijn.

Sara Achahchah is hier een goed voorbeeld van. Haar uitspraken neigen echt naar het soefisme. Dit is wellicht door haar islamitische studie op de universiteit ontstaan.
Universiteiten staan immers bekend om filosofische literatuur gebruik en het belichten van zaken vanuit de westerse gedachtegoed.

Moge Allah ons behoeden. Wa billahi tawfik wal-hidayah!

Vraagje voor jou:

Ben je al eens naar een Turkse of Pakistaanse moskee geweest?
Beschouw je hun als Soefi's of als Ahle Sunnah?

31-08-2015, 18:14

Citaat door Dvorak:
Vraagje voor jou:

Ben je al eens naar een Turkse of Pakistaanse moskee geweest?
Beschouw je hun als Soefi's of als Ahle Sunnah?
hoe beschouw jij ze?

31-08-2015, 18:18
ik ben tegen soefisme maar ook tegen salafisme

31-08-2015, 18:19

Citaat door steakhouse:
ik ben tegen soefisme maar ook tegen salafisme
-

31-08-2015, 18:23

Citaat door opzoekers1234:
hoe beschouw jij ze?
Ahle Sunnah.

We zijn allen Moslim.

31-08-2015, 18:23


Soefisten zijn 1 van de grootste dwalingen in deze wereld

31-08-2015, 18:24

Citaat door opzoekers1234:
typisch soefisme?



soefisme is een hele leer
een bepaalde manier van leven, bidden en denken
het is meer gericht om een band te creeren tussen jou en Allah
om dmv ibadah en heel veel extra gebeden dichterbij te komen bij Allah
maar ook dmv husnul aglaaq onder de moslims en nonmoslims

jij doelt op gravenaanbidders, istighaatha, tawassul van alwliya, mouloodun nabie s.a.w., urs dagen etc
als jij dat als soefisme ziet?
ga je gang maar...maar tasawwuf is een hele leer in het echt....
Nee daar doel ik mij niet op. Overduidelijk dat al die dingen niet kloppen.

Het gaat mij om hun mystieke denken en doen. Husnul Aklaaq wordt door vele groeperingen geclaimd.
Ik vind dat soefisten hier in overdrijven tot het punt dat zij regels zo dusdanig ombuigen dat het aantrekkelijker gaat uitzien voor niet-moslims.
De grenzen worden zwaar overschreden in mijn opinie. In de focus op ibadah geef ik ze wel (los van de prijzingen in de vorm van anasheed) mijn bewondering.
Maar wat is aanbidding zonder eerst de zoetheid van de eerste pilaar van Al-Islam te leren namelijk Laa illaaha illaa laa of ter wel de shahadah, de fundament van Al-Ibadaah? er ontbreken stappen..

31-08-2015, 18:27

Citaat door Dvorak:
Vraagje voor jou:

Ben je al eens naar een Turkse of Pakistaanse moskee geweest?
Beschouw je hun als Soefi's of als Ahle Sunnah?
Ik verkeer in geen enkele positie om ze uit de Djama'ah te zetten. Ik geef slechts kritiek op de leer die naar mijn idee onmogelijk nog zuiver is.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10