Bekijk volle/desktop versie : Met 2 bidden is ook goed?



29-08-2015, 13:42
Dus de "imaam", me vader leidt mij in het gebed en we bidden samen, dat is toch ook goed (hoop ik)?
Soms ben ik ook alleen met de imaam in de moskee dus alleen zijn met m'n vader is toch hetzelfde?

Omdat ik -zoals ik eerder heb gezegd- maar 1x/dag in de moskee kan bidden, soms 2x/dag met uitzondering woensdag 2-3x/dag, in weekenden kan ik 3x/dag.

29-08-2015, 13:58



Citaat door Vehicle:
Dus de "imaam", me vader leidt mij in het gebed en we bidden samen, dat is toch ook goed (hoop ik)?
Soms ben ik ook alleen met de imaam in de moskee dus alleen zijn met m'n vader is toch hetzelfde?

Omdat ik -zoals ik eerder heb gezegd- maar 1x/dag in de moskee kan bidden, soms 2x/dag met uitzondering woensdag 2-3x/dag, in weekenden kan ik 3x/dag.

Citaat:

Ter info en ter nasieha fisabililah het onderstaande van de dragers van kennis. Wa Allahu ahlem. Insha Allah gaan jullie als man zijnde het verplichte gebed voortaan in de moskee bidden zoals is bevolen door Allah subhanahu watahala. Ghair insha Allah!


Fatwas of the Permanent Committee>Group 1>Volume 7: Salah 2>Congregational Salah>Neglecting Salah in congregation without a valid excuse:The fourth question of Fatwa no. 2018:

Question 4: If children under the age of ten join their father in performing Salah (Prayer) at home, is this sufficient for the father instead of performing congregational Salah in Masjid (mosque)?

Answer:

A person leading his children in Salah at home is not sufficient for him instead of congregational Salah in the Masjid, whether his children are adults or not. It is obligatory upon him to offer obligatory Salah in congregation at the Masjid. The Prophet (peace be upon him) said that he would burn some people's houses who offered Salah in their houses and neglected congregational Salah in the Masjid. He said that even though they were offering Salah in their houses and did not specify whether their Salah in their houses was in congregation or individually done.

So, you should offer the five obligatory prayers in congregation at the Masjid and train your children to do likewise. This way they will be familiar with visiting Masjids and observing congregational Salah in them.

May Allah grant us success. May peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family, and Companions.

The Permanent Committee for Scholarly Research and Ifta':

Member Deputy Chairman Chairman
`Abdullah ibn Qa`ud `Abdul-Razzaq `Afify `Abdul-`Aziz ibn `Abdullah ibn Baz


.

29-08-2015, 14:11
Arab-ELLA: Het probleem is, in de holst van de nacht, dus gewoon als het donker is, bij Ishaa en Fajr mag ik niet naar de moskee, tenzij ik uit het huis sluip, maar als ze me betrappen dan zouden ze me voorgoed verbieden om naar de moskee te gaan. Dohr zit ik op school en als het niet onder m'n middagpauze valt bidt ik het op m'n geheim -rein- plekje op school, ook goed?

29-08-2015, 14:14

Citaat door Vehicle:
Arab-ELLA: Het probleem is, in de holst van de nacht, dus gewoon als het donker is, bij Ishaa en Fajr mag ik niet naar de moskee, tenzij ik uit het huis sluip, maar als ze me betrappen dan zouden ze me voorgoed verbieden om naar de moskee te gaan. Dohr zit ik op school en als het niet onder m'n middagpauze valt bidt ik het op m'n geheim -rein- plekje op school, ook goed?

Citaat:

Waarom bid je vader dan niet in de moskee? Heeft hij een geldige shariareden als excuus voor deze zware nalatigheid? Ik begrijp dat je ouders het niet toelaten, maar je zult echt in gesprek moeten gaan met hen ter nasieha fisabililah om tot een goede en werkbare oplossing te kunnen komen bi idni Allah. Staat de moskee ver van jullie woning of niet? Ghair insha Allah!


.

29-08-2015, 14:21


Arab-ELLA: Hij heeft geen geldige reden, het is gewoon nalatigheid. De Pakistaanse Moskee is +/- 1km verder, de Turkse Moskee +/- 3km, de Marokkaanse Moskee +/- 4km.
Maar soms als ik bij dohr eens langs de Pakistanen (op tijd) ga is hun moskee gesloten dus beter de Turkse, maar die vinden me ouders veel te ver (voor 's nachts).

29-08-2015, 14:32

Citaat door Vehicle:
Arab-ELLA: Hij heeft geen geldige reden, het is gewoon nalatigheid. De Pakistaanse Moskee is +/- 1km verder, de Turkse Moskee +/- 3km, de Marokkaanse Moskee +/- 4km.
Maar soms als ik bij dohr eens langs de Pakistanen (op tijd) ga is hun moskee gesloten dus beter de Turkse, maar die vinden me ouders veel te ver (voor 's nachts).

Citaat:

Ok duidelijk. Kan de plaatselijke imaam niet voor je gaan bemiddelen door je vader hierop aan te spreken ter nasieha fisabililah, wanneer jullie in de moskee zijn? Want je vader is nalatig en werkt je ook tegen zonder enig geldig excuus als het een veilige omgeving is en de moskee relatief gezien in de buurt is. Wa Allahu ahlem. Zie ook onderstaande:

Fatwas of Ibn Baz>Volume 30>Book on Mulhaqat Al-Salah (2)>Chapter on Imamah and Rulings Related to Masjids>Offering congregational Salah in the company:

Question: A group of employees hear the call to the prayer, but they pray in congregation at the company where they work. Is this Islamically acceptable?

Answer:

It is obligatory upon all men to offer prayers in congregation at the Mosque. It is not allowed for them to pray at home or at work if the mosque is nearby. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: Whoever hears the call to prayer and does not come to the prayer, then there is no prayer for him unless he has an excuse. Ibn 'Abbas (may Allah be pleased with him and his father) was asked: What is the excuse? He said, fear or sickness. A blind man came to him (peace and blessings of Allah be upon him) and said, "O, Prophet of Allah! I have no one to guide me to the mosque. May I perform prayer at home?" The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, "Do you hear the call to the prayer?" He said, "Yes." He (peace and blessings of Allah be upon him) said, "Answer it, then." Narrated by Muslim in his Sahih.


.

29-08-2015, 14:51
Bemiddelen bij m'n ouders gaat moeilijk en m'n moeder is hier de baas in huis -meestal-.
Imaan 100% praktiseren kan ik alleen doen mocht ik uit dit huis weglopen, maar dan komen de zorgen erbij, waar ga ik woonst vinden? Hoe ga ik rondkomen? ...

29-08-2015, 15:03

Citaat door Vehicle:
Bemiddelen bij m'n ouders gaat moeilijk en m'n moeder is hier de baas in huis -meestal-.
Imaan 100% praktiseren kan ik alleen doen mocht ik uit dit huis weglopen, maar dan komen de zorgen erbij, waar ga ik woonst vinden? Hoe ga ik rondkomen? ...

Citaat:

Je moet denken aan een duurzame en verstandige oplossing en niet in weglopen van huis! Dat moet je absoluut niet doen!

Je dient het praktiseren van geloofsdaden stapsgewijs op te bouwen naar gelang je kennis en kunnen met geduld en standvastigheid. In 1 keer 100% alles gaan uitvoeren is immers onmogelijk, ook omdat je de benodigde kennis hiertoe ontbreekt als leek zijnde en je deze dient op te doen op een structurele wijze om er in te groeien mettertijd. Blijf in gesprek gaan met je ouders op een vriendelijke en verstandige wijze, opdat hun hart geopend zal worden voor je nasieha fisabililah en zij tot inkeer kunnen komen bi idni Allah. Heb je bv geen oudere familieleden als ooms etc die zij respecteren en die je hierbij een helpende hand kunnen toesteken om hen te doen overtuigen in het goede met het goede als nasieha fisabililah? Ghair insha Allah!

.

29-08-2015, 19:18

Citaat:

Ter info aan de oprechten onder ons voor wie het weten wil ter nasieha fisabililah van de dragers van kennis:


Fatwas of Ibn Baz>Volume 10>Book of Salah>Chapter on Importance of Salah>Ruling on abandoning Jumu`ah Prayer and Congregational Salah:Ruling on abandoning Jumu`ah Prayer and Congregational Salah :

Question:

According to one Athar (narration from the Companions), Ibn `Abbas (may Allah be pleased with them both) was once asked about a man who would stand for optional Prayer at night and fast during the day but would not attend the Jumu`ah (Friday) Prayer nor offer Salah (Prayer) in congregation, he said: "He will enter the Fire." Is this Athar authentic?

Answer:

This is a famous and authentic Athar narrated from Ibn `Abbas (may Allah be pleased with them both). It establishes clear evidence that neglecting to attend the Jumu`ah Prayer or offering Salah in congregation causes one to enter the Fire. We seek refuge with Allah (Exalted be He) from this. It was authentically reported that the Messenger of Allah (peace be upon him) said: Let some people desist from neglecting the Jumu`ah Prayer, or else Allah will seal their hearts and they will be among the negligent. (Related by Muslim in his Sahih (authentic) Book of Hadith on the authority of Abu Hurayrah and Ibn `Umar (may Allah be pleased with them)) Abu Dawud also related with an authentic Sanad (chain of narrators) from the Prophet (peace be upon him) that he said: Whoever does not attend the Jumu`ah Prayer three consecutive times on account of laziness, Allah will cover his heart with a seal. The Prophet (peace be upon him) also said: Whoever hears the Adhan (call to Prayer), yet abstains from going to the Masjid (mosque), they shall receive no reward for their Salah unless there be an excuse.

The Muslim is duty bound to hasten to attend the Jumu`ah Prayer and to offer Salah in congregation, as long as there is no legal excuse such as an illness or fear, otherwise severe punishment will be awaiting him even if he is noted for much fasting and standing for Prayer at night.

We ask Allah to grant us and all Muslims safety and protection from every evil.
[/SIZE]



[SIZE=2]Fatwas of the Permanent Committee>Group 2>Volume 6: Fiqh – Salah 2>Congregational Salah>Abandoning the congregation Salah in the Masjid except the Jumu`ah Prayer:The fifth question of Fatwa no. 21368:

Question 5:

What is the ruling on those who abandon Salah (prayer) in congregation and do not offer Salah in the Masjid (mosque) except for Jumu`ah (Friday) Prayer? Some of them do not offer Salah in congregation except on the Day of `Eid and do not offer Jumu`ah (Friday) Prayer or offer Salah in congregation? Would you kindly advise us regarding this serious matter which many Muslims neglect, especially the youth? May Allah guide them and us to what pleases Him! May Allah protect us from His Wrath and severe punishment!
Answer:

Offering Salah in congregation is obligatory upon every Muslim for the five daily Prayers and Jumu`ah. The Prophet (peace be upon him) stated: Whoever hears the call (to Salah) and does not come to it, there is no (reward for) his Salah except with an excuse. Also, he (peace be upon him) said to the blind man who asked permission to offer Salah in his home because of the hardship he suffered in coming to the Masjid (mosque): Do you hear the call (to Salah)? He replied: Yes. He (peace be upon him) said: then respond (to the call). The Prophet (peace be upon him) considered burning the houses of those who did not attend Salah (in congregation).

May Allah grant us success. May peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family, and Companions.

Permanent Committee for Scholarly Research and Ifta':


Member Member Chairman
Bakr Abu Zayd Salih Al-Fawzan `Abdul-`Aziz ibn `Abdullah Al Al-Shaykh

.

29-08-2015, 19:32

Citaat:

Ter info en ter nasieha fisabililah aan de oprechten onder ons met uitleg van de dragers van kennis het onderstaande:

Question:

“Is the reward for the one who prays fajr in the mosque in the congregation, then sits down and does dhikr of Allah until the sun rises, that of a hajj and umrah? Or is it only for the one who remains in the mosque?”

Al-‘Allâmah Sâlih al-Fawzân:

“No this is [attained] in the mosque only. But the one who does this at home [also] has reward. The reward for dhikr and the reward for worship. But the specific reward is for sitting in the mosque — that is not attained at home.”

Source:[/SIZE] http://www.alfawzan.af.org.sa/node/14858



[SIZE=2]Student of knowledge does not pray in the Masjid ? – Answered by Shaykh Abdur Rahman Al Baraak hafidahu Allah:


Questioner:

What is your view of a student of knowledge who does not pray in congregation, and when there is a discussion concerning this issue he says: “I examined the proofs and I prefer the view that praying in congregation is ‘Sunnah’ (optional) and it is not obligatory.” Therefore should he be criticized for not attending the congregational prayers or not?

Shaykh Baraak:

La hawla wala quwwata illa billah (There is no might or power except with Allah). La hawla wala quwwata illa billah (There is no might or power except with Allah).

La ilaha illa Allah (There is no deity worthy of worship except for Allah)

And how is this view preferred to you?! How does a Sunni Muslim prefer this preference of yours?!

If we agree for the sake of argument that it is optional. Is it befitting for you, and you are a student of knowledge, that you are absent from this tremendous virtue?! And if it is mentioned to you some portion of the Dunya (worldly life) you go out to obtain it. This resembles the condition of the hypocrites. Those who the Messenger, peace and blessings of Allah are upon him, said about them:

“The most burdensome prayers for the hypocrites are Isha and Fajr and if they knew the virtue in these prayers they would have attended them even if they had to crawl.”

Then he said:

By the One in Whose hand is my soul, if any one of them had known that he would get a bone covered with good meat or two sheep’s feet with meat on them, he would have attended the Isha prayer.”

Meaning if he knew he would find some good meat he would have attended Isha prayer.

Subhanallah! Either this person is lying, deceiving and using this as an excuse or shaytaan has deceived him and caused the Sunni to prefer the view that (congregational prayer) is optional.

How can he be pleased with this for himself when the companions of the Prophet would come (to the congregational prayer) with a man supported, being carried by two other men?!

Will you not be shy oh student of knowledge?!

You say: “I prefer the view that it’s optional, it is optional therefore I pray with my woman.” With his wife! He prays with his wife; meaning him and his wife pray in the same manner (at home).

Subhanallah!

Questioner:

May Allah give you good. The one who asked about the student of knowledge not praying in congregation says: “I prefer the view that congregational prayer is optional because it is the point of view of some of the major scholars.”

Shaykh Baraak:

This is not our way. The major scholars are not used to contradict the legislation.

And if you differ in anything among yourselves refer it to Allah and His Messenger. (Soorah An Nisaa verse 59)

This is what has caused many of the Muslims to be tested; using the difference of opinion as a defense.

Subhanallah! The Prophet, peace and blessings of Allah are upon him, blamed those who stayed away from the congregational prayer. He said:

“I was thinking of ordering that the call to prayer be given, then I would tell a man to lead the people in prayer, and I would go out with men carrying bundles of wood to people who do not come to the prayers, and I would burn their houses with fire around them.”

And he said, blaming the one who sought an excuse:

There is no prayer for the neighbor of the Masjid except in the Masjid.

And there are other proofs as well.

Read “The book of prayer” by Ibn Al Qayyim. Ibn Al Qayyim even mentions that those who say congregational prayer is optional, such as the Hanafees, as this statement has been attributed to them, they say it is a confirmed Sunnah; and according to their school of thought the person who leaves a confirmed Sunnah is sinning.

So the major scholars are excused and we have the best thought about them. As for those who take their statements because it agrees with their desires then they do not have any excuse similar to the excuse which is given to those scholars who made their knowledge based judgment.

Subhanallah.

Translated by Rasheed ibn Estes Barbee

Translator’s footnote: Shaykh (عبدالرحمن بن ناصر بن براك بن إبراهيم البراك) Abdur Rahman ibn Naasir ibn Baraak (born 1352H) is from the major scholars of our time. He studied with Shaykh Abdul Aziz bin Baz for 50 years.

Taken from : http://mtws.posthaven.com/student-of-knowledge-does-not-pray-in-the-mas



Video:

[video=youtube;Oyc40EhVfSs]https://www.youtube.com/watch?v=Oyc40EhVfSs[/video]



.

29-08-2015, 19:40

Citaat:
Ter info en ter nasieha fisabililah het onderstaande van de dragers van kennis:

Video:

[video=youtube;L6t8nmCWacY]https://www.youtube.com/watch?v=L6t8nmCWacY&list=PL953B7398EE225CED&index= 55[/video]


[video=youtube;_Ze9BcSuR2w]https://www.youtube.com/watch?v=_Ze9BcSuR2w&list=PL953B7398EE225CED&index= 56[/video]


He performs the Obligatory Prayers in His House due to Shyness:

Question:

I pray in my house due to the following reasons: I am afflicted by extreme shyness, although I offer many supererogatory prayers and supplicate often and glorify Allaah as well. Is my prayer in the house not accepted?
Answer:

It is incumbent upon you to pray in the mosque with the congregation. The shyness which causes you to abandon this legal obligation is considered cowardice, and it is not permissible for a person to abandon an obligation due to shyness. Such person must force himself to pray with the congregation, so if he is shy on one day, he will not be shy on another day. However, if you are not capable of going out to the mosque at all and so you pray in your house, there is no sin upon you, because this is considered to be a valid excuse, because Allaah says: So keep your duty to Allaah and fear Him as much as you can. [1] And the Prophet said: If I order you do something, do it as much as you are able. [2]
[1] At-Taghabun 64:16. [2] Muslim no. 1337 and Ahmad 2:2 and 508.

Shaykh Muhammad bin Saalih al-`Uthaymeen
Fatawa Islamiyah Vol. 2 Page 392


.

29-08-2015, 22:21
Yaaaaaaaaaaaaa aggie. Maakt het jezelf niet onnodig moeilijk, aangezien Allah het voor ons vergemakkelijkt heeft. Islam is niet zwart-wit, of het ene of het andere uiterste. Islam is de middenweg.
Je wilt graag in de moskee elk gebed bidden, dit kan blijkbaar niet. Dus je hebt naar een oplossing gezocht en deze gevonden, om thuis gezamenlijk te bidden. Allah ziet jouw oprechte intentie in je hart en gedachten. Doe doe3aa bij Allah om het van je te accepteren, en vraag Allah het voor je te vergemakkelijken om toch in de moskee te kunnen bidden als dit hetgeen is dat je wilt. Allah ziet en hoort alles, twijfel je ergens over of het wel geaccepteerd wordt of niet. Zoek je toevlucht dan bij Hem, en vraag Hem het van je te accepteren en hetgeen je graag wilt voor je te vergemakkelijken. Je hebt onze goedkeuring niet nodig, maar die van Allah.
Allah bepaalt of het wel of niet goed is, of het wel of niet geaccepteerd wordt. Zelfs al zou je elk gebed in de moskee verrichten, dan is het nog de vraag of het wel of niet geaccepteerd wordt. In-sha Allah wel, maar vraag Allah bij elke daad die je verricht het van je te accepteren en in-sha Allah zal het geaccepteerd worden en zwaar wegen op je schaal van goede daden, ameen.

Nog een andere naseeha. Ik zie je vaak hier openlijk spreken over je ouders en ook hun zonden openbaren. Doe dit niet.
Ook bijv. zoals je zei in deze topic dat je vader geen goede reden heeft, Allahoe allam of hij dat wel of niet heeft. Dat is tussen Hem en Allah. Aan de buitenkant kan het lijken alsof er geen goede reden is, maar misschien is die er wel. Een ouder kan niet alles openlijk bespreken met zijn kinderen, etc. Dus Allahoe allam of hij wel of geen goede reden heeft. Ga altijd van het goede uit, vooral als het gaat om je ouders.
Ook zie ik in andere topics vaak terug dat je over je ouders spreekt en door leden een soort van aangevallen worden, alsof ze slecht zijn en heel erg en dit en dat. Ik vind dit altijd heel erg pijnlijk om te lezen, omdat ouders ook maar mensen zijn met fouten en gebreken als elk ander. En het is altijd makkelijker om een ander te bekritiseren, terwijl elk ouder zijn best doet voor zijn kind en onvoorwaardelijk van hen houden. Natuurlijk zullen er momenten zijn dat het botst of wat dan ook, maar zo is het leven. Geen enkele ouder die bij zijn volle verstand is, zal slecht willen voor zichzelf of voor hun kinderen. Mensen beseffen niet wat voor een grote verantwoordelijkheid het is om kinderen groot te brengen, zeker in deze tijden. En kinderen worden niet geboren met een handleiding. Het is een reis van vallen en opstaan en ouders doen hun uiterste best.

29-08-2015, 22:47


Dankjewel voor je reactie, indd ik laat hier een slechte indruk achter over mn ouders, ik ben ze een beetje bij beetje laten aan 't bijdraaien, ze hebben er niks op tegen meer als ik zit te vasten buiten de Ramadan, hmdl!

Nu ga ik stilletjes aan ze laten bijdraaien om me los te laten, om naar de moskee te gaan. Eerst stonden ze vrijwillig vasten ook niet toe en nu wel, hopelijk in de moskee bidden ook binnekort!

Je had gelijk, alles in eens is te overweldigend voor mij en mijn ouders ook, heb nu beetje bij beetje gedaan en ze zijn nu ook een beetje aan 't bijdraaien. Hmdl.

Ondanks het ene puntje dat ik met me ouders bots, hebben ze veel voor me over.
Ooit heb ik zelfs m'n moeder horen zeggen (eigenlijk moest ik het niet horen) : "Ik zou zelfs mijn leven geven voor mijn kinderen hoor.", ze hebben echt veel ervoor over en dat ze zo deden over geloof was uit onwetendheid om me te beschermen, geweet radicalisatie wilden ze voorkomen.

29-08-2015, 22:51
Alhamdoelilah. Met geduld, het goede voorbeeld laten zien en doe3aa bij Allah, valt uiteindelijk alles op zn plaatst en komt het allemaal goed bi idni Allah.

30-08-2015, 16:32
Vraag:

Is er een uitspraak betreffende de afstand tussen iemands huis en de moskee?

Antwoord:

Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-'Oethaymien heeft als volgt op deze vraag geantwoord: “Er is geen specifieke afstand gedefinieerd in de Sharie'ah. Het hangt echter af van de (plaatselijke) gewoonten of van de afstand waarbinnen de Adhaan (oproep tot het gebed) te horen is zonder microfoon.”

(As’ilatul-Baab il-Maftoeh, vraag 700)

Sheikh Bin Baaz heeft gezegd: “Degene die de Adhaan kan horen, verricht met een normale stem en zonder geluidsversterking, is verplicht hieraan gehoor te geven. Hij moet het gezamenlijke gebed in de moskee verrichten waarin de Adhaan werd verricht.

Maar degenen die ver van de moskee wonenen de Adhaan niet kunnen horen, behalve met geluidsversterking, zij hoeven niet naar de moskee te komen. Zij en degenen die zich met hen bevinden kunnen het gebed gezamenlijk verrichten. Maar als zij toch de moeite nemen om het gezamenlijke gebed bij te wonen in de moskee (waarvan zij de Adhaan alleen kunnen horen middels geluidsversterking), dan zullen zij hiervoor een grotere beloning ontvangen.”

(Madjmoe' ul-Fatawaa, Bin Baaz, boekdeel12, blz. 58)