Bekijk volle/desktop versie : Innerlijk is ook belangrijk



28-08-2015, 08:55
Nadat ik op de een rood puntje heb ontvangen, heb ik de volgende dag het land verlaten. Reizen geeft je extra tijd om te reflecteren op jezelf. Als moslim zijnde heb je valkuilen, zoals liefde voor begeerlijke zaken en beproevingen, zoals in de Qoeraan staat:

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَاللَّـهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِZ

“Voor de mensen is de liefde voor begeerlijke (zaken) als vrouwen aantrekkelijk gemaakt, (evenals de liefde voor) zonen, omvangrijke gouden en zilveren bezittingen, gemerkte paarden en kudden dieren en akkers. Dat is de genieting van het wereldse leven. En Allah, bij Hem is de beste terugkeer.”

Het is aan de moslim om te reflecteren. De moslim moet namelijk zijn hart reinigen, iets wat ik te weinig ben tegengekomen. De moslims zijn opgesplist in verschillende groepen en iedere groep verheugt zich in wat ze hebben. Één van de problemen van deze groepsvorming is dat het de mensen arrogant maakt. Veel jongeren, en ik was ook niet anders, vinden het makkelijker om aan uiterlijke zaken te werken en leggen daar veel nadruk op. Dus ze zijn anders. Ze schudden geen handen, ze scheren hun baard niet, ze praten niet met vrouwen en ze luisteren geen muziek. Helaas zijn sommigen van hen hoogmoedig; omdat hij bij de geredde groep zit, kan hij neerkijken op de andere moslims. Daarnaast heeft hij de waarheid volledig bereikt, terwijl de rest allemaal op valsheid zit.

Hoeveel aayaat en ahaadieth gaan over een goed gedrag en dat een moslim nederig moet zijn? Dat hij geen wrok moet koesteren voor zijn broers en zussen in de religie? Dat hij telkens zijn intentie moet verbeteren. Dat hij strijdt tegen zijn ziel? Dat hij telkens zichzelf moet bedwingen? Dat hij bewust is dat Allaah hem ziet? Dat hij mensen moet behandelen zoals hij zelf behandeld wil worden? Dat hij goed moet denken over zijn medemoslim? Dat hij de eer verdedigt en niet zelf gaat roddelen? Dat hij zacht met de moslims omgaat?

De leer van het reinigen van het hart lijkt veel afwezig te zijn, maar is het hart niet een basis van het geloof?

يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ ﴿٨٨﴾ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّـهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

“Op de Dag, waarop rijkdom en zonen niet zullen baten. Alleen hij (zal gebaat zijn), die naar Allah komt met een zuiver hart.”

28-08-2015, 09:25


De eerste zin klopt niet ouwe. Je krijgt zo vaak rood dus waarom nu zo zielig doen?

28-08-2015, 09:51
Tot zover sheikh saalih mouwaysie de opper moefti van m.nl.

Vreemd dat je zo durft om een zelf verzonnen fatwa te plaatsen.

Beetje ziek dit om je eogen woordem te linken aan koran verzen.

28-08-2015, 09:52

Citaat door proefkonijn:
Tot zover sheikh saali mouwaysie de opper moefti van m.nl.

Vreemd dat je zo durft om een zelf verzonnen fatwa te plaatsen.

Beetje ziek dit om je eogen woordem te linken aan koran verzen.
Groot-moeftie was het de vorige keer. Ben ik gepromoot?

28-08-2015, 09:58



Citaat door Mouwaysie:
Groot-moeftie was het de vorige keer. Ben ik gepromoot?
Aan je fatwa te zien wel ja.

28-08-2015, 12:34
Wie heeft rood gegeven en waarom?

29-08-2015, 03:19

Citaat door Aboe-Bakr:
Wie heeft rood gegeven en waarom?
Ik zei dat groene en rode puntjes een idioot systeem zijn voor idioten die waarde geven aan een idioot systeem. Op die bericht kreeg ik een rood puntje. Hierop zei ik, grappend: "Ik heb een rood puntje gekregen, ik ga morgenvroeg het land verlaten." Het was namelijk zo dat Allaah had verordend dat ik de dag erop vroeg zou reizen.

In ieder geval. Moge Allaah jullie en mij allemaal leiden naar het juiste pad en ons verzamelen in de hoogste rangen van het paradijs.

23-09-2015, 22:02
Mooi geschreven. Mensen die continue bezig zijn om andere op hun fouten te wijzen doen dit slechts omdat zij zelf ongelukkig zijn en op deze manier willen neerkijken op anderen. Een gelukkig persoon geeft naseeha zonder op de man in te spelen en persoonlijk te worden. En zal altijd nederig zijn omdat elk mens met een goed hart en juiste intentie weet dat niemand heilig is en zondigd op zijn/haar manier.

23-09-2015, 22:23
[video=youtube;2NM-2azJ8RU]https://www.youtube.com/watch?v=2NM-2azJ8RU&spfreload=10[/video]

23-09-2015, 22:26
Is het morgen ook El eid al Adha in Marokko? Somebody?

23-09-2015, 22:29

Citaat door Bonen:
Is het morgen ook El eid al Adha in Marokko? Somebody?
Ja inshallah

23-09-2015, 22:31

Citaat door radia0101:
Ja inshallah
In shaa Allah. Baraka Allah oe fik oegtie

23-09-2015, 23:26



Citaat door Yazzin-:
[video=youtube;2NM-2azJ8RU]https://www.youtube.com/watch?v=2NM-2azJ8RU&spfreload=10[/video]
Zeker