Bekijk volle/desktop versie : Is nieuws haram?



27-08-2015, 10:03

Citaat door Mister.X:
Ik heb vaak gehoord. Dat andermans zonde verspreiden haram is.

Dus dan is eigenlijk nieuws berichten in elke vorm ook haram toch? Aangezien je iemands zonde openbaart aan de wereld.

Heb ik gelijk of niet? Let me know.
.

27-08-2015, 10:30


Nieuws bestaat niet alleen uit zondes van andere mensen toch?

27-08-2015, 10:53
Je bedoelt een roddelblad ipv nieuwsblad?

27-08-2015, 10:55
Waarom pak je mijn reactie die ik in een andere topic plaatste en maak je er een topic van

Verzin je eigen shit fckn kooieermachine

27-08-2015, 11:00



Citaat door Mister.X:
Nee gwn nieuws in elke vorm.

Bijvoorbeeld komt op nieuws man opgepakt voor kindermisbruik. Is toch haram want die mensen openbaren die man de zonde.

Citaat door Si.Lgdr:
De zonden van een andere is tegenwoordig nieuws.

De profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: Wie de zonden van een moslim verbergt, zal Allah zijn zonden verbergen op de Dag der Opstanding. (Bukhaarie en Muslim)


En in een andere overlevering: Wie de zonden van een moslim verbergt, zal Allah zijn zonden verbergen in dit leven en in het Hiernamaals


Het openbaren van je eigen zonden is eveneens verboden. De profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:

Iedereen van mijn ummah zal in orde zijn, behalve degenen die openlijk zondigen. Een onderdeel van openlijk zondigen is een man die ’s nachts iets doet en Allah verbergt het maar de volgende morgen zegt hij: ‘O die en die, ik heb gisternacht dit en dat gedaan.’ Zijn Heer had zijn zonde de hele nacht verborgen maar ’s morgens heeft hij de bedekking van Allah verwijderd.” (Overgeleverd door al-Bukhaari, 5721; Muslim, 2990)
Wat heeft dit met een nieuwsuitzending te maken? Immers het zijn ook nog eens niet-moslims die het uitzenden.

En om inhoudelijk op jouw bericht in te gaan. Stel het zijn moslims die ons berichten over de situatie van Syrie?
FYI mister, in bepaalde gevallen mag je zondes van anderen openbaar maken
لاَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ وَكَانَ اللّهُ سَمِيعاً عَلِيماً
Allah houdt er niet van dat er openlijk slechte woorden worden gesproken, behalve door wie onrecht aangedaan is. En Allah is Alhorend, Alwetend