Bekijk volle/desktop versie : Moskee pleit voor zwemles na dood Anouar (14)



Pagina's : [1] 2

26-08-2015, 12:08
UTRECHT - De Omar Al Farouq-moskee in het Utrechtse Overvecht gaat ouders wijzen op het belang van zwemles. Dat vertelde voorzitter Abdelmajid Khairoun dinsdag in UVandaag. Aanleiding is de dood van Anouar Chaibi. De 14-jarige jongen verdronk zondag in de Maarsseveense Plassen. Hij had geen zwemdiploma.

Anouar kwam regelmatig in de moskee, omdat hij bij de weekendschool Arabisch leerde. De moskeevoorzitter heeft na de trieste gebeurtenis van afgelopen weekend contact gehad met de vader van de jongen. Die benadrukte dat Anouar wel kon zwemmen, hoewel hij geen zwemdiploma had.

GELD
"Anouar had het krijgen van zwemles steeds uitgesteld. Hij wilde liever andere sporten doen, zoals boksen. Dat hij geen zwemdiploma heeft, heeft dus niets te maken met geld of met onwil van zijn ouders," aldus Khairoun.

Volgens hem realiseren veel Marokkaanse ouders zich niet hoe belangrijk zwemles is: "Omdat er geen verplichte zwemlessen zijn op scholen, beseffen ouders niet goed genoeg dat kinderen moeten leren zwemmen. Zeker omdat er in Nederland veel water is."

PROFEET
Komende vrijdag wordt er in de moskee aandacht besteed aan het belang van zwemlessen: "De profeet heeft ons verteld dat we moeten leren zwemmen en boogschieten. We gaan het daarom ook bespreken met de ouders. Leren zwemmen moet je meenemen in de opvoeding van je kinderen."

Khairoun vertelde in UVandaag ook dat hij het belangrijk vindt dat kinderen via de scholen leren zwemmen. Voor veel ouders zijn de instructielessen namelijk te duur. De Stichting Buren voor Buren in Zuilen is het daarmee eens en wil nu geld inzamelen voor arme gezinnen en zwemlessen voor kinderen in het bijzonder.



http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1376502

26-08-2015, 12:09


toen ik op de basisschool zat was zwemles verplicht en gingen we geloof ik 1 of 2 x per week leszwemmen. is dit ondertussen veranderd?

26-08-2015, 12:17

Citaat door RoyalFlush:
toen ik op de basisschool zat was zwemles verplicht en gingen we geloof ik 1 of 2 x per week leszwemmen. is dit ondertussen veranderd?
Wegbezuinigd.
Met als argument: vrijwel geen enkel land kent door de overheid betaald schoolzwemmen.

En dat klopt: kijk maar eens in Rusland, Polen, Tsjechië etc.: daar verdrinken dagelijks mensen. Bijna niemand kan daar zwemmen en er is daar veel open water.

26-08-2015, 18:20
De Utrechtse moskee Omar Al Farouq gaat ouders wijzen op zwemles. Dat zei voorzitter Abdelmajid Khairoun volgens RTV Utrecht.





Aanleiding hiervoor is de dood van de veertienjarige Anouar Chaibi. Hij verdronk zondag in de Maarsseveense Plassen en had geen zwemdiploma. Anouar kwam regelmatig in de moskee voor Arabische lessen. Khairoun spreekt van een trieste gebeurtenis en zocht afgelopen weekend contact met de vader van de jongen. Hij benadrukte dat Anouar kon zwemmen maar geen diploma had.


Andere sport
'Anouar had het krijgen van zwemles steeds uitgesteld. Hij wilde liever andere sporten doen, zoals boksen. Dat hij geen zwemdiploma heeft, heeft dus niets te maken met geld of met onwil van zijn ouders', aldus Khairoun. Volgens hem realiseren veel ouders van Marokkaanse komaf niet hoe belangrijk zwemles is. 'Omdat er geen verplichte zwemlessen zijn op scholen, beseffen ouders niet goed genoeg dat kinderen moeten leren zwemmen. Zeker omdat er in Nederland veel water is.'


Profeet (vzmh)
Aanstaande vrijdag preekt de imam van de moskee dan ook over het belang van zwemles. 'De profeet heeft ons verteld dat we moeten leren zwemmen en boogschieten. We gaan het daarom ook bespreken met de ouders. Leren zwemmen moet je meenemen in de opvoeding van je kinderen.' De moskeevoorzitter wil dat schoolzwemmen terug komt. Veel ouders kunnen privélessen namelijk niet betalen.


Stichting Buren voor Buren in de Utrechtse wijk Zuilen is het eens met dat plan en gaat nu geld inzamelen voor arme gezinnen voor zwemlessen voor de kinderen.


Dodengebed
Het dodengebed voor Anouar vond vanmiddag na het Asr-gebed plaats in de Omar Al Farouq moskee. Daar vond hetzelfde gebed plaats voor de pas overleden Amira. Door de dodengebeden waren veel meer mensen dan normaal aanwezig in de moskee.

26-08-2015, 19:22


Blijkbaar kent de voorzitter van deze moskee de hadiths niet goed hij vergeet namelijk paardrijden oe Allah hoewa ja3lem

26-08-2015, 21:43
Wij gingen op de lagere school ook verplicht zwemmen.
Het was meer wat rondspartelen in het zwembad.
De leerkracht hield toezicht het was haar taak ook niet om ons te leren zwemmen.
De meeste Vlaamse kinderen kregen zwemles buiten de schooluren en zo hoort het ook zwemmen en fietsen zou elk kind moeten leren.

26-08-2015, 23:54
Ik heb op de basisschool in groep 3 ook altijd verplicht zwemles gehad. Nu hebben ze het inderdaad op veel scholen wegbezuinigd. Toch merkte mijn basisschool op dat het een belangrijk onderdeel was en heeft het daarom weer opnieuw ingevoerd voor groep 8.

27-08-2015, 00:31
dit heb ik al jaren geleden gezegt .


ook moet vrouwen zwemles krijgen . we hebben gewoon veel sloten in nederland .

27-08-2015, 01:15
Raaaare
Citaat door zakof:
dit heb ik al jaren geleden gezegt .


ook moet vrouwen zwemles krijgen . we hebben gewoon veel sloten in nederland .

27-08-2015, 01:28
Aparte gozer ben jij zakof ben je nog in marokko playboy?

27-08-2015, 01:37
zwemles is fucking belangrijk

27-08-2015, 08:20
Gescheiden zwemles ?

27-08-2015, 09:52


Ik had altijd gedacht dat zwemlessen "verplicht" waren op basisscholen in Nederland, vanwege allerlei soorten reële waterdreigingen.
Kennelijk dus niet...

27-08-2015, 09:53
Get a life dude!
Citaat door Svengali:
Gescheiden zwemles ?

27-08-2015, 09:53

Citaat door Svengali:
Gescheiden zwemles ?
Als het even kan wel ja (zeker voor volwassenen!)
....maar goed, met kids is het nog wel te doen.

Pagina's : [1] 2