Bekijk volle/desktop versie : Angstpsychiater Damiaan Denys: neem gewoon de trein



25-08-2015, 00:40
http://www.vn.nl/angstpsychiater-en-zomergast-damiaan-denys-neem-gewoon-de-trein/

Vorig jaar interviewde Vrij Nederland angstprofessor Damiaan Denys over de angstcultuur die in Nederland heerst. Als Belg had hij het land zien veranderen van een betrekkelijk ontspannen en vrij land in een angstmaatschappij. De angst voor terrorisme noemde hij toen ‘een verbeeldingskwestie’, want: ‘de kans om eraan te overlijden is een miljoen keer kleiner dan bij een auto-ongeluk. Denk je echt dat iemand in Barneveld met een bom een kerk tot ontploffing zal brengen? Die kans is nihil, en toch lopen mensen met die angst rond. Ze lezen erover in de krant en ja, het gebeurt wel eens.’

Hoe zou Denys daar nu over denken, na de verijdelde aanslag op de Thalys? Even bellen met de psychiater-filosoof. ‘Ik schrik altijd weer,’ zegt Denys. ‘De angst om aan een aanslag te overlijden vind ik begrijpelijk en niet ridicuul. Het lijkt alsof we allemaal ternauwernood zijn ontsnapt aan een gek met een kalasnikov. Maar de kans dat je er daadwerkelijk aan overlijdt is zo klein dat de angst buiten proportie is.’

Denys zet een en ander even in perspectief. Sinds 1950 zijn er in Nederland welgeteld dertig mensen overleden aan aanslagen, waarvan acht daders. In Europa overleden er in 2013 zeven mensen aan een aanslag. Er overlijden veel meer mensen na een val van een keukentrapje, vertelt hij; achtentwintighonderd per jaar. ‘Mijn grootmoeder moest na zo’n val met een heupfractuur naar het ziekenhuis. Daar liep ze een therapieresistente bacterie op en overleed ze aan een longinfectie. Het is misschien een ridicuul voorbeeld, maar dit zijn de naakte cijfers. Er overlijden meer mensen door omvallende bomen dan door terroristen!’

Dit weekend bezocht Denys het Noorderzonfestival. Daar vertelde een vriend hem dat hij eigenlijk niet meer naar drukbezochte festivals gaat en reizen met de trein vermijdt uit angst voor een aanslag. ‘Ik was verbaasd,’ zegt Denys. ‘Hij is een nuchtere Hollander van zestig. Maar hij is niet de enige, velen voelen zich ongemakkelijk als ze nu op de trein stappen. Het is begrijpelijk maar statistisch nog altijd nonsens. Het is bovendien precies wat de terrorist wil. We laten ons onze vrijheden toch niet afpakken door een idioot met een kalasnikov? Het vergt moed om onze angst te weerstaan. Maar het is het waard.’ Hoe de angst te weerstaan? ‘Blijf gewoon met de trein reizen en ga naar dat festival.’

26-08-2015, 11:02


Denys zet een en ander even in perspectief. Sinds 1950 zijn er in Nederland welgeteld dertig mensen overleden aan aanslagen, waarvan acht daders. In Europa overleden er in 2013 zeven mensen aan een aanslag. Er overlijden veel meer mensen na een val van een keukentrapje, vertelt hij; achtentwintighonderd per jaar. ‘Mijn grootmoeder moest na zo’n val met een heupfractuur naar het ziekenhuis. Daar liep ze een therapieresistente bacterie op en overleed ze aan een longinfectie. Het is misschien een ridicuul voorbeeld, maar dit zijn de naakte cijfers. Er overlijden meer mensen door omvallende bomen dan door terroristen!’



.

26-08-2015, 11:06
Aanslagen en jhadisme is ook geen probleem voor westerse landen. Het is het probleem van moslims.

De professor heeft net als iedereen die hier woont geen reden om bang te zijn voor terrorisme. Dus dat ziet hij goed.

21-09-2015, 10:20
Toen kwam Rotterdamincident

21-09-2015, 11:22


Daarvoor hoef niet angstprofessor te zijn. Stukje gezond verstand is meer dan voldoende.
Ook die typische waan van de dag onzin.