Bekijk volle/desktop versie : Moeder van Thalys-held: niet verbaasd over optreden zoon



23-08-2015, 08:49
Spencer Stone wilde van jongs af aan al militair worden. Samen met zijn jeugdvriend Alek Skarlatos meldde hij zich aan bij het Amerikaanse leger en samen met die vriend zat Spencer vrijdag op de Thalys van Amsterdam naar Parijs. Toen hij Alek een waarschuwing hoorde roepen, bedacht Spencer zich geen moment en viel hij de man met de AK-47 aan.

De twee Amerikanen wisten de 26-jarige gewapende man tegen de grond te werken. Spencer was naar de verdachte gerend en greep de kalasjnikov vast nadat al enkele schoten hadden geklonken. De militair raahad zich op hem gestort, Alek greep het geweer. Ze werden onder meer geholpen door een Amerikaanse student en een Britse zakenman. De mannen wisten een bloedbad te voorkomen.

Spencer liep tijdens zijn heldhaftige optreden steekwonden op aan zijn hand en nek. Op zaterdag werd hij in Lille aan zijn hand geopereerd en kon hij zijn moeder vertellen dat hij min of meer in onder was. ,,Toen ik hem eindelijk te pakken kreeg, vertelde hij dat hij OK was, maar wel vrij ernstig gewond. Hij hoopt dat hij er geen blijvend letsel aan over houdt", zegt moeder Joyce Eskel tegen het Britse Telegraph. ,,We zijn dankbaar dat hij deze man wist te stoppen. Spencer vertelde me dat zijn vriend Alek zijn leven had gered."

Jeugdvrienden
De twee mannen zijn met elkaar bevriend sinds hun jeugd in Californië. Volgens zijn moeder wilde Spencer altijd al militair worden en keek hij tijdens zijn jeugd talloze video's van de Navy Seals. Hoewel Alek op een gegeven moment verhuisde, bleven de twee altijd contact houden. Ze gingen samen bij het leger.

Afgelopen vrijdag stapten de twee vrienden in Amsterdam op de Thalys richting Parijs. Ze hadden vakantie en wilden Europa zien. Spencer reisde daarvoor door Italië en ontmoette zijn vriend in Amsterdam. Een foto bij de Eiffeltoren was een van de doelen in de Franse hoofdstad.

Gewond
Diezelfde dag hoorde Spencers moeder van de buren dat haar zoon gewond was geraakt tijdens het incident in de Thalys. De man die een aanslag wilde plegen, stak Spencer tijdens de worsteling met een mes in zijn handen en nek. Telegraph weet te melden, dat de Amerikaan ondanks zijn wonden eerst eerste hulp bij anderen verleende. Zo stabiliseerde hij iemand die door een kogel van de schutter was geraakt.

,,Dat klinkt inderdaad als mijn zoon", zegt moeder Eskel. ,,Ik heb nog een zoon en beiden zijn heldhaftige jongens. Het zit in hun karakter"

,,Het nieuws verbaasde me dan ook niet", vervolgt ze. ,,Soms maak ik me zorgen om hem, maar tegelijkertijd ben ik dankbaar dat hij zo is."

AD.nl

23-08-2015, 08:50


http://www.ad.nl/ad/nl/35881/Aanslag-op-Thalys-Frankrijk/article/detail/4127428/2015/08/23/Moeder-van-Thalys-held-niet-verbaasd-over-optreden-zoon.dhtml

23-08-2015, 10:14
Arm moedertje Eskel, je zou maar twee van die zonen hebben die de hele dag gewond raken bij het voorkomen van bloedbaden. Het zal op den duur wel wennen maar toch, je maakt je als moeder dan toch zorgen want het blijft wel je kind, he?

Citaat:
,,Het nieuws verbaasde me dan ook niet", vervolgt ze. ,,Soms maak ik me zorgen om hem, maar tegelijkertijd ben ik dankbaar dat hij zo is."
Wat een tweestrijd: dankbaar zijn en je zorgen maken, je zou maar in haar schoenen staan zeg.