>
>
> Awrah van de man. (dringende vraag)
Bekijk volle/desktop versie : Awrah van de man. (dringende vraag)
Wat is de Awrah van de man?
Mag je de 'rondingen' van de man zien als de man zich bedekt?
pleonasme
11-08-2015, 12:09
Ik mag hopen dat die strakke oh zo zgn bedekte bil en bal broeken haram zijn...vreselijk vind ik t...zodra een broek ook maar strak zit bij mijn man zeg ik uit dat ding
'Awrah van de man
Vraag:
Wat behoort tot de 'Awrah van de man?
Antwoord:
Alle lof zij Allah.
Er zijn vele overleveringen die aanduiden dat de 'Awrah van de man het gebied tussen de navel en de knie is (de navel en de knie zijn zelf geen onderdeel van de 'Awrah). Zie al-Madjmoe' (boekdeel 3, blz. 173) en al-Moeghnie (boekdeel 2, blz.286). Deze overleveringen geven het volgende aan:
1. 'Ali zei: “De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Laat je bovenbeen niet zien, en kijk niet naar de bovenbeen van iemand die levend of dood is.”
(Aboe Daawoed en Ibnoe Maadjah)
2. Mohammed Ibn Djahsh zei: “De Profeet (vrede zij met hem) passeerde Ma'mar toen ik bij hem was, en zijn dijen onbedekt waren. Hij (vrede zij met hem) zei: “O Ma'mar, bedek je dijen, want de dij is 'Awrah.”
(Ahmad)
3. Djawhad al-Aslamie verhaalde dat de Profeet (vrede zij met hem) hem passeerde terwijl zijn bovenbeen onbedekt was, waarna hij (vrede zij met hem) zei: “Weet je niet dat de dij 'Awrah is?”
(Ahmad, Aboe Daawoed en at-Tirmidhie)
4. Ibn 'Abbaas overleverde dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “De dij is 'Awrah.”
(at-Tirmidhie)
Sheikh al-Albaanie zei het volgende over deze overleveringen: “Hoewel de Isnaad (keten van overleveraars) niet helemaal vrij zijn van zwakheden, versterken zij elkaar. Want er bevindt zich geen verhaler onder hen die als wantrouwig kan worden beschouwd. De zwakheid heeft eerder te maken met verwarring en onduidelijkheid. En er zijn soortgelijke overleveringen die men ervan overtuigen dat de overlevering authentiek is, vooral omdat sommige overleveringen als Sahieh werden aangemerkt door al-Haakiem, en adh-Dhahabie het met hem eens was. Al-Boekhaarie verhaalde het in een Moe'allaq overlevering in zijn Sahieh. Maar een aantal van deze ketens geeft de overlevering kracht en verhoogt het tot het niveau van Sahieh. Voornamelijk omdat het vergelijkbare bevestigende overleveringen zijn over hetzelfde onderwerp.”
(al-Irwaa’, boekdeel 1, blz. 297)
Ook al is er enige zwakte te vinden in de ketens van overleveringen omdat er gaten zijn in de keten van overleveraars of er zwakheden te vinden zijn in sommige van de vertellers, ondersteunen zij elkaar niettemin. En wanneer ze als geheel worden genomen leveren zij het vereiste bewijs.
(Fataawa al-Ladjnat ud-Daa’imah, boekdeel 6, blz. 165)
De meerderheid van de geleerden is van mening dat deze overleveringen gevolgd dienen te worden en zij stelden dat de 'Awrah van een man van de navel tot aan de knie is.
En Allah weet het beste.
Islamqa.com
Behoort de knieschijf en de navel zelf niet tot de 'Awrah van de man?
Waarom moet men tijdens het bidden dan tot en met de knie bedekt zijn en buiten niet?
Een klein stukje van uit dit artikel: https://ahlussunnahpublicaties.wordpress.com/2013/11/25/de-correcte-kledij-van-de-broeder-enkele-belangrijke-lijnen/
De belangrijkste voorwaarden waaraan de kleding van een man moeten voldoen om Islamitisch correct te zijn:
1) De eerste voorwaarde is het basisprincipe, dat wat men draagt halal en toegestaan is, tenzij het door de openbaring tot haraam is verklaard, zoals zijde voor de man. De profeet Mohammed صلى الله عليه و سلم zei immers: “Het dragen van zijde en goud is voor de mannen van mijn Oemmah verboden en voor haar vrouwen toegestaan.” [Ibn Maajah, saheeh verklaard door Al Albaani]
En de Profeet صلى الله عليه و سلم zei: “Wie zijde draagt heeft geen deel in het hiernamaals.” [Al-Boekhari] Ook het dragen van de dode huid van een dier dat natuurlijk gestorven is, is verboden tenzij het gelooid is. Kleren van wol, geitenhaar en kameelhaar zijn toegestaan.
2) Het is niet toegestaan doorzichtige kleding te dragen die de ‘Awrah onthullen.
3) Het is verboden kleren te dragen die voor vrouwen bestemd zijn, en omgekeerd omdat Al Bukhari overlevert dat de Profeet Mohammed صلى الله عليه و سلم vrouwen vervloekt die mannen imiteren en mannen die vrouwen imiteren.
4) De kleding moet de ‘Awrah geheel bedekken en verhullen door ruim te zitten. De Awrah van de man is van de navel tot onder de knieën. Korte zwembroeken, shorts en andere zulke kledij zijn dus niet toegestaan.
5) De kleding mag geen kleding van arrogantie of bekendheid zijn, maar het moet bescheiden kleding zijn. En om enkele broeders goede raad te geven, trek de kleding van voetbalclubs zoals bv. FC Barcelona en Ac Milaan en dergelijke uit, deze kleren zijn voor jullie niet toegestaan! Niet alleen zijn deze clubs afleidingen die door veel jongeren worden opgevolgd ten nadele van hun Islam, hun gebeden, het gedenken van Allah سبحانه و تعالى en op Zijn pad streven, ook hebben zowel het logo van Barcelona als Milaan als Club Brugge als Engeland kruisen, en de Profeet Mohammed صلى الله عليه و سلم verbood ons nadrukkelijk het dragen van een kruis op onze kleding. Vervang deze kleding voor neutrale en deftige kledij met de wil van Allah.
Er is overgeleverd dat A’icha رضي الله عنها zei: De Profeet Muhammed (صلى الله عليه و سلم) liet niets in zijn huis waar een kruis op stond of hij veranderde het.” [al-Bukhaari]
6) En nu komen we tot een belangrijk punt welke deftig en met voorzichtigheid moet worden uitgelegd, namelijk de voorwaarde dat de kleding de Kuffar en Mushrikeen niet mag imiteren. Het is niet toegestaan kleding te dragen die uniek is aan de ongelovigen of waarmee de ongelovigen herkend worden zoals bijvoorbeeld dassen, waarmee de ongelovige politiekers en hun corrupte volgelingen zich mee sieren, priestergewaden, joodse kleren, boeddhistische monnikengewaden,…
Het is overgeleverd dat Abdullah Ibn Amr ibn Al ‘Aas رضي الله عنهما heeft gezegd: “De Boodschapper van Allah zag Ali twee gewaden dragen die in saffraan waren gekleurd en zei: “Dit zijn de kleren van de kuffar; draag ze niet.” [Muslim]
Yeay! Dus ik heb wel gelijk!
Maar wat is ruim? Ik heb een driekwartshort die zeer ruim is (ik pas er 2x in), maar ik draag hem graag, is dat ruim?
Zoals je zelf al zegt, "die zeer ruim is (ik pas er 2x in)". Dus dan is die ruim. Vertrouw meer op jezelf, je weet heel goed wat wel en niet kan. Niet te veel twijfelen
Ja je hebt gelijk, ik twijfel veel te vaak : "Is dit halal wat ik draag?", "Is dit halal?",...
Dus nu heb ik een beter idee wat ik moet dragen, navel tot knie moet bedekt zijn en een beetje omhullend, dus niet zulke strakke shortjes.
Stel je vergeet iets, een keer droeg ik wit en het werdt nat dus het werdt doorzichtig, dan heb ik geen zonde op me eh? Ik las dat ergens in Sura Al Baqara.
Allah heeft deze gemeenschap vergeven voor dat wat zij vergeten, zoals er in het bewijs wordt aangegeven. Bijvoorbeeld in de laatste twee verzen van Soerat al-Baqarah (interpretatie van de betekenis):
“Onze Heer, bestraf ons niet als wij vergeten of fouten maken”
(Soerat al-Baqarah: 286)
En Allah heeft gezegd: “Ik heb dat gedaan.”
(Moeslim)
tiyarayedwin
12-08-2015, 18:22
in de maliki fiqh behoren de knieen zelf niet tot de awrah van de man. Als je die wilt bedekken, dan kun je dat doen. Dat is wat ik weet.
Privacy |
Cookies©2000-2024 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.