Bekijk volle/desktop versie : Werken



02-08-2015, 19:09
Beste dames,



Na een evaluatiegesprek op m'n werk, waar ik heb gevraagd of het mogelijk zou zijn om te bidden tijdens m'n werkuren, ben ik gaan verder denken..
Ik werk namelijk bij een bank, ik doe hier enkel administratie taken (namen wijzigen, adressen wijzigen, rekeningen openen,..).
Ik zit niet in een agentschap en ik kom ook niet in contact met klanten of beleggingen of iets in die aard.

Nu is het wel zo dat ik ergens heb gelezen of had vernomen van iemand dat mensen die werken bij de bank grotendeels worden uitbetaald met de riba die zij verkrijgen (hun winst)?
Of dat welke job je ook hebt bij een bank, je altijd een link hebt met riba en dus daarom niet aangeraden is of zelfs verboden.

Wie kan me dit even ophelderen met bewijzen graag en wie kan me hier zeggen in welke sectoren wij Moslims best kunnen werken?
Het hele gedoe heeft me aan het denken gezet, en waar ik eerst dua deed opdat ze dit verzoek van mij zouden goedkeuren om te kunnen blijven, doe ik nu dua dat ze dit niet zullen doen zodat ik weg kan.

Hier in België wordt er echt nog niet naar gekeken als in Nederland, helaas.


Alvast bedankt voor jullie hulp!

02-08-2015, 23:20


Helemaal niemand??

02-08-2015, 23:24
http://www.alifta.net/Fatawa/FatawaDetails.aspx?languagename=en&View=Page&PageI D=5478&PageNo=1&BookID=7

03-08-2015, 00:02
Ik kies altijd voor de veiligste weg. In jouw geval, zou ik de twijfel uit de weg gaan, dan weet je zeker dat je goed zit. Zoek alvast ander werk of nog beter start iets voor jezelf. Waar een wil is is een weg. Als jij de intentie hebt dat jij jouw geld halal wilt verdienen en je maakt je hier oprecht zorgen om en je vraagt Allah je te leiden, dan zal Allah subhana wata'ala jou leiden.

Werk als lerares, als verloskundige, of als psycholoog, is werk dat prima met het toegestane samen kan gaan

Gedenk Hem en Hij zal jou gedenken

03-08-2015, 00:05



Citaat door 7aloefJager:
“En als jullie het niet doen (het laten van rente), wees dan voorbereid op een oorlog van (de kant van) Allah en Zijn Boodschapper. Als jullie dan berouw tonen (aangaande de rente) dan hebben jullie (recht op) jullie (oorspronkelijke) kapitaal.”
(Soerat al-Baqarah: 279)

Het antwoord op jouw vraag is te vinden in een overlevering van Djaabir waarin hij zegt: “De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft de nuttiger van rente, de verstrekker hiervan, de vastlegger en de twee getuigen vervloekt.” En hij zei: “Allen zijn zij gelijk (in de zonde).”
(Moeslim)

Imam an-Nawawi heeft in de uitleg van deze overlevering gezegd: “Dit is een overduidelijk verbod op het vastleggen van het rentecontract tussen twee mensen die dit met elkaar aangaan. Ook het optreden als getuige hiervan is verboden. Hierbij kunnen we tevens opmaken dat het steunen van valsheid verboden is. En Allah weet het beste.”

Het is onvermijdelijk dat iemand die bij een bank werkt in aanraking komt met rente. Al gaat het hier slechts om de beveiliger van de bank. Allah zal jou zeker steunen wanneer jij geduld toont en op zoek gaat naar een toegestane baan.

“En wie Allah vreest, die zal Hij een oplossing geven. En Hij voorziet hem van waar hij het niet verwacht.”
(Soerat at-Talaaq: 2-3)

Dit is wat ik ervan kon vinden. Jij doet administratieve handelingen begrijp ik en ik denk dat dat val onder degene die het schriftelijk vastlegt (of er in ieder geval aan bijdraagt) en/of als de twee personen die als getuigen optreedt. Als zelfs een beveiliger bij een bank eronder valt.

wa Allah oe 3lam. Succes
Je hoeft dan niet direct in contact te komen met werk dat haram is, zoals riba etc, maar door het administratieve steun je als het ware de bank om te blijven bestaan en op die manier te werken.

Wij dienen een ieder te respecteren, maar de foute daden dienen we af te keuren. Door hen te steunen in het harame werk, keur je het als het ware niet af

03-08-2015, 10:05
Je hebt wel een rekening?

03-08-2015, 10:16

Citaat door MAROKKOPUUNTNL:

Wie kan me dit even ophelderen met bewijzen graag en wie kan me hier zeggen in welke sectoren wij Moslims best kunnen werken?
Het hele gedoe heeft me aan het denken gezet, en waar ik eerst dua deed opdat ze dit verzoek van mij zouden goedkeuren om te kunnen blijven, doe ik nu dua dat ze dit niet zullen doen zodat ik weg kan.
Er zijn per definitie geen sectoren waar moslims kunnen werken die riba-vrij zijn. Een deel van je salaris wordt ingehouden en belegd voor je pensioen bijvoorbeeld.

05-08-2015, 13:20

Citaat door orientelqueen:
Je hebt wel een rekening?


Ik heb wel een rekening bij een andere bank, waar ik geen intresten op krijg, heb deze namelijk laten afschrijven.
Of mag dit ook niet?


Citaat door Flamenca:
Er zijn per definitie geen sectoren waar moslims kunnen werken die riba-vrij zijn. Een deel van je salaris wordt ingehouden en belegd voor je pensioen bijvoorbeeld.


Dus het is onmogelijk om halal werk te vinden?
Ik doe trouwens niet aan pensioensparen, of doet mijn werkgever dit automatisch?


Citaat door 7aloefJager:
Abu Hurairah heeft overgeleverd dat de Profeet zei,

'Een tijd zal zeker aanbreken waarin alleen mensen die met rente werken zullen leven, en als iemand onder hen niet met rente werkt zal hij wel door een beetje stof van rente worden geraakt'.

(Abu Dawud, Boek 22, Hadith 3325).
Ja hier denk ik ook veel aan, maar ik dacht altijd dat het geen betrekking had op mezelf, heb me dus wel vergist.
Ik wil hier graag weg, maar heb ook vaste kosten die ik moet betalen elke maand.
En daarenboven hebben ze mijn verzoek om op het werk te bidden niet enkel goedgekeurd, maar ze gaan dit ook opnemen in het arbeidsreglement wat dus maakt dat dit voor alle Moslims op de bank mogelijk zou worden.
Ik ben nu wel al op zoek naar wat anders, zodat ik zo snel mogelijk weg kan, maar het blijft wel een lastige situatie omdat ik niet had gedacht dat ze het zouden goedkeuren, zodat ik hierdoor dan gewoon ontslag kon nemen.