Bekijk volle/desktop versie : Vrijheid

11-04-2002, 09:12
sommige mensen krijgen alle vrijheid die ze nodig hebben. andere mensen weer niet.
mijn vraag is: hoe gaat men om met deze vrijheid. Als je alle vrijheid zou krijgen, wat zou je dan met die vrijheid aanmoeten.
is alle vrijheid wel goed/nodig? wat verstaat men onder vrijheid?

geef hier je mening.
de meningen gelden voor zowel de heren als de dames.

11-04-2002, 11:36

ik moet zeggen dat ik dit een goed discussietopic vind, mijn compimenten.

maar nu ff terug op je reactie. ik ben best vrij opgevoed thuis. met vrij bedoel ik: mag zelf beslissen wanneer ik een hoofdoek ga dragen.
qua kleding heb ik uiteraard wel wat vooschriften waaraan ik me moet houden.
ik ben opgevoed volgens alle regels van de islam en daar dien ik me aan te houden.
dus ik bid/ drink niet/ vast/ ga niet uit etc. (dit komt wel bekend in de oren)
dit is voor mij vrijheid!
weet eigenlijk niet zo wat ik onder die term moet verstaan.
ik leef en dat is voor mij de vrijheid.
ik kan me het ook niet anders voorstellen. ik kan me niet indenken dat ik bijv iedere week met een jongen thuis kom. of dat ik uitga en de beest uit ga hangen. dus al zou ik die vrijheid hebben dan zal ik er toch geen gebruik van maken. dat past namelijk niet bij de normen en waarden die ik van thuis heb meegekregen.

11-04-2002, 14:49
Vrijheid is mijn leven..Leven is mijn vrijheid

ik bepaal vervolgens zelf hoe ik mijn vrijheid wil gebruiken.. ik ben volledig en daadwerkelijk verantwoordelijk voor mijn eigen doen en laten...

Sommige weten niet hoe ze moeten omgaan met hun vrijheid en dit heeft natuurlijk alle gevolgenâ¦â¦

Hamdoelllilah heeft Allah ons verstand gegeven..Zodat we weten waar we onze grenzen kunnen trekken..geld natuurlijk niet voor iedereenâ¦.Heb ik gemerkt..Jammergenoeg..

Hamdoelilah heb ik de vrijheid gehad om te mogen studeren, mezelf te ontplooien..

Enneh Harde..Je eerste Topic ..Is meteen raak..

11-04-2002, 15:21
Vrijheid...

Het is maar net tot in hoeverre je het vrijheid wilt noemen. Wat is vrijheid voor je? Wat is volgens jou de definitie van vrijheid? Voor de een is scholing voldoende vrijheid, terwijl er voor de ander pas sprake is van vrijheid als hij/zij mag uitgaan. Het is maar net tot in hoeverre je daar behoefte aan hebt en waar jij je grenzen trekt. Waarbij voel je je vrij? En waarbij voel je je weer minder omdat je iets gedaan hebt wat jouw grens overschrijdt?

Hiermee wil ik zeggen dat het verschilt van persoon tot persoon. Voor de een kan dit nog net wel terwijl de ander daar niet aan moet denken!

Liefs,
Sunshine

16-04-2002, 13:24

ik wil jullie eerst bedanken voor jullie berichten.

Vrijheid is voor mij net zoals of er geen regels bestaan, behalve de regels van de Islam. op het werk heb ik grote vrijheid. ik kan zelf bepalen hoe ik te werk ga. in het leven zelf moet je weten waar de grens ligt. je moet je ook afvragen of je er aan een bepaalde dingen iets goed doet. je moet je verantwoordelijkheden goed kennen. het vertrouwen en het geloof spelen een grote rol in mijn vrijheid.

01-05-2002, 13:15
zoveel keer bekeken. maar nog geen reacties!!!

niemand die over de vrijheid wil praten!!!

01-05-2002, 13:20
Het is percies wat laila19 zegt !!!
...verantwoordelijkheid en dan kan je vragen hoe je daar mee omgaat !!!
..ik ga daar goed mee om !!!

01-05-2002, 13:24
hoi harde....
Ja ik denk niet dat je over 1 term vrijheid kan spreken.....iedereen heeft zo zijn eigen manier van denken over vrijheid!!!
Maar wat ik eigelijk een vreemde gedachte vind is jah als ik al die vrijheid had dan zou ik misschien wel het foute pad opraken of verkeerde dingen doen.....en zo'n gedachte is toch fout??!!! dus zolang jou die regels worden opgedragen en je die vrijheid niet word gegeven dan is het goed maar zodra je die vrijheid wel hebt dan zou je hart en verstand dus anders handelen?? wat is dat voor gedachten!!!!!!?!!!
als je een echte moslim van uit je hart bent dan weet je toch hoe je moet handelen met die vrijheid?!!!!
Ik zelf heb best veel vrijheid.... en daar ben ik heel blij mee en als ik eerlijk ben ik zou niet meer zonder die vrijheid kunnen
ik merk het weleens als ik op vakantie ben in marokko, dan heb ik inneens een stuk minder vrijheid doordat de mensen en gewoontes daar gewoon heel anders zijn en ja soms word ik daar dan echt gek van!!!
Maar ik vind dat er niks mis mee is als je vrijheid hebt,vrijheid is voor mij in een zekere zin gewoon dinge doen die jij leuk en belangrijk vind...en ja als je door die vrijheid het verkeerde pad op raakt dan vraag ik me af ben je dan wel een echte moslim??!!!!!
beslama

02-05-2002, 08:26

Citaat:
Origineel gepost door leila19
vrijheid is verantwoordelijkheid...$

ik vindt het wel goed dat we als dames,een beperking hebben in onze vrijheid,anders zouden we misschien toch iets te veel de vrije weg opgaan,zonder knaging aan het geweten.
ik heb vrijheid in alle maten en mogelijkheden...behalve de vrijheid om een date te doen,dan zal mijn bradda mij van mijn leven beroven..ayaaaw
Vrijheid, het is zeker een bepaalde verantwoordelijkheid..........maar als je er op een verantwoorde manier er mee omkan gaan, denk ik dat je er het maximale uit kan halen........dat is voor mij vrijheid!

Waarom wij niet over vrijheid willen praten?
Ik denk omdat we onze vrijheid als iets vanzelfsprekend zien........en er daarom niet bij stil staan...

Salaam..........Sahira...........

11-05-2010, 21:41
Leden reageerden in 2002 nog heel respectvol

11-05-2010, 21:47

Citaat door Mwprw:

Idd.

11-05-2010, 21:49
ik vind vrijheid heel belangrijk! ik ben heel vrij opgevoed maar helaas ook ongelovig ik mocht op vroege leeftijd al dingen die klasgenootjes bijvoorbeeld nog niet mochten, hier heb ik nooit misbruik van gemaakt maar het heeft me wel eigen dicipline geleerd en grenzen.
Als je steeds maar dingen word verboden dan verlang je er alleen maar meer naar.
en tuurlijk als puber ga je experimenteren maar je leert daarna ook van je fouten al hamdoulillah heeft Allah de sluier van mijn hart gehaald en mij insha'Allah het rechte pad laten zien!

11-05-2010, 21:53

Citaat door Mwprw:

Daar dacht ik dus ook aan voor ik jouw reactie las. Zo kan het ook mensen, geweldig toch! Bring back that time.

11-05-2010, 21:56

Citaat door stille_meid:

Idd.

Citaat door Hearts:
Daar dacht ik dus ook aan voor ik jouw reactie las. Zo kan het ook mensen, geweldig toch! Bring back that time.

Haha. Maar ja, in die begin tijden waren er ook maar een klein groepje leden die mekaar door en door kenden.