Bekijk volle/desktop versie : Het beperken van Selefiyyah tot specifieke geleerden...



23-07-2015, 10:02

Citaat door manhajsalaf2015:
Het beperken van Selefiyyah tot specifieke geleerden en het zeggen dat zij de specialisten in manhadj zijn?


Shaych Soelaymaan ar-Roehaylie werd het volgende gevraagd:

Vraag:

Wij zien sommige van onze selefie broeders (moge Allah hen beschermen) degenen weerleggen die hen tegengaan. Zij weerleggen de (afgedwaalde) groepen, en zonder twijfel hebben zij die zich aansluiten tot deze groepen grote fouten. Van hun fouten is dat zij liefde en haat tonen omwille van de groep zelf.

Wanneer je kijkt naar onze selefie broeders, dan zien we dat zij (ook) hierin vervallen zijn. Zij hebben een selectief aantal geleerden die op één hand te tellen zijn waar zij niet buitenom treden. En niemand treedt hun groep binnen behalve een pure selefie zoals hen. O Shaych, zie je niet dat dit tegenstrijdig is aan de methodiek van de vrome voorgangers (moge Allah tevreden zijn met hen)?[1]


Antwoord:

Er is geen twijfel over dat selefiyyah niet te beperken is tot namen (personen) die (eveneens) toebehoren tot selefiyyah. Bijvoorbeeld dat er wordt gezegd:

"Zij zijn degenen die de manhadj kennen. Of zij zijn degenen wiens uitspraken genomen dienen te worden".

Want dit is een vorm van hizbiyyah. Maar dit valt binnen de frame (omvang) van selefiyyah.

Er is geen twijfel over dat de selefies hun geleerden hebben die bekend staan om hun selefiyyah en waarvan het niet bekend is dat zij overtredingen hebben tegenstrijdig aan de methodiek van de vrome voorgangers (moge Allah tevreden zijn met hen). Dit zijn de mensen van kennis.

Zoals we al eerder zeiden, we zeggen niet: "Zij zijn de geleerden van Medina. Zij zijn de geleerden van Mekka. Zij zijn de geleerden van Riyad."

Integendeel de selefie geleerden worden allen erkend en men kijkt naar hun uitspraken. De bewering dat een persoon juist is en al zijn uitspraken geaccepteerd worden, dit is niet juist noch komt dit overeen met de methodiek van de vrome voorgangers (moge Allah tevreden zijn met hen).

De mensen bevinden zich hierin in twee groepen. De ene groep die degenen die tegenstrijdig zijn aan de selefie methodiek willen rekenen tot de selefie geleerden. Het maakt hen niet uit of die persoon nou een selefie is, zichzelf als selefie opstelt of geen selefie is.

Ik herinner me dat ik door één van de broeders werd gevraagd over de fouten van een bepaalde stichting. Hierop vermeldde ik een aantal van haar fouten waaronder dat zij Aboel-Hassan al-Ma`ribie[2] uitnodigen om lezingen te geven. En er is geen twijfel over dat hij (Aboel-Hassan) zwaardere hizbiyyah heeft dan de hizbiyyeen wat duidelijk is geworden aan de hand van zijn uitspraken. Hierop zei de vragensteller:

"Jullie willen selefiyyah beperken tot een specifiek aantal geleerden."

Ik zei tegen hem:

"Het gaat hier niet om beperking, maar wij willen de selefies onderscheiden van degenen die dat niet zijn."

Degene die de methodiek tegen gaat door bijvoorbeeld te zeggen:

"Ik wil de methodiek verbreden, ik wil Ahloes-Soennah wal-Djamaa`ah uitrekken om zodoende één ieder binnen te laten treden."

Deze persoon (die dat zegt) die is buiten getreden en wordt niet tot de selefie geleerden gerekend.

Om verder te zeggen dat je naar niemand luistert behalve naar een bepaald persoon, en dat zijn uitspraak de waarheid is, en één ieder die hem tegengaat (en het wil onderzoeken) daar over zeg je dat hij een twijfel heeft, of over de geleerden twijfelt, dit is in werkelijkheid fout! Wij dienen hier tegen te waarschuwen en wij dienen op te passen voor deze overtreding.

Groepsvorming (tahazzoeb) rondom een specifiek aantal geleerden is niet toegestaan! Waarlijk, de overwinning is voor de waarheid! Waar de waarheid ook duidelijk wordt, daar spreken we mee. En wanneer de selefie geleerden onderling geschillen dan erkennen wij hun gunsten, excuseren wij hen en volgen we datgene waarvan het duidelijk is geworden dat dat de waarheid is.

Hetgeen waar ik naar heb verwezen is zonder twijfel aanwezig tussen de selefie jeugd. Dat zij zich beperken tot specifieke geleerden. Zij zien dat men niet dient terug te keren naar anderen dan hen (d.w.z. de geleerden waar zij zich tot beperken). Ik heb van sommige jongeren gehoord:

"Dat men niet dient terug te keren naar Shaych al-Fawzaan in zaken van methodiek (manhadj). Shaych Saalih as-Soehaymie daar dient men niet naar terug te keren in zaken van manhadj. Shaych `Abdoel-Mohsin al-`Abbaad daar dient men niet naar terug te keren in zaken van manhadj."

Dit is zonder twijfel fout en een vorm van hizbiyyah! Een vorm van het volgen van begeerten. Wij dienen hier voor op te passen en weg van te blijven.

Ondanks dit, zeg ik: Het is gewenst o broeders, dat we zacht zijn met onze broeders. Met andere woorden, we dienen niet tegenover elkaar te staan als twee rijen (groepen). Integendeel, we dienen zo ver we in staat zijn tot één rij (groep) te zijn. Ook al zien we dat een broeder fout is. Wij dienen met hem te zitten en zijn fouten te verduidelijken waar hij zich op bevindt. Wij dienen ons best te doen om een eenheid te vormen gebaseerd op de waarheid. Wij verlaten de waarheid niet maar brengen de mensen van waarheid samen met de waarheid.

Bron: Zie youtube video met als titel: حصر السلفية في مشايخ معينين فيقال هؤلاء العارفون بالمنهج؟ (lichtjes aangepast)
Vertaling: Youssef aboe Safiyyah
Gepubliceerd op: http://www.ahloelhadieth.com

[1] Voetnoot vertaler: de vragensteller sprong van de hak op de tak waardoor het erg moeilijk was om dit tot een lopende vraag te vertalen. Dit is dan ook niet een letterlijke vertaling van de vraag maar naar betekenis.

[2] Voetnoot vertaler: een van de personen die afgedwaald is en waar de geleerden tegen hebben gewaarschuwd. In een nog onlangs verschenen audio zei Shaych Saalih as-Soehaymie: "Ik weet dat Aboel-Hassan en `Alie Hasan al-Halabie innoveerders zijn." Verder zijn er talloze weerleggingen op deze twee personen van de grote geleerden. Moge Allah ons beschermen tegen dwaling!
.