Bekijk volle/desktop versie : Leven na de Dood



18-07-2015, 13:00
Deel 1 - Geloof in leven na de dood.

Twitter Facebook MySpace Digg StumbleUpon Delicious

Het geloven in het leven na de dood is een van de zes zuilen van ons geloof. De zes zuilen van al-Imaan (het geloof) zijn namelijk als volgt:
Het geloven in Allah.
Het geloven in Zijn engelen.
Het geloven in Zijn boeken.
Het geloven in Zijn boodschappers.
Het geloven in de laatste dag.
Het geloven in het lot (voorbeschikking).
De laatste dag is de dag waarop Allah de meest Verhevene de gehele schepping, vanaf de eerste mens Adam, tot aan de laatste der schepping, zal opwekken. Op deze dag zullen zij verantwoording afleggen voor hun daden.

Het plaatsvinden van de laatste dag, is iets waar de Koran uitgebreid over heeft bericht en waar de gelovige dus van overtuigd is, zoals dat altijd het geval is van de gelovigen; alles wat Allah en Zijn boodschapper hebben verkondigd, geloven zij zonder enige twijfel. Allah zegt:

Hij (Allah) zal jullie bijeenbrengen op de Dag der Opstanding, waaraan geen twijfel is. En wiens woorden zijn oprechter dan die van Allah. [4:87]

In een ander vers:

Zeg: "Allah brengt jullie tot leven (i.e. wereldse leven), daarna doet hij jullie sterven en daarna verzamelt Hij jullie op de Dag der Opstanding, waaraan geen twijfel is." Maar de meeste mensen weten het niet. [45:26]

Naast de vele verzen die berichten over het plaatsvinden van die grote dag en haar details, heeft Allah ook vele bewijzen genoemd die de natuurlijke aanleg en het gezond verstand aanspreken.

Doel schepping

Allah zegt:

"Dachten jullie dat Wij jullie zo maar geschapen hebben? En dat jullie niet tot Ons terugkeren? Verheven is Allah, de ware Koning .." [23:115,116]

Als er geen leven zou zijn na de dood, zou dat betekenen dat het bestaan geen enkel zin heeft. Dat het leven niet meer is dan dagen die de nachten opvolgen.

Rechtvaardigheid

De natuurlijke aanleg samen met het gezond verstand duidt op een dag waarop de mens verantwoording zal afleggen voor zijn daden.
Het kan immers niet zo zijn dat tirannen en andere onrechtplegers een spoor van verderf achterlaten en hier vervolgens mee wegkomen, simpel door te sterven en hiermee bestraffing te ontvluchten. Allah geeft dit ook aan in de Koran:

"En wij hebben de hemel en de aarde en wat daartussen is niet voor niets geschapen. Dat is een vermoeden van degenen die ongelovig zijn. Wee daarom het Vuur voor de ongelovigen. Zouden Wij degenen die geloven en goede werken verrichten, behandelen als de verderfzaaiers op aarde? Of zouden Wij de vromen behandelen als de grote zondaars?" [38:27,28]

Gebrek inzicht

De ongelovige is gaan twijfelen aan de wederopstanding door het voor onmogelijk of ver gezocht te achten dat het mogelijk is om iemand wiens lichaam na zoveel jaren is opgelost in de aarde weer tot leven te brengen. Hierbij vergetend dat de mens voorheen niet eens bestond en dat Allah de eerste mens, Adam, heeft geschapen uit klei. En dat de schepping van de mens zich ontwikkelde vanuit een zwakke druppel. Allah zegt hierover:

Ziet de mens dan niet dat Wij (Allah) hem uit een druppel hebben geschapen? Toch is hij een duidelijke redetwister. En hij (de mens) geeft Ons een voorbeeld , terwijl hij vergeet hoe hij zelf geschapen is. Hij zei: "Wie zal de beenderen tot leven brengen, nadat zij gruis (en verpulverd) zijn?" Zeg: "Hij Die ze de eerste keer heeft doen ontstaan, Die zal ze weer tot leven brengen!" [36:77-79]

In een ander vers noemt Allah een soortgelijke twijfel van de ongelovigen:

(De ongelovigen zeiden) "Als wij gestorven zijn, en stof zijn geworden (worden wij dan weer opgewekt?). Dat is een onwaarschijnlijke terugkeer." [50:3]

Allah zegt hierop, Zijn volledige macht, kennis en heerschappij tonend:

"Waarlijk, Wij weten wat de aarde van hen heeft weggenomen!" [50:4]

Allah geeft aan dat Hij kennis heeft van alles, zelfs van datgene wat van het lichaam is ontbonden en vergaan is in de aarde!

Herhalen is makkelijker dan begin

Het ontwerpen en creëren van iets voor de eerste keer is moeilijker dan het de tweede keer te herhalen. Allah heeft naar dit logisch beginsel verwezen in de Koran:

En Hij is Degene Die de schepping schept en haar daarna herhaalt (i.e. voor de wederopstanding), en dat is voor Hem nog gemakkelijker .. [30:27]

Dit is enkel om het logisch verstand aan te spreken. De wederopstanding voor Allah van de hele schepping is zoals Hij zei:

Jullie schepping en jullie opwekking is (voor Allah) slechts als die van één ziel. [31:28]

De laatste dag is de dag waarop Allah de meest Verhevene de gehele schepping, vanaf de eerste mens Adam, tot aan de laatste der schepping, zal opwekken. Op deze dag zullen zij verantwoording afleggen voor hun daden.

Het plaatsvinden van de laatste dag, is iets waar de Koran uitgebreid over heeft bericht en waar de gelovige dus van overtuigd is, zoals dat altijd het geval is van de gelovigen; alles wat Allah en Zijn boodschapper hebben verkondigd, geloven zij zonder enige twijfel. Allah zegt:

Hij (Allah) zal jullie bijeenbrengen op de Dag der Opstanding, waaraan geen twijfel is. En wiens woorden zijn oprechter dan die van Allah. [4:87]

In een ander vers:

Zeg: "Allah brengt jullie tot leven (i.e. wereldse leven), daarna doet hij jullie sterven en daarna verzamelt Hij jullie op de Dag der Opstanding, waaraan geen twijfel is." Maar de meeste mensen weten het niet. [45:26]

Naast de vele verzen die berichten over het plaatsvinden van die grote dag en haar details, heeft Allah ook vele bewijzen genoemd die de natuurlijke aanleg en het gezond verstand aanspreken.

Doel schepping

Allah zegt:

"Dachten jullie dat Wij jullie zo maar geschapen hebben? En dat jullie niet tot Ons terugkeren? Verheven is Allah, de ware Koning .." [23:115,116]

Als er geen leven zou zijn na de dood, zou dat betekenen dat het bestaan geen enkel zin heeft. Dat het leven niet meer is dan dagen die de nachten opvolgen.

Rechtvaardigheid

De natuurlijke aanleg samen met het gezond verstand duidt op een dag waarop de mens verantwoording zal afleggen voor zijn daden.
Het kan immers niet zo zijn dat tirannen en andere onrechtplegers een spoor van verderf achterlaten en hier vervolgens mee wegkomen, simpel door te sterven en hiermee bestraffing te ontvluchten. Allah geeft dit ook aan in de Koran:

"En wij hebben de hemel en de aarde en wat daartussen is niet voor niets geschapen. Dat is een vermoeden van degenen die ongelovig zijn. Wee daarom het Vuur voor de ongelovigen. Zouden Wij degenen die geloven en goede werken verrichten, behandelen als de verderfzaaiers op aarde? Of zouden Wij de vromen behandelen als de grote zondaars?" [38:27,28]

Gebrek inzicht

De ongelovige is gaan twijfelen aan de wederopstanding door het voor onmogelijk of ver gezocht te achten dat het mogelijk is om iemand wiens lichaam na zoveel jaren is opgelost in de aarde weer tot leven te brengen. Hierbij vergetend dat de mens voorheen niet eens bestond en dat Allah de eerste mens, Adam, heeft geschapen uit klei. En dat de schepping van de mens zich ontwikkelde vanuit een zwakke druppel. Allah zegt hierover:

Ziet de mens dan niet dat Wij (Allah) hem uit een druppel hebben geschapen? Toch is hij een duidelijke redetwister. En hij (de mens) geeft Ons een voorbeeld , terwijl hij vergeet hoe hij zelf geschapen is. Hij zei: "Wie zal de beenderen tot leven brengen, nadat zij gruis (en verpulverd) zijn?" Zeg: "Hij Die ze de eerste keer heeft doen ontstaan, Die zal ze weer tot leven brengen!" [36:77-79]

In een ander vers noemt Allah een soortgelijke twijfel van de ongelovigen:

(De ongelovigen zeiden) "Als wij gestorven zijn, en stof zijn geworden (worden wij dan weer opgewekt?). Dat is een onwaarschijnlijke terugkeer." [50:3]

Allah zegt hierop, Zijn volledige macht, kennis en heerschappij tonend:

"Waarlijk, Wij weten wat de aarde van hen heeft weggenomen!" [50:4]

Allah geeft aan dat Hij kennis heeft van alles, zelfs van datgene wat van het lichaam is ontbonden en vergaan is in de aarde!

Herhalen is makkelijker dan begin

Het ontwerpen en creëren van iets voor de eerste keer is moeilijker dan het de tweede keer te herhalen. Allah heeft naar dit logisch beginsel verwezen in de Koran:

En Hij is Degene Die de schepping schept en haar daarna herhaalt (i.e. voor de wederopstanding), en dat is voor Hem nog gemakkelijker .. [30:27]

Dit is enkel om het logisch verstand aan te spreken. De wederopstanding voor Allah van de hele schepping is zoals Hij zei:

Jullie schepping en jullie opwekking is (voor Allah) slechts als die van één ziel. [31:28]

18-07-2015, 13:01


Vervolg deel 1


Uitgedroogd grond

Allah heeft het tot leven brengen van de doden in meerdere verzen vergeleken met het tot leven brengen van een uitgedroogd levenloos stuk grond met het neerdalen van regen:

En het behoort tot Zijn tekenen dat jij de aarde nederig (uitgedroogd) ziet, en als Wij er dan water op doen neerdalen, dan beweegt zij en zet zij zich uit. Voorwaar, Degene Die haar doet leven, zal de doden tot leven brengen. Voorwaar Hij is tot alles in staat. [41:39]

Reminders

De gelovige wordt dagelijks herinnerd aan het leven na de dood. In het voortreffelijkste hoofdstuk van de Koran, surah al-fatiha, dat we dagelijks minimaal zeventien keer reciteren in de vijf verplichte gebeden, zeggen wij in het derde vers:

"De Bezitter van de Dag des Oordeels" [1:3]

De profeet vrede zij met hem heeft ons aangespoord om voor het afsluiten van het gebed met de tasleem (de groet rechts en links) onze toevlucht bij Allah te zoeken tegen o.a. de bestraffing van het graf en het Vuur. Degene die het gebed met concentratie verricht, wordt dagelijks meerdere malen herinnerd aan het graf en de Dag des Oordeels.

Beste broeders en zusters:
Naast de vele bewijzen uit de Koran en Sunnah voelt de moslim, en zelfs de niet-moslim, diep van binnen dat er een leven zal zijn na de dood. Alleen is het leven na de dood bij de niet-moslims, en helaas ook bij vele moslims, als een compleet zwart gat. Niet wetende wat hen te wachten staat.

Wordt vervolgd ....

18-07-2015, 13:04
Deel 2
Leven na de dood!



Deel 2 - Begin leven na de dood

Twitter Facebook MySpace Digg StumbleUpon Delicious

Een van de zuilen van ons geloof, is het geloven in de laatste dag. Op deze dag zal de wederopstanding plaatsvinden en zullen de mensen verantwoording afleggen voor hun daden. Het wereldse leven is immers een tijdelijke verblijfplaats waar wordt gezaaid om in het hiernamaals te oogsten.

Maar voor het plaatsvinden van deze grote dag is er een ander stadium dat de mens zal doorstaan. Dat is de tijd vanaf het overlijden tot aan het plaatsvinden van de Dag der Opstanding.

Dit is het leven in het graf en wat daar allemaal bij komt kijken. Dit leven, vanaf het overlijden tot aan de Dag der Opstanding, wordt hayaat al-barzach genoemd.

Uit voorgaande kunnen we stellen dat de mens dus drie stadia doorloopt, alvorens hij zijn eindbestemming, het Paradijs of het Vuur, bereikt:

Het wereldse leven, oftewel het leven waar we ons nu in bevinden.
Het leven na de dood in het graf tot aan de wederopstanding: hayaat al-barzach.
Het leven na de wederopstanding, waarop de mens tot leven zal worden gebracht door Allah om verantwoording af te leggen voor zijn daden en hij zal eindigen in het Paradijs of het Vuur.
Begin hiernamaals
Met het aanbreken van de dood en het verlaten van de ziel van het lichaam, is het hiernamaals begonnen. Want met het sterven eindigt de mogelijkheid om goede daden te verrichten, hoe graag de mens ook terug zou willen keren naar het wereldse leven om goede werken te verrichten. Allah zegt:

Totdat, wanneer de dood tot een van hen komt, hij zal zeggen: "O mijn Heer, laat mij terugkeren. Hopelijk kan ik goede werken verrichten (als compensatie) voor wat ik nagelaten heb (aan goeds)."Nee! [23:99,100]

Dood is onvermijdelijk
Allah zegt:

Iedere ziel zal de dood proeven. [3:185]

Een feit waarover niemand twijfelt, ongeacht geloof of afkomst, is dat de dood onvermijdelijk is. Een bekende gezegde bij de ongelovigen is zelfs: "De enige zekerheid die we hebben is de dood."

Tijdstip dood
Alleen Allah de meest Verhevene weet wanneer iedere ziel zal sterven. Het moment dat door Allah is bepaald dat jouw ziel het lichaam zal verlaten, zal dit zonder enige uitstel gebeuren. Dat kan niemand tegengaan. Al zou de hele wereld bij elkaar komen om dit tegen te gaan, dan zouden ze daar niet toe in staat zijn. Allah zegt:

Wanneer (de ziel) de keel bereikt (en zich klaarmaakt voor vertrek uit het lichaam) en jullie (de stervende omringen en) aanschouwen (hoe de ziel het lichaam wil verlaten). En Wij zijn dichter bij de stervende (met Onze engelen) dan jullie maar dit zien jullie niet. Als jullie geen verantwoording zullen afleggen voor jullie daden, breng de ziel dan terug (naar het lichaam) als jullie waarachtig zijn! [56:83-87]

Voorzorgsmaatregelen
De dood treft je op het moment dat Allah deze heeft voorgeschreven, hoeveel voorzorgsmaatregelen je ook moge treffen. Allah zegt:

Zeg: "Voorwaar, de dood die jullie trachten te ontvluchten, zal jullie zeker treffen ..." [62:8]

In een ander vers zegt Allah:

Waar jullie je ook bevinden, de dood zal jullie bereiken, al waren jullie in versterkte kastelen (waar jullie jullie zelf veilig wanen). [4:78]

Onverwachts
De dood komt vaak onverwachts en kent geen aankondiging. De dood maakt geen onderscheidt tussen jong en oud of ziek en gezond. Hoeveel jongeren zijn de ouderen voorgegaan en hoeveel gezonden zijn de zieken voorgegaan. Het is Allah Die ons het leven heeft geschonken en het is Allah Die bepaalt wanneer Hij dit eindigt.

Dit artikel en het vorige kunnen worden gezien als een korte inleiding voor deze serie. In het volgende deel zullen we stilstaan bij het verlaten van de ziel van het lichaam en wat daar allemaal bij komt kijken!

Wordt vervolgd ...

18-07-2015, 13:05
Deel 3 - Ziel maakt zich klaar voor vertrek

Twitter Facebook MySpace Digg StumbleUpon Delicious

De dood zal ons bereiken en de ziel zal ons lichaam verlaten, gehoorgevend aan het bevel van haar Schepper en Heer. Want tot Allah behoren wij en tot Hem zullen wij terugkeren.

Daar begint het beste broeders en zusters, wanneer de ziel strijdt om het lichaam te verlaten. Dat is het moment van afscheid van dit wereldse leven. De plaats waar we zoveel kansen hebben gehad om onze Heer gehoorzaam te zijn en goede daden vooruit te zenden voor dat angstaanjagende moment.

Dan beseffen degenen die een leven leidden van verboden lusten en begeerten dat het eigenlijk helemaal niet waard was.

Het moment waarop de dood wordt aanschouwd, wenst de mens een terugkeer om toch nog wat goede daden te verrichten als proviand voor een lange zware reis die hem te wachten staat. Allah zegt:

Totdat, wanneer de dood tot een van hen komt, hij zal zeggen: "O mijn Heer, laat mij terugkeren. Hopelijk kan ik goede werken verrichten (als compensatie) voor wat ik nagelaten heb (aan goeds)."Nee! [23:99,100]

Het verlaten van de ziel van het lichaam zal gepaard gaan met de nodige moeite, de sakaraat almawt (doodsstrijd). Deze zal voor de ongelovige en zondaar zwaarder zijn dan voor de vrome moslim.

Sterfproces gelovige
Wanneer de gelovige dan op het punt staat om dit leven te verlaten en zijn entree te maken tot het hiernamaals, dalen stralende engelen (van barmhartigheid) neer uit de hemel en gaan op afstand zitten van de stervende. Met hen is een doodskleed van het paradijs en een geur van het paradijs.

Vervolgens komt de engel des doods en neemt hij plaats bij het hoofd van de stervende en gebiedt hij de ziel op een zachte manier om het lichaam te verlaten en verheugt haar op de vergiffenis en tevredenheid van Allah!

Hierop verlaat de ziel het lichaam, net zoals een (laatste) druppel langzaamaan zijn uitweg maakt uit de opening van een fles.

Nadat de ziel het lichaam heeft verlaten, plaatsen de engelen die op afstand zaten - de helpers van de engel des doods - de ziel in het doodskleed en wordt het gegeurd met dat geurtje van het paradijs.

Verheuging voor de vromen
Er zullen engelen neerdalen bij de dood van de vrome om deze op dit angstaanjagend moment gerust te stellen. Allah zegt:

Voorwaar, degenen die zeggen: "Onze Heer is Allah," en vervolgens standvastig zijn (i.e. zij geloven in woord en daad): bij hen zullen Engelen (bij de dood) neerdalen (en zeggen): "Weest niet bevreesd (voor wat zal komen) en niet treurig (voor wat jullie hebben nagelaten), en weest verheugd met het paradijs dat jullie is beloofd! [41:30]

De vrome wordt gerustgesteld op een moment waarin je nergens anders meer behoefte hebt dan dat. Engelen zullen de vrome troosten en hem vertellen dat hij niet bang hoeft te zijn voor wat komen gaat en wat hem te wachten staat van het hiernamaals. Engelen zullen de vrome verkondigen dat er niet hoeft te worden getreurd om de geliefden die hij heeft nagelaten, zoals zijn dierbare kinderen. Allah zal zich om hen ontfermen! Alsof dit nog niet genoeg is, wordt hij ook verheugd met het Paradijs! Moge Allah ons een goed einde schenken.

Ogen sluiten
Wanneer de ziel het lichaam verlaat, volgt het zicht deze. Het is van de Sunnah om de ogen van de overledene te sluiten, zoals dit in een authentieke overlevering staat.

Sterfproces ongelovige en zware zondaar
Wanneer de ongelovige en de zware zondaar op het punt staan om dit leven te verlaten en hun entree te maken tot het hiernamaals, dalen angstaanjagende engelen neer uit de hemel en gaan op afstand zitten. Hun gezichten zijn zwart en met hen is een ruw doodskleed.

Vervolgens komt de engel des doods en neemt hij plaats bij het hoofd van de stervende en gebiedt hij de ziel op een harde manier om het lichaam te verlaten en verheugt haar op de woede van Allah!

Hierop verspreidt de ziel zich in het lichaam en weigert deze de uitweg te maken, waarop de ziel hardhandig het lichaam uit wordt getrokken wat gepaard gaat met veel pijn. De ziel wordt vervolgens direct in dat ruwe doodskleed geplaatst en zal ruiken naar de meest smerige geur.

Hemelse reis van de ziel
Nadat de ziel het lichaam heeft verlaten en de engelen deze in ontvangst hebben genomen, maken zij er een reis mee naar de hemel.

De vrome ziel wordt in het doodskleed van het paradijs en met dat geurtje van het paradijs opgeheven naar de hemel. Iedere keer wanneer de engelen met haar de poorten van een hemel bereiken, wordt er voor hen geopend en worden zij verheugd ontvangen. De ziel wordt begeleid door de engelen tot aan de poorten van de volgende hemel en zij maken smeekbeden voor haar, totdat de ziel de zevende hemel bereikt. Daar gebiedt Allah de meest Verhevene om de ziel terug te sturen naar de aarde, terug naar het lichaam.

De slechte ziel wordt in dat ruwe doek geplaatst en ruikend naar de smerigste geur opgeheven naar de hemel. Het wordt vervloekt door iedere engel bij het passeren. Wanneer deze ziel de eerste hemel bereikt, worden de poorten van de hemel niet voor haar geopend en gebiedt Allah de meest Verhevene om de ziel terug te werpen naar de aarde, terug naar het lichaam.

Wordt vervolgd ...

18-07-2015, 13:11


Leven na de dood!



Deel 4: Het graf

[Met aan het einde een link naar het slotwoord van deze serie]

Twitter Facebook MySpace Digg StumbleUpon Delicious

De nabestaanden maken hun overledene klaar voor het graf. Hij wordt geëerd met de wassing waarbij hij wordt ontdaan van eventuele onreinheden en wordt geparfumeerd. Hierna wordt hij gewikkeld in een aantal doeken.

Vervolgens wordt hij een andermaal geëerd met het begrafenisgebed. Na dit gebed wordt de overledene gedragen op de schouders van zijn geliefden en naasten op weg naar zijn nieuwe verblijfplaats: het graf. Zoals de authentieke overlevering luidt, zal de overledene zeggen, als hij een vroom persoon was, terwijl hij wordt gedragen:

"Maak haast, maak haast!"

En wanneer het een slecht persoon was, zal hij zeggen:

"O wee, waar gaan jullie naartoe met mij?!"

Iedereen hoort deze kreet behalve de mens en djinn, als zij deze zouden horen, zouden zij ter plekke sterven!

De gelovige weet wat hem te wachten staat aan genieting en kan daarom niet wachten, terwijl de ongelovige en de zondaar weet wat hem te wachten staat aan bestraffing en deze op iedere mogelijke manier zou willen ontvluchten.

Graf
De profeet vrede zij met hem zei:

"Ik heb geen vertoning gezien, of het graf is angstaanjagender."

In een andere overlevering:

"Als het niet (de angst) was dat jullie jullie doden niet ten aarde zouden brengen, had ik Allah gevraagd om jullie datgene wat ik hoor van de bestraffing van het graf te laten horen."

Reden bestraffing in het graf
De zonden en het nalaten van verplichtingen in het algemeen zijn reden van bestraffing in het graf. Daarnaast is, in verschillende overleveringen, naar een aantal zonden specifiek verwezen dat zij reden van bestraffing van het graf is. Dit zijn o.a. overspel (zina), rente, stoken tussen de moslims, liegen en nonchalant omgaan met urine bij het doen van de behoefte waardoor deze in aanraking komt met lichaam en kleding.

Net zoals zonden reden van bestraffing in het graf is, zijn goede daden bescherming tegen de bestraffing van het graf. Zoals overgeleverd zal het gebed bij het hoofd van de gelovige zijn, het vasten aan zijn rechterzijde, de zakaat aan zijn linkerzijde en goedheid jegens de mensen bij zijn voeten. Wanneer de bestraffing dan bijvoorbeeld van rechts tracht te komen, zegt het vasten: "Van mijn kant is er geen entree." Hetzelfde geldt voor de overige daden.

Beproeving van het graf
Zoals vermeld in het vorige artikel keert de ziel na haar hemelse reis terug naar het lichaam dat ondertussen is begraven. Er wacht de overledene namelijk een aantal belangrijke vragen; de beproeving van het graf.

De gelovige, die het gebed verrichtte, heeft in elk gebed bij Allah zijn toevlucht gezocht tegen dit moment. De sunnah is namelijk dat je voor de tasleem (het beëindigen van het gebed) je toevlucht zoekt bij Allah tegen de bestraffing van het graf en de beproeving van de dood.

Het beantwoorden van deze vragen is het begin van genietingen en het falen bij het antwoorden is het begin van bestraffing.

Nadat de overledene in zijn graf wordt geplaatst en zijn dierbaren bij hem weglopen en hij hun voetstappen nog hoort, komen er twee engelen naar de overledene, genaamd munkar en nakier

Geheel in het zwart met blauwe ogen, een zeer enge vertoning, komen zij naar de overledene toe en laten hem rechtop zitten. Vervolgens stellen zij hem de volgende vragen:

"Wie is jouw Heer?"

"Wat is jouw geloof?"

"Wie is die persoon die naar jullie gezonden is?"

Het beantwoorden van deze vragen lijkt simpel, maar dat is alles behalve dat. Al deze angstaanjagende gebeurtenissen die een persoon nooit eerder heeft aanschouwd, doen hem alles vergeten, behalve degenen die naar deze vragen hebben geleefd. Hun schenkt Allah standvastigheid. Allah zegt:

"ِAllah versterkt (het geloof van) degenen die geloven met de standvastige uitspraak tijdens het wereldse leven en in het hiernamaals (o.a. in het graf)." [14:27]

Zij die standvastig waren in het wereldse leven en vele verleidingen hebben gelaten uit angst voor Allah, zullen worden beloond met standvastigheid op het moment dat zij dat het hardst nodig hebben.

Genieting van het graf
De gelovige beantwoordt deze vragen met het juiste antwoord. Hierop wordt er uit de hemel geroepen:

"Mijn dienaar heeft de waarheid gesproken!

En er wordt gezegd:

Bedek het graf met een bed van het paradijs en kleed hem vanuit het paradijs en open een deur voor hem naar het paradijs. Waarop de gelovige haar genietingen en geur bereikt, zijn graf wordt verlicht en zo ruim gemaakt als zijn zicht reikt.

Vervolgens komt er een persoon naar de overledene in een aangename verschijning en geur en verheugt hem op de tevredenheid van Allah en de eeuwige genietingen!

Hierop vraagt de overledene deze persoon wie hij is, waarop deze antwoordt:

"Ik ben jouw goede daden. Bij Allah, wij kenden jou als iemand die zich haastte naar de gehoorzaamheid van Allah en traag was als het ging om ongehoorzaamheid van Allah."

Vervolgens wordt er een deur naar het Paradijs geopend en een deur naar het Vuur. Over het vuur wordt gezegd: dit zou jouw bestemming zijn geweest als je ongehoorzaam was. Wanneer hij dan de genietingen van het paradijs aanschouwt, vraagt de gelovige Allah om het Uur snel te doen plaatsvinden!

Bestraffing van het graf
De ongelovige en hypocriet zijn niet in staat om te antwoorden en zeggen iedere keer: "haah haah, ik weet niet." Waarop iemand uit de hemel roept:

"Hij heeft gelogen!"

En er wordt gezegd:

Bedek het graf met een bed van het Vuur en open een deur naar het Vuur. Waarop hem haar hitte en hete wind bereikt. Het graf wordt zo nauw gemaakt dat de ribben in elkaar worden gedrukt.

Vervolgens komt er een persoon naar de overledene in een enge verschijning en een smerige geur. Hierop vraagt de overledene deze persoon wie hij is, waarop hij antwoordt:

"Ik ben jouw slechte daden. Bij Allah, wij kenden jou als iemand die traag was met gehoorzaamheid aan Allah en haastig was als het ging om ongehoorzaamheid aan Allah."

Vervolgens wordt er een deur naar het Vuur geopend, waarop hij zegt: "O Allah, laat het Uur niet plaatsvinden!"

In het wereldse leven kan de mens door uitstel van Allah denken dat hij wegkomt met zijn zonden, maar in het hiernamaals is dit duidelijk anders. Allah zegt:

"Dachten degenen die slechte daden verricht hebben, dat Wij hen hetzelfde zullen behandelen als degenen die geloofden en goede daden verricht hebben, zowel in hun leven als in hun sterven? Slecht is hoe zij oordelen!" [45:21]

Zie voor het slotwoord van de serie "leven na de dood" de volgende link

18-07-2015, 13:14
Slotwoord serie leven na de dood.

Twitter Facebook MySpace Digg StumbleUpon Delicious

De dood en wat daarna allemaal komt is ongetwijfeld beangstigend. De ziel die het lichaam verlaat, het aanschouwen van engelen die neerdalen bij de dood, engel des doods die bij het hoofd plaatsneemt, ziel waar een hemelse reis mee wordt gemaakt, engelen die ons ondervragen in het graf, onze daden die in de gedaante van een persoon naar ons toekomen ...

Alleen is dit niet zoals bij het lezen van een eng boek dat je het dichtklapt en opgelucht weglegt met de gedachte dat het enkel een verhaal was.

Ook is het niet zoals bij een nachtmerrie; dat je wakker wordt en blij bent dat het slechts een droom was. Hetgeen aan bod is gekomen in de serie "Leven na de dood" is een onomstotelijke werkelijkheid die we allen zullen meemaken en waar geen ontkomen aan is.

We weten allen dat de dag waarop wij deze wereld zullen verlaten met de dag nadert, maar hoe komt het dan dat we helemaal niet voorbereidend bezig zijn?

In dit slotwoord proberen we een antwoord te vinden op deze vraag:

Onachtzaamheid
Velen van ons verkeren in onachtzaamheid, helemaal niet stilstaand bij die dag waarop we dit leven zullen verlaten. Allah zegt:

“Dichter bij voor de mensen is hun afrekening gekomen, terwijl zij zich in onachtzaamheid afwenden ... [21:1])

Een poëet zei:
Hoe vaak brengt een jongeling dollend de dag door xxx terwijl zijn doodskleed wordt geprepareerd en hij het niet doorheeft

Omringd door gezelschap en een omgeving die ons aan alles behalve het hiernamaals herinnert, gaan we dieper en dieper in onze achteloosheid.

Wil je weten hoe erg deze achteloosheid is? Stel jezelf dan de volgende vraag: "Wanneer heb ik voor het laatst stilgestaan bij de dood en het graf?" Het niet kunnen antwoorden duidt op de omvang van deze onachtzaamheid.

Verleiding
Allah heeft dit wereldse leven geschapen als beproeving. Allah zegt:

‪"Voorwaar, Wij hebben wat op de aarde is een versiering voor haar gemaakt om hen te beproeven (en om te kijken) wie de beste daden verricht." [18:7]‬‪

In een ander vers:

"O mensen, voorwaar, de belofte van Allah is waar. Laat daarom het wereldse leven jullie niet verleiden .." [35:5]

Het wereldse leven kent vele verleidingen en het verschilt per individu wat voor hem het meest verleidelijk is. Voor de een is het geld, voor een ander is het carrière, voor anderen weer sport en voor sommigen is het wellicht aanzien.

Voor velen vandaag de dag is de grootste verleiding het volgen van verboden lusten en begeerten. Vanaf jongs af aan is het hoofddoel van velen, mede door de wijdverspreide zedeloosheid, het opvallen bij het andere geslacht.

Er niet bij stilstaand dat een dag zal komen die zo erg is, dat er geen interesse meer zal zijn voor het andere geslacht.

Toen Aicha - vrouw van de profeet - de overlevering hoorde waarin staat dat de mens naakt zal worden opgewekt op de Dag der Opstanding, zei zij verbaasd: "De mannen en vrouwen gezamenlijk, naar elkaar kijkend?!

De profeet vrede zij met hem antwoordde: "O Aicha, de situatie is erger dan dat ze daar nog mee bezig zullen zijn!"

Hoop
Iedereen heeft hoop op een lang leven en weinigen houden rekening met een onverwachtse dood. Allah zegt:

"Laat hen eten en zich vermaken en worden afgeleid door de (valse) hoop, later zullen ze (het) weten." [15:3]

De dood komt onverwachts. Hoeveel jongeren zijn de ouderen voorgegaan. Hoe vaak krijgt een zieke te horen dat hij niet lang meer heeft en uiteindelijk leeft hij langer dan de arts en iedereen uit zijn omgeving.

De profeet vrede zij met hem zei tegen ibn 'Umar: "Wees in het wereldse leven als een vreemdeling of als een voorbijganger (i.e. weet dat je verblijf tijdelijk is en gedraag je daarnaar.)

Ibn Umar was hierna gewoon om te zeggen: Wanneer je de avond bereikt, verwacht dan niet dat je de ochtend zult bereiken. Wanneer je wakker wordt, verwacht dan niet dat je de avond zult bereiken. Maak gebruik van je gezondheid voordat je ziek wordt en maak gebruik van het leven (middels goede werken) voordat je sterft.

Uitstel
Deze (valse) hoop op een lang leven doet ons het tonen van berouw en vele goede daden uitstellen, waardoor zij uiteindelijk nooit plaatsvinden. De dood overvalt velen voordat zij in staat zijn om hun goede voornemens in praktijk te brengen.

Velen die nu onder de aarde zijn, hadden nog zo veel goede voornemens: "Ik wou bidden ...", "Ik was van plan de hidjab te dragen ..."

Daarom zegt Allah in meerdere verzen:

"Haast jullie naar vergeving van jullie Heer en (naar) het paradijs .." [3:133]

Berouw
Niemand is gevrijwaard van het begaan van zonden, maar de gelovige dient iedere keer wanneer hij in een zonde vervalt, gauw berouw te tonen door:

De zonde direct te laten.
Spijt te hebben van de begane zonde.
Vastberaden zijn om niet in herhaling te treden.
Onze profeet vrede zij met hem zei: "Wie berouw toont van een zonde, is als degene die geen zonde heeft."

Het berouw van een dienaar wordt geaccepteerd zolang de dood nog niet is ingetreden en de rochelende ademhaling van het sterven is begonnen.

Hoe kan een persoon het tonen van berouw uitstellen, terwijl morgen niet voor hem is gegarandeerd?

Goed einde
De gelovige streeft naar een goed einde, de profeet vrede zij met hem zei namelijk:

"De daden worden slechts bepaald door het einde."

Het is belangrijk om te leven als een goede moslim, maar net zo belangrijk is dat je standvastig blijft en sterft als een goede moslim. Allah zegt:

Aanbid jouw Heer totdat het zekere (de dood) tot jou komt. [15:99]

De alerte gelovige is daarom nooit onder de indruk van zichzelf, aangezien hij middels een beproeving zo een terugval kan hebben.

De gelovige kijkt daarom ook niet neer op anderen, wat doet jou weten dat degenen op wie jij neerkijkt niet beter dan jij zullen eindigen?

Beste broeders en zusters:
De vraag die elke gelovige zou moeten bezighouden is: Hoe bewerkstellig ik een goed einde, opdat ik bij de dood wordt verheugd op het paradijs en wordt behoed van de straf van het graf en het hiernamaals?

Een goed einde, beste broeders en zusters, bereik je enkel met succes van Allah de meest Verhevene. Daarom is niets zo belangrijk, naast het streven naar het verrichten van vele goede daden en het laten van zonden, als oprechtheid met Allah.

Allah de meest Verhevene weet wat er in de harten speelt en is niet te bedriegen met uiterlijkheden. Allah ziet je op de plaatsen en tijdstippen waar niemand jou ziet.

Deze oprechtheid met Allah uit zich daarom ook o.a. doordat het verrichten van het goede of het laten van het slechte niet gebonden is aan het feit of je alleen bent of onder de mensen.

Deze oprechtheid uit zich door het goede te verrichten met een levend hart en omwille van Allah en Zijn tevredenheid. De gelovige is Allah gehoorzaam omdat hij van Hem houdt en laat al het slechte uit angst voor Hem en Zijn bestraffing.

Verstandigen
De profeet vrede zij met hem werd gevraagd: Welke gelovigen zijn het verstandigst?

Hij antwoordde:

Zij die het meest de dood gedenken en zich het best voorbereiden voor wat na de dood komt. Zij zijn de verstandigen!

Gedenk het moment, beste broeder of zuster, waarop je ten aarde zal worden gebracht. Eenzaam achterblijvend met als enig gezelschap jouw daden. Het is aan jou om te bepalen wat voor gezelschap je wenst in jouw graf.

Moge Allah ons allen leiden naar datgene waar Hij van houdt en tevreden mee is. Moge Allah ons standvastigheid schenken tot aan de dood. Moge Allah onze broeders en zusters die ons zijn voorgegaan naar het hiernamaals genadig zijn en hun graven tuinen van de tuinen van het Paradijs maken. Ameen.





Kennisviamail.nl
Stuur het door; "Wie aanspoort tot het goede, heeft dezelfde beloning als degene die ernaar handelt." [Sahih Muslim]

Abulfadl.
Student aan de Universiteit van Medina, Saudi Arabië.

12-08-2015, 10:28
Baraka Allah oe feeky voor het delen. Dit is een goede reminder.
Moge Allah azza wadjzal ons leiden op het pad dat ons zal leiden naar een goede eindbestemming.

12-08-2015, 12:21
Fieki baraAllah
,Allahoemma Amee