Bekijk volle/desktop versie : Bloed prikken & vasten



08-07-2015, 11:56
Ik vroeg mij af of mijn vasten geldig is als ik 4 flesjes bloed heb afgenomen?

08-07-2015, 12:41



Citaat door _Superwoman:
Ik vroeg mij af of mijn vasten geldig is als ik 4 flesjes bloed heb afgenomen?
Zeven zaken die het vasten verbreken!



[Ramadanbericht nr 8]

De gelovige dient kennis te hebben van een aanbidding voordat hij deze uitvoert, om er zeker van te zijn dat de aanbidding op de juiste manier wordt verricht en dat er niet onbewust iets wordt begaan wat de aanbidding nietig verklaart.

Zo ook met deze grote aanbidding en vierde zuil van ons geloof; het vasten van de maand Ramadan. We dienen op de hoogte te zijn van haar regelgevingen en met name van de zaken die het vasten verbreken en ongeldig maken.

In dit bericht treft u een uiteenzetting van de zaken die het vasten verbreken. Ontleend aan het Fatawaboek van de nobele geleerde Shaych al-‘Uthaimeen – moge Allah hem genadig zijn en met het beste belonen:

Er zijn zeven zaken die het vasten verbreken:

1. Het hebben van gemeenschap. Wanneer iemand overdag in Ramadan gemeenschap heeft, is hij verplicht de dag verder te vasten, deze in te halen en een boetedoening te doen. Deze houdt in het bevrijden van een slaaf; als dit niet mogelijk is dient hij twee maanden achtereenvolgend te vasten! Als dit niet mogelijk is (vanwege bijvoorbeeld zwakte of ziekte) dient hij zestig armen te voeden.

2. Het hebben van een zaadlozing door middel van zelfbevrediging (wat overigens niet toegestaan is) of door omhelzing, zoenen, e.d. met de echtgenote.

3. Het eten en drinken; zowel het nuttige als het schadelijke. Onder het schadelijke valt het roken bijvoorbeeld.

4. Vaccinaties/injecties die het eten en drinken vervangen, de vaccinaties die dat niet doen verbreken het vasten dus niet, ongeacht of ze in de spieren of in een ader worden toegediend en ongeacht of de smaak ervan wordt geproefd in de keel.

5. Het vloeien van menstruatiebloed of kraambloeding (ook al is het slechts een ogenblik vóór zonsondergang, het vasten is dan ongeldig en moet een andere dag worden ingehaald).

6. Het laten verwijderen van bloed middels al-Hidjaamah (soort aderlating) of een andere vorm van bloedafname waarbij veel bloed wordt verloren en het lichaam verzwakt raakt. Het bloed dat onopzettelijk ontstaat, zoals een bloedneus of dat gering is, zoals bij het trekken van een tand (en zo ook het beetje bloed dat je afstaat voor onderzoek) verbreekt het vasten niet.

7. Het opzettelijk overgeven. Wanneer je onopzettelijk overgeeft, is het vasten geldig.

De zeven bovengenoemde zaken verbreken het vasten niet wanneer zij worden begaan uit:

Vergeetachtigheid; zoals degene die eet en vergeet dat hij aan het vasten is.

Onwetendheid; zoals degene die eet en denkt dat de zon al onder is gegaan.

En ook niet als het zonder wil plaatsvindt; zoals degene die een zaadlozing heeft tijdens het slapen (of zijn mond spoelt met water en het onopzettelijk doorslikt).

Aangezien dit artikel redelijk kort is, heb ik een ander artikel toegevoegd over drie kwestie's waar veel vraag naar is:

Drie kwestie's waar veel vraag naar is.

In de komende Ramadanberichten meer info over deze gezegende maand, haar regelgevingen en het nuttig besteden ervan.

Wilt u ook dagelijks een Ramadanbericht ontvangen, meld u dan simpel aan via:

Kennisviamail.nl
Stuur het door; "Wie aanspoort tot het goede, heeft dezelfde beloning als degene die ernaar handelt." [Sahih Muslim]

Abulfadl.
Student aan de Universiteit van Medina, Saudi Arabië.

3 Ramadan 1436
- 20 juni 2015 -
Voor opmerkingen, suggesties en of belangrijke onderwerpen die volgens jou aan bod zouden moeten komen in de "Reeks Ramadanberichten", kun je mailen naar:

abulfadlmedina@gmail.com

08-07-2015, 12:42
Zie nr 4
Ik hoop dat je hier wat aan hebt



Citaat door _Superwoman:
Ik vroeg mij af of mijn vasten geldig is als ik 4 flesjes bloed heb afgenomen?